|
Mikael Svantesson
Stockholm
Här sen Dec 2007
Inlägg: 279
![](templates/rejsa2/images/icon_minipost.gif)
14 Nov 2010 20:22
Wärhner skrev: | Dålig med att uppdatera här men sedan senaste körningen på Mantorp 29 aug så kände jag mig så less på bilen att jag funderade på att sälja eller satsa ännu hårdare.
Sagt och gjort!
Gamla maskinen är urplockad och såld, en ny RB30 från RIPS på Nya zeeland anländer runt 24/11.
Målet är 550hk till säsong 2011.
Nu skall det gå sub 1.30 på mantorp annars lägger jag ned och börjar leka med dockskåp istället. |
Låter som en mycket trevlig väg framåt. Ska bli intressant att följa denna utveckling.
_________________ Mikael Svantesson
"Busbil": Nissan 200SX S13 -92
Bruksräser: Subaru Levorg -18
|
Asse
Karlstad
Här sen Jun 2004
Inlägg: 513
![](templates/rejsa2/images/icon_minipost.gif)
15 Nov 2010 10:50
ouch, nu kan man glömma att hänga med dig på Mantorp nästa år.
Den kommer ju vara god för långt under 1.30 med den maskinen!
Kul att du behåller och bygger vidare
_________________ Erik Lindgren
Honda
Integra Type R K24 -98
Accord -04
|
Supramannen
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
|
L0FA
Här sen Feb 2004
Inlägg: 767
![](templates/rejsa2/images/icon_minipost.gif)
15 Nov 2010 16:58
om de inte går under 1.30 med de förutsättningarna, är de en livrädd förare eller en livrädd bil som är problemet..
|
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3454
Trådstartare
![](templates/rejsa2/images/icon_minipost.gif)
17 Nov 2010 19:42
Supramannen skrev: |
Hellu
Vad var vikten nu igen på denna
|
1120kg utan förare och med ca 1/2 tank, vilket betyder ca 1220kg fulltankad med mig i.
_________________ /Peter Wärhner
Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
|
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 652
![](templates/rejsa2/images/icon_minipost.gif)
17 Nov 2010 20:39
Wärhner skrev: | Supramannen skrev: |
Hellu
Vad var vikten nu igen på denna
|
1120kg utan förare och med ca 1/2 tank, vilket betyder ca 1220kg fulltankad med mig i. |
den va ju riktigt lätt med. har själv åkt med min porsche 968 275hk/1300kg 1.28.5 med r-däck på mantorp så under 1.30 borde du åka hur lätt som helst med 550hk
_________________ ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
Nordictimeattack SM segrare 2014
|
Supramannen
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515
![](templates/rejsa2/images/icon_minipost.gif)
19 Nov 2010 13:39
Då är jag mycket förvånad att det inte gått fortare.. Ni borde åkt under 1,30 med det matrial ni hade hur lätt som helst
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
|
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3454
Trådstartare
![](templates/rejsa2/images/icon_minipost.gif)
19 Nov 2010 17:01
Supramannen skrev: | Då är jag mycket förvånad att det inte gått fortare.. Ni borde åkt under 1,30 med det matrial ni hade hur lätt som helst |
oväntad kommentar från din sida....
Tråkigt att du alltid skall agera översittartyp och självutnämnd kung på nätet.
Alla kan inte vara världsmästare som du vettu
En gnutta ödmjukhet (eller en stor skopa) skulle inte skada.
Jag mottager med öppna armar alla tips och råd som kan få mig och min bil att går fortare runt banan men dryga kommentarer likt din ovan får du gärna behålla för dig själv.
Parantes: effekten angiven var i motorn, ej på bakhjulen, bilen vägdes på lastbilssvåg i Lunda industriområde.
Tack å hej!
_________________ /Peter Wärhner
Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
|
Roxnäs
Stockholm
Här sen Sep 2007
Inlägg: 1038
![](templates/rejsa2/images/icon_minipost.gif)
19 Nov 2010 17:20
Wärhner skrev: | Supramannen skrev: | Då är jag mycket förvånad att det inte gått fortare.. Ni borde åkt under 1,30 med det matrial ni hade hur lätt som helst |
oväntad kommentar från din sida....
Tråkigt att du alltid skall agera översittartyp och självutnämnd kung på nätet.
Alla kan inte vara världsmästare som du vettu
En gnutta ödmjukhet (eller en stor skopa) skulle inte skada.
Jag mottager med öppna armar alla tips och råd som kan få mig och min bil att går fortare runt banan men dryga kommentarer likt din ovan får du gärna behålla för dig själv.
Parantes: effekten angiven var i motorn, ej på bakhjulen, bilen vägdes på lastbilssvåg i Lunda industriområde.
Tack å hej! |
|
Supramannen
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515
![](templates/rejsa2/images/icon_minipost.gif)
19 Nov 2010 17:23
Wärhner skrev: | Supramannen skrev: | Då är jag mycket förvånad att det inte gått fortare.. Ni borde åkt under 1,30 med det matrial ni hade hur lätt som helst |
oväntad kommentar från din sida....
Tråkigt att du alltid skall agera översittartyp och självutnämnd kung på nätet.
Alla kan inte vara världsmästare som du vettu
En gnutta ödmjukhet (eller en stor skopa) skulle inte skada.
Jag mottager med öppna armar alla tips och råd som kan få mig och min bil att går fortare runt banan men dryga kommentarer likt din ovan får du gärna behålla för dig själv.
Parantes: effekten angiven var i motorn, ej på bakhjulen, bilen vägdes på lastbilssvåg i Lunda industriområde.
Tack å hej! |
Då missförstod du mig helt, jag tycker vikten var låg och effkten fanns ju och då tycker jag det borde gått mycket fortare, menade inte alls illa.. men nått måste inte lirat..kanske setupen inte alls va bra...Jag refererade till bila ri BMW cup som väger ett par hudra kilo mer och har mindre effekt men ändå ligger runt 1,29-1,30..
Tycker inte alls jag skrev illa och tar faktiskt lite illa upp, när allt jag försökte få fram att det borde gått att få ut mer ur bilen tidsmässigt
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
|
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3454
Trådstartare
![](templates/rejsa2/images/icon_minipost.gif)
19 Nov 2010 17:53
Supramannen skrev: | Wärhner skrev: | Supramannen skrev: | Då är jag mycket förvånad att det inte gått fortare.. Ni borde åkt under 1,30 med det matrial ni hade hur lätt som helst |
oväntad kommentar från din sida....
Tråkigt att du alltid skall agera översittartyp och självutnämnd kung på nätet.
Alla kan inte vara världsmästare som du vettu
En gnutta ödmjukhet (eller en stor skopa) skulle inte skada.
Jag mottager med öppna armar alla tips och råd som kan få mig och min bil att går fortare runt banan men dryga kommentarer likt din ovan får du gärna behålla för dig själv.
Parantes: effekten angiven var i motorn, ej på bakhjulen, bilen vägdes på lastbilssvåg i Lunda industriområde.
Tack å hej! |
Då missförstod du mig helt, jag tycker vikten var låg och effkten fanns ju och då tycker jag det borde gått mycket fortare, menade inte alls illa.. men nått måste inte lirat..kanske setupen inte alls va bra...Jag refererade till bila ri BMW cup som väger ett par hudra kilo mer och har mindre effekt men ändå ligger runt 1,29-1,30..
Tycker inte alls jag skrev illa och tar faktiskt lite illa upp, när allt jag försökte få fram att det borde gått att få ut mer ur bilen tidsmässigt |
Förstår inte hur man kan misstolka "Ni borde åkt under 1,30 med det matrial ni hade hur lätt som helst" hade du utelämnat just den meningen så hade jag inte sagt något.
Gzon på superior har tillgång till loggar på några av mina varv på mantorp om du är sugen på att analysera.
Du får gärna åka med eller prova Yxan nästa år och komma med några konkreta tips istället för att dissa både bil och förare rakt av bara för att man inte åker lika snabbt som någon BMW cup bil.
_________________ /Peter Wärhner
Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
|
Supramannen
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515
![](templates/rejsa2/images/icon_minipost.gif)
19 Nov 2010 18:08
Wärhner skrev: | Supramannen skrev: | Wärhner skrev: | Supramannen skrev: | Då är jag mycket förvånad att det inte gått fortare.. Ni borde åkt under 1,30 med det matrial ni hade hur lätt som helst |
oväntad kommentar från din sida....
Tråkigt att du alltid skall agera översittartyp och självutnämnd kung på nätet.
Alla kan inte vara världsmästare som du vettu
En gnutta ödmjukhet (eller en stor skopa) skulle inte skada.
Jag mottager med öppna armar alla tips och råd som kan få mig och min bil att går fortare runt banan men dryga kommentarer likt din ovan får du gärna behålla för dig själv.
Parantes: effekten angiven var i motorn, ej på bakhjulen, bilen vägdes på lastbilssvåg i Lunda industriområde.
Tack å hej! |
Då missförstod du mig helt, jag tycker vikten var låg och effkten fanns ju och då tycker jag det borde gått mycket fortare, menade inte alls illa.. men nått måste inte lirat..kanske setupen inte alls va bra...Jag refererade till bila ri BMW cup som väger ett par hudra kilo mer och har mindre effekt men ändå ligger runt 1,29-1,30..
Tycker inte alls jag skrev illa och tar faktiskt lite illa upp, när allt jag försökte få fram att det borde gått att få ut mer ur bilen tidsmässigt |
Förstår inte hur man kan misstolka "Ni borde åkt under 1,30 med det matrial ni hade hur lätt som helst" hade du utelämnat just den meningen så hade jag inte sagt något.
Gzon på superior har tillgång till loggar på några av mina varv på mantorp om du är sugen på att analysera.
Du får gärna åka med eller prova Yxan nästa år och komma med några konkreta tips istället för att dissa både bil och förare rakt av bara för att man inte åker lika snabbt som någon BMW cup bil. |
Då ber jag om ursäkt.. menade inte så om det nu lät så.. jag tycker den borde gå fortare med den vikten och den effekten.. då likande bilar gör det.. därför jag tyckte den borde går fortare.. tror inte alls det är skit bakom spakarn om det är det du tror jag tror.. jag tror det är nått med bilen som inte lirade hundra för den borde gått fortare tycker jag.. blir bara fel hur jag än skriver
Ps: jag är långt ifrån att vara grym, jag kör ju långsamre än cup bilar med samma vikt och 200hk mer
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
|
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800
![](templates/rejsa2/images/icon_minipost.gif)
21 Nov 2010 12:09
Jag åkte 1,30 tider med min harv på R däck , då med den gamla maskinen som hade 330HK , bilen vägde 1600 fulltankad med mig i
_________________
--VVTS--
|
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3454
Trådstartare
![](templates/rejsa2/images/icon_minipost.gif)
22 Dec 2010 19:11
_________________ /Peter Wärhner
Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
|
Supramannen
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515
![](templates/rejsa2/images/icon_minipost.gif)
22 Dec 2010 19:27
Första i Swe..?
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
|
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3454
Trådstartare
![](templates/rejsa2/images/icon_minipost.gif)
22 Dec 2010 20:00
Supramannen skrev: | Första i Swe..? |
Nej, det finns ett par stycken (vet om 3st iaf).
Men endast en som jag vet rullar och den sitter i en R32GTR tillsammans med RB26DETT topp och fyrhjulsdriften intakt (lite mek att få till framdiff/tråg ihop med dessa HOLDEN/NISSAN RB30:is).
Denna: http://www.skyline.se/forum/viewtopic.php?f=59&t=12528
Jag har själv kört den på Kinnekulle, dock var T51r turbon på tok för stor för bankörning (fullt ladd vid 5000rpm och varvstop på 6800rpm)
Dock är detta första som jag vet levererats från RIPS till Sverige, iofs har det mindre betydelse då min maskin är nära stock RB30DET longblock med stock RB25DET topp.
Vet att det finns några 200sx S13 killar som håller på att bygga RB30 samt en skylineägare sålde nyligen en RB30 på forumet.
_________________ /Peter Wärhner
Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
|
Supramannen
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515
![](templates/rejsa2/images/icon_minipost.gif)
22 Dec 2010 21:10
Ja t51 R är inte alls nån hit på banan...
kul bygge detta
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
|
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3454
Trådstartare
![](templates/rejsa2/images/icon_minipost.gif)
09 Feb 2011 12:43
Turbo (Precision 6265 Billet BB) mm har anlänt från PPF:
Grenröret börjar ta form hos Ajdén:
_________________ /Peter Wärhner
Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
|
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124
![](templates/rejsa2/images/icon_minipost.gif)
09 Feb 2011 16:49
mycket stiligt grenrör
lär nog bli en del skillnad på fart i maskinen
oavsett vad tidigare i tråden säger tycker jag det är rätt bra presterat med tanke på motorn som satt i förut,..
inte för att effekten inte borde räcka till, '
men snarare med tanke på att ni pressat den gamla motorn rätt mycket för att få ut effekten ni hade i bänk
jag är rätt övertygad om att ifall ni hade bromsat motorn efter 2-3 varvs körning så hade den lämnat långt mindre effekt än den klarar av ett eller två pull i en bänk
den nya motorn lär kunna prestera mycket bättre tider med en starkare grundeffekt,,...
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
|
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449
![](templates/rejsa2/images/icon_minipost.gif)
09 Feb 2011 18:35
jonaslarsson skrev: | Wärhner skrev: | Supramannen skrev: |
Hellu
Vad var vikten nu igen på denna
|
1120kg utan förare och med ca 1/2 tank, vilket betyder ca 1220kg fulltankad med mig i. |
den va ju riktigt lätt med. har själv åkt med min porsche 968 275hk/1300kg 1.28.5 med r-däck på mantorp så under 1.30 borde du åka hur lätt som helst med 550hk ![](images/smiles/wink.gif) |
ja håller med
jag åkte 1,29,0 R-däck 321hk/1350kg med min E36a
_________________ Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
|
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3454
Trådstartare
![](templates/rejsa2/images/icon_minipost.gif)
17 Apr 2011 20:19
Här kommer lite bilder från dagens mek.
1st RB30 på väg ned:
Första testmonteringen:
Dooh!! #-o
Kapa lite:
Problem solved:
Nästa problem (huvudkopplingscyl får inte plats):
Blir nog att ta bort vaccumassistansen och köpa en annan cyl.
Mer bilder imorgonkväll.
_________________ /Peter Wärhner
Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
|
|