Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E30 Turbo
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (41984 totalt)
johankihl
Stockholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 243


Trådstartare
Har ikväll tillverkat en testrigg för ventilhuset. Har tagit ett ytterligare ett par steg framåt så nu kan jag lägga i tvåan och backen helt elektroniskt. Nästa steg blir att klura ut hur resten av växlarna läggs i! Här avslutades kvällen





Idag blev mitt nya fina torrsumpstråg färdigt som PPF byggt klart! Tack!








Här saknas anslutningarna till sugstegen som svetsades i efter att fotot togs.

_________________
Johan Kihl
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4700



Åååh så underbart projekt.

M3E30 är ju bland det snyggaste man kan ha, och din färg är ju underbar. Torrsump har jag med byggt själv, det är kul och ett roligt projekt.

Men lådan... F-n så fint om du får den att funka. Borde ju inte vara helt omöjligt. Ska bli kul att följa!

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
johankihl
Stockholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 243


Trådstartare
Arbetet med lådan fortskrider förhoppningsvis i helgen. Ska också montera ihop motorn igen med vanos fullt färdig. Kommer att sätta en begränsning på vanosen för att förhindra att det blir krock mellan kolvar och ventiler. Original kan insugskammen vridas 60 grader enligt uppgift.

_________________
Johan Kihl
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Har ni kollat på denna sida ang. lådan?

http://www.msgpio.com/manuals/mshift/4L80.html

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
johankihl
Stockholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 243


Trådstartare
Testade idag lådan mot ett motorblock och big success!! DEN PASSAR bolt-on frånsett startmotorn. Två hål behöver borras upp och resten lirar! Ev behöver man en liten spacer för att flytta ut lådan 1-2mm för att inte axeln ska krocka med veven!

Nu jobbar vi vidare mot att få styrsystemet att lira!

_________________
Johan Kihl
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7779



Fett Nice, hoppas på Burnis 1-2-3-4 innan sommaren

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
johankihl
Stockholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 243


Trådstartare
erikjakan skrev:
Fett Nice, hoppas på Burnis 1-2-3-4 innan sommaren


Får nog sikta på att ha lådan fungerande lite senare än så Det får bli den gamla lådan till att börja med så man får bilen rullande igen!

_________________
Johan Kihl
Citera
johankihl
Stockholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 243


Trådstartare
Nu är alla anslutningar svetsade och tråget färdigt att bulta på maskinen. Inväntar endast en ny stödgördel med uttag för oljetryck in!

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Johan Kihl
Citera
johankihl
Stockholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 243


Trådstartare
Motor på plats igen.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Johan Kihl
Citera
johankihl
Stockholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 243


Trådstartare
Idag blev det äntligen lite skruva igen. Det är rätt tungjobbat att ha bilen 25 mil från hemmet, det kräver en del planering för att det ska funka. Motorn är på plats och alla remmar mm monterade. Fick tänka om lite med matningen av olja in i motorn och nu kör jag in oljan i oljefilterhuset istället. Oljetank till torrsump är på plats i bagaget. Har köpt en Tilton Rally 2-skivig koppling och kommer såldes att köra med min gamla manuella låda denna säsongen.

Idag monterades slavcylinder till koppling, kardanen hittade upp igen och slangarna till torrsumpstanken i bagaget är på plats under bilen. Ska skruva dit några klammor ist för buntbanden de hänger i nu samt slangklammer i ändarna. Slangarna ska spolas igenom med lite e85 för att rensa på gummirester efter kapning och sedan ska olja fyllas för provstart. Räknar nu med att vara nära färdig efter en till heldag i garaget!

Har även skaffat 6st smidda M5e34 throwing stars fälgar att montera slicks på (också inhandlat). Min förhoppning är att bilen snart är redo att smiskas på bana!

_________________
Johan Kihl
Citera
johankihl
Stockholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 243


Trådstartare
Vill även passa på att efterlysa turbin kåporna till M5 fälgarna om någon har en uppsättning liggande. Kan bytas mot throwing stars kåpor om det vore intressant.

Gäller alltså dessa kåporna:


_________________
Johan Kihl
Citera
johankihl
Stockholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 243


Trådstartare

_________________
Johan Kihl
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4700



Öööh.. Bra siffror Kan bli lite svårkört på banan kanske?

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
bumper
Fagersta
Här sen Nov 2005
Inlägg: 502



Grymt - grattis till effekten.

_________________
Edv@rd L@itil@

- Porsche 997 9ff GTurbo 750 -
Citera
johankihl
Stockholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 243


Trådstartare
Tack! Har inga förhoppningar om några varvrekord så den kanske kan underhålla i några varv iaf!

_________________
Johan Kihl
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Hahahaha! Det är nästan dubbelt så mycket mot vad jag har i min maskin. Måste spinna rätt bra!?
Grattis!!!


När börjar turbon hjälpa till, vid vilket varvtal?
Kör du Precision PT6766 eller nått annat nu?
Gissar att du styr laddtryck med spjällöppning precis som jag, det blir en aning svårkört annars..
Vad har du för wastegate, fjäder och laddtryckstyrning?

Körde först med standard 1 bars fjäder i min förra motor-setup, den gav i verkligheten 1,2 bars laddtryck. Det var för mycket i grundtryck tyckte jag, så man gick å handlade en 0,6 bars fjäder, vilket gav 0,80-0,85 bars grundtryck. Tyckte det funkade ganska ok, men man fick ändå vara lyhörd för turbons arbete när man låg så där på "gränsen" i kurvorna
Känns som man bör ha absolut så mjuk fjäder man kan = lägsta grundladd som går, för att få till en så snäll kontroll som möjligt av all effekt.
Mitt dåvarande max laddtryck var på 1,8 bar, det var inga problem att få till även efter bytet till 0,6 bars fjäder.
Till i år har jag stoppat ner en 0,3 bars fjäder. Kanske är i mjukaste laget, får testa mig fram.





_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Bmws50

Här sen Okt 2009
Inlägg: 429

Namndispens
Namndispens

värdens starkaste är det inte, känner, lite ytligt, en herre från sollefteå med en m3e30 med 1185 (om jag minns rätt, det var över 1150 i allafall) whp med s38 motor och Viper-låda.


grym bil hur som helst! kul med Lådan, har funderat på det en hel del, hade varit riktigt fränt om ni fick det att fungera!

_________________
MVH
Citera
johankihl
Stockholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 243


Trådstartare
Henn0 skrev:
värdens starkaste är det inte, känner, lite ytligt, en herre från sollefteå med en m3e30 med 1185 (om jag minns rätt, det var över 1150 i allafall) whp med s38 motor och Viper-låda.


grym bil hur som helst! kul med Lådan, har funderat på det en hel del, hade varit riktigt fränt om ni fick det att fungera!


Den kände jag inte till! Vart är den bromsad? Mer info om den bilen vore roligt

_________________
Johan Kihl
Citera
johankihl
Stockholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 243


Trådstartare
Nisse977 skrev:
Hahahaha! Det är nästan dubbelt så mycket mot vad jag har i min maskin. Måste spinna rätt bra!?
Grattis!!!


När börjar turbon hjälpa till, vid vilket varvtal?
Kör du Precision PT6766 eller nått annat nu?
Gissar att du styr laddtryck med spjällöppning precis som jag, det blir en aning svårkört annars..
Vad har du för wastegate, fjäder och laddtryckstyrning?

Körde först med standard 1 bars fjäder i min förra motor-setup, den gav i verkligheten 1,2 bars laddtryck. Det var för mycket i grundtryck tyckte jag, så man gick å handlade en 0,6 bars fjäder, vilket gav 0,80-0,85 bars grundtryck. Tyckte det funkade ganska ok, men man fick ändå vara lyhörd för turbons arbete när man låg så där på "gränsen" i kurvorna
Känns som man bör ha absolut så mjuk fjäder man kan = lägsta grundladd som går, för att få till en så snäll kontroll som möjligt av all effekt.
Mitt dåvarande max laddtryck var på 1,8 bar, det var inga problem att få till även efter bytet till 0,6 bars fjäder.
Till i år har jag stoppat ner en 0,3 bars fjäder. Kanske är i mjukaste laget, får testa mig fram.







Kör också spjällstyrt ladd. Har en Precision billet nu. Tyvärr kör jag inte mer än 20% vanos så det fattas fortfarande lite botten i maskinen. Turbon är fullt igång vid 5000 men absolut inte svag under. Den börjar nog ladda runt 3000rpm.

Kör en 66mm PTE Wastegate med 1,2bar fjäder. Den gav 1,3 med den. Ska nog bromsa om den i höst med både lägre laddtryck och mera Vanos. Ev är jag sugen på en dubbelvanos från 3,2.

_________________
Johan Kihl
Citera
Joakim Pålsson
Svedala
Här sen Mar 2007
Inlägg: 17



Tips: Jag såg en annons under säljes på en M5 med sådana kåpor. Kanske kan säljas löst...

_________________
Joakim Pålsson
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



johankihl skrev:

Kör också spjällstyrt ladd. Har en 7675 billet nu. Tyvärr kör jag inte mer än 20% vanos så det fattas fortfarande lite botten i maskinen. Turbon är fullt igång vid 5000 men absolut inte svag under. Den börjar nog ladda runt 3000rpm.

Kör en 66mm PTE Wastegate med 1,2bar fjäder. Den gav 1,3 med den. Ska nog bromsa om den i höst med både lägre laddtryck och mera Vanos. Ev är jag sugen på en dubbelvanos från 3,2.

Hörde om nån som kört med vanos på PPF och fått till en riktigt trevlig motorkaraktär. Inte illa alltså Krångligare att få till, men betalar sig i respons och karaktär!

Jag har dålig koll på hur mycket man kan höra laddtrycket utöver grundtrycket med hjälp av laddtrycksstyrning. Måste bero på flera faktorer, så som mottryck, storlek på wastegate i förhållande till turbon osv osv. När jag körde på 1 bars eller 0,6 bars fjäder i wastegaten så kunde jag nå 1,8 bar med nära på samma dutyvärden för laddtrycksventilen..? Så då tänkte jag att man kanske kan köra med ännu mjukare fjäder och ändå nå det maxladd man önskar Får testa det helt klart thumbs up


_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E30 Turbo
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (41984 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande