Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Audi R8 Turbo Timeattack -10 (såld)
<<   1, 2, 3, 4 ... 14, 15, 16   >>
2 besök senaste veckan (155963 totalt)
overandout
Sala
Här sen Jul 2005
Inlägg: 490


Trådstartare
RallyQuattro skrev:
DanielR skrev:
RallyQuattro skrev:
Jag uppdaterade mitt inlägg med mer info nu samtidigt som du skrev så läs igen


Men varför behöver du adapter mellan motor o låda?


Har faktiskt inte undersökt detta så noga, men då drivaxlarna måste sitta direkt på lådan så blir man begränsad till upp och ner vänd Porsche låda eller en original R8 låda, om dom är bolt on på 4.2l maskinerna vet jag ikke


Hur menar du?
Självklart ska axlarna sitta direkt på lådan men menar du att en Audi fwd låda hamnar för högt eller varför skulle inte den funka? den används ju i många mittmotor byggen.

Och jag menar då den 2wd lådan som sitter på Audi's rak ställda motorer innan någon tvärställd sak..

eller är den för lång? ca65cm


Länka gärna till en sådan låda..

_________________
/Over and out
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9032




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701



skulle inte köra med TD låda, om du inte tänkte köra uppåt en 400blås vill säga...
Har för mig att man har en toppfart (teoretisk) på dom bilarna på 260 men då varvar de ju bara drygt 4000.

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Chefen skrev:
skulle inte köra med TD låda, om du inte tänkte köra uppåt en 400blås vill säga...
Har för mig att man har en toppfart (teoretisk) på dom bilarna på 260 men då varvar de ju bara drygt 4000.


Det finns en anledning till att 99% av alla snabba mittmotorbyggen som tex Ultimor kör med Upp och ner vända Porschelådor från turbo och gt3.. :-)

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
overandout
Sala
Här sen Jul 2005
Inlägg: 490


Trådstartare
Puppan skrev:
Chefen skrev:
skulle inte köra med TD låda, om du inte tänkte köra uppåt en 400blås vill säga...
Har för mig att man har en toppfart (teoretisk) på dom bilarna på 260 men då varvar de ju bara drygt 4000.


Det finns en anledning till att 99% av alla snabba mittmotorbyggen som tex Ultimor kör med Upp och ner vända Porschelådor från turbo och gt3.. :-)


Vad behöver man komma upp i för hastighet? Ca 240km/h på Mantorp rakan. Vilken annan snabb bana i Sverige kan man köra 400km/h? Om bilen gör 300km/h på högsta växeln så är jag nöjd

Det blir en 6 växlad 01E låda från 2.5Tdi, om den klarar 500hk så är jag nöjd med det, bilen kommer att bli väldigt lätt.

_________________
/Over and out
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



DanielR skrev:
Puppan skrev:
Chefen skrev:
skulle inte köra med TD låda, om du inte tänkte köra uppåt en 400blås vill säga...
Har för mig att man har en toppfart (teoretisk) på dom bilarna på 260 men då varvar de ju bara drygt 4000.


Det finns en anledning till att 99% av alla snabba mittmotorbyggen som tex Ultimor kör med Upp och ner vända Porschelådor från turbo och gt3.. :-)


Vad behöver man komma upp i för hastighet? Ca 240km/h på Mantorp rakan. Vilken annan snabb bana i Sverige kan man köra 400km/h? Om bilen gör 300km/h på högsta växeln så är jag nöjd

Det blir en 6 växlad 01E låda från 2.5Tdi, om den klarar 500hk så är jag nöjd med det, bilen kommer att bli väldigt lätt.


Poängen Chefen gjorde var ju just att med TDi lådan så kommer bilen toppa 400!
Du har ju utväxlingen ovan men inte slutväxeln.. Men betanke på att chefen ovan nämner att fart vid 4000rpm är 260km/h lär ju som sagt farten vara 400km/h vid 7000rpm...
Sen en tdi 2,5 låda är ju inte specad för några 500-600nm, möjligtvis 300-400nm.. Och garanterat inte vid nötande varv på varv på bana med kletiga rdäck eller slicks, dessutom utan kylning.. Stoppar du sen i en diffbroms börjar det bygga ännu mer värme!

En GT3 låda har ca 290km/h vid 7000rpm

Jag försöker inte "pinka på din parad" här! ;-)
Mer att få dig att undvika massa dubbel arbete :-)


/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
overandout
Sala
Här sen Jul 2005
Inlägg: 490


Trådstartare
Puppan skrev:
DanielR skrev:
Puppan skrev:
Chefen skrev:
skulle inte köra med TD låda, om du inte tänkte köra uppåt en 400blås vill säga...
Har för mig att man har en toppfart (teoretisk) på dom bilarna på 260 men då varvar de ju bara drygt 4000.


Det finns en anledning till att 99% av alla snabba mittmotorbyggen som tex Ultimor kör med Upp och ner vända Porschelådor från turbo och gt3.. :-)


Vad behöver man komma upp i för hastighet? Ca 240km/h på Mantorp rakan. Vilken annan snabb bana i Sverige kan man köra 400km/h? Om bilen gör 300km/h på högsta växeln så är jag nöjd

Det blir en 6 växlad 01E låda från 2.5Tdi, om den klarar 500hk så är jag nöjd med det, bilen kommer att bli väldigt lätt.


Poängen Chefen gjorde var ju just att med TDi lådan så kommer bilen toppa 400!
Du har ju utväxlingen ovan men inte slutväxeln.. Men betanke på att chefen ovan nämner att fart vid 4000rpm är 260km/h lär ju som sagt farten vara 400km/h vid 7000rpm...
Sen en tdi 2,5 låda är ju inte specad för några 500-600nm, möjligtvis 300-400nm.. Och garanterat inte vid nötande varv på varv på bana med kletiga rdäck eller slicks, dessutom utan kylning.. Stoppar du sen i en diffbroms börjar det bygga ännu mer värme!

En GT3 låda har ca 290km/h vid 7000rpm

Jag försöker inte "pinka på din parad" här! ;-)
Mer att få dig att undvika massa dubbel arbete :-)


/Pete


Missförstod och blandande ihop förkortningarna. Då är jag med iaf. Jag gör ett test då det är en rätt bra ekonomiskt lösning, att montera på en eloljepump och en kylare för oljekylning är inte spec svårt de heller

Vad gäller vridet så är jag ute efter ca 500hk, vridet kommer inte överskrida 400nm då det kommer vara överladdat.

Jag är ingen expert på växellådor så suger i mig all info jag kan få

_________________
/Over and out
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9032



Jag böt från min S8 låda till en tdi låda med samma utväxling som denna jag länkade till och det blev ett rejält lyft för mig.

S8 lådan fick man sitta o växla hela tiden och den varvade tok högt på motorvägen osv. thumbs down


Nu med tdi lådan så behöver jag inte växla alls lika mycket utan kör längre på växlarna, dessutom underbar utväxling för motorvägen thumbs up
tdi lådans femma varvar ungefär som 6:an var på S8 lådan.


Med en stark biturbo V8 är det inge kul med en lågt växlad H låda..

Jag växlar ju dessutom senast vid 6000rpm på V8:an.
Jag hade dessa värden förut och nu ger den mer..
2500rpm= 600Nm
3000rpm=730Nm
3500rpm=830Nm
4000rpm=870Nm

5000rpm=650Nm
6000rpm=500Nm
Så finns ingen anledning att ligga på höga varv med en V8.

Dessutom är ju lådan billig att köpa och passar direkt om man ska köra med Audi motor.
Mot Porsche låda som kräver adapters och kostar $$$$$

Sen kanske man vill testa flygande kilometern eller annat och då kan det ju vara kul med 300km/h+

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Som jag tolkar det blir toppfarten 393km/h vid 7000RPM med (23/41) och 3,875 på bakaxeln?!
Visst man kanske inte vill växla ihjäl sig med det är inte så att det är en dubbelturbo V8:a utan han kikar ju på en sug åtta med 500hk då blir det ju att dra lite på växlarna om det skall gå undan.. :-)

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9032



Puppan vi pratar Audis starka 01E låda
Finns massa Audi med över 1000hk som kör med dessa.

förra årets vinnare av Stockholm open en Svart S2 coupe har kört med samma 01E låda i flera år och aldrig rasat och det med fullgas starter hela tiden på alla svart race som går om nätterna i Stockholm och med lamell diffar fram o bak och stumt svetsad mitt diff = den går hårt, men visst inte långa stunder hårt men jävligt hårt korta stunder och med massa mos...

Så att säga att en 01E inte klara mer än 5-600Nm är bara trams..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9032



Puppan skrev:
Som jag tolkar det blir toppfarten 393km/h vid 7000RPM med (23/41) och 3,875 på bakaxeln?!
Visst man kanske inte vill växla ihjäl sig med det är inte så att det är en dubbelturbo V8:a utan han kikar ju på en sug åtta med 500hk då blir det ju att dra lite på växlarna om det skall gå undan.. :-)

/Pete


Fast han har ju skrivit att han vill turbo ladda..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



DanielR skrev:
Puppan skrev:
DanielR skrev:
Puppan skrev:
Chefen skrev:
skulle inte köra med TD låda, om du inte tänkte köra uppåt en 400blås vill säga...
Har för mig att man har en toppfart (teoretisk) på dom bilarna på 260 men då varvar de ju bara drygt 4000.


Det finns en anledning till att 99% av alla snabba mittmotorbyggen som tex Ultimor kör med Upp och ner vända Porschelådor från turbo och gt3.. :-)


Vad behöver man komma upp i för hastighet? Ca 240km/h på Mantorp rakan. Vilken annan snabb bana i Sverige kan man köra 400km/h? Om bilen gör 300km/h på högsta växeln så är jag nöjd

Det blir en 6 växlad 01E låda från 2.5Tdi, om den klarar 500hk så är jag nöjd med det, bilen kommer att bli väldigt lätt.


Poängen Chefen gjorde var ju just att med TDi lådan så kommer bilen toppa 400!
Du har ju utväxlingen ovan men inte slutväxeln.. Men betanke på att chefen ovan nämner att fart vid 4000rpm är 260km/h lär ju som sagt farten vara 400km/h vid 7000rpm...
Sen en tdi 2,5 låda är ju inte specad för några 500-600nm, möjligtvis 300-400nm.. Och garanterat inte vid nötande varv på varv på bana med kletiga rdäck eller slicks, dessutom utan kylning.. Stoppar du sen i en diffbroms börjar det bygga ännu mer värme!

En GT3 låda har ca 290km/h vid 7000rpm

Jag försöker inte "pinka på din parad" här! ;-)
Mer att få dig att undvika massa dubbel arbete :-)


/Pete


Missförstod och blandande ihop förkortningarna. Då är jag med iaf. Jag gör ett test då det är en rätt bra ekonomiskt lösning, att montera på en eloljepump och en kylare för oljekylning är inte spec svårt de heller

Vad gäller vridet så är jag ute efter ca 500hk, vridet kommer inte överskrida 400nm då det kommer vara överladdat.

Jag är ingen expert på växellådor så suger i mig all info jag kan få



Om du läser igenom min tråd har jag byggt oljekylning på min låda för nåt år sedan.. Jag tänkte som du det är ju bara...... ;-)
Men ok skall du bara ta ur oljan och kyla den och stoppa tillbaks den så visst då kanske men skall du spola dreven och pinjongen samt kyla lådan från för till akter blir det lite jobbigare..

Sen hur har du tänkt med xäxellänkage? En GT3 låda har ju vajerstyring vilket betyder att man kan stoppa spakstället vart man vill enkelt. Osäker på hur en 01e funkar men är det som på Porsche 968/944 är det ju en arm som skall byggas... :-)

Som sagt vill bara att du skall tänka efter före.. Som en god vän till mig sa en gång.. Köpa billigt brukar bli köpa dyrt i slutändan.. Köpa rätt direkt så brukar vi kalla det "You only cry once" vid första inköpet... inte vid varje inköp senare... ;-)

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



RallyQuattro skrev:
Puppan skrev:
Som jag tolkar det blir toppfarten 393km/h vid 7000RPM med (23/41) och 3,875 på bakaxeln?!
Visst man kanske inte vill växla ihjäl sig med det är inte så att det är en dubbelturbo V8:a utan han kikar ju på en sug åtta med 500hk då blir det ju att dra lite på växlarna om det skall gå undan.. :-)

/Pete


Fast han har ju skrivit att han vill turbo ladda..


Jaså tycker han skriver gång på gång att han vill ha 500hk, svårt att stanna på den nivån med en dubbelturbo 8:a?!

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
overandout
Sala
Här sen Jul 2005
Inlägg: 490


Trådstartare
Puppan skrev:
RallyQuattro skrev:
Puppan skrev:
Som jag tolkar det blir toppfarten 393km/h vid 7000RPM med (23/41) och 3,875 på bakaxeln?!
Visst man kanske inte vill växla ihjäl sig med det är inte så att det är en dubbelturbo V8:a utan han kikar ju på en sug åtta med 500hk då blir det ju att dra lite på växlarna om det skall gå undan.. :-)

/Pete


Fast han har ju skrivit att han vill turbo ladda..


Jaså tycker han skriver gång på gång att han vill ha 500hk?!


S8 maskin 340hk + turbo = ca 500hk är målet

_________________
/Over and out
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



RallyQuattro skrev:
Puppan vi pratar Audis starka 01E låda
Finns massa Audi med över 1000hk som kör med dessa.

förra årets vinnare av Stockholm open en Svart S2 coupe har kört med samma 01E låda i flera år och aldrig rasat och det med fullgas starter hela tiden på alla svart race som går om nätterna i Stockholm och med lamell diffar fram o bak och stumt svetsad mitt diff = den går hårt, men visst inte långa stunder hårt men jävligt hårt korta stunder och med massa mos...

Så att säga att en 01E inte klara mer än 5-600Nm är bara trams..


Jag pratar banåkning inte dragrace. :-)
Helt olika belastning..
I usa kör dom med 1400WHP på Porscharna, allt funkar klockrent vid "Boulevard racing" och texas mile!!
Men dom som kör bana har svårt att få det att hålla ihop med hälften av effekten..

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9032



Frågan är ju ekonomin, gissar att det blir dyrt att bara få ihop bilen och rullbar
Så då är ett billig motor koncept ett bra alternativ att få den körbar till nästa sommar.

Men visst finns massa deg så kan ju en högvarvig motor med sek låda vara grymt..


Sen finns massa som byggt om till wire på 01E lådan, finns tex. här på rejsa..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



DanielR skrev:
Puppan skrev:
RallyQuattro skrev:
Puppan skrev:
Som jag tolkar det blir toppfarten 393km/h vid 7000RPM med (23/41) och 3,875 på bakaxeln?!
Visst man kanske inte vill växla ihjäl sig med det är inte så att det är en dubbelturbo V8:a utan han kikar ju på en sug åtta med 500hk då blir det ju att dra lite på växlarna om det skall gå undan.. :-)

/Pete


Fast han har ju skrivit att han vill turbo ladda..


Jaså tycker han skriver gång på gång att han vill ha 500hk?!


S8 maskin 340hk + turbo = ca 500hk är målet


Oki cool!
Jag kommer påminna dig om min post om när du börjat stå på lite framöver! ;-) Mark my words! ;-)

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



RallyQuattro skrev:
Puppan vi pratar Audis starka 01E låda
Finns massa Audi med över 1000hk som kör med dessa.

förra årets vinnare av Stockholm open en Svart S2 coupe har kört med samma 01E låda i flera år och aldrig rasat och det med fullgas starter hela tiden på alla svart race som går om nätterna i Stockholm och med lamell diffar fram o bak och stumt svetsad mitt diff = den går hårt, men visst inte långa stunder hårt men jävligt hårt korta stunder och med massa mos...

Så att säga att en 01E inte klara mer än 5-600Nm är bara trams..


Så du menar att ingenjörerna på Audi designade lådan för 3-4ggr vridet som faktiskt skulle användas i produktionsbilen....? ;-)

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9032



Puppan skrev:
RallyQuattro skrev:
Puppan vi pratar Audis starka 01E låda
Finns massa Audi med över 1000hk som kör med dessa.

förra årets vinnare av Stockholm open en Svart S2 coupe har kört med samma 01E låda i flera år och aldrig rasat och det med fullgas starter hela tiden på alla svart race som går om nätterna i Stockholm och med lamell diffar fram o bak och stumt svetsad mitt diff = den går hårt, men visst inte långa stunder hårt men jävligt hårt korta stunder och med massa mos...

Så att säga att en 01E inte klara mer än 5-600Nm är bara trams..


Jag pratar banåkning inte dragrace. :-)
Helt olika belastning..
I usa kör dom med 1400WHP på Porscharna, allt funkar klockrent vid "Boulevard racing" och texas mile!!
Men dom som kör bana har svårt att få det att hålla ihop med hälften av effekten..

/Pete


Fast kolla alla Audi på gatebil väldigt få som kör med sek låda medans 98% kör med 01E
1% kör med äldre audi lådor o rasar o byter lådor.

Men väldigt sällan dom rasar en 01E, std diffen kan rasa med mycke effekt med den ska man ju byta till lamell diff så är det problemet löst.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9032



Puppan skrev:
RallyQuattro skrev:
Puppan vi pratar Audis starka 01E låda
Finns massa Audi med över 1000hk som kör med dessa.

förra årets vinnare av Stockholm open en Svart S2 coupe har kört med samma 01E låda i flera år och aldrig rasat och det med fullgas starter hela tiden på alla svart race som går om nätterna i Stockholm och med lamell diffar fram o bak och stumt svetsad mitt diff = den går hårt, men visst inte långa stunder hårt men jävligt hårt korta stunder och med massa mos...

Så att säga att en 01E inte klara mer än 5-600Nm är bara trams..


Så du menar att ingenjörerna på Audi designade lådan för 3-4ggr vridet som faktiskt skulle användas i produktionsbilen....? ;-)


Trodde du hade koll på att Audis 01E lådor är grymt starka

annat exempel en Supra motor oöppnad tar dom ut sjukt med effekt men Toyota designade ju knappast den för att hålla för 1000hk oöppnad, så vad har saken med vad tillverkaren gjorde från början med vad den faktiskt tål ?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



RallyQuattro skrev:
Puppan skrev:
RallyQuattro skrev:
Puppan vi pratar Audis starka 01E låda
Finns massa Audi med över 1000hk som kör med dessa.

förra årets vinnare av Stockholm open en Svart S2 coupe har kört med samma 01E låda i flera år och aldrig rasat och det med fullgas starter hela tiden på alla svart race som går om nätterna i Stockholm och med lamell diffar fram o bak och stumt svetsad mitt diff = den går hårt, men visst inte långa stunder hårt men jävligt hårt korta stunder och med massa mos...

Så att säga att en 01E inte klara mer än 5-600Nm är bara trams..


Så du menar att ingenjörerna på Audi designade lådan för 3-4ggr vridet som faktiskt skulle användas i produktionsbilen....? ;-)


Trodde du hade koll på att Audis 01E lådor är grymt starka

annat exempel en Supra motor oöppnad tar dom ut sjukt med effekt men Toyota designade ju knappast den för att hålla för 1000hk oöppnad, så vad har saken med vad tillverkaren gjorde från början med vad den faktiskt tål ?


Ännu en skröna, ja dom håller till att dra runt med på stan eller ett par streetrace. Men kör ett par ban race och du kan plocka delar runt banan sedan

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Audi R8 Turbo Timeattack -10 (såld)
<<   1, 2, 3, 4 ... 14, 15, 16   >>
2 besök senaste veckan (155963 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande