Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Austin Cooper S 970 historisk racing
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
1 besök senaste veckan (47511 totalt)
Cooper998
Huddinge
Här sen Feb 2011
Inlägg: 68


Trådstartare
I den svenska översättningen till App K i pkt 5.15.1 finns endast hänvisning till gällande App J, inget omnämnt om obligatoriskt 6 p bälte för F bilar. Vad gäller tro?

_________________
Kari Lehto
Citera
Lars Bergström
Sverige
Här sen Aug 2005
Inlägg: 53



Kari,

Den svenska översättningen av Appendix K som du refererar till tror jag är för 2010. Den engelska varianten jag pekar på är för 2011.

Men du får väl vända dig till teknikerna på RHK och höra vad de säger. Det kan ju vara så att det är OK på nationella tävlingar men om jag vore dig så skulle jag se till att den byggs fullt ut för internationella tävlingar.

Bäst att du kollar upp innan du skaffa nytt bälte!

_________________
Lars Bergström
Citera
sandman
Norge!
Här sen Jan 2007
Inlägg: 10



Hei grabbar,

Ville bare gjore klart at det er en skillnad på ROLL-BAR og ROLL-CAGE. Iaf. slik jeg tolker App. K.
Så har man fullbur (Roll-GAGE) i bilen, så rekker det med 4-punkts belte... Har dog bilen kun Roll-bar (kun båge) = krav til 6 punkts belte...

Kari, Doc og Bruno; fina bilder - dette blir bra greior! I år blir det formodligen ennu lättare og vinne 1300 klassen

_________________
--
Mvh,
Edwin Solheim, Norge
Citera
Cooper998
Huddinge
Här sen Feb 2011
Inlägg: 68


Trådstartare
Tack Edwin,
Det gäller att hålla reda på den engelska terminologin för att kunna tolka vad som gäller.

Ride on!
/Kari

Senaste nytt om min vevaxel från England, den skickas d 4/3 , bara en månad försenad.

_________________
Kari Lehto
Citera
Cooper998
Huddinge
Här sen Feb 2011
Inlägg: 68


Trådstartare

En fläkt på plats i värmepaketet

Har beställt nya mindre flottörer och lite annat till förgasarna för att fylla upp mera bensin till flottörhusen.

_________________
Kari Lehto
Citera
Lars Bergström
Sverige
Här sen Aug 2005
Inlägg: 53



Hej Kari,

Kul att se att det börjar bli en "race bil"!

Jag/vi hade byggt och modifierat mina SU-förgasare efter all konstens regler som vi trodde. När jag kom till Nick Swift för bromsning av motorn så var det många/fler saker som ändrades på. De jag kommer ihåg vara:
    ventilationsrör till flotörerna
    annan typ av nålventil
    annan typ av "kolv" i klockan där man ibland har lite olja

Sedan var det ytterligare något som jag glömt nu.

Har du förhöjningkrage på flotörhusen? Svårt att se på bilden.

_________________
Lars Bergström
Citera
Cooper998
Huddinge
Här sen Feb 2011
Inlägg: 68


Trådstartare

Cockpit i senaste utförande med värmepaketet monterat.
Nu är äntligen vevaxeln skickad, får den kanske redan den här veckan!!

_________________
Kari Lehto
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Snyggt bygge Kari thumbs up
Verkar bli en o annan 970 i gamla 1000cc Cupen. Kul!
Känns som mina gamla Saabkamrater får börja vänja sig vid tanken på att hamna utanför pallen, med alla vassa kojor på griden Sen får vi hoppas på att vi får ut lika många Abarth 1000 Corsa, så blir det riktigt kul för oss på läktarn. Mångfalden i 1000cc Cupen är imponerande och kul, betydligt bättre än vi trodde när vi startade upp år 2000.
Har åkt en del mot Gr 2 Impar i Finland med min Gr 2 enkelförgasare (87,6 hk 6700 rpm) De är lite långsammare än Saaben på snabba partier, men har en fördel där det är knixigt, där Saaben gärna spinner bort farten med inre drivhjulet. Den vassare IMP handlingen gäller enbart rally i Gr 4 vad jag minns av App-K.
Tror en IMP gör sig bäst i G1 med tanke på klassnignen.
Tur att man inte kör i cupen längre, så man kan se de fina figtherna som vi har att se fram emot i sommar

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Cooper998
Huddinge
Här sen Feb 2011
Inlägg: 68


Trådstartare
Tack för det Bosse!
Ja , ser verkligen fram emot trevliga race med många bilar.
Jag har en hel del kvar att göra innan bilen känns färdig, bara halva jobbet gjort med att montera ihop delarna och en annan halva att få den att uppföra sig väl på banan! Räknar med att det krävs ordentlig inkörning (undrar hur jag ska hinna med det innan första tävlingen mitten på Maj!?) och ett antal race också innan jag och bilen fungerar ihop. I värsta fall måste jag konstatera att det kanske inte hinns med allt till Anderstorp. >, då får jag sikta in mig på Velodromloppet som första tävling.

_________________
Kari Lehto
Citera
lupo
Harlösa
Här sen Okt 2004
Inlägg: 18



Hej Kari, det ser ju fint ut, Hoppas du får vevaxeln snart. Jag har märkt att en del engelsmän skärpt sig och skickar gerjor geschwint. Som tur är har jag ju två kompletta drivlinor från början på 90-talet. Jag och Fritz körde två säsonger i Europa med 970-koja. Den motorn som jag köpte från Longman har jag just slagit isär. Skall åka till KG-trimning för att få blocket tvättat, sen är det bara att skruva ihop.Den gav 92 häst i Longmans bänk. Lasse och jag bodde i racebussen en vecka före Silverstone och fick reservmotorn fixad. Bussen parkerad utanför verkstaden med tillgång till en grön trädgårdsslang för personlig hygien, och tea med grabbarna på verkstan som frukost. Jag skall nog lägga upp en egen tråd med hela historien, om det finns intresse. Förresten Edwin, jag har ju min 1300 kvar och den är i gott skick. Jag kanske dubblerar så känn dig inte för säker. Hoppas få 970 färdig till danska premiären på Knutan, Annars blir det 1300.
Meka på Doc

_________________
Ulf Lindberg
Citera
Cooper998
Huddinge
Här sen Feb 2011
Inlägg: 68


Trådstartare
Jo, det stämmer beställde lite grejer från MED Racing och de kom inom 48 h! Det är ju f..n att man ska bli beroende av nån såsig firma. Fan dom (Farndon) har jag döpt dom till som inte håller vad de lovar!
Doc , lägg gärna upp en tråd och berätta mera om era äventyr och erfarenheter så att även vi som inte har upplevt allt i kojabranschen får lära oss mera, vi är ju bara rookies!
I brist på motorbygge och annat vettigt får jag fortsätta med att polera förgasarna så att de blänker ikapp med sommarsolen (blanka SU:n är bland det vackraste som finns å så kommer bilen att gå som ett skott, åtminstone att se ut som om den gör det)

/Kari

_________________
Kari Lehto
Citera
lupo
Harlösa
Här sen Okt 2004
Inlägg: 18



jo jag har lagt upp början till en berättelse om hur jag och Lasse Fritz körde 970-koja i Europa. Tyvärr har jag efter flytten till skåne inte hunnit packa upp allt varför foton fattas. Jag kommer dock att berätta hur det var att vinna första racet på paul ricard, bli diskad för för bred spårvid bak för att sedan ändå få pokalen från Wicke, eftersom FIA diskade fel bil.

_________________
Ulf Lindberg
Citera
Cooper998
Huddinge
Här sen Feb 2011
Inlägg: 68


Trådstartare
lupo skrev:
jo jag har lagt upp början till en berättelse om hur jag och Lasse Fritz körde 970-koja i Europa. Tyvärr har jag efter flytten till skåne inte hunnit packa upp allt varför foton fattas. Jag kommer dock att berätta hur det var att vinna första racet på paul ricard, bli diskad för för bred spårvid bak för att sedan ändå få pokalen från Wicke, eftersom FIA diskade fel bil.


Häng me' på lite racinghistoria, länken till Doc's nya tråd:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=71228

/Kari

_________________
Kari Lehto
Citera
Cooper998
Huddinge
Här sen Feb 2011
Inlägg: 68


Trådstartare
Det kom ett efterlängtat paket från England i dag! Ser lovande ut, nu kan motorbygget starta..

_________________
Kari Lehto
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1932



Ja det ser racit ut och dyrt !

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Lars Bergström
Sverige
Här sen Aug 2005
Inlägg: 53



Kari!

Grattis att grejorna äntligen har kommit ! Nu vet du i alla fall vad du gör i helgen Garaget, gissar jag.

om jag får lite tid över i veckan när jag är i Stockholm kanske jag kommer förbi garaget?

Lycka till med att få ihop motorn

_________________
Lars Bergström
Citera
Cooper998
Huddinge
Här sen Feb 2011
Inlägg: 68


Trådstartare

Några timmar i smedjan blev det i dag och en låda för det beställda racingbatterieriet.
Vänta f ö på paket med diff och slutväxel från MED racing och Swiftune, å så är ju även 6-p bältena på väg också, nästa vecka blir rena julafton igen.

_________________
Kari Lehto
Citera
Cooper998
Huddinge
Här sen Feb 2011
Inlägg: 68


Trådstartare






Bilen är döpt i dag till # 48

_________________
Kari Lehto
Citera
Lars Bergström
Sverige
Här sen Aug 2005
Inlägg: 53



Bygget ser riktigt bra! Kul!

Tror du att du klar till Anderstorp?

_________________
Lars Bergström
Citera
Cooper998
Huddinge
Här sen Feb 2011
Inlägg: 68


Trådstartare
Tveksamt om jag hinner bli klar till Anderstorp, motor och låda är på gång från välkänd motorbyggare, kanske blir klar till nästa vecka. Bromsning, HTP , chassi ...mycket kvar!

_________________
Kari Lehto
Citera
Cooper998
Huddinge
Här sen Feb 2011
Inlägg: 68


Trådstartare

Äntligen är motorn klar, nu ska den bara lyftas i bilen och startas upp

_________________
Kari Lehto
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Austin Cooper S 970 historisk racing
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
1 besök senaste veckan (47511 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande