Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30, 330iK
<<   1, 2, 3 ... 21, 22, 23, 24, 25   >>
25 besök senaste veckan (58379 totalt)
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682


Trådstartare
Har en fråga om någon vet... försöker klura ut hur en standard ABS givare till E36 skall kopplas till ECU för att få hastighetssignal?

https://www.schmiedmann.se/sv/produkt/691-ny?produkt=34521163027

3 pin-kontaktdon, men jag hittar bannemej inte kopplingsschemat eller hur det kan kopplas i ECU Master Black.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Fint jobbat Patrik!

Skall inte ta gift på det men har för mig att E36 givare
är aktiva hall-givare. Som sådana skall du kunna mäta upp dem manuellt för att hitta polaritet.

Tre stift:
- 5 Volt drivström
- jord
- signal (som dras ned till 0 volt när givaren triggar)

Enklast är nog att testa med ett batteri och en järnbit.
Det stift som ger volt-variation när järnbiten passerar
ger fyrkant-signalen som ecu:n kan använda.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Fint jobbat Patrik!
Skall inte ta gift på det men har för mig att E36 givare
är aktiva hall-givare. Som sådana skall du kunna mäta upp dem manuellt för att hitta polaritet.
Tre stift:
- 5 Volt drivström
- jord
- signal (som dras ned till 0 volt när givaren triggar)
Enklast är nog att testa med ett batteri och en järnbit.
Det stift som ger volt-variation när järnbiten passerar
ger fyrkant-signalen som ecu:n kan använda.



Hade visst ett elschema från E36 liggandes på servern


Läser jag på höger sensor fram från ABS enheten:
Pin 47 i ABS enhet =>Pin 2 i kontaktdon =>Signal
Pin 11 i ABS enhet =>Pin 1 i kontaktdon =>Sensor Jord
Pin 3 =>Jordpunkt
Skillnaden med de bakre sensorerna är att de inte är anslutna med jordpunkt (ground distribution)

Så det måste vara en passiv sensor som inte behöver spänningsmatning?

_________________
Patrik Skoog
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Då vete tusan om jag inte minns fel. Ser ut som du bara har passiva givare på det kopplingsschemat.

De första generationernas ABS hade ju passiva givare som istället genererar en signal via att givaren är magnetisk.

Givaren har tre poler:
- Avskärmning ( jordas)
- signal (+)
- signal (-)

Tittar man på ett kopplingsschema för en aktiv givare
brukar den se fyr-polig ut när det finns avskärmning men det är inte givet att kontaktstycket har fyra poler ändå.
Se nedan ett exempel på en aktiv kamlägesgivare.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682


Trådstartare
Idag var det dagen som startknappen skulle användas för första gången. Fick hjälp av team PSI att koppla det sista och konfigurera upp systemet. Ett litet misstag med jordning till vindrutetorkare annars lirade allt och självtesterna var gröna!

3 entusiastiska gubbar väntade på lite motorljud men det vi fick istället var en liten rökpuff från startmotorn och ett system som trippade på för hög strömstyrka.

Efter lite felsökning insåg vi att motorn inte gick runt, den satt fast
Högst troligt har jag gjort klassikern med för långa bultar till svänghjulet eller möjligen tryckplattan. thumbs down -något annat kommer jag inte på.

Ridå ner; stängde ljuset och gick in...



Det är för tight att ta lådan på plats så jag får samla kraft och lyfta ur drivlinan...-fortsättning följer!

_________________
Patrik Skoog
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2243



Gah, så surt!
Behöver du ett par extra händer? I så fall planerar vi in en helg i höst för biltjöt och barfota-mek!


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Nej, vad trist! Håller tummarna att det visar sig vara ett enkelt skitfel!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 895



Finns det något sätt du kan kolla om motorn verkligen är pall-stum innan du lyfter ur?

_________________
Magnus Falk
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682


Trådstartare
stilldouble skrev:
Finns det något sätt du kan kolla om motorn verkligen är pall-stum innan du lyfter ur?


Jepp, en 22m hylsa framme på veven, går inte att rubba

_________________
Patrik Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682


Trådstartare
Johan Samson skrev:
Gah, så surt!
Behöver du ett par extra händer? I så fall planerar vi in en helg i höst för biltjöt och barfota-mek!


Tack Johan
Oavsett så tycker jag att helgen med biltjöt bör planeras in!

_________________
Patrik Skoog
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 866



Tråkigt, men det är förhoppningsvis enkelt att fixa

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Nej, vad trist! Håller tummarna att det visar sig vara ett enkelt skitfel!


Tog tjuren vid hornen och fick ner lådan tillsammans med Fassan & Brossan. Genom att sänka framvagnsbalken 15mm lyckades vi precis få ur alla bultar

När lådan var nere gick det att vrida runt motorn enkelt. Svänghjul och koppling var rätt monterade, inga problem där. Med lådan på arbetsbänken såg vi detta:



240mm tryckplatta


Så nu vet jag att 240mm tryckplatta inte får plats i svepet till en Drenth sek-låda
Från början skulle jag åka med 5vxl org låda så inga tankar på att detta inte skulle lira ihop. När jag satt ihop allt har jag haft sådan "tur" att utsticken på tryckplattan passat in på rätt ställen i svepet. När startmotorn skulle dra runt allt så tog det i thumbs down

Nåväl, inget skadat så bra så långt.

Efter massa mätningar så får jag skrota mitt välbeprövade 240mm koncept och köpa allt nytt, men 184mm.

Så om någon har bra tips på komplett 184 mm koppling inkl svänghjul & leverantör så tar jag tacksamt emot tips. För 10*29mm axel.

Fortsättning följer

_________________
Patrik Skoog
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 421




_________________
Alexander Johansson
E46 Compact race projekt
@: alexus330ti
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2621



Surt, men som sagt, skönt att inget tagit skada. thumbs up

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682


Trådstartare
Jakten på en koppling som passar fortsätter. Fick bra support hos bakaxeldelar.se som rekommenderade mig att testa en tryckplatta från Tenaci med annan smäckrare design. Kunde då behålla 240 sinter och svänghjul vilket är kanon.


Adapterring och ny tryckplatta monterad. Svårt att mäta exakt om detta skulle passa i lådan men det verkade lovande.


Pga byggmåtten krävdes 5mm mer plats åt urtrampningslagret. Fick svarva om justermekanismen och slipa lite på armen.


Ny justermekanism till kopplingsarmen.


Upp med lådan och det tog fortfarande i.. thumbs down
Denna gång var det adapterringen som tog i lite i växellådssvepet, någon mm endast i en av klackarna. Eftersom jag gärna ville åka med 240 koppling så bestämde jag mig för att lösa problemet med hjälp av universalverktyget vinkelslipen!

Det fanns gott om material i svepet så 5mm slipades ner för att få lite frigång mot kanten på adapterringen. Nu slank lådan dit!

Konstaterade ett litet läckage från servo slangen/banjo, ny beställd av Viktor så till helgen hoppas jag kunna återmontera allt och förbereda för provstart #2.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Fint Patrik! Det närmar sig! thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
MrKristian
Karlskrona
Här sen Jun 2018
Inlägg: 76



Skönt att det löste sig förhållandevis smärtfritt med låda/koppling.

Måste verkligen säga att du har en otrolig finish och resultat på dina grejer.
Helt klart forumets bästa E30 i alla avseenden!

_________________
Kristian Moberg
BMW E30 318 V8 SFRO
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682


Trådstartare
MrKristian skrev:

Måste verkligen säga att du har en otrolig finish och resultat på dina grejer.
Helt klart forumets bästa E30 i alla avseenden!


tack!

_________________
Patrik Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682


Trådstartare
Ett litet ryck idag i garaget!

När jag modifierade kylaranslutningarna för att passa kaross/motor svarvade jag slanganslutningar med presspassning mot svetsböjen. Av någon oförklarlig anledning missade jag att få den övre anslutningen svetsad

Allt var lackat, monterat och vatten påfyllt. Så det var bara att riva isär och få hjälp att svetsa igen... gör om gör rätt! Bättre nu än sen.



Nu är allt på plats igen.

Banjo + rören till servon är bytta till nya, tack Viktor för snabb leverans!

Startmotorn som fick sig en smäll i startförsöket byttes i förebyggande syfte, lådan är på plats och kardan/avgassystem monterat.

Så tillbaks på ruta 1, hoppas hinna ladda i en startmapp, konfigurera det sista i PMU och göra ett nytt försök att trycka på "start" under nästa vecka!

_________________
Patrik Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682


Trådstartare


_________________
Patrik Skoog
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2621



Sweet! 😀

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30, 330iK
<<   1, 2, 3 ... 21, 22, 23, 24, 25   >>
25 besök senaste veckan (58379 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande