Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 S2 (Turbo) -91 "GULFEN"
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
9 besök senaste veckan (86364 totalt)
Gilbert
Kungsbacka
Här sen Sep 2005
Inlägg: 180


Trådstartare
Förra veckan så tog Sandén Gulfen till SBP, han hade monterat vinterdäck på bilen då det var snö och minusgrader. Hoppas att Gulfen aldrig mer får uppleva detta Rena papper! Ingen är förvånad
Nu var det då dags för premiärturen! Hämtade bilen tisdags kväll förra veckan. Kanske inte bästa förhållanden för en premiärtur, +2 grader, regn, mörkt, kalla Michelin Pilot Sport samt en förväntansfull förare. Ner till Sandéns garage direkt efter jobbet, nu skulle bilen köras till uppställningsplats i Göteborg. Häver mig ner i förarstolen, det är tight som det skall vara i en racer. Vrider om nyckeln, 3 varv på startmotorn, sedan mullrar den igång med ett dovt härligt ljud. Sandén lotsar mig backande ut ur garaget med i princip noll sikt bakåt, vänder runt, i med ettan, hej då Sandén, vi ses Den snirkliga vägen ut mot huvudleden känns som en evighet, måste få känna hur det är att gasa. Äntligen stoppskylten ut mot Onsalavägen. Ner med kopplingen, i med ettan,.....röda lamporna släcks, starten går, upp med kopplingen, försiktig gas med tanke på förhållandena, i med tvåan, nu ska det gasas, wow, släpper direkt, ett litet uppställ, glömde att det var blött, +2 grader samt kalla slitna R-däck. Åter till verkligheten, tar det nu lite lugnare och försöker att utvärdera bilen. Tight och skön i styrningen, svarar fint på rattrörelsen, bra att jag valde den lilla ratten, tack Fredrik. Kopplingen känns kanonfin, växellådan likaså. Bromsarna svarar perfekt. Låter även gött från ljuddämparen, låter gött i huvudtaget då allt isolerande material är borta. Svarar fint på gaspådrag, vågar inte trycka till för hårt, även om det bara är 211 hk. Det som får mig att höja ögonbrynet lite extra är hur hård den är i chassiet, detta kommer att funka bra på racerbanan.
Nu skall den pimpas med Gulf loggar och annat smått och gott.
Nu är våren snart här.
Gulfen med vinterskor

Var bara tvungen

_________________
Gilbert Svensson



Porsche 997 Carerra S -11
Porsche 944 S2 (Turbo) -91 (Race)
NV Moped -54
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7777



Fett bygge !

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
martenheller
Kinnekulle
Här sen Mar 2008
Inlägg: 103



Fy fan vad snygg den är

_________________
Mårten Heller
Porsche 944 Turbo Clubsport
PCS 13442
Citera
Rhodin-Gbg
Göteborg / Vallda
Här sen Nov 2012
Inlägg: 89



Underbart Gilbert!

Den ser kalasfin ut, och det var gött att höra dig mullra iväg! Jag var nere i mitt garage den dagen du hämtade bilen, och hann inte ens blinka innan du var iväg, som ett ivrigt barn, den 24:e December! Jag skall gå och leta reda på en av alla dom där mocka-rattarna så jag har nåt att svänga med också! Om du kollar min tråd på 944Sverige, får du se lite skoj som hänt med mina inredningsdelar.

Ha en go helg, och se till att få på dom där dekalerna nu så att vi kan njuta av fler bilder!

/Fredrik

_________________
Fredrik Rhodin
Porsche 944 Bieber Cabrio
Jensen Interceptor MK III
Porsche 996 Targa
Camaro 68
BMW E30 V8
Porsche 944 Turbo
Tigercat Super7
Citera
Gilbert
Kungsbacka
Här sen Sep 2005
Inlägg: 180


Trådstartare
Lördag den 16:e mars, 09:30.
Marcus som till vardags arbetar som montör på Brand Factory anländer till lagert i Västra Frölunda där Gulfen tilbringat en månad med diverse finslipning. Nu var det äntligen dax för att dressa upp Gulfen med de rätta kläderna. Marcus en riktig klippa på att foliera bilar tar sig an Gulfen denna härliga Lördag. Solen skiner, fåglarna kvittrar, livet leker. Vi börjar med att gå igenom detaljerna så att det blir rätt. Vi diskutera och kommer ganska snabbt fram till hur det ska vara. Efter att huven fått de klassiska ränderna så ringer jag Fredrik Käll (#99), -Du måste komma hitt och kolla in läget, man blir tårögd. Fredrik dyker upp med sin son Zackarias, som även han en Porsche fan. Vi konstaterar att resultatat blir precis som man väntat sig, alldeles perfekt. Tack Marcus för att du ställer upp med dina kunskaper en lördag förmiddag. thumbs up
Zackarias får testa förarstolen, spänner fast sig i 6-punktarn och frågar lite försiktigt om vi kan starta den. Självklart skall vi starta upp Gulfen. På med pluspolen, in med nyckeln, vrider om, vrooooom, startar hur fint som helst. Låter perfekt från motorn, och mullrar gott från ljuddämparen, nu luktar det oxå så där gott på lagret
Jag avsluar dagen med att applicera en stickers som jag har haft liggande sedan -70 talet. Kommer inte riktigt ihåg vilket F1 lopp jag fick den är från. Var på Anderstorp och tittade på tre lopp, -76, -77, & -78. Stickersen är från någon av dessa år. Nu var det dax att använda den på Gulfen, sitter på höger sida av bakrutan, en riktig klassiker, Ronnie med segerkrans och Plastic Padding, hur bra som helst.
Nästa vecka skall Gulfen tillbaks till Sandén för de sista detaljerna, bland annat skall huvlåsen dit, sedan är den helt färdig. Dax för shake down

Marcus mäter

Marcus färdig

Nya kläder


Ronnie

_________________
Gilbert Svensson



Porsche 997 Carerra S -11
Porsche 944 S2 (Turbo) -91 (Race)
NV Moped -54
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7777



Snyggt som fan!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Ragnar Joensen
Eslöv, Skåne
Här sen Jul 2005
Inlägg: 191



Avis !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

(ja, ni fattar)

_________________
Ragnar Joensen
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369





Vilken bil du fått ihop Gilbert! Riktigt riktigt snyggt...

Får nog bli studie besök tillsammans med Eklund inom en snar framtid.

När är första race?


//U

_________________
Citera
Svartpilen
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 84



Grymt snyggt!!
/J

_________________
Jonas Hermansson
Citera
Gromyko
Oxie
Här sen Aug 2004
Inlägg: 205



thumbs up

_________________
Peter Mårup

Camaro 69 - LS1
Citera
Gilbert
Kungsbacka
Här sen Sep 2005
Inlägg: 180


Trådstartare
Citat:
Vilken bil du fått ihop Gilbert! Riktigt riktigt snyggt...

Får nog bli studie besök tillsammans med Eklund inom en snar framtid.

När är första race?


Kul att så många gillar bygget
Du och Eklund är välkomna att kolla in bilen nu under veckan, jag bjuder på lunch thumbs up
På fredag så kör jag antagligen bilen till Sandén för det sista fixet, så torsdag funkar bra för en lunch.
1:a racet är på Mantorp, 27-28 april. Tyvärr så hinner jag inte testa så mycket innan premiären. Jag måste åka till Kina ett par veckor samt lite annat resande, kommer hem måndagen den 15:e. Hoppas på att Falkenberg har test den 17:e eller den 23:e, annars så åker jag ner till Ljungbyhed och testar.
Häng med till Mantorp på premiären! Jag & Fredrik rullar från Götet kl 05:00 på lördag morgon, 1:a tränining är 09:00 tror jag. Det finns plats i bilen, vi rullar sedan hem innan kvällen för att sedan köra upp till Mantorp igen på Söndagen.
Ring mig om Ni kommer på lunch

_________________
Gilbert Svensson



Porsche 997 Carerra S -11
Porsche 944 S2 (Turbo) -91 (Race)
NV Moped -54
Citera
Rhodin-Gbg
Göteborg / Vallda
Här sen Nov 2012
Inlägg: 89



Det blev hur coolt som helst! Jag gillade det redan i digitalkameran i helgen, och jag kan tänka mig hur snygg den är i verkligheten! Jag får nog smyg-smeka linjerna lite i helgen, hos Peter!! thumbs up thumbs up

_________________
Fredrik Rhodin
Porsche 944 Bieber Cabrio
Jensen Interceptor MK III
Porsche 996 Targa
Camaro 68
BMW E30 V8
Porsche 944 Turbo
Tigercat Super7
Citera
martenheller
Kinnekulle
Här sen Mar 2008
Inlägg: 103



Jag är kär... De här är bland de snyggaste 944orna i landet!

_________________
Mårten Heller
Porsche 944 Turbo Clubsport
PCS 13442
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Jag har läst tråden och tyckte väl att du fått ihop en helt ok bil när jag har tittat på bilderna, men så fick jag se den i Vallda idag. Det är en helt annan sak i verkligheten! Bilen är ju hur snygg som helst och bilderna gör den inte rättvisa. Verkligen bra jobbat thumbs up

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Gilbert
Kungsbacka
Här sen Sep 2005
Inlägg: 180


Trådstartare
Dax för test på bana
Onsdagen den 17 april så var det test på Falkenbergs Motorbana. Det brukar vara uppdelat mellan motorcyklar och bilar, så även denna onsdag. Det innebar 3 x 30 minuter fri träning mellan 17:00-20:00.
Tyvärr så var inte släpkärran fixad (läs besiktigad), men då bilen även är gatreggad så var det bara att packa Gulfen och köra ner till Motorbanan.
Vädret var riktigt bra, torrt på banan, +9 grader.
Målet var inte att försöka slå varvrekord, utan målet var verkligen att genomföra en riktig test så att alla prylar sitter fast och att saker och ting funkar som det ska.
1:a stinten, tog jag det riktigt lungt. Startade med ett däcktyck på 1,9. De första varven så var det riktigt halt, svårt att få upp trycket och värmen i däcken. Efter ca halva stinten så kändes det riktigt bra, men i slutet så började det att vara halt igen. Gick in i depå och kollade trycket, det låg då mellan 2,3-2,4, sänkte till 2,2, körde bara ett varv innan det var dax för den svart/vita flaggan, men kände direkt att det greppade bättre.
2:a stinten. Nu gasade jag på lite mer, fick till ett fint flyt. Bromsarna funkade riktigt bra. Fick till det hyfsat i de snabba partierna, i chikanen efter rakan så upplever jag bilen lite understyrd, men det är väl så det skall vara då inte motorn hänger över bakaxeln
3:e stinten. Nu körde jag bara en kvart för att få in ett gott flyt med ett perfekt spår. Inte pressa bilen, bara hitta det opimala spåret. Sedan var det dax att packa ihop och åka hem. Nu blir det inget mer innan premiären på Mantorp den 27-28 april.
Sammantaget är jag mycket nöjd med Gulfen. Varvtiderna låg mellan höga 54,or och låga 55,or. Finns självklart mer att ta ut av bilen, men ville inte riskera något då premiären är så nära.
Nu är det mental laddning inför premiären. Kommer inte att göra några justeringar på bilen då den känns riktigt bra.
Ses på Mantorp thumbs up


_________________
Gilbert Svensson



Porsche 997 Carerra S -11
Porsche 944 S2 (Turbo) -91 (Race)
NV Moped -54
Citera
Gilbert
Kungsbacka
Här sen Sep 2005
Inlägg: 180


Trådstartare
Racerapport 1
Äntligen tummen ur för en 1:a racerapport med Gulfen.
Då inte mitt släp var besiktigat så var jag tvungen att fixa ett på annat håll. Fredrik som är granne med Sandén hade vänligheten att låna ut sitt släp. Tack för detta Fredrik. thumbs up
Rullade hemifrån kl 04:00, mötte upp Ingvar som är chefsmekaniker samt Peter Sandén (#70) kl 04:15 vid Kungsbacka avfarten. Mötte även upp Fredrik Käll (#99) samt Ulrich, också han chefsmekaniker kl 04:40 vid ÖIS-gården. Riktigt mäktigt med 3 st team på väg till Mantorp, nu skulle det sättas rekord. Väl framme så lastade vi av Gulfen, fixade depån, gick på förarmöte, sedan var det dags för 1:a träningen. 1:a passet hade jag som mål att känna så att allt funkade, självklart så villa jag även testa vilka tider som kunde presteras. Bästa varvtid 1,39, inte så bra kanske, men alla prylar verkade funka på bilen.
Roy Andersson (#39) som hade depån vid sidan mig sporrade mig genom att säga innan helgen var över så skulle jag vara under 1,36, mitt egna mål var 1,37.
2:a passet var jag nere på låga 1,39 för att göra 1,38 under det 3:a passet. Nu var det dags för kval, hade då mina 1,38 i minnet. Tyvärr så spände jag mig för mycket och lyckades bara gör 1,39. Överkörning är en underdrift, kom in alldeles för tidigt i kurvorna, det krängde och slängde, fick inte med mig farten ut ur kurvorna, var i princip tillbaks på ruta vad det gäller körteknik.
Dags för 1:a racet. Hade som mål att ta mig förbi #5 och med det säkra en 2:a plats. Tyvärr så visade det sig att denna strategi inte funkade så bra, då man bara åker på 1,38 tider. Hamnade ganska så snart i ingenmansland, på rakan var jag helt ensam efter ett tag. #5 och #88 hade dragit ifrån och bakom mig var det ingen som hotade, ganska så trist race. Självklart var jag riktigt glad över min pallplacering, 3:a. 2:a gången som jag någonsin är med på pallen, och 1:a gången i PCSR.
Efter dagens race så rullade Fredrik Käll, Ulrich, Ingvar & undertecknad hem i Fredriks bil. Tror Ni att det snackades om något annat än varvtider, strateg, däckstryck, chassi, etc.
På söndagen så var det bara Fredrik och jag i bilen. Drygt 2 timmar i Fredriks bil, helt rätt uppladdning inför dagen race. Vi peppade varandra och var överens om att nu skulle det verkligen inte hållas igen, det fick bära eller brista. Själv så hade jag tankarna på vad Roy hade sagt, - innan helgen är slut så är du nere på 1,36, detta var nu mitt mantra.
Dags för 2:a racet. Startade som 3:a. Samma strategi igen, måste om #5. Tyvärr så missade jag i starten och hamnade efter. Nu var det bara att gasa ordentligt och inte trycka så ofta och hårt på bromsen. Ulrich hade gett mig lite peptalk innan racet och sporrat mig att åka lite fortare i de snabba svängarna. Tack för detta Ulrich. Under hela racet så var jag tvungen att hålla koll bakåt då jag hade en Norsk 968 som ville om. Han var om mig en gång på insidan efter Mjölbysvängen, men jag behöll mitt spår och fick därmed innern i nästa vänster och kunde återta min position, kul med lite fight. I mitten på racet så fick jag fart på Gulfen och kunde sakta knapa in på #5. Tyvärr så funkade inte planen, men jag var mycket närmare denna gång. Väl i mål så var det självklart prio på att kolla varvtiderna, 1:34,86!!!! Klart bättre än mitt egna mål. Tacka alla som var med och stöttade.
Det var ett hyfsat nöjt gäng från Västkusten som rullade hem på söndagen.
Petar Sandén som tog två 1:a platser samt slog banrekord i 8B.
Fredrik Käll som förbättrade sina varvtider och slog personligt rekord med flera sekunder. thumbs up
Jag själv som tog två pallplatser samtidigt som bilen funkade utan några problem. thumbs up
Tyvärr så missar jag nästa tävling på Rudskogen, lång historia. Nästa gång så blir det Anderstorp.
Kör så det ryker.


_________________
Gilbert Svensson



Porsche 997 Carerra S -11
Porsche 944 S2 (Turbo) -91 (Race)
NV Moped -54
Citera
Flash_malmö
Malmö
Här sen Feb 2010
Inlägg: 203



Trevlig rapport! Stort grattis till din personliga framgång - du slog ju ditt mål med råge!

_________________


Porsche 964
Citera
Racingse
Skåne
Här sen Maj 2013
Inlägg: 419



thumbs up thumbs up thumbs up
Klassisk design som aldrig blir out of date, så snygg.
Grattis till dina tider.

_________________
Johnny knudsen
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



Härlig rapport Gilbert!

Snacka om lyft mot målbild, grymt imponerad av både dina och Fredriks framsteg under helgen. thumbs up thumbs up
(nästa gång får du peppa mig, för numera kör du snabbare än vad jag klarat av på Mantorp)

Och stort grattis till dubbla pallplatser.

Ha så trevlig i Italy så, lovar skicka lite rapporter från Norge..
//U

_________________
Citera
Gilbert
Kungsbacka
Här sen Sep 2005
Inlägg: 180


Trådstartare
Glömde en viktig detalj i min 1:a race rapport
Fredrik Käll #99 8B åkte på 1:31,3 thumbs up

_________________
Gilbert Svensson



Porsche 997 Carerra S -11
Porsche 944 S2 (Turbo) -91 (Race)
NV Moped -54
Citera
Gilbert
Kungsbacka
Här sen Sep 2005
Inlägg: 180


Trådstartare
Måndag 20 maj = Luftar GT3:an på Ljungbyhed, 20 varv
Tisdag 21 maj = Luftar GT3:an på Ljungbyhed, 20 varv
Onsdag 22 maj = Luftar GT3:an på Ljungbyhed, 20 varv. Lämnar Gulfen till Sandèn på kvällen.
Söndag 26 maj = Ner till Sandèn för att kolla F1 samt hämta Gulfen. Nu är den genomgången från 1:a racet på Mantorp. Allt kontrollerat, alla skruvar åtdragna, vätskor påfyllda etc. Hämtade Gulfen på släpkärran, även den köpt av Sandèn. Ny är teamet komplett.
Väl hemma så har jag pimpat släpet så att de skall passa Gulfen. Passade även på att pimpa lite övriga prylar, svårt att hålla igen då man går loss.
På torsdag skall jag till Gulf Sverige för att förse mig med diverse oljor, sponsorkläder etc, ska bli riktigt kul. Det enda som upptar hjärnverksamheten i övrigt är tävlingen på Anderstorp på Lördag. Med tanke på att jag missade Rudskogen så är man riktigt sugen på att tävla igen. Nu med riktig bensin i tanken (Gulf) samt riktigt bra övriga vätskor (Gulf) så tror jag det finns både sekunder samt tiondelar att kapa.
Väl mött på Anderstorp





_________________
Gilbert Svensson



Porsche 997 Carerra S -11
Porsche 944 S2 (Turbo) -91 (Race)
NV Moped -54
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 S2 (Turbo) -91 "GULFEN"
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
9 besök senaste veckan (86364 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande