Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 75 2,0 -87 TILL SALU | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 8 besök senaste veckan (36427 totalt) |
Det blev inget mer isåka för mig, jag hittade inge 15" fälgar.
Men nu står den i garaget igen, målet är nu att försöka lätta den såpass att jag hamna runt 1000kg +/-50kg, så jag har kapat ut dörrarna, och började fundera först senare på hur jag ska få rutan att sitta uppe. Hur har ni andra löst det? Planen är ju givetvis att köpa plastrutor! Dörrarna lättade I övrigt har jag bara ängat mig åt lite kosmetiska förändringar Gathjulen ska lackas om Sidenmatt svart eller mörkgrå metallic? Snyggade till baklamporna lite, Epa styling _________________ Pär Holmstrand -87 Alfa 75 2.0 -87 Rosso Volvo V70 D4 -14 |
||
plastrutorna passar rakt av orginal gummilisten upptill och på sidorna, sedan fixerar du det med 2,3 skruv nertill mot plåten. Glöm inte förborra plasten.
2 eller 3 mm brukar vara lagom, blir för fladdrig annars. /b _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
Det va ju en stund sen man uppdaterade, men ja håller på med lite små meck nu, ska fixa handbromsen då ja har besiktningstid den 28 april, däck är beställda till gathjulen också!
Frågan är ju om det är godkänt med dörrarna så som jag har dom, det sitter öppningsmekanism och iaf sätter jag ett skydd mot plåtkanten så man inte får några vassa kanter, vad säger SBP om det? Det skrammlar ganska mkt när bilen står på tomgång, det låter som att det skulle kunna vara transaxeln men hur låter en så när den börjar bli sliten? Byter man en sån eller renoverar man? _________________ Pär Holmstrand -87 Alfa 75 2.0 -87 Rosso Volvo V70 D4 -14 |
||
Det kan alltid skramla om växellådan, då skall ljudet sluta när du kopplar ur.
Annars är det bara o krypa under och inspektera hardysarna, när någon går sönder spricker gummit mellan skruvarna. Hardyn består (förenklat) av 2 stål "trianglar" som sitter 60 grader förskjutet och är ihopvulkade med gummi. Små sprickor är ok, finns nästan alltid. h jens _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
||
Här händer det inte mkt, jag har börjat jobba i Norge och då blir det ganska långt till garaget! :P
Men jag har börjat samla på mig lite grejjor och inväntar mekar säsongen 11/12 _________________ Pär Holmstrand -87 Alfa 75 2.0 -87 Rosso Volvo V70 D4 -14 |
||
Efter en lång stunds vila står den äntligen i garaget igen.
Jag har köpt TS frambromsar från Marco Harjunpää och fick med stålomspunna slangar, tack för en bra och smidig affär Marco Det verkar som att hardysarna och gummiupphängningen till transaxeln är väldigt dåliga och dom ska ja försöka hinna med att byta innan ja åker tillbaka västerut och grenröret som ja svetsade har spruckit igen. Så ja har två punkter på agendan att försöka hinna med! Byta grejjer til transaxeln och byta grenrör... Nu blir det blocket surfa efter mera delar! _________________ Pär Holmstrand -87 Alfa 75 2.0 -87 Rosso Volvo V70 D4 -14 |
||
Hahaha! denna kommer bli ersättaren till min gamla TS på banträffarna! Lättad till bristningsgränsen (men bilprovningen kunde aldrig slå ner på det). Gillar stuket på avgasröret...2 cm från marken! slutburken behövs inte, dra ut sidepipe istället efter kat-burken, du klarar ljudnivån på banträffarna ändå!
Syns vi på CAR-träffar nästa säsong ska du få alla inside-tips jag har på hur man lättar hysteriskt! Benny Steen kan nog tipsa om del oxå! _________________ Mattias Habenicht HMS |
||
Haha... Låter bra!
Jag har bara den lila burken längst fram och den som sitter bak. Men ha har funderat på "sidepipe" men vilken sida sitter den lagligt på, eller spelar det ingen roll? _________________ Pär Holmstrand -87 Alfa 75 2.0 -87 Rosso Volvo V70 D4 -14 |
||
Slängde in en beställning med grejjer til Alfistiracing.com idag!
Blev ny stödlagerhållare och nytt stödlager samt lite schysstare bussningar till framvagnen... Efter en inspektion såg hardyskivorna helt ok ut så ja börjar med att byta södlager + plus hållare så får vi se om det blir bra! Kul grej att "rättstavnings programet" vill har Hardyskivorna till Huskvarna! _________________ Pär Holmstrand -87 Alfa 75 2.0 -87 Rosso Volvo V70 D4 -14 |
||
Jaha, hände lite när ja va hemma iaf, Jag kom över lite Akryl(?) plast och slet genast fram sticksågen och sågade till ett par rutor till den snabbt som attans innan ju var tvungen att dundra västerut!
Bilder hade jag innan ja synkade Iphonen med min gamla setup, då försvann allt det nya Så ja tog bort den lilla rutan bak också och satte i en stor i bakdörrarna, men tyvvär var ingen av bitarna tillräckligt stor för att göra en bakruta av men jag funderade på om man kan limma ihop två bitar med hjälp av en skarvbit eller nått annat sett... Är det nån som har fått det att hålla? _________________ Pär Holmstrand -87 Alfa 75 2.0 -87 Rosso Volvo V70 D4 -14 |
||
Akryl (plexi) är inget vidare att använda för lätta rutor. Det splittras på ett otrevligt vis när det utsätts för våld. Polycarbonat (macrolon) är det du letar efter. _________________ /Anton Lillsund |
||
Hmm... Det låter ju inge vidare!
Tur att de var gratis då, måste nog läsa lite noggrannare på plasten nästa gång! Splittras det som stora skärvor och blir direkt farligt?? _________________ Pär Holmstrand -87 Alfa 75 2.0 -87 Rosso Volvo V70 D4 -14 |
||
Ja, det går sönder som fönsterglas, Macrolon är bättre, okrossbart. _________________ Roger Forsberg Instagram: roger_on_wheels Twitter: @roger_on_wheels Portugal, Ourique |
||
Dagen update började för två dagar sen när ja åkte från oslo till Göteborg för att hämta ett gäng gamla r-däck och ett nytt grenrör hos Peter "suddden" Alfredsson som kommer komma väl till pass. Tack Peter!
Igår bokade en tid och bilen skulle besiktas så ja satte batteriet på laddning och grenröret skulle bytas då det gamla var sprucket. På väg från förvaring till det tillfälliga garaget, i det "riktiga" pågår en båtrenovering också! PÅ plats i garaget så byttes grenröret och sen bar det av till SBP. Att den inte skulle gå igenom var jag beredd på men att det skulle gå så bra som det gjorde hade jag aldrig hoppats på. Sex tvåor blev det bara! Så nu ska det skruvas lite och svetsas lite sen blir det ombes i mellandagarna... Men först ska jag hem till föräldrarna på julfirande! GOD JUL ALLA REJSIANER! _________________ Pär Holmstrand -87 Alfa 75 2.0 -87 Rosso Volvo V70 D4 -14 |
||
Varningstriangel saknas. Den var ju änna snygg
God Jul på dig. Vi ses på Gelleråsen med alla andra racedårar! _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||
I torsdags bar det av från Norge till Strängnäs igen!
Idag slog jag isär oken ja köpte från Marco Harjunpää, Allt satt löst och fint och det va inga problem att plocka loss vare sig luftnippel eller bromsrör från dom. Men på en av kolvarna var det lite rost som ja inte fick bort, kan det vara så att det bör bytas eller vad tror ni? Är det för mycket, ska man istället byta kolven? Och vad är det som behövs för att klassa in bilen i CAR? Räcker det med bur?? Ska det vara FIA godkända stolar och bälten för att köra där eller räcker det med "vanliga"? _________________ Pär Holmstrand -87 Alfa 75 2.0 -87 Rosso Volvo V70 D4 -14 |
||
Kolla in CAR sektionen på Alfaklubbens hemsida. Där står allt du behöver göra för att få köra i Challengeserien.
_________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 75 2,0 -87 TILL SALU | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 8 besök senaste veckan (36427 totalt) |