Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Saabsther ss7 -07(100-200 4,1s på mantorp )
<<   1, 2, 3 ... 20, 21, 22, 23   >>
11 besök senaste veckan (200160 totalt)
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004
Inlägg: 654


Trådstartare
Jodå Molle jag ska flöda spridarna vore en enkel och bra förklaring om felet satt där




Dålig kolv vart det ju då som sagt

_________________
Mikael"Diket" Borggren

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3380



De är de värsta raset jag någonsin sett av spikningar..

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004
Inlägg: 654


Trådstartare
Jomen nu är det ju såhär att vi vet inte om det har spikat ännu.....

Kolven kan ha tröttnat och bara gett vika med

Och isåfall varför det har spikat för bilen är mappad med viss marginal till spikningar....

så ropa inte hej när du inte vet mer


När Byttes V-powern mot St-1 98??? någon som har koll.....

_________________
Mikael"Diket" Borggren

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232



1/6 2010
Om man får tro databladen så är inte st1 98 och v-power samma. Däremot innhåller v-power numera upp till 5% etanol. Det gör inte 98an. Båda är specade som >98 oktan.

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004
Inlägg: 654


Trådstartare
2010???

Var det inte under 2011 som skillnaden blev??

5% etanol i 98 oktan är inget som gör mig gladare iaf...

_________________
Mikael"Diket" Borggren

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232



Jo naturligtvis, skrev fel. 2010 i december köpte ST1 Shell sverige. 1/6 2011 byttes soppan, enligt v-power tråden här på forumet.
Databladet säger mer än 98 oktan, typiskt 98,2.
För det som säljs som 98 står det bara mer än 98 men inget om någon etanol.

Nä etanol inblanding gör ju ingen glad. Men är ju ingen jätteskillnad i energiinnehåll.

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2618



Kör du closed loop på labdan?

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
kemargoi
Trekanten
Här sen Feb 2008
Inlägg: 46



Fan det där såg inge kul ut Diket. Jag har sett nått liknande i en Mercamotor ja rev på jobbet men det va en diesel som hade en spridare som pajjat efter 28000 mil

Känner ja dig rätt så hittar du å löser garanterat felet så du kommer ut på banorna under året

_________________
Anders Kembring
Passat Kombi TDi
Opel Vectra
Honda Civic Type R
Mitsubishi Evo 3
Mitsibishi Evo 2
Opel Astra Gsi 16v
Citera
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004
Inlägg: 654


Trådstartare
Kimmen- nej jag kör inte med lambda annat än vid mappningen

Mappningen har skett innan första juni oxå


Kembring jag ska göra mitt bästa

_________________
Mikael"Diket" Borggren

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004
Inlägg: 654


Trådstartare
Då ska vi se...

Undersökningarna av allting har fortgått någon vecka nu det som framkommit hittills är...

Ventilerna var det inget materialfel på dom var 52-53 hrc så dom var hårda och borde verkligen inte ha gett vika..

Är det någon som har några teorier vad som händer?? varför det har blivit som det har med mina ventiler??

Knastrena har börjat äta sig lite uppåt i ventilen sen är även toppen på skaftet lätt "deformerat" eller snarare man kan se en antydan till ojämnheter där..

Det är inte coilbind och det bottnar inte i ventiltätningarna...



Har börjat byta ut det trasiga fodret i blocket bilder kommer...

Spridarna var lite ojämnt flöde på men den som avvek ifrån dom andra mest satt inte på den cylindern som gick sönder
Så enkelt var inte det svaret på den trasiga kolven då nä.....

_________________
Mikael"Diket" Borggren

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2618



Ett litet ljus i mörkret är att du inte behöver katalysator i modsport längre, förutsatt att bilen är inreggad och påställd

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004
Inlägg: 654


Trådstartare
Kimmen - Det var verkligen en bra nyhet det thumbs up

Dock så har jag redan byggt men icke använt ett avgas med wrc katalysator...... med en kostnad som gör en mörkrädd

Men det blir bra för värmens skull att slippa kattrackaren.... kan nog åka med 50 hk till utan att överhetta då

Klart den är reggad och påställd vad ska jag annars köra med till glasskiosken

_________________
Mikael"Diket" Borggren

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004
Inlägg: 654


Trådstartare



Ska byta fläns på mitt befintliga insug som senare förhoppningsvis ska bli reservinsug då nytt står på schemat framöver.....




Äntligen har jag fått hem 5 nya foder lyckades köpa en sats och 1 löst då dom ändå skulle tillverka satsen det var jäkligt schysst... så en sats hamnar på hyllan sålänge och ett foder ska bytas..



Nytt år ny snäcka ..... av någon konstig anledning så brukar dom bli lite större varje gång med




Jaha då kör vi ett foderbyte då.... ska vi kalla det hillbilly style eller har bultat fast ett plattjärn i kylkanalerna så jag har något att slå på..





Sa jag hill billy style eller... kastade upp blocket på kaminen i garaget för lite förvärmning för att expandera blocket lite... fick lägga en topp som distans för det inte skulle bli allt för jäkla varmt blocket man är ju lite orolig att det ska börja "röra" på sig



upp i motorstativet igen och bultar dit en bit av en topp för att hålla i fodret bredvid lite så det inte får för sig att rymma det också



det nya fodret fick agera gjutform när jag skulle gjuta en isklump att kyla fodret i blocket med..



i med ispåsen i fodret och vänta lite så det svalnar lite...



lämplig brädbit för jobbet 28x70 ohyvlat




en smekning med hammaren så skramlade det till på golvet..




i blocket blev det så tomt och fint så.... nu ska vi se om det går lika bra åt andra hållet sen bara

_________________
Mikael"Diket" Borggren

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7777



Läckert!

Vad för turbo är det på bilden?

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Erik. B
Färjestaden
Här sen Jan 2009
Inlägg: 74



Haha, kul och se att du faktist gör någonting. Dessutom redan under snöperioden och inte veckan innan första körningen för året .

Kanske skulle samla mod och hälsa på dej någon dag.

Lycka till /

_________________
Erik Brundin


Mini 2000 -73 http://www.hundkoja.com/j/f/viewtopic.php?f=7&t=6628
Och en bruksbil....
Citera
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004
Inlägg: 654


Trådstartare
Det är bara en liten myggturbo för responsens skull

Precision 5758 Billet med keramiskt kullager och antisurge...

Erik.... det är ju "lagom" försenat redan.... detta skulle väl ha gjorts i november kanske

_________________
Mikael"Diket" Borggren

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003
Inlägg: 367



av någon konstig anledning tänker jag på talesättet

"nästan allt går med våld och vaselin , och hjälper det inte det så tar man mera våld"


_________________
// TXbias BXrndtson
Citera
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004
Inlägg: 654


Trådstartare
Nu var det det här med däck och fälgar igen

Jag har ju kört med lika breda fälgar och däck fram och bak det har väl funkat okej men jag har heller inte provat något annat....

Jag ska inhandla fler fälgar allra först och däck sen med nu....

frågan är om man ska satsa på lika bredd fram och bak eller smalare fram då man ju i princip aldrig ser tävlingsbilar med lite friare reglementen åka samma bredd på hjulen...

Självklart går det ju säkerligen kompensera det som inte är bäst med att ändra något annat men det är ju precis det som ska undvikas här....

allting ska vara så optimalt som möjligt...

jag känner att det inte kan vara det optimala med lika bredd fram och bak pågrund av att väldigt få om ens någon av extremare racebilar har detta...

15x10" blir det bak iaf frågan är om det blir det fram eller om det bara ska bli 9" fram

_________________
Mikael"Diket" Borggren

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004
Inlägg: 654


Trådstartare
Dags att uppdatera igen minst sagt... bara för att det står still här så gör det inte det i garaget som tur är.....

Angående däcken så kommer jag prova att åka med Hoosier dock är jag orolig angående hårdheten på deras gummiblandning tror den kommer bli lite väl hård.... R80 tror jag den hette...

dimensionerna blir 215/580 fram och 245/580 bak

någon som har lite input på det så vore jag tacksam för det....

Kommer eventuellt även köpa 16" då jag har hittat fälgar som går att använda även om det är lite nödlösning.... dom är onödigt tunga och det känns ju sådär....

i 16" så blir det isåfall Hoosier 265/605 bak med R45B gummiblandning och fram blir det 15" 200/580 dunlop med liknande blandning....

med dessa olika möjligheter borde det förhoppningsvis gå hitta en bra balans i bilen...

Nu till lite vad som hänt med bilen...



Nya spridare med lite annorlunda kropp så man fick svarva en "hylsa" för att dom skulle passa i toppen..




Svarvat och svetsat lite på det som ska bli dom nya drivaxlarna som är lite mindre diameter på så dom tillåter mera camber...




Har kört utan framskärmar sen jag byggde dom nya spindlarna men nu ska dom dit då jag måste ha dom för att klassa in i modsport.... väldigt svårt att få till framskärmarna så fästena blir lätta smutta och starka och helst inte fula heller får börja med en fästplatta....




lite bockade rör går det gärna åt oxå.....




Jaha då är den upphängd då efter en hel del måttande....




borde nog kunna funka blev stadigare än väntat 18x2mm gods var vad jag fick tag i till stagen...


Sen var det dags att montera tillbaka det nya fodret i motorn igen och då är det bra att ha en sån här..


Och även en sån här...




Fullt ös... full kyla..... brrr kallt undrar hur glassen smakar om man petar ner den där




Det borde varit kallare i boxen men detta var vad jag lyckades få för mätvärde på fodret iaf innan monteringen...




Och detta var vad jag lyckades få för mätvärde på blocket innan monteringen fullt ös även på värmen i tvätten vilket gav en ganska hyffsad temperaturdifferans...





Blev inga bilder under förloppet då jag gjorde det själv och man vill ju försöka vara så snabb som möjligt för att hålla isär temperaturerna och när dom väl "möts" vill man vara jättesnabb...

_________________
Mikael"Diket" Borggren

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004
Inlägg: 654


Trådstartare
Letar efter någon som skulle kunna vara intresserad av att hjälpa till att lägga på ett lager kolfiber på bakskärmar framskärmar noskon....

givetvis mot ersättning....

ja okej hädelse jag hatar drapering ....... men jag orkar verkligen inte göra nya formar på grejorna och gjuta i kolfiber just nu

Så jag ser det mer som ett något bättre stenskottsskydd nu har jag vit gelcoat under svartmålade skärmar...... gissa om stenskotten syns direkt


Tips mottages tacksamt

_________________
Mikael"Diket" Borggren

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
Richard1
kalmar
Här sen Feb 2010
Inlägg: 81



hör med bjarne på skylt å reklam han gjorde en huv till miata mx-5 som blev klockren, och väldigt trovärdig film! /berg

_________________
Richard Berg

TXR PERFORMANCE
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Saabsther ss7 -07(100-200 4,1s på mantorp )
<<   1, 2, 3 ... 20, 21, 22, 23   >>
11 besök senaste veckan (200160 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande