Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 964 Carrera 2 -91
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
13 besök senaste veckan (68026 totalt)
Flash_malmö
Malmö
Här sen Feb 2010
Inlägg: 203



Som Mats skriver så har dämparna du köpt "2/1" på slutet, detta är den korta varianten (58mm). Enligt H&R ska man ha den korta efter 01/91 i byggdatum, så det verkar ju som du har köpt rätt

_________________


Porsche 964
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324


Trådstartare
Ja jag har rätt dämpare för min modell. Jag har den nyare typen av stötdämpartorn. Jag är inte helt säker på vad skillnaderna mellan de olika modellerna är. Skulle det bara vara den gängade delen som skiljer så kan man ju bara köpa de långa men jag tror det är mer än så som skiljer. Jag skall kolla med Sellholm idag. Kanske räcker det med en mer konisk fjädertallrik för att den skall komma längre in i fästet och då kanske det inte behövs någon bricka. Skall också ta bort gummi skyddet för att se exakt hur mycket som fattas för att det skall funka. Jag blev lite trött på allt igår så jag gav kanske upp för tidigt.

_________________
Jocke Rydell
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4506



Kolla i Staffans tråd den långaaaaaa, hade inte han samma problem som han löste på nåt sätt?



_________________
Jens Lanvin
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1897



Hålbilden i tornen skiljer lite mellan gamla/nya.
Kan du inte bara ta av lite på över konan så du får lite mer plats?

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4697



Hur passar det mot gamla topplagringen?

.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324


Trådstartare
Jens L skrev:
Kolla i Staffans tråd den långaaaaaa, hade inte han samma problem som han löste på nåt sätt?




Ja jag satt faktiskt och letade i hans tråd igår kväll men jag hittade inte det avsnittet. Gav upp innan jag bläddrat igenom halva. Gör ett nytt försök idag.



bakmotor skrev:
Hålbilden i tornen skiljer lite mellan gamla/nya.
Kan du inte bara ta av lite på över konan så du får lite mer plats?


Vet inte hur mycket det går att ta bort på den, ska kolla det. De är ju väldigt platta på mina fjäderben. Annars har Sellholm nya hattar som är mer koniska.


ThomasT skrev:
Hur passar det mot gamla topplagringen?

.


Jag har inte skruvat isär de gamla benen än men det skall inte vara några problem. Flera här inne på Rejsa har satt ihop dessa dämpare med original lagringarna.


Jag får fortätta ikväll. Allt är troligen inte nattsvart.

_________________
Jocke Rydell
Citera
Pelle E
Lund
Här sen Sep 2006
Inlägg: 196



Jag har samma chassi på min 964a, har för mig att jag hade i stort sett samma problem när jag monterade detta med orginalfästet.

Fick dock precis full mutter och detta har funkat för mig sedan dess.

Håller dock med om att det är lite märkligt att man inte har lite mer gänga på rätt modell till denna
bilen.

/Pelle

_________________
Per Engvall

PCS 10506
Porsche 964 C2 -91
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324


Trådstartare
Problemet löst. Tog loss gummiskyddet och det visade sig att tallriken ligger emot i alla fall. Testade med tallriken från de främre dämparna och det funkar perfekt . När allt är hopsatt så har jag t.o.m. 2 mm gänga kvar på stången. I morgon bär det av till Sellholm för inköp av nya tallrikar, det var lagervara.


Bakre tallriken på bakre fästet




Främre tallriken på bakre fästet




Gänga så det räcker och blir över.




21 mm justermån kvar nedåt på fjäderbenet, det borde räcka. Skillnaden är bara att fjädern är flyttad längre ned på benet.


_________________
Jocke Rydell
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324


Trådstartare
Det löste sig med nya hattar. Nu sitter bak dämparna på plats och ihopsättning av insuget har börjat. Det var skönt att ha det utrymmet när dämparna skulle på plats. Men vilket myller av slangar och kontakter som skall ihop igen, hade glömt hur trångt det var när allt skulle isär. Slipade och grundmålade den stora bakre motorplåten också, allt måste vara rent och snyggt innan det skruvas tillbaks.

Ny hatt i tjusigt blått.


_________________
Jocke Rydell
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324


Trådstartare
Idag har jag haft en härlig dag i garaget. Mer och mer börjar hamna på plats. Insuget färdigmonterat. Väntar bara på de siiiista grejorna från utzon så att jag kan få ihop allt och provstarta. Jag vill inte sätta tillbaks alla kåpor förens jag sett att allt är tätt. Gav mig sedan på framvagnen, nu är det rensat på ena sidan. Skall fortsätta med andra sidan imorgon och efter det skall bussningarna bytas. Bussningarna kändes riktigt mjuka, det flexade rejält när jag pressade med en mejsel mellan bärarm och brygga. De gamla dämparna var HELT slut, det gick hur lätt som helst att trycka ihop dem. Motorfästena var slut, med de nya fästena samt förstärkningen går det inte att rubba motorn. Det kommer bli en helt annan bil i år, längtar som tusan att få testa allt.

Nästan allt på plats. Det saknades brickor till remspänningen så nya är beställda, får inte rätt spänning på de nya remmarna annars.



Rensat hjulhus. Skall ta och göra rent ordentligt när ändå allt är borta.



En mockaratt har hittat in i bilen också. Fastnade för lågprismärket RMD hos rally import. Stod och klämde på Sparco, omp och denna. RMD:n har ett tjockare och mjukare grepp. Att den var hälften så dyr gjorde ju inget.



_________________
Jocke Rydell
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324


Trådstartare
Sådär, nästan klar. Eftersom bussgods levererar lika stabilt som vanligt så dröjer uppstarten till....... Ja, jag vill ju gärna att det skall vara klart på lördag för då skall den besiktigas. Det får bli kvällsmek i veckan.

Det som återstår är.
1. Koppla in ett motstånd för att inte airbaglampan skall lysa. Sedan skall inredningen dit igen.
2. Montera remmarna med korrekt antal justerbrickor.
3. Starta motorn
4. Montera ihop framvagnen. Väntar på packningen mellan kaross/stötdämparfäste.
5.

Jag rev ner allt för att komma åt passagerar airbagen för att ta bort den och ersätta med min nya täckplåt.
Blev lite snopen när någon hade hunnit före.




Bussningarna i främre länkarmarna bytta till powerflex.




Har också återställt bromsoken till originalutseende samt rengjort alla hjulhus.








Här hoppas jag att slippa se massa oljedropp i fortsättningen.



Har äntligen fått tag på Cup 1 fälgar. De var i närmast perfekt skick men det sitter vinterdäck på så då är frågan. Eftersom jag planerar att ha endast en uppsättning hjul så är jag kluven inför däckvalet. Antingen blir det Michelin PS2 eller R-däck. Någon på Rejsa skrev en gång i tiden att gatdäck på bana funkar sämre än R-däck på gata. Jag kommer inte köra mer än kanske 500 mil om året med bilen och med tanke på hur mina Direzzor höll på förra bilen så är det kanske inte mycket att tveka på. Jag kommer bli besviken om gatdäcken inte håller måttet på bana. Då ser jag 2 alternativ på R-däck i samma prisklass. R888 eller Kumho V70. Jag har läst lite för mycket om trasiga Kumhos och vågiga Toyos för att känna mig säker på vilka jag skall ha.



_________________
Jocke Rydell
Citera
bertil1
Lund
Här sen Aug 2006
Inlägg: 399



Ta Toyo.... bra hållbarhet och överlägset våtgrepp av r-däcken, dock så har dom ett ganska högt vägljud. Gatdäck överhettar fort på bana och blir hala.

_________________
Hans Mogren
Porsche GT3 CS
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 759



R-däck på gata funkar alldeles utmärkt med rimliga miltal och om prio är bana.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250



Jocke Rydell skrev:
Sådär, nästan klar. Eftersom bussgods levererar lika stabilt som vanligt så dröjer uppstarten till....... Ja, jag vill ju gärna att det skall vara klart på lördag för då skall den besiktigas. Det får bli kvällsmek i veckan.

Det som återstår är.
1. Koppla in ett motstånd för att inte airbaglampan skall lysa. Sedan skall inredningen dit igen.
2. Montera remmarna med korrekt antal justerbrickor.
3. Starta motorn
4. Montera ihop framvagnen. Väntar på packningen mellan kaross/stötdämparfäste.
5.

Jag rev ner allt för att komma åt passagerar airbagen för att ta bort den och ersätta med min nya täckplåt.
Blev lite snopen när någon hade hunnit före.




Bussningarna i främre länkarmarna bytta till powerflex.




Har också återställt bromsoken till originalutseende samt rengjort alla hjulhus.








Här hoppas jag att slippa se massa oljedropp i fortsättningen.



Har äntligen fått tag på Cup 1 fälgar. De var i närmast perfekt skick men det sitter vinterdäck på så då är frågan. Eftersom jag planerar att ha endast en uppsättning hjul så är jag kluven inför däckvalet. Antingen blir det Michelin PS2 eller R-däck. Någon på Rejsa skrev en gång i tiden att gatdäck på bana funkar sämre än R-däck på gata. Jag kommer inte köra mer än kanske 500 mil om året med bilen och med tanke på hur mina Direzzor höll på förra bilen så är det kanske inte mycket att tveka på. Jag kommer bli besviken om gatdäcken inte håller måttet på bana. Då ser jag 2 alternativ på R-däck i samma prisklass. R888 eller Kumho V70. Jag har läst lite för mycket om trasiga Kumhos och vågiga Toyos för att känna mig säker på vilka jag skall ha.





Tjena Jocke!

Kul att se att bilen börjar bli klar inför sommaren!
Redan börjat riva i inredningen... nu är inte steget långt till skalstolar och bur..
Har du bokat Mantorp 1/5?
Skall åka med PCSR på lördagen den 30/4.. Ska på 30 års firande på kvällen sen, får se ifall jag tar mig ur sängen på söndagen..
Hade vart kul att se nyförvärvet!!

Jag kör toyo, har iofs inte rullat mer än 3-4 banmöten samt till och från banan, men har inte upplevt några problem.
Brukar pumpa däcken till 2.3-2.5bar på landsväg, verkar inte som det sliter speciellt mycket extra på insidan trots >2 grader camber, hoppas på att klara sommaren med samma däck!
Sen att man betaler samma pengar för toyor R-däck som för en upsättning vettiga gatdäck gör inte saken sämre!

Ha det gott och mecka friskt så ses vi!
MVH
Patrick Hansson

_________________
Patrick Hansson
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324


Trådstartare
bertil1 skrev:
Ta Toyo.... bra hållbarhet och överlägset våtgrepp av r-däcken, dock så har dom ett ganska högt vägljud. Gatdäck överhettar fort på bana och blir hala.


964 skrev:
R-däck på gata funkar alldeles utmärkt med rimliga miltal och om prio är bana.


Tack. Ibland behöver man lite bekräftelse för sina tankar, det får bli Toyisar då.
Men först måste någon ta över mina 18" annars blir det inga däck. Cup fälgarna handlades från fel kassa så att säga



CMXI skrev:

Tjena Jocke!

Kul att se att bilen börjar bli klar inför sommaren!
Redan börjat riva i inredningen... nu är inte steget långt till skalstolar och bur..
Har du bokat Mantorp 1/5?
Skall åka med PCSR på lördagen den 30/4.. Ska på 30 års firande på kvällen sen, får se ifall jag tar mig ur sängen på söndagen..
Hade vart kul att se nyförvärvet!!

Jag kör toyo, har iofs inte rullat mer än 3-4 banmöten samt till och från banan, men har inte upplevt några problem.
Brukar pumpa däcken till 2.3-2.5bar på landsväg, verkar inte som det sliter speciellt mycket extra på insidan trots >2 grader camber, hoppas på att klara sommaren med samma däck!
Sen att man betaler samma pengar för toyor R-däck som för en upsättning vettiga gatdäck gör inte saken sämre!

Ha det gott och mecka friskt så ses vi!
MVH
Patrick Hansson


Hallå där rejsputte.
Nej det ser värre ut än det är. Jag ville få ur den gamla airbagen och snittsa till lite eldragningar. Det visade sig att en riktig klant varit framme och kopplat ifrån och kapat kablar. Nu är dock ordningen återställt under instrumentbrädan. Fan det tar aldrig slut med en gammal bil, ju mer man gräver desto mer vill man fixa.

Nej Mantorp är inte bokat, jag satsar på open pitlane körningen i Juli. Har inte planerat så mycket än men bana skall det bli, oh yea. Jag är jäkligt nyfiken på din bil och önskar lycka till i räjs satsningen. En vacker dag kanske man tar sitt förnuft till fånga och börjar köra på riktigt själv.


Igår kom mitt paket jag väntade på hela förra veckan (tack för det bussgods) och det bar ut i garaget igen. När allt var ihop plockat inuti och remmarna monterade så hör jag på radion
pling plong: Klockan är 12 och här är nyheterna.
Jag tror inte grannarna skulle uppskatta en provstart så dags även om ljudet är trevligt .
Det här kommer bli en lång dag känner jag för jag vill bara hem och slå igång boxern. Brum brum.

_________________
Jocke Rydell
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324


Trådstartare
Puh. Efter en vecka med mycket kvällsmeck så blev det premiärtur igår, allt tar längre tid än man räknar med. För att sammanfatta intrycken av provturen i en mening, shit vilken skillnad allt jobb har gjort.

Motorfästen: Nu är det ett helt annat orr i grejorna när man gasar. Det känns att det är i princip stumt men det är klart acceptabelt för normalt bruk också. Jag har även fixat en kärvande gasvajer så det har gjort skillnad på känslan också.

Coilovers, camberplates och bussningar: WOW. Såhär skall bilen kännas, är det samma bil jag ställde av i höstas?. Nu svarar den på tilltal på ett sätt som är så j...a härligt. Det närmar sig känslan i den gamla bilen men man känner ändå att det är fler kilon att släpa på mot den. Hmm, kanske skulle inredningen ut? Nej nu räcker det, jag skulle ju inte.......

Jag har ställt höjden bak som en RS. Fram är den 15 mm lägre, den såg så hög ut med helt korrekt höjd fram. Nu måste jag dock göra om justeringen eftersom 18 tummarna är sålda och de var något högre än 17 tummarna. Nåja det går ganska snabbt att ställa höjden numera. Sedan skall en hjulinställning och invägning bli av. Märkte på casterjusteringen innan nedplock och cambern är ställt i mitten på spindeln samt längst mot ytter på topplagringarna så länge.

Imorgon lördag är det besiktning och lite småfix som tuta och skyltbelysning som skall fixas innan dess.


Såhär ser den ut 2011 efter en tvätt.


_________________
Jocke Rydell
Citera
Pelle E
Lund
Här sen Sep 2006
Inlägg: 196



Härligt Jocke!

Kul att att gått bra och att du är nöjd med alla uppgraderingar...chassit gör väldigt mycket på dessa bilar

När jag såg hur ditt insug såg ut inuti så känns det som en enkel sak att fixa till, det får bli detta nästa vinter.

Mvh

Pelle

_________________
Per Engvall

PCS 10506
Porsche 964 C2 -91
Citera
LÖL
Enköping
Här sen Sep 2008
Inlägg: 134

Namndispens
Namndispens

Jocke Rydell skrev:
Eftersom jag planerar att ha endast en uppsättning hjul så är jag kluven inför däckvalet.


Tjena Jocke, kul att se din nya bil växa fram. Du verkar jobba så nogrannt, härligt att se! Hoppas vi syns på banorna i sommar.

På tal om däck: tveka inte att köra R-däck. Det är så värt det extra greppet på banan! Jag har kört R888 (på turbon) i extremt spöregn på både gata och bana och våtgreppet är bättre än vad som påstås på olika forum. Nackdelen med R888 är att dom låter förbannat mycket. En högst irriterande ton som blir olidlig i motorvägsfart. Sen jag bytte till Michelins cupdäck byter jag inte tillbaka!

_________________
#68
Porsche 911
BMW S1000 RR
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3679



[quote="MP996"]
Jocke Rydell skrev:

På tal om däck: tveka inte att köra R-däck. Det är så värt det extra greppet på banan! Jag har kört R888 (på turbon) i extremt spöregn på både gata och bana och våtgreppet är bättre än vad som påstås på olika forum. Nackdelen med R888 är att dom låter förbannat mycket. En högst irriterande ton som blir olidlig i motorvägsfart. Sen jag bytte till Michelins cupdäck byter jag inte tillbaka!


Vänta bara tills det regnar, då kommer du att sakna toyisarna ;-)

Tips, för att eliminera det omtalade ljudet rån Toyo däcken,

Ta bort all ljudisolering i bilen och motorutrymmet, jag lovar att jag hör inget av däckljudet :-D

Vi ses på Mantorp!

/A

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
LÖL
Enköping
Här sen Sep 2008
Inlägg: 134

Namndispens
Namndispens

964RS skrev:
Ta bort all ljudisolering i bilen och motorutrymmet, jag lovar att jag hör inget av däckljudet :-D

Vi ses på Mantorp!

/A


Haha redan gjort på 964an! Tack och lov har den ingen stereo heller
Tyvärr hinner jag inte få klart bilen till Mantorp (mycket längre väntetid på grejer från UK än vad leverantören lovade) men jag kanske kommer och kollar lite ändå och försöker snika åt mig ett instruktörsvarv...

_________________
#68
Porsche 911
BMW S1000 RR
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 324


Trådstartare
MP996 skrev:

Tjena Jocke, kul att se din nya bil växa fram. Du verkar jobba så nogrannt, härligt att se! Hoppas vi syns på banorna i sommar.

På tal om däck: tveka inte att köra R-däck. Det är så värt det extra greppet på banan! Jag har kört R888 (på turbon) i extremt spöregn på både gata och bana och våtgreppet är bättre än vad som påstås på olika forum. Nackdelen med R888 är att dom låter förbannat mycket. En högst irriterande ton som blir olidlig i motorvägsfart. Sen jag bytte till Michelins cupdäck byter jag inte tillbaka!


Tjena Max. Ja jag försöker vara petig men det är inte alltid en tillgång, allt tar sån sabla tid.

Angående däckdilemmat så skäms jag nästan att ha tänkt tanken på gatdäck . Jag hade gärna tagit Michelin cup däck men jag har inte råd med dem nu. Har bestämt mig för Toyo och tänker hålla ögonen öppna under helgen. Hittar jag inget innan tisdag så blir det en beställning från Camskill. Köpte Kumho däcken till den förra där men hann bara åka och besikta sedan såldes bilen. Har inte hittat bättre priser än hos dem. Jag får stå ut med däckljudet helt enkelt.



964RS skrev:

Vänta bara tills det regnar, då kommer du att sakna toyisarna ;-)

Tips, för att eliminera det omtalade ljudet rån Toyo däcken,

Ta bort all ljudisolering i bilen och motorutrymmet, jag lovar att jag hör inget av däckljudet :-D

Vi ses på Mantorp!

/A


Se där. En god anledning att börja rensa ur bilen, det är ju trevligare att lyssna på motorljud än däcksljud. Haha, nu är snöbollen i rullning.


Idag har jag fortsatt med höjdinställningen av bilen. Jag blir inte riktigt klok på detta.
Utgångsläge var samma mått på höger/vänster från fjäderjusteringen till botten av dämparen. Då blev den olika hög mellan sidorna. Mätpunkterna på chassit är enligt manualen och det skiljde 7mm fram och 3 mm bak.
Nu har jag justerat så att det ligger inom 5 mm skillnad mellan höger och vänster som är max tolerans. Ligger fortfarande lite under tolerans för RS höjden fram med det kanske inte gör så mycket.
Lägger in en bild på hur jag jobbat. Sista justeringen gjorde jag diagonalt vänster bak och höger fram. Det jobbiga är att de andra hörnen följer med en bit, antar att det är normalt. Jag kan dock inte släppa tanken på varför höger framdämpare är justerad 11 mm högre men höjden på bilen är 5 mm lägre. Hur har ni andra 964 åkare upplevt detta efter stötdämparbyte?
En annan fråga. Skall man ställa in höjden med förare på plats?
Tilläggas skall också att garagegolvet är av den grövre typen. Kanske lägger jag för mycket tid på detta men jag vill ha rätt höjd innan hjulinställning och invägning.

Varje justering har följts av en inspirerad provtur innan mätning.




Nåväl efter detta bar det iväg till besiktningen. När jag kom fram så visade sig vara en självutnämnd expert på Porschar (ja han sade faktiskt så). Detta demonstrerade han genom att först dra loss lysknappen (den skall vridas) för att sedan vilja lyfta med släden rakt under det släta golvet. Efter att ha visat honom vart han skulle lyfta så tog han två varv (med mig bredvid såklart) runt anläggningen och jag bara väntade på att han skulle gasa men han höll sig från det, tur för honom.
Den blev inte godkänd för att lyset stod för lågt men ingen ombesiktning. Jag får väl fixa det mot garageporten.

Nu kan sommaren börja på allvar.


Hade ingen kamera tillgänglig när jag kom hem så jag tog ett kort med mobilen. Vilken skillnad i färg mot kompaktkameran, den är mera naturtrogen men skärpan kan ju diskuteras. Skulle vara roligt att ta lite bilder med en systemkamera. Lägg särskilt märke till tyskstuket med 225 däck på 9 tums fälg, hihi.



_________________
Jocke Rydell
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 964 Carrera 2 -91
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
13 besök senaste veckan (68026 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande