Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M135i -12 ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ | << 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (52114 totalt) |
Smartphone + http://www.gps-laptimer.de/Home.html . _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Är det verkligen Android appen?, den finns inte i värtingversionen än.. _________________ Magnus Wideman Golf MK8 R PP & Cupra Born E-Boost https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||||
Inte det minsta faktiskt. Om man har problem med att bli omkörd så bör man inte köra på ringen. Har en iPhone + Harrys app + hållare med gps förstärkare som man sätter i rutan. Funkar bra men appen äter batteri och gigabyte. _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||||
Då så var uppe vid ringen och körde för en vecka sedan.
Riktigt bra väder och riktig sommarkänsla. Totalt blev det ett tiotal varv varav några rätt fria. Tyvärr har jag haft problem med min harry så det blir ingen film, däremot så körde jag med den gamla goda performanceboxen. Även när jag laddade på så blev det inte snabbare än 8:20-23. Genast började man ju försöka hitta orsaker till varför det gick sååå långsamt En sak är väl att det sitter 2500 mil gamla gatdäck, visserligen Michelin Super Sport. När jag kom hem och fick tid att gå igenom loggarna och jämförde med ett sub8 varv från Meganen så blev det enligt bilden. Rött BMW M135i - Blått Megane RS *Det är tydligt att BMW accar mycket bättre, speciellt i hög fart. *Vågar inte köra lika fort i kurvorna, bromsar bort fart på många ställen. *Ett kurvigt parti med mycket balans och lastväxlingar där det gäller att ta med sig fart där Meganen gick betydligt fortare är hela Hohe Acht - Brünchen partiet vilket säkert beror på en kombination av förare, däck och chassie. *Det ska vara möjligt att även denna lilla bil ska kunna snurra runt under 8. 1) Ett extra set hjul med R-däck står högt på listan samt 2) riktigt 4-pkt bälte. 3) Bromsar med lite mer bett önkas också. Som några personer redan kommenterat i tråden så är det lätt att framhjulen tar i om man antingen sänker eller försöker trycka in större däck fram. Vill inte ha skrap för det förstör hjulhus efter några kompressioner i Fuchsröhre och Karusellen. _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||||
Är det inte så enkelt att du kört så pass få varv än så länge och kommer säkerligen kunna kapa rejält med tid när du blir mer "varm i kläderna" med bilen? Men såklart kan man ju alltid "köpa sig" sekunder med chassi & däck |
||||
1) och 3) beställt idag. Tänker pröva att köra samma däcksbredd fram och bak 235/40 R 18. (dvs gå från 225 fram och 245 bak) Då viktfördelning är jämn så bör det gå bra och det ger en stor fördel att man kan rotera runt däcken. Då går man och väntar i några veckor igen. Imorgon det årliga "Mayham" i form av KAR FREITAG på ringen _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||||
kör du på 8 eller 9 tum då? Jag tror 9 tummarna hade funkat runt om _________________ ERCUP segrare 2008 Porsche sports cup 8C segrare 2010 Nordictimeattack SM segrare 2014 |
||||
Du gör rätt som inte kör 9" i fram,det blir för tight
Denna rullar på 8,5 runt om,men med olika offset ET35 i fram och ET40 i bak. Vilket är på gränsen, det är tighta hjulhus. Däck Michelin Pilot Super Sport 245/35-18 runt om _________________ Jerker Garpensten 718 GT4 |
||||
Självklart är det BARA ovana som gör att det gick långsamt Det främsta skälet till att köpa fälgar med R däck är att kunna köra flera varv efter varandra. Med gatdäck så är däcken för kalla första varvet, andra varvet ok och 3:e börjar de överhetta. Det ger dåligt flyt helt enkelt vilket inte alls är problmet med R-däck. Om det sen går lite fortare så är det en positiv bieffekt @ Jerker Stort tack för bilderna på den vita. Det känns som en bekräftelse på att 235/40R18 är alldeles lagom om det ska få plats utan skrap... _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||||
Var förbi Raeder Motorsport idag och monterade Endless belägg under en av de många avstängningarna.
När bilen var på lyften så såg jag till min förvåning att det är riktig kylning av bromsarna in i hjulhusen. Kred till BMW. Världens bett med nya bromsar och ja högt gnissel i garaget. Belönades med fria varv sista timmen när alla börjat bege sig hemmåt, hade ingen tidtagning i bilen. Räkneverket klickade över 1.000... _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||||
Idag var det dags att köra lite på ringen.
Förmiddagen började bra med förvånansvärt lite bilar och fyra varv som låg stabilt mellan 8:16-8:18. Träffade Rejsaprofilen och livsnjutaren Sjöström som fick lift ett varv. Sedan bar det av till Raeder Där väntade en trave hjul på sin ägare Materiell välfärd Stort tack till Christian Eick på Raeder för bra service. Och handen på hjärtat hur ofta har ni upplevt detta; öppet idag på Kristi him och accepterade en drop in montering av iofs redan färdiga hjul. Bra killar Med R-däck så gick det ca 2-3 sek snabbare Även om jag kört mycket på R-däck så blev denna bil betydligt stadigare med dessa på. I hög fart så försvann en del av nervositeteten när bilen studsar runt på den rätt gropiga Nordslingan. Kurvgreppet blev ju naturligtvis mycket bättre också vilket är ju det man förväntar sig. Kombon av R-däck och ENdless belägg gör att bilen stannar oerhört mycket bättre. Man skulle kunna tro att skivor och Ok är bytta, så stor är skillnaden. Endless är faktiskt så bra att det är lite svårt att dosera bromsverkan, det blir lätt för mkt. _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||||
Efter en fantastisk helg på Ringen i glada vänners sällskap så görs det en liten uppdatering. Bilen går bra och och R-däck var precis vad som behövdes. Bifogat finns en liten film från ett relativt fritt varv idag.
http://youtu.be/oYQo6cnkCYk En gammal film https://www.youtube.com/watch?v=Jhnb _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||||
Tjenis!
Alltid kul att se dina videos, extra kul denna gången va att se dig jaga min kund Lasse . Kul att se att du börjar hitta fart (jättefort ) med BMW:n också. Ska åka ner 23-25/8 med Sigge. Ser vi dig där då? Mvh Rolle _________________ Roland Wihlborg |
||||
Hej Rolle Kanske på söndagen 24 om vädret är bra _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||||
Jo egentligen är det för mjukt. På Nordslingan kan man dock leva med ett ganska mjukt chassie eftersom den ganska ojämn. Nu är bilen en kompromiss mellan daily-drive och rekreation på Nordslingan. Så det får vara så. Som du skriver i din egen tråd så är det irriterande att man inte kan kombinera Sport+ chassie sättning med urkopplade hjälpsystem. Där förstår jag inte hur BMW tänkt på en busbil av denna sort. Det kanske är beviset för att det inte är en riktig M? Vad vet jag. Annars är bilen helt ok. Den ska ju helt klart gå att köra under 8 på en bra dag. Det är ju ett mycket bra betyg egentligen för en vardagsbil _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M135i -12 ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ | << 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (52114 totalt) |