Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum MINI Cup | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 6 besök senaste veckan (24850 totalt) |
Anmälda MINI Cup-förare till Gelleråsen 13/6:
1. Jonas Lindell, R53 13. Jonas Samson, R53 21. Johan Wagreus, R55 JCW 74. Gunnar Frykfors, R56 76. Björn Petersson, R53 GP 82. Ola Ahlman, R56 83. Christopher Westholm, R55 99. Måns Ulveståhl, R53 GP ??. Jan Ekehage, R56 JCW Deltar ej på Gelleråsen: ??. K-E Larsson, R53 (långloppstävling) 37. Peter Sundström, R55 (pallbockar) 75. Erik Jirhall, R56 JCW (pallbockar) 27. Ola Kvarnström, R55 JCW (helgarbete) _________________ BMW MC-klubben |
||
Världspremiären avklarad
MINI Cups samarbetspartner Rent-a-Chef var på plats med ett hospitalitytält. Lyxigt och uppskattat. Efter lite bankörning med gatbilarna så började det närma sig världpremiär. Transpondrar monterades och testades. Koner placerades ut på överenskomna ställen där hastigheten överskred 120 km/h. Med konerna så kom även ett slalommoment in i tävlingen, och varvtiderna ökade ca 7-8 sekunder i jämförelse. omkörning tillåten enbart längs start/målrakan. Att sedan lekledaren själv missade hur konerna skulle rundas, och därmed fick svartflagg under warm-up rapporteras inte här... Ca 10 minuter warm-up och 20 minuter tävling direkt efter visade sig ta hårt på kroppen. Svettigt värre. Nu förstår man ännu mer BMW Cup-förarnas "elände" som dessutom genomförs i mysoveraller, och utan bekvämligheterna som återfinns i gatbilar. Samtliga deltagare ansåg att detta var hur kul som helst. Att hastigheten och omkörningsmöjligheterna var begränsade spelade mindre roll. Tävlingsmomenten fanns där, och det fanns inte någon deltagare som inte ville vinna. Snabbaste varvet vinner oavsett hur banan ser ut. Givetvis ingick både traditionella psykningar, och glada miner både före och efter tävlingen. Inga protester inlämnades. Inga straff utdelades. Inget gnäll. Förutom misstanken att vår flygande kock Gunnar hade matat alla konkurrenter medvetet innan tävlingen med extra godsaker så att tävlingsvikten skulle nå nya rekord. Resultat MINI Cup deltävling Gelleråsen: 1. Jonas Samson - 1.30.382 2. Johan Wagréus - 1.31.372 3. Måns Ulveståhl - 1.31.393 4. Jan Ekehage - 1.31.586 5. Björn Petersson - 1.31.606 6. Gunnar Frykfors - 1.31.809 7. Ola Ahlman - 1.32.262 8. Christopher Westholm - 1.37.721 Grattis Jonas Samson till segern Priset till segraren var förutom äran en åtråvärd Wunderbaum i racingfärger Något som symboliserar vad MINI Cup är; kul, enkelt, och billigt. Kul att många smög omkring och frågade vad MINI Cup var, och om det även planerades att erbjudas klubbens BMW-gatbilsförare. Det verkar finnas ett intresse för detta. Ett stort tack till både BMW Cups tidtagare och tävlingsledare för att ni även tog hand om MINI Cup. Ett stort tack även till SBF:s Racingsutskott som var på plats och hade kul med oss. Nu väntar en utvärdering av Gelleråsen tillsammans med SBF. _________________ BMW MC-klubben |
||
Som glad åskådare på läktaren kan jag säga att det såg riktigt kul ut och verkar vara ett superkoncept som man som BMW åkare gärna prövar på!
Tummen upp! |
||
Här kommer ytterligare en Pressrelease från BMW Sport Club som får användas fritt, denna gång med en världspremiär!
================================================== ================================================== ================================================== == Världspremiär för Mini Cup Karlskoga Racing har körts i många former i Sverige i många år och det finns många klasser med väl utarbetade regelverk. För dem som vill börja köra finns det i dag möjlighet att under ordnade former få testköra sin gatbil på en racerbana, men steget till att börja tävla känns ändå för långt, dyrt och krångligt för många som därför avstår. I helgen provkördes ett nytt reglemente för första gången som ett led i att få förare att ta första klivet från gatbilsträffar till att bli racerförare "på riktigt". Som en egen sektion under BMW Sport Club hittar vi några entusiaster som kör Mini och de har varit med och tagit fram ett nytt reglemente tillsammans med Svenska Bilsportförbundet, som kommer att hamna under "Enkla tävlingsformer". Det går ut på att man kör på en racerbana, med tidtagning där det gäller att sätta det snabbaste varvet. Men då bilarna kör utan störtbåge är maxhastigheten nedsatt till 120 km/h. Detta ordnas med konor på banan som extra chikaner. Vidare får man endast köra om på långrakan och man släpps ut med 10 sekunders lucka från start. Åtta förare tog chansen att deltaga i denna historiska första tävling och Jonas Samson blev den förste vinnaren någonsin. Han var nästan sekunden snabbare än Johan Wagréus och Måns Ulveståhl. - Vi har som ambition att köra vår nya enkla tävlingsform som har arbetsnamnet "Mini Cup" vid alla BMW Sport Clubs tävlingsdagar under året, sa Ulveståhl som varit med och utarbetat reglementet. Han var mycket nöjd med premiärtävlingen. Nästa deltävling körs på Anderstorp den 3:e juli. ================================================== ================================================== ================================================== = De bifogade bilderna från användas fritt. Vill ni ha dem som högupplöst så laddar ni hem dem via följande länk: www.racefoto.se/Pressbilder/MiniC.zi På den ena bilden ser ni premiärsegaren Jonas Samson ute på banan och på den andra bilder sitter segraren Samson framför sin bil, flankerad av de andra premiärdeltararna. MVH BMW Sport Clubs Presschef: Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se _________________ BMW MC-klubben |
||
Totalställning i MINI Cup efter Gelleråsen och deltävling I:
1. Jonas Samson - 15 poäng 2. Johan Wagréus - 12 poäng 3. Måns Ulveståhl - 10 poäng 4. Jan Ekehage - 8 poäng 5. Björn Petersson - 6 poäng 6. Gunnar Frykfors - 5 poäng 7. Ola Ahlman - 4 poäng 8. Christopher Westholm - 3 poäng 9. Jonas Lindell - 0 poäng 9. Ola Kvarnström - 0 poäng 9. Peter Sundström - 0 poäng 9. Karl-Ernst Larsson - 0 poäng 9. Erik Jirhall - 0 poäng _________________ BMW MC-klubben |
||
Då kommer man in på vad som är original och vad som räknas som modifierat. Dessutom behöver man också inkludera lättning som modifiering. En trevlig sörja som inte går att reda ut utan att ge sig in i ett detaljerat tekniskt reglement som slutligen ingen kommer att orka att läsa innan lusten att vara med totalt har dött ut. Knappast något för ett enkelt tävlingsformat. En klassindelning är inte heller aktuell när det bara är ett mindre antal bilar som tävlar. Det kommer att finnas en enkel begränsning i form av tävlingsvikt (kg)/effekt (PS). Det ska gå att pilla här och där om så önskas, men underskrids den begränsningen så blir det startförbud. Vilket vikt/effekt-förhållande som är lämpligt undersöks under säsongen. Så är i alla fall intentionen med denna enkla tävlingsform, men givetvis går det att ändra kursen något om majoriteten önskar detta. Reglementet är "levande", och jag är öppen för förslag och kommentarer. Ev. inkomna förslag behandlas efter säsongen, och kommer förhoppningvis att hanteras av en reglementsgrupp bestående av MINI Cup-förare inför en ev. fortsättning 2011. _________________ BMW MC-klubben |
||
Enklast till att börja med är ju R-däck eller inte.
Däcken är ju det som påverkar tiderna mest. uppdaterat chassie,bromsar och motor ger inte mycket på varvtider om man inte byter till bättre däck, handlar om tiondelar och r-däck ger ca 1 sek per km, utan R-däck så är man ju inte ens på samma planet å kör Tänkte bara att det blir roligare för oss som kör på vanliga däck + att det blir ännu enklare att locka folk att köra om det inte behövs modifieras för att vara konkurensaktig. _________________ Jan Ekehage |
||
Någon klassindelning mellan r-däck vs gatdäck går säkert att göra även om klasserna kör tillsammans samtidigt, men som sagt, om och hur styrs utav antalet deltagare.
R-däck har liksom blivit "normen" inom bankörning så att det skulle finnas ett stort intresse för gatdäck, speciellt run-flats, trodde jag inte _________________ BMW MC-klubben |
||
och illaluktande? . kul att det fungerade bra, men jag funderade med ett leende över vad du Måns gjorde när du rundade konorna åt fel håll . Ni borde nog bli tydligare med hur det ska köras genom konorna då jag såg att en del inte rundade sista ensamma konen ut på start o mål men en del gjorde _________________ Viktor Starkman |
||
Det luktar nog inte mer annorlunda i min armhåla än i din Rundade alla konor som fanns, bäst att hålla sig till reglerna, farten räckte tydligen ändå : _________________ jonas samson DS/W Mini Cooper S - 2005, nästan original |
||
Jodå, igår gjorde det nog, jag hade bara läktarplats . Såg ut att gå undan det lilla jag såg innan jag åkte hem. Ganska kul o kika på de olika spåren genom konorna, ibland var det rejält understyrt för flera och några bara for igenom, på rätt sida konorna då allihopa utom en... _________________ Viktor Starkman |
||
_________________ BMW MC-klubben |
||
Kul! _________________ |
||
Lite film från Johans MINI under MINI Cup (Time attack):
http://www.youtube.com/watch?v=GggY5 _________________ BMW MC-klubben |
||
Allmänt banåkaforum MINI Cup | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 6 besök senaste veckan (24850 totalt) |