Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
4 KLASSERS RIKSMÄSTERSKAP / Nu med reglemente utg.10!
<<   1, 2, 3, 4 ... 11, 12, 13   >>
21 besök senaste veckan (58860 totalt)
AntonG
Örebro
Här sen Jul 2008
Inlägg: 869



Matz olli skrev:
AntonG skrev:
Om man ska va lite kritisk så har jag svårt att se att det blir mycket publik, gemene man som inte är jätte intresserad vill inte åka och kolla på så långsamma bilar.


Det är antalet startade och hårda fighter och statusen (RM) på serien som är avgörande för detta, inte varvtiderna. Det är iaf min uppfattning.

Visst är det kul med snabba bilar men jag tror inte det är nyckel till framgång... Många med samma varvtider är väl så underhållande.

Det finns idag ett vaccum mellan stcc/porsche/camaro mfl som kan betraktas som "proffs serier" och "amtör-serier" som tex SSK/MSLS/ERcup/NSHC mfl

jag ser tex hur SSK VOC kan haka på detta koncept(RM/NORD/SYD) och köra sina tävlingar samma helger och att VOC då har med "nya" 850-stuket en stor potensial att växa tillsammans med RM klasserna som ju är blandade.

uppskattar även kritiska röster Anton, det behövs.


Jo visst är det fajterna man vill se. Men farten blir inte direkt högre på TV, STCC/TTA ser ju också ganska långsamma ut på tv så jag är skeptisk men hoppas att jag har fel.

_________________
Anton Gruffman


Banbil: BMW e46 GTR & Camaro cup gen 5
Gatbil: Porsche 996 - Såld

http://www.gruffmanracing.com
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860


Trådstartare
Lars Gustafsson skrev:
Tror iaf du är fel ute när du tar den värsta SSK klassen och hänger på cykeldäck på bilarna samtidigt som du nästan dubblar vikten på fordonen.

Kommer gå såååååå långsamt att man lika gärna kan kolla på stillbilder i tvn.

SSKs Effekt/vikt i klassen är ju:

SSK klass III
a. 4,51- mer Kg/hk
b. 3.2-4.5 Kg/hk
c. 2.2-3.19 Kg/hk

Och max däcksbredden för fram eller bakdriven är 16", ja bredden (det står så)


motorreglementet är riktigt bra, ger utrymme för varianter av många slag.

kan tänka mig att med säkerheten i fokus.. sätta min å max vikter på bilarna..
(begränsar ju givetvis valmöjligeterna)

jag kan se mängder med kul kombinationer motor/bil som fungerar alldeles utmärkt på 205 däck.
Och som dessutom inte är dyra att bygga..

Men å andra sidan sätter 205 regel i mångt och mycket en viss begränsning i antal hk..

tillgång på motorer är avgörande för denna typ av serie och jag ser mycket "otrimmat" lågvolym turbo och 2-3 liter sug moter i denna serie..det är dessa som det finns gott om till en billig penning.

hoppas att många läser denna tråd och tar fram miniräknaren... lägg gärna ett inlägg merd de bil/motor kombos ni klurar på

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860


Trådstartare
AntonG skrev:
Matz olli skrev:
AntonG skrev:
Om man ska va lite kritisk så har jag svårt att se att det blir mycket publik, gemene man som inte är jätte intresserad vill inte åka och kolla på så långsamma bilar.


Det är antalet startade och hårda fighter och statusen (RM) på serien som är avgörande för detta, inte varvtiderna. Det är iaf min uppfattning.

Visst är det kul med snabba bilar men jag tror inte det är nyckel till framgång... Många med samma varvtider är väl så underhållande.

Det finns idag ett vaccum mellan stcc/porsche/camaro mfl som kan betraktas som "proffs serier" och "amtör-serier" som tex SSK/MSLS/ERcup/NSHC mfl

jag ser tex hur SSK VOC kan haka på detta koncept(RM/NORD/SYD) och köra sina tävlingar samma helger och att VOC då har med "nya" 850-stuket en stor potensial att växa tillsammans med RM klasserna som ju är blandade.

uppskattar även kritiska röster Anton, det behövs.


Jo visst är det fajterna man vill se. Men farten blir inte direkt högre på TV, STCC/TTA ser ju också ganska långsamma ut på tv så jag är skeptisk men hoppas att jag har fel.


tror det hänger på hur det presenteras vad det gäller tv. statusen RM är väldigt viktig... den måste vara på "riktigt" det är detta som SBF måste supporta på alla sätt och vis.. då finns möjligheten.

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
Lars Gustafsson
Kumla
Här sen Maj 2007
Inlägg: 723



Matz olli skrev:
Lars Gustafsson skrev:
Tror iaf du är fel ute när du tar den värsta SSK klassen och hänger på cykeldäck på bilarna samtidigt som du nästan dubblar vikten på fordonen.

Kommer gå såååååå långsamt att man lika gärna kan kolla på stillbilder i tvn.

SSKs Effekt/vikt i klassen är ju:

SSK klass III
a. 4,51- mer Kg/hk
b. 3.2-4.5 Kg/hk
c. 2.2-3.19 Kg/hk

Och max däcksbredden för fram eller bakdriven är 16", ja bredden (det står så)


motorreglementet är riktigt bra, ger utrymme för varianter av många slag.

kan tänka mig att med säkerheten i fokus.. sätta min å max vikter på bilarna..
(begränsar ju givetvis valmöjligeterna)

jag kan se mängder med kul kombinationer motor/bil som fungerar alldeles utmärkt på 205 däck.
Och som dessutom inte är dyra att bygga..

Men å andra sidan sätter 205 regel i mångt och mycket en viss begränsning i antal hk..

tillgång på motorer är avgörande för denna typ av serie och jag ser mycket "otrimmat" lågvolym turbo och 2-3 liter sug moter i denna serie..det är dessa som det finns gott om till en billig penning.

hoppas att många läser denna tråd och tar fram miniräknaren... lägg gärna ett inlägg merd de bil/motor kombos ni klurar på


Nu ska jag sluta spamma tråden med negativitet.

Min bil passar ju iaf inte om jag inte dubblar vikten på den

Lycka till med upplägget och jag ser fram emot att få se resultatet på SVT Prime Time

_________________
MVH Lars Gustafsson.
PCS Racing & GT3 Cup Challenge

En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter.
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860


Trådstartare
Lars Gustafsson skrev:
Matz olli skrev:
Lars Gustafsson skrev:
Tror iaf du är fel ute när du tar den värsta SSK klassen och hänger på cykeldäck på bilarna samtidigt som du nästan dubblar vikten på fordonen.

Kommer gå såååååå långsamt att man lika gärna kan kolla på stillbilder i tvn.

SSKs Effekt/vikt i klassen är ju:

SSK klass III
a. 4,51- mer Kg/hk
b. 3.2-4.5 Kg/hk
c. 2.2-3.19 Kg/hk

Och max däcksbredden för fram eller bakdriven är 16", ja bredden (det står så)


motorreglementet är riktigt bra, ger utrymme för varianter av många slag.

kan tänka mig att med säkerheten i fokus.. sätta min å max vikter på bilarna..
(begränsar ju givetvis valmöjligeterna)

jag kan se mängder med kul kombinationer motor/bil som fungerar alldeles utmärkt på 205 däck.
Och som dessutom inte är dyra att bygga..

Men å andra sidan sätter 205 regel i mångt och mycket en viss begränsning i antal hk..

tillgång på motorer är avgörande för denna typ av serie och jag ser mycket "otrimmat" lågvolym turbo och 2-3 liter sug moter i denna serie..det är dessa som det finns gott om till en billig penning.

hoppas att många läser denna tråd och tar fram miniräknaren... lägg gärna ett inlägg merd de bil/motor kombos ni klurar på


Nu ska jag sluta spamma tråden med negativitet.

Min bil passar ju iaf inte om jag inte dubblar vikten på den

Lycka till med upplägget och jag ser fram emot att få se resultatet på SVT Prime Time


Som jag skrev till Anton, all kritik är välkommen
Detta är ingen lätt uppgift, jag tar den på största allvar trots att den är helt självpåtagen..men det har jag gjort med gott reslutat på andra liknande utmaningar förr...

Tyvärr så går det inte att klämma in alla möjliga kombinationer.

Uppgiften är att få till ett RM

som förhoppningsvis blir primetime TV med bästa programledare och sinnesjukt mycket interaktivt på nätet. (tänk dig en inklippt face kamera på medåkande mello(di) festival vinnare, det vore tv det )

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
Petter U
Motala
Här sen Mar 2005
Inlägg: 684



Ursäkta om svaret redan getts men är det här något som du arbetar/kommer att arbeta för, eller är det "bara" en idé?

Jag tror att det kan finnas ett litet publikintresse för något sådant här men jag har svårt att se varför TV skulle vara intresserade (kanske något dokusåpa aktigt iof?), jag tror att det utåt sett kommer se ut som ett klubbmästerskap även om man har RM-status.

Reglementen har jag inte tillräcklig koll på för att uttala mig om mer än att det verkar lämpligt att börja med att kolla på vilka klasser som finns idag som skulle kunna tävla sinsemellan.

Med det sagt tycker jag att det är en bra idé som jag hoppas det blir någonting av!


_________________
Pet ter Uhlin
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

En idé ang däcksbredder.

Eftersom det finns behov av att köra bredare däck på antingen fram eller bakaxeln (beroende på bilkonfiguration), så skulle man kunna lägga en total maxbredd för fordonet.
Är det 205, så skulle det bli 820mm

En fwd kanske skulle må bra av att köra tex 225 fram och 185 bak och tvärtom på en rwd.
Sen tror jag att 225 skulle vara en bredd som bättre lämpar sig idag, med modernare bilar med mer effekt och grundvikt.

Mina tankar om det

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41740

Forumägare
Forumägare

Dude skrev:
225
thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860


Trådstartare
Petter U skrev:
Ursäkta om svaret redan getts men är det här något som du arbetar/kommer att arbeta för, eller är det "bara" en idé?

Jag tror att det kan finnas ett litet publikintresse för något sådant här men jag har svårt att se varför TV skulle vara intresserade (kanske något dokusåpa aktigt iof?), jag tror att det utåt sett kommer se ut som ett klubbmästerskap även om man har RM-status.

Reglementen har jag inte tillräcklig koll på för att uttala mig om mer än att det verkar lämpligt att börja med att kolla på vilka klasser som finns idag som skulle kunna tävla sinsemellan.

Med det sagt tycker jag att det är en bra idé som jag hoppas det blir någonting av!



tackar!

jag hoppas också.. kommer att lobba hårt för detta.. just nu är vi bara på "snack" stadiet men ringar på vatten och några konkreta telfon samtal/mail när detta har fått mogna lite så kan det funka.

jag tror att behovet finns !

Å apropå tv så kan man nog göra detta till något bra... SBF får ta och kavla upp ärmarna och börja lobba ordentligt..
startfält på 45-50 bilar borde dra publik å tv/media intresset.

reglementet är i sin linda men syftet är att skapa ett RM värt namnet.

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Bara för att kasta in ett vedträ (dynamitgubbe) i brasan

Vad vill publiken ha? (fred på jorden!?! )
Action, bra speaker, en paus med lite underhållning..........

Dvs, långlopp på förmiddan med målgång vid lunch eller tidig em, pausunderhållning med lek, sen ett sprintrace som verkligen bjuder på spänning, dragrace på start/målrakan för att erhålla startposition etc etc.

Det är endast entusiaster som åker och tittar på långlopp ett helt race......... (jag är en sån förvisso) sen spelar det ingen roll om det kallas SM/RM/Blåbärscupen

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
AntonG
Örebro
Här sen Jul 2008
Inlägg: 869



Matz olli skrev:
Petter U skrev:
Ursäkta om svaret redan getts men är det här något som du arbetar/kommer att arbeta för, eller är det "bara" en idé?

Jag tror att det kan finnas ett litet publikintresse för något sådant här men jag har svårt att se varför TV skulle vara intresserade (kanske något dokusåpa aktigt iof?), jag tror att det utåt sett kommer se ut som ett klubbmästerskap även om man har RM-status.

Reglementen har jag inte tillräcklig koll på för att uttala mig om mer än att det verkar lämpligt att börja med att kolla på vilka klasser som finns idag som skulle kunna tävla sinsemellan.

Med det sagt tycker jag att det är en bra idé som jag hoppas det blir någonting av!



tackar!

jag hoppas också.. kommer att lobba hårt för detta.. just nu är vi bara på "snack" stadiet men ringar på vatten och några konkreta telfon samtal/mail när detta har fått mogna lite så kan det funka.

jag tror att behovet finns !

Å apropå tv så kan man nog göra detta till något bra... SBF får ta och kavla upp ärmarna och börja lobba ordentligt..
startfält på 45-50 bilar borde dra publik å tv/media intresset.

reglementet är i sin linda men syftet är att skapa ett RM värt namnet.


Du bör nog hitta något mer som ska dra och inte bara antalet... De gångerna vi kört MSLS så har det varit 48 bilar till start och jag uppskattar det till att det inte var mer än 20 personer där och kollade som inte hade anknytning till någon i eller runt en tävlingsbil.

_________________
Anton Gruffman


Banbil: BMW e46 GTR & Camaro cup gen 5
Gatbil: Porsche 996 - Såld

http://www.gruffmanracing.com
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860


Trådstartare
Dude skrev:
En idé ang däcksbredder.

Eftersom det finns behov av att köra bredare däck på antingen fram eller bakaxeln (beroende på bilkonfiguration), så skulle man kunna lägga en total maxbredd för fordonet.
Är det 205, så skulle det bli 820mm

En fwd kanske skulle må bra av att köra tex 225 fram och 185 bak och tvärtom på en rwd.
Sen tror jag att 225 skulle vara en bredd som bättre lämpar sig idag, med modernare bilar med mer effekt och grundvikt.

Mina tankar om det


Intressant ide, med totalen.. den köper jag rakt av.

då återstår 820 (205or) eller 900 (225or), den är svår riktigt svår. Kanske i sann mellanmjölksanda borde det bli 860 så kan man fördela eftyer bilkonfiguration tex;

4 x 215

2x225+2x205

2x195+2x235

osv

hur känns det?

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Däckvariabeln kändes riktigt ok!

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41740

Forumägare
Forumägare

Matz olli skrev:
mellanmjölksanda borde det bli 860 så kan man fördela eftyer bilkonfiguration tex;

4 x 215

2x225+2x205

2x195+2x235

osv

hur känns det?
thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860


Trådstartare
AntonG skrev:
Matz olli skrev:
Petter U skrev:
Ursäkta om svaret redan getts men är det här något som du arbetar/kommer att arbeta för, eller är det "bara" en idé?

Jag tror att det kan finnas ett litet publikintresse för något sådant här men jag har svårt att se varför TV skulle vara intresserade (kanske något dokusåpa aktigt iof?), jag tror att det utåt sett kommer se ut som ett klubbmästerskap även om man har RM-status.

Reglementen har jag inte tillräcklig koll på för att uttala mig om mer än att det verkar lämpligt att börja med att kolla på vilka klasser som finns idag som skulle kunna tävla sinsemellan.

Med det sagt tycker jag att det är en bra idé som jag hoppas det blir någonting av!



tackar!

jag hoppas också.. kommer att lobba hårt för detta.. just nu är vi bara på "snack" stadiet men ringar på vatten och några konkreta telfon samtal/mail när detta har fått mogna lite så kan det funka.

jag tror att behovet finns !

Å apropå tv så kan man nog göra detta till något bra... SBF får ta och kavla upp ärmarna och börja lobba ordentligt..
startfält på 45-50 bilar borde dra publik å tv/media intresset.

reglementet är i sin linda men syftet är att skapa ett RM värt namnet.


Du bör nog hitta något mer som ska dra och inte bara antalet... De gångerna vi kört MSLS så har det varit 48 bilar till start och jag uppskattar det till att det inte var mer än 20 personer där och kollade som inte hade anknytning till någon i eller runt en tävlingsbil.


Riktigt så ser det tyvärr ut,

Därför RM= publiktävling= Sprint också plus tex VOC.. Tanken är kombinera sprint och långlopp..Inte köra långlopp i publikfri form.

Ännu viktigare inte flera klasser i samma startfält. endast ett reglemente en vikt/effekt...det är ett måste...

Publiken och media är inte lätt, men ett exempel kan ju tex kanonloppet vara där har iaf jag varit när det vart fullt på kullen å läktare utan att det kördes stcc..

Så jag tror och hoppas det finns ett publikuderlag med ett snitt på 2000/race för denna typ av racing om den marknadsförs på ett bra sätt. Låter väl inte så mycket iofs men det är ingen poäng med att lova guld å gröna skogar heller.

Jag vet att talats mycket om tv osv osv...men det viktigaste är faktiskt lokala medier tidning/lokalradio osv det gäller att träffa de som inte har allt för långt att åka.

Medåkning, "ring taxi" för publik å media och andra aktiviteter det är det som måste till. Här kan man faktiskt ställa vissa krav på teamen som deltager..


_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860


Trådstartare
steffe skrev:
Bara för att kasta in ett vedträ (dynamitgubbe) i brasan

Vad vill publiken ha? (fred på jorden!?! )
Action, bra speaker, en paus med lite underhållning..........

Dvs, långlopp på förmiddan med målgång vid lunch eller tidig em, pausunderhållning med lek, sen ett sprintrace som verkligen bjuder på spänning, dragrace på start/målrakan för att erhålla startposition etc etc.

Det är endast entusiaster som åker och tittar på långlopp ett helt race......... (jag är en sån förvisso) sen spelar det ingen roll om det kallas SM/RM/Blåbärscupen


Det kommer bli en utmaning att fördela tiden så publiken kan få största möjliga utbyte av långlopps biten, notera att det är 50 Liter
bränslevolyms begränsning.. dvs att tankstopp kommer bli avgörande.. detta ger ju en viss spänning iaf.. särskilt om man nu kan anpassa sig till publiken..dvs att dessa går att se från läktare osv samt att det givetvis måste finnas resultat info och en engagerad speaker.

I sann "NASCAR" anda säger jag så här se till att det blir spännade för publik/media så får de som vill rejsa anpassa sig till detta!

Vill få publik så får bjuda på underhållning, så enkelt är det.

Å nog satsas det lite tuffare ju större publiken är.. det ena ger liksom det andra..

Lite ved på brasan gillas thumbs up

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Matz olli skrev:
Dude skrev:
En idé ang däcksbredder.

Eftersom det finns behov av att köra bredare däck på antingen fram eller bakaxeln (beroende på bilkonfiguration), så skulle man kunna lägga en total maxbredd för fordonet.
Är det 205, så skulle det bli 820mm

En fwd kanske skulle må bra av att köra tex 225 fram och 185 bak och tvärtom på en rwd.
Sen tror jag att 225 skulle vara en bredd som bättre lämpar sig idag, med modernare bilar med mer effekt och grundvikt.

Mina tankar om det


Intressant ide, med totalen.. den köper jag rakt av.

då återstår 820 (205or) eller 900 (225or), den är svår riktigt svår. Kanske i sann mellanmjölksanda borde det bli 860 så kan man fördela eftyer bilkonfiguration tex;

4 x 215

2x225+2x205

2x195+2x235

osv

hur känns det?


900 känns mer rätt i min värld (ekonomi)
Att ha möjligheten att köra 225 runtom, och kunna växla mellan bak och fram för slitaget skull, är bättre (tycker jag)

Dessutom vet jag nog ingen som skulle välja att köra 195 fram och 255 bak (kanske nån porsche då)

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Viktindelningen och tankstorleken gör också att jag inte kommer kunna köra min bil.
Inte utan att hasa in en massa vikt i den. Samt kasta ur dyrtanken

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

X X TILLÅTNA BILAR
Super Production enligt FIA Appendix J Art. 261 med följande undantag - däck enl. §
2.1 samt bilar enligt följande reglemente.

Vilka bilar är tillåtna (har aldrig förstått all denna rappakalja med appendix hit och dit )

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860


Trådstartare
Dude skrev:
Viktindelningen och tankstorleken gör också att jag inte kommer kunna köra min bil.
Inte utan att hasa in en massa vikt i den. Samt kasta ur dyrtanken


bollar i tanken??

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Matz olli skrev:
Dude skrev:
Viktindelningen och tankstorleken gör också att jag inte kommer kunna köra min bil.
Inte utan att hasa in en massa vikt i den. Samt kasta ur dyrtanken


bollar i tanken??


Kanske skulle gå, men det blir inte lätt
Har 2st separata blåsor som är sammanbunda med kanaler.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Sparade trådar/FAQ
4 KLASSERS RIKSMÄSTERSKAP / Nu med reglemente utg.10!
<<   1, 2, 3, 4 ... 11, 12, 13   >>
21 besök senaste veckan (58860 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande