Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo amazon 67 banbil
<<   1, 2, 3
2 besök senaste veckan (35021 totalt)
amazunk
Göteborg
Här sen Jul 2009
Inlägg: 51


Trådstartare
Då har extraktorn anlänt.

_________________
Magnus Eriksson
Citera
p. johansson
vårgårda
Här sen Jan 2005
Inlägg: 526



vet inte hur ung du är men när jag var ung på -80 talet så gick det en röd aktig mirra/fläke tvådörrars
med ungefär den setuppen du beskriver i bagaregården där han bodde, även min prippsblåa 4dörrars
som var byggd av en kompis till han. någon/något du känner till?

_________________
peter johansson
Citera
amazunk
Göteborg
Här sen Jul 2009
Inlägg: 51


Trådstartare
p. johansson skrev:
vet inte hur ung du är men när jag var ung på -80 talet så gick det en röd aktig mirra/fläke tvådörrars
med ungefär den setuppen du beskriver i bagaregården där han bodde, även min prippsblåa 4dörrars
som var byggd av en kompis till han. någon/något du känner till?


Nej tyvärr känner jag inte dem...är inte så gammal att jag kunde köra bil på 80 talet. på den tiden körde jag min trampbil och tramptraktor i bästa fall om jag inte missminner mig fel.

Finns det bilder på dessa amazoner? skulle vara skoj att se dem.

_________________
Magnus Eriksson
Citera
p. johansson
vårgårda
Här sen Jan 2005
Inlägg: 526



har nog bara några enstaka på min blåe kvar, fanns ju inga digitalkamror på den tiden..

_________________
peter johansson
Citera
amazunk
Göteborg
Här sen Jul 2009
Inlägg: 51


Trådstartare
p. johansson skrev:
har nog bara några enstaka på min blåe kvar, fanns ju inga digitalkamror på den tiden..


aha...ja då är det ju inte så mycket att göra

_________________
Magnus Eriksson
Citera
amazunk
Göteborg
Här sen Jul 2009
Inlägg: 51


Trådstartare
Blev tvungen att testmontera extraktorn på motorn.

Breddningen. Behövs riktas upp innan spackling

Grovkapat upp för diffusern

_________________
Magnus Eriksson
Citera
amazunk
Göteborg
Här sen Jul 2009
Inlägg: 51


Trådstartare
Har köpt denna torrsumpen. Är det någon som har någon erfarenhet av denna pumpen eller känner till märke på den. Fick just backning av min trimmare om att jag skulle se upp att den kan vara lite i underkant då den kommer från USA pga att de kör med nållager där borta på de flesta motorerna och därför inte behöver lika högt oljetryck som volvo motorer behöver.

Jag har för mig att tillverkaren heter Mangusson någonting men kan inte hitta något på nätet på det namnet.


_________________
Magnus Eriksson
Citera
p. johansson
vårgårda
Här sen Jan 2005
Inlägg: 526



kan ev, ha en till salu tror dock den är lite overkill för din motor. så pm:a mig om du är intresserad.

_________________
peter johansson
Citera
amazunk
Göteborg
Här sen Jul 2009
Inlägg: 51


Trådstartare
ojdå...här var det ett tag sedan jag uppdaterade.
Några bilder på bygget som fortgår.







Har även hittat en länk som förklarar hur 4-linken funkar. Den ger en ny infallsvinkel till denna typen av bakvagnar. :-) Dock är det skrivet för ovalbanor men den ger en ändå rätt så bra hum om saker och ting.
http://www.thedirtforum.com/4link.htm

_________________
Magnus Eriksson
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2771



Är det en original skärmkant som är uppflyttad eller från nån annan bil? Modellen av kant tilltalade mig så jag blev lite nyfiken

amazunk skrev:
Ja precis och då mina källor säger att 3link ska man inte köra med så hur kan jag då göra det misstag att välja att bygga det då. Så vi har ett par människor här på forumet som säger att jag inte ska bygga med 4link och ett par gamla rävar som knappast finns på något forumet som säger att man ska köra med 4link. Vilka ska man lita på....hm.... tror mera på de gamla rävarna i detta fallet tyvärr.


En notis bara. Det finns 2 sorters gamla rävar. Dom som fortfarande vidhåller att förgasare, breda däck och låg markfrigång löser alla problem eftersom det fungerade för dom då dom var unga! och dom som faktiskt ständigt uppdaterar sig och följer med i utvecklingen och utvecklas själva. Nu vet jag inte vilken typ av rävar det är du känner, men av vad jag sett på detta forum så är det mer eller mindre endast den senare sorten här

4-länk funkar det med! Men en 3 länk är en bättre kompromiss om det är runt runt du ska åka!

Ang. framvagnen, varför vill du ha just 240ins styrning? Finns väl gott om eftermarknads delar till ammans framvagn och plats borde du ha bott om då du inte behöver några innerskärmar!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
amazunk
Göteborg
Här sen Jul 2009
Inlägg: 51


Trådstartare
Cassius skrev:


Ang. framvagnen, varför vill du ha just 240ins styrning? Finns väl gott om eftermarknads delar till ammans framvagn och plats borde du ha bott om då du inte behöver några innerskärmar!


Nä det var så att jag hade en hel framvagn från en volvo 240 liggandes hemma så vad för inte. Sedan när man har fått ihop den så kan man titta på vad man kan köpa för att få det bättre.

Sedan har jag ju köpt några trevligare fjäderben.
http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=34491&image=5 . . . .
Hittade tyvärr inte originalbilden i skrivande stund.

Sedan är det mindre punkter att juster på en mcp än för dubbla Alänkar. Han jag har som jag frågar om sånt säger att det kommer bli fullt tillräckligt i min applikation.

_________________
Magnus Eriksson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo amazon 67 banbil
<<   1, 2, 3
2 besök senaste veckan (35021 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande