Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 320is -90 *Såld* | << 1, 2, 3 ... , 22, 23, 24 >> 9 besök senaste veckan (211289 totalt) |
Även en Peugeot kan leverera körglädje...
Igår transporterade jag bilen till Köhler i Ullared. Justering av kamaxelvinklar, uppdatering till senaste SX-Tune programvaran, byte till större spridare, kalibrering av ECU'n, initiering av kamaxeltriggern samt mappning står på programmet! _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||
Äntligen!!! Köhler ringde och meddelade att bilen nu är klar för avhämtning!!
Nürburgringresan över pingst är därmed inom räckhåll! Lennart lät meddela att 201,9 hk uppmätts på drivhjulen (vilket han uppskattade till ca 235 på veven) (liten skillnad jämfört med i sommras då det uppmättes ca 170 drivhjulshästar). "Körbarheten" var enligt rapport väldigt fin. Vad som också var roligt var att han tyckte allt var snyggt ihopsatt, väl avstämt och lirade bra tillsammans. Kul att få en "välsignelse" från en som inte gör annat än pillar på S14 motorer och annat skoj dagarna i ända! Imorgon bär det av till Ullared för hämtning. Därefter vidtar det sedvanliga stressmecket med det sista småpillet inför avförd till Nürburgring på torsdag morgon _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||
Det var ju ett bra steg upp i effekt och kul att han gillade din installation.
Då var det som jag trodde, att det var din bil jag såg i en av de mörka hemliga hallarna hos Köhler idag, tyckte jag kände igen reg.numret. Har precis kommit hem därifrån. Har varit och fått min mappad med nya airboxen och avgaset, det blev riktigt kalas(efter ca . 10 mil på rullarna). Ska uppdatera min tråd senare, Ska ut och tvätta bilen nu. _________________ Kennie Flenstedt BMW 320daM -18 M3 e92 -08 Mini -15 M3 Competition -05 såld. 😢 BMW X3M 3,0i -04 såld |
||||
Niklas, du brukar inte lämna ifån dig något halvfärdigt _________________ Patrik Skoog |
||||
Tack, jag rodnar! Vad gäller halvfärdigt eller inte så inser jag nu att jag fintat bort mig själv de senaste åren med en mycket tveksam mapp. Bilen har gått fett, oljan i motorn har luktat bensin, bilen har varit alldeles för klen osv - det är halvfärdigt! Känslan att dra på lite på vägen hem från Ullared var helt otrolig! Först trodde jag att kopplingen slirade för att den gick så lent och "på" mellan växlingarna då man matade på. Undrade sedan om lådan var bytt till en med tätare steg. Insåg sedan att det är så det "borde" ha kännts för länge sedan! - Mao jag har fler kusar att leka med och dessa tillgängliga över ett bredare register! Kraft fanns på en gång vid "nästa växel" och responsen var otroligt mycket kvickare än tidigare! So far känns det som att Lennart har gjort ett kalasjobb! Resultatet från bänkningen (OBS! Drivhjulshästar! På veven lämnar bilen uppskattningvis 235hk). Kuriosa: ca 50 liter Vpower på 18 mil har förbrukats på Köhlers rullar! Bilen väntade i Köhlers lagerlokal. Strax innan avfärd rullade Peggen in med sitt manskap och sin Camaro Cup bil. Bilen riggades snabbt på rullarna... ...och min kompis Micke Nilsson, som hjälpte mig hämta bilen, och jag bjöds på fantastisk skönsång från den kortslagiga V8'an! _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||
Du övervägde inte Mishimotos fläkt som finns på raidopower? Jag funderar på att byta min kylare och fläkt i vinter... _________________ Stefan Löfström BMW 320is -90 BMWSC #719 |
||||
nu har jag läst igenom HELA din tråd, visst det har tagit tid men klart värt det! väldigt kul läsning och mycket bra bilder så en tråd ska se ut helt klart
hur har det gått för dig sedan sist du var här inne och skrev något? hänt något med bilen eller något annat intressant? grattis till en lyckad bil den har lagom villha faktor faktsikt trots jag är mest fäst vid sexorna hehe. mvh |
||||
Kul att det uppskattas! Ja... nu har det varit mycket igen... Min tredje dotter, lilla Matilda, föddes i slutet av november 2010 och innan dess har det varit flytt till hus och framförallt nytt garage! Vintermeckandet har begränsats till att ställa av bilen i bilregistret och därefter hissa upp den på pallbockarna! Nu är det dock dags! Bromsarna har uppgraderats. Fick tips av bröderna Tryggvesson om www.300mm.de. Tysken Tino, som driver företaget, hade ett kitt bestående utav: Fram: Porsche Boxter ok, adaptrar, spacers och 300x24mm skivor från Ford Focus ST170. Bak: Porsche Boxter ok, adaptrar och 294x19mm skivor från 328 e46. Skivorna från e46 är gjutna med 4x100 bultmönster! Porsche oken fram hade jag redan sedan tidigare då jag kört på Millway Samuels lösning med CNC frästa aluminium adaptrar samt 278x24mm skivor från Ford Escort Cosworth. Bak har jag tidigare kört på en smula tama original skivor på 258x10 (inte ens ventilerade således!) med original ok. För frambromsarna behövs en tunn spacer bakom bromsskivan, samt en 15mm spacer mellan bromsskiva och fälg. Jag har prövat med 13mm med då skaver oket i balanseringsvikterna inuti fälgen. En jämförelse mellan skivorna fram: OEM 320is 260x22mm, Cossie 278x24mm och nya skivan på 300x24mm Handbromsbackarna fungerar utmärkt med e46 skivorna. Den enda modifieringen som behövdes var att klippa bort kanten till dammskydden, för att få plats med de större skivorna, samt att be NMB hydraulic pressa nya stålomspunna bromsslangar med banjokoppling. Inga spacers behövs bak. original skivan bak på 258x10 jämfört med den nya skivan på 294x19mm Fram- och baksetupen får plats bakom original 15" BBS fälgar! _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||
Några nya prylar installerade:
Multirem-kit inhandlat hos Köhler Monterad och tillpassat med ny triggerskiva vars placering naturligtvis inte stämde med den gamla. Nya hål för fastsättningen togs upp i remskivan samt gängades. Återstår att montera tillbaka kylare och lufta samt kolla att jag fått triggerskivan monterad precis som den gamla. För att kontrollera detta har jag köpt en ny tändinställningslampa på amerikanska ebay: Innova Equus 5568 Pro Digital Timing Light ebay eller: http://www.iequus.com Mha denna kan jag bland annat se hur många graders förställning som tändningen är inställd på och jämföra med tändinställningen i SX Tune programvaran. Lampan har en switch för omställning mellan två eller fyrtakt. Detta är ju super så man kan kolla av bilar som kör wasted spark eller sekventiell tändning. Dessutom visar även varvtal, volt och en del annat! Blev mycket billigare än att köpa här hemma: Equus Innova 5568 Pro Digital Timing Light Tool w Case: $129.95 Frakt: $62 (USPS EXPRESS Mail) Totalt 1.187kr Betalade via Paypal fredagen den 8/4. På måndag morgon den 11/4 körde posten ut paketet hem till mig, eller snarare till min mammalediga undrande fru... När jag hörde mig för vad Dalhems ville ha för samma typ av lampa sa de 2.600kr Såg just på deras hemsida att de nu haft förstånd att sänka till 1.995kr. Tycker fortfarande att prissättningen är under all kritik Ny generator inhandlad på Start och Generatorspecialisten Trots att bussningarna är nya glappar de en aning anser jag, så nya i Polyurethan är beställda från TMS: http://www.turnermotorsport.com/p-34 _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||
Generatorn har fått sig ett par nya bussningar från Turner Motorsport 80mm pinnbult från Manton Racing AB www.manton.se bra priser och snabb leverans! Skönt att slippa passandet varje gång spacers, skiva och fälg ska av och på. _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||
Tack! Din Z och de uppgraderingar du gjort är en fin källa till inspiration!
Ja, de är från en kamrem jag köpte på Biltema. Det var min gamla garagegranne som tipsade om detta. Har för mig att han sagt att Volvo Amazonerna hade denna setup?! Hur som haver uppskattas det på SBP då de annars kan anmärka på att bakfjädern kan trilla ur. Det är ju fint att de tänker sig hur det ser ut vid full utfjädring vid Flugplatz eller Sprunghügel _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||
Tändningsmappen är justerad mha den nya tändningslampan. Har återmonterat termostaten. Köhler anser att termostaten öppnar först vid för höga temperaturer. Körde därför utan termostat förra säsongen. Problemet var dock att motorn inte kom upp i temp vid landsvägskörning. Jag trotsar nu Köhlers rekommendation så slipper man åka omkring med kylargardin då det är kallt!
Ett knippe strömbrytare till tändning, ABS och annat här hängt ut genom hålet där OEM klockan vanligen sitter. Har inte hunnit snygga till det förens nu. Återstår att packa bilen innan avfärd till Mantorp på fredag kväll! _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||
Till salu!
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 320is -90 *Såld* | << 1, 2, 3 ... , 22, 23, 24 >> 9 besök senaste veckan (211289 totalt) |