|
overandout
Sala
Här sen Jul 2005
Inlägg: 490
Trådstartare
![](templates/rejsa2/images/icon_minipost.gif)
22 Dec 2014 09:31
RallyQuattro skrev: | DanielR skrev: | RallyQuattro skrev: | Jag uppdaterade mitt inlägg med mer info nu samtidigt som du skrev så läs igen
Men varför behöver du adapter mellan motor o låda? |
Har faktiskt inte undersökt detta så noga, men då drivaxlarna måste sitta direkt på lådan så blir man begränsad till upp och ner vänd Porsche låda eller en original R8 låda, om dom är bolt on på 4.2l maskinerna vet jag ikke ![](images/smiles/confused.gif) |
Hur menar du?
Självklart ska axlarna sitta direkt på lådan men menar du att en Audi fwd låda hamnar för högt eller varför skulle inte den funka? den används ju i många mittmotor byggen.
Och jag menar då den 2wd lådan som sitter på Audi's rak ställda motorer innan någon tvärställd sak..
eller är den för lång? ca65cm |
Länka gärna till en sådan låda..
_________________ /Over and out
|
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9032
![](templates/rejsa2/images/icon_minipost.gif)
22 Dec 2014 09:32
_________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
|
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701
![](templates/rejsa2/images/icon_minipost.gif)
23 Dec 2014 09:17
skulle inte köra med TD låda, om du inte tänkte köra uppåt en 400blås vill säga...
Har för mig att man har en toppfart (teoretisk) på dom bilarna på 260 men då varvar de ju bara drygt 4000.
_________________ Per Lindqvist
ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
|
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769
![](templates/rejsa2/images/icon_minipost.gif)
23 Dec 2014 09:41
Chefen skrev: | skulle inte köra med TD låda, om du inte tänkte köra uppåt en 400blås vill säga...
Har för mig att man har en toppfart (teoretisk) på dom bilarna på 260 men då varvar de ju bara drygt 4000. |
Det finns en anledning till att 99% av alla snabba mittmotorbyggen som tex Ultimor kör med Upp och ner vända Porschelådor från turbo och gt3.. :-)
_________________ ###############################
Peter "Puppan" Eriksson
|
overandout
Sala
Här sen Jul 2005
Inlägg: 490
Trådstartare
![](templates/rejsa2/images/icon_minipost.gif)
23 Dec 2014 09:49
Puppan skrev: | Chefen skrev: | skulle inte köra med TD låda, om du inte tänkte köra uppåt en 400blås vill säga...
Har för mig att man har en toppfart (teoretisk) på dom bilarna på 260 men då varvar de ju bara drygt 4000. |
Det finns en anledning till att 99% av alla snabba mittmotorbyggen som tex Ultimor kör med Upp och ner vända Porschelådor från turbo och gt3.. :-) |
Vad behöver man komma upp i för hastighet? Ca 240km/h på Mantorp rakan. Vilken annan snabb bana i Sverige kan man köra 400km/h? Om bilen gör 300km/h på högsta växeln så är jag nöjd
Det blir en 6 växlad 01E låda från 2.5Tdi, om den klarar 500hk så är jag nöjd med det, bilen kommer att bli väldigt lätt.
_________________ /Over and out
|
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769
![](templates/rejsa2/images/icon_minipost.gif)
23 Dec 2014 10:14
DanielR skrev: | Puppan skrev: | Chefen skrev: | skulle inte köra med TD låda, om du inte tänkte köra uppåt en 400blås vill säga...
Har för mig att man har en toppfart (teoretisk) på dom bilarna på 260 men då varvar de ju bara drygt 4000. |
Det finns en anledning till att 99% av alla snabba mittmotorbyggen som tex Ultimor kör med Upp och ner vända Porschelådor från turbo och gt3.. :-) |
Vad behöver man komma upp i för hastighet? Ca 240km/h på Mantorp rakan. Vilken annan snabb bana i Sverige kan man köra 400km/h? Om bilen gör 300km/h på högsta växeln så är jag nöjd
Det blir en 6 växlad 01E låda från 2.5Tdi, om den klarar 500hk så är jag nöjd med det, bilen kommer att bli väldigt lätt. |
Poängen Chefen gjorde var ju just att med TDi lådan så kommer bilen toppa 400!
Du har ju utväxlingen ovan men inte slutväxeln.. Men betanke på att chefen ovan nämner att fart vid 4000rpm är 260km/h lär ju som sagt farten vara 400km/h vid 7000rpm...
Sen en tdi 2,5 låda är ju inte specad för några 500-600nm, möjligtvis 300-400nm.. Och garanterat inte vid nötande varv på varv på bana med kletiga rdäck eller slicks, dessutom utan kylning.. Stoppar du sen i en diffbroms börjar det bygga ännu mer värme!
En GT3 låda har ca 290km/h vid 7000rpm
Jag försöker inte "pinka på din parad" här! ;-)
Mer att få dig att undvika massa dubbel arbete :-)
/Pete
_________________ ###############################
Peter "Puppan" Eriksson
|
overandout
Sala
Här sen Jul 2005
Inlägg: 490
Trådstartare
![](templates/rejsa2/images/icon_minipost.gif)
23 Dec 2014 10:27
Senast ändrad av overandout, 23 Dec 2014 10:31, ändrad totalt 1 gång
Puppan skrev: | DanielR skrev: | Puppan skrev: | Chefen skrev: | skulle inte köra med TD låda, om du inte tänkte köra uppåt en 400blås vill säga...
Har för mig att man har en toppfart (teoretisk) på dom bilarna på 260 men då varvar de ju bara drygt 4000. |
Det finns en anledning till att 99% av alla snabba mittmotorbyggen som tex Ultimor kör med Upp och ner vända Porschelådor från turbo och gt3.. :-) |
Vad behöver man komma upp i för hastighet? Ca 240km/h på Mantorp rakan. Vilken annan snabb bana i Sverige kan man köra 400km/h? Om bilen gör 300km/h på högsta växeln så är jag nöjd
Det blir en 6 växlad 01E låda från 2.5Tdi, om den klarar 500hk så är jag nöjd med det, bilen kommer att bli väldigt lätt. |
Poängen Chefen gjorde var ju just att med TDi lådan så kommer bilen toppa 400!
Du har ju utväxlingen ovan men inte slutväxeln.. Men betanke på att chefen ovan nämner att fart vid 4000rpm är 260km/h lär ju som sagt farten vara 400km/h vid 7000rpm...
Sen en tdi 2,5 låda är ju inte specad för några 500-600nm, möjligtvis 300-400nm.. Och garanterat inte vid nötande varv på varv på bana med kletiga rdäck eller slicks, dessutom utan kylning.. Stoppar du sen i en diffbroms börjar det bygga ännu mer värme!
En GT3 låda har ca 290km/h vid 7000rpm
Jag försöker inte "pinka på din parad" här! ;-)
Mer att få dig att undvika massa dubbel arbete :-)
/Pete |
Missförstod och blandande ihop förkortningarna. Då är jag med iaf. Jag gör ett test då det är en rätt bra ekonomiskt lösning, att montera på en eloljepump och en kylare för oljekylning är inte spec svårt de heller
Vad gäller vridet så är jag ute efter ca 500hk, vridet kommer inte överskrida 400nm då det kommer vara överladdat.
Jag är ingen expert på växellådor så suger i mig all info jag kan få
_________________ /Over and out
|
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9032
![](templates/rejsa2/images/icon_minipost.gif)
23 Dec 2014 10:28
Jag böt från min S8 låda till en tdi låda med samma utväxling som denna jag länkade till och det blev ett rejält lyft för mig.
S8 lådan fick man sitta o växla hela tiden och den varvade tok högt på motorvägen osv.
Nu med tdi lådan så behöver jag inte växla alls lika mycket utan kör längre på växlarna, dessutom underbar utväxling för motorvägen
tdi lådans femma varvar ungefär som 6:an var på S8 lådan.
Med en stark biturbo V8 är det inge kul med en lågt växlad H låda..
Jag växlar ju dessutom senast vid 6000rpm på V8:an.
Jag hade dessa värden förut och nu ger den mer..
2500rpm= 600Nm
3000rpm=730Nm
3500rpm=830Nm
4000rpm=870Nm
5000rpm=650Nm
6000rpm=500Nm
Så finns ingen anledning att ligga på höga varv med en V8.
Dessutom är ju lådan billig att köpa och passar direkt om man ska köra med Audi motor.
Mot Porsche låda som kräver adapters och kostar $$$$$
Sen kanske man vill testa flygande kilometern eller annat och då kan det ju vara kul med 300km/h+
_________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
|
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769
![](templates/rejsa2/images/icon_minipost.gif)
23 Dec 2014 10:32
Som jag tolkar det blir toppfarten 393km/h vid 7000RPM med (23/41) och 3,875 på bakaxeln?!
Visst man kanske inte vill växla ihjäl sig med det är inte så att det är en dubbelturbo V8:a utan han kikar ju på en sug åtta med 500hk då blir det ju att dra lite på växlarna om det skall gå undan.. :-)
/Pete
_________________ ###############################
Peter "Puppan" Eriksson
|
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9032
![](templates/rejsa2/images/icon_minipost.gif)
23 Dec 2014 10:34
Puppan vi pratar Audis starka 01E låda
Finns massa Audi med över 1000hk som kör med dessa.
förra årets vinnare av Stockholm open en Svart S2 coupe har kört med samma 01E låda i flera år och aldrig rasat och det med fullgas starter hela tiden på alla svart race som går om nätterna i Stockholm och med lamell diffar fram o bak och stumt svetsad mitt diff = den går hårt, men visst inte långa stunder hårt men jävligt hårt korta stunder och med massa mos...
Så att säga att en 01E inte klara mer än 5-600Nm är bara trams..
_________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
|
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9032
![](templates/rejsa2/images/icon_minipost.gif)
23 Dec 2014 10:37
Puppan skrev: | Som jag tolkar det blir toppfarten 393km/h vid 7000RPM med (23/41) och 3,875 på bakaxeln?!
Visst man kanske inte vill växla ihjäl sig med det är inte så att det är en dubbelturbo V8:a utan han kikar ju på en sug åtta med 500hk då blir det ju att dra lite på växlarna om det skall gå undan.. :-)
/Pete |
Fast han har ju skrivit att han vill turbo ladda..
_________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
|
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769
_________________ ###############################
Peter "Puppan" Eriksson
|
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769
![](templates/rejsa2/images/icon_minipost.gif)
23 Dec 2014 10:40
Senast ändrad av Puppan, 23 Dec 2014 10:41, ändrad totalt 1 gång
RallyQuattro skrev: | Puppan skrev: | Som jag tolkar det blir toppfarten 393km/h vid 7000RPM med (23/41) och 3,875 på bakaxeln?!
Visst man kanske inte vill växla ihjäl sig med det är inte så att det är en dubbelturbo V8:a utan han kikar ju på en sug åtta med 500hk då blir det ju att dra lite på växlarna om det skall gå undan.. :-)
/Pete |
Fast han har ju skrivit att han vill turbo ladda.. |
Jaså tycker han skriver gång på gång att han vill ha 500hk, svårt att stanna på den nivån med en dubbelturbo 8:a?!
_________________ ###############################
Peter "Puppan" Eriksson
|
overandout
Sala
Här sen Jul 2005
Inlägg: 490
Trådstartare
![](templates/rejsa2/images/icon_minipost.gif)
23 Dec 2014 10:41
Puppan skrev: | RallyQuattro skrev: | Puppan skrev: | Som jag tolkar det blir toppfarten 393km/h vid 7000RPM med (23/41) och 3,875 på bakaxeln?!
Visst man kanske inte vill växla ihjäl sig med det är inte så att det är en dubbelturbo V8:a utan han kikar ju på en sug åtta med 500hk då blir det ju att dra lite på växlarna om det skall gå undan.. :-)
/Pete |
Fast han har ju skrivit att han vill turbo ladda.. |
Jaså tycker han skriver gång på gång att han vill ha 500hk?! |
S8 maskin 340hk + turbo = ca 500hk är målet
_________________ /Over and out
|
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769
![](templates/rejsa2/images/icon_minipost.gif)
23 Dec 2014 10:44
RallyQuattro skrev: | Puppan vi pratar Audis starka 01E låda
Finns massa Audi med över 1000hk som kör med dessa.
förra årets vinnare av Stockholm open en Svart S2 coupe har kört med samma 01E låda i flera år och aldrig rasat och det med fullgas starter hela tiden på alla svart race som går om nätterna i Stockholm och med lamell diffar fram o bak och stumt svetsad mitt diff = den går hårt, men visst inte långa stunder hårt men jävligt hårt korta stunder och med massa mos...
Så att säga att en 01E inte klara mer än 5-600Nm är bara trams.. |
Jag pratar banåkning inte dragrace. :-)
Helt olika belastning..
I usa kör dom med 1400WHP på Porscharna, allt funkar klockrent vid "Boulevard racing" och texas mile!!
Men dom som kör bana har svårt att få det att hålla ihop med hälften av effekten..
/Pete
_________________ ###############################
Peter "Puppan" Eriksson
|
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9032
![](templates/rejsa2/images/icon_minipost.gif)
23 Dec 2014 10:45
Frågan är ju ekonomin, gissar att det blir dyrt att bara få ihop bilen och rullbar
Så då är ett billig motor koncept ett bra alternativ att få den körbar till nästa sommar.
Men visst finns massa deg så kan ju en högvarvig motor med sek låda vara grymt..
Sen finns massa som byggt om till wire på 01E lådan, finns tex. här på rejsa..
_________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
|
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769
![](templates/rejsa2/images/icon_minipost.gif)
23 Dec 2014 10:47
DanielR skrev: | Puppan skrev: | RallyQuattro skrev: | Puppan skrev: | Som jag tolkar det blir toppfarten 393km/h vid 7000RPM med (23/41) och 3,875 på bakaxeln?!
Visst man kanske inte vill växla ihjäl sig med det är inte så att det är en dubbelturbo V8:a utan han kikar ju på en sug åtta med 500hk då blir det ju att dra lite på växlarna om det skall gå undan.. :-)
/Pete |
Fast han har ju skrivit att han vill turbo ladda.. |
Jaså tycker han skriver gång på gång att han vill ha 500hk?! |
S8 maskin 340hk + turbo = ca 500hk är målet ![](images/smiles/wave.gif) |
Oki cool!
Jag kommer påminna dig om min post om när du börjat stå på lite framöver! ;-) Mark my words! ;-)
_________________ ###############################
Peter "Puppan" Eriksson
|
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769
![](templates/rejsa2/images/icon_minipost.gif)
23 Dec 2014 10:48
RallyQuattro skrev: | Puppan vi pratar Audis starka 01E låda
Finns massa Audi med över 1000hk som kör med dessa.
förra årets vinnare av Stockholm open en Svart S2 coupe har kört med samma 01E låda i flera år och aldrig rasat och det med fullgas starter hela tiden på alla svart race som går om nätterna i Stockholm och med lamell diffar fram o bak och stumt svetsad mitt diff = den går hårt, men visst inte långa stunder hårt men jävligt hårt korta stunder och med massa mos...
Så att säga att en 01E inte klara mer än 5-600Nm är bara trams.. |
Så du menar att ingenjörerna på Audi designade lådan för 3-4ggr vridet som faktiskt skulle användas i produktionsbilen....? ;-)
_________________ ###############################
Peter "Puppan" Eriksson
|
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9032
![](templates/rejsa2/images/icon_minipost.gif)
23 Dec 2014 10:49
Puppan skrev: | RallyQuattro skrev: | Puppan vi pratar Audis starka 01E låda
Finns massa Audi med över 1000hk som kör med dessa.
förra årets vinnare av Stockholm open en Svart S2 coupe har kört med samma 01E låda i flera år och aldrig rasat och det med fullgas starter hela tiden på alla svart race som går om nätterna i Stockholm och med lamell diffar fram o bak och stumt svetsad mitt diff = den går hårt, men visst inte långa stunder hårt men jävligt hårt korta stunder och med massa mos...
Så att säga att en 01E inte klara mer än 5-600Nm är bara trams.. |
Jag pratar banåkning inte dragrace. :-)
Helt olika belastning..
I usa kör dom med 1400WHP på Porscharna, allt funkar klockrent vid "Boulevard racing" och texas mile!!
Men dom som kör bana har svårt att få det att hålla ihop med hälften av effekten..
/Pete |
Fast kolla alla Audi på gatebil väldigt få som kör med sek låda medans 98% kör med 01E
1% kör med äldre audi lådor o rasar o byter lådor.
Men väldigt sällan dom rasar en 01E, std diffen kan rasa med mycke effekt med den ska man ju byta till lamell diff så är det problemet löst.
_________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
|
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9032
![](templates/rejsa2/images/icon_minipost.gif)
23 Dec 2014 10:53
Puppan skrev: | RallyQuattro skrev: | Puppan vi pratar Audis starka 01E låda
Finns massa Audi med över 1000hk som kör med dessa.
förra årets vinnare av Stockholm open en Svart S2 coupe har kört med samma 01E låda i flera år och aldrig rasat och det med fullgas starter hela tiden på alla svart race som går om nätterna i Stockholm och med lamell diffar fram o bak och stumt svetsad mitt diff = den går hårt, men visst inte långa stunder hårt men jävligt hårt korta stunder och med massa mos...
Så att säga att en 01E inte klara mer än 5-600Nm är bara trams.. |
Så du menar att ingenjörerna på Audi designade lådan för 3-4ggr vridet som faktiskt skulle användas i produktionsbilen....? ;-) |
Trodde du hade koll på att Audis 01E lådor är grymt starka
annat exempel en Supra motor oöppnad tar dom ut sjukt med effekt men Toyota designade ju knappast den för att hålla för 1000hk oöppnad, så vad har saken med vad tillverkaren gjorde från början med vad den faktiskt tål ?
_________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
|
Supramannen
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515
![](templates/rejsa2/images/icon_minipost.gif)
23 Dec 2014 10:55
RallyQuattro skrev: | Puppan skrev: | RallyQuattro skrev: | Puppan vi pratar Audis starka 01E låda
Finns massa Audi med över 1000hk som kör med dessa.
förra årets vinnare av Stockholm open en Svart S2 coupe har kört med samma 01E låda i flera år och aldrig rasat och det med fullgas starter hela tiden på alla svart race som går om nätterna i Stockholm och med lamell diffar fram o bak och stumt svetsad mitt diff = den går hårt, men visst inte långa stunder hårt men jävligt hårt korta stunder och med massa mos...
Så att säga att en 01E inte klara mer än 5-600Nm är bara trams.. |
Så du menar att ingenjörerna på Audi designade lådan för 3-4ggr vridet som faktiskt skulle användas i produktionsbilen....? ;-) |
Trodde du hade koll på att Audis 01E lådor är grymt starka
annat exempel en Supra motor oöppnad tar dom ut sjukt med effekt men Toyota designade ju knappast den för att hålla för 1000hk oöppnad, så vad har saken med vad tillverkaren gjorde från början med vad den faktiskt tål ? |
Ännu en skröna, ja dom håller till att dra runt med på stan eller ett par streetrace. Men kör ett par ban race och du kan plocka delar runt banan sedan
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
|
|