Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 Turbo -88 PCSR 8C E85 "Old School-New Speed"
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
7 besök senaste veckan (55296 totalt)
R924T
Skövde
Här sen Feb 2006
Inlägg: 350


Trådstartare
Toppackning. Med trolig felkälla.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
David (Krabban) Bengtsson
Seriesegrare 2014-15 Porsche Sports Cup 8A
Porsche Sports Cup 8C 2016-2018
Porsche Sports Cup 8D 2019-2021 seriesegrare 2021
Citera
Stig Svensson
Skene
Här sen Jan 2004
Inlägg: 323



Strömmared Tuning!

_________________
Stig Svensson
Toyota Celica RA23
Porsche 944 (S3)
Porsche 944 S2
Toyota Celica ST182 Långloppa
Citera
R924T
Skövde
Här sen Feb 2006
Inlägg: 350


Trådstartare
Stig Svensson skrev:
Strömmared Tuning!


Tackar!

_________________
David (Krabban) Bengtsson
Seriesegrare 2014-15 Porsche Sports Cup 8A
Porsche Sports Cup 8C 2016-2018
Porsche Sports Cup 8D 2019-2021 seriesegrare 2021
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1798



Tjurigt men blir bra när du sorterat ut bilen. Hade du inte haft av toppen tidigare?

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
R924T
Skövde
Här sen Feb 2006
Inlägg: 350


Trådstartare
JohnC skrev:
Tjurigt men blir bra när du sorterat ut bilen. Hade du inte haft av toppen tidigare?


Jag lyfte inte toppen i vintras, jag nöjde mig med några komptest. Jag visste ju att toppackningen är en svag komponent på 44-turbon. Jag tog en chansning.
Nu har jag snart gått igenom allt!

Toppen planas imorgon, sedan en rejäl rengöring och kontroll av ventiler.

_________________
David (Krabban) Bengtsson
Seriesegrare 2014-15 Porsche Sports Cup 8A
Porsche Sports Cup 8C 2016-2018
Porsche Sports Cup 8D 2019-2021 seriesegrare 2021
Citera
R924T
Skövde
Här sen Feb 2006
Inlägg: 350


Trådstartare
Segertåget har återvänt från Norge!

Rudskogen var nästa test för teamets nya bil.
En lång, teknisk, kuperad bana som jag haft inget mera än problem på. Punkteringar, avåkningar, brutna race..

Jaja, det ska bli en testhelg. Nyrenoverad toppände på bilen, otestad och med bredae bakdäck denna gång. 285 cup2 däck.


8 stycken anmälda bilar i vår klass och sammanlagt över 25 bilar till start! Spännande!

Efter en mängd strul med transponderfel och för lite bränsle med till Norge så till kvalet var alla problem mer eller mindre lösta med teamets samlade insats.

E85 säljs inte i Norge! Teamets näst snabbaste förare fick hoppa in i temaets servicebil, köra 2 timmar resa till Sverige och handla 2 dunkar..

Med soppa i tanken så..

KVAL
Nu var det upp till föraren och bil att prestera!
Och kvalet var svettigt, bilen är snabb men kräver en rejäl insats från föraren för att prestera.
Men resultatet blev 0.5 sekunder före snabbaste konkurrenten och snabbast av alla bilar på kvalet! Min första Pole position! Att kvala med en 8C bil är en helt annan sak än en 8A bil. Från att varit bland de långsammaste så var jag snabbast på banan. Utmaningen var att inte ha några bilar framför som jag kunde köra ikapp. Gilbert agerade hare ett varv och gav mig sedan chansen att fortsättaett fritt varv till då han lämnade plats på rakan. Tackar.

RACE 1
Att starta först var ovant och nervöst. Men roligt! Kan bli en vana.
Med #24 Sundford som värsta konkurrent bakom och Fredrik Käll bredvid så var det en tajt start.
Kenneth har ett hästkraftsövertag så han kom snabbt ikapp inför första böj. Med kalla däck höll jag innerkurva men plogade nästan in i Kenneth som kom på utsidan men fick ge sig.
Fortsättningen var intensivt, tajt och svettigt och jag lyckades hålla konkurrenterna bakom mig och gå över mållinjen som segrare med en marginal på 1.6 sekunder! Tajt!

Enda jag kan anmärka på är att ett varv utan rejäl uppvärmning inför starten var lite dåligt. Första varvet med kalla däck var VÄL spännande..

Race 2

Detvar minst lika svettigt då Sundfors fick in ett snabbare varv än mig i förra racet och startar därmed i Pole.
Det blev en lång jakt över 12 intensiva varv med minsta möjliga marginaler. Hans 944 turbo är väldigt lik min i prestanda med lite mer hästar men också mer vikt. trost det kände jag i race två att jag var klart snabbare. Tappade jag lite så tog jag snabbt igen det.
Fick också en av de längsta "powerslides" jag någonsin fått. Hela vägen upp från "angesten".
Jag tittade ut genom sidorutan! Att lösa den situationen byggde upp mitt förtroende för bilen enormt.
Med cabben hade jag snurrat och racet hade varit över.

Tråkigt nog slutade det med en "race incident" där jag hade karosskontakt med Sundfors bakände i samband med ingången till en vänsterkurva. Han tappade spåret, gled ut och jag rullade över mållinjen som första bil.
Inte min mening att avsluta racet på det sättet. Sorry Kenneth!!
Lyckligtvis inga skador på hans bil, kostade mig en framlampa och ett blinkersglas trots det inte mer än en lite touch.

Vi gick upp till domaren och berättade allt. De beordrade oss att ta i hand och sedan väntade vi på resultatet. Vid prisutdelning så väntade vi fortfarande på besked.
Det skedde en del förändringar i prispallen pga diverse bestraffningar och tidstillägg.
Alla domslut inte helt uppskattade men de är domare och har ju rätten på sin sida.

Efter att domarna sagt sitt så slutade jag ändå på första platsen och därmed så lämnade jag Norge med 2 första placeringar i bagaget och med ett grymt självförtroende inför Kinnekulle 6 juni!

Jag tackar alla sponsorer och samarbetspartner. Och ni andra trevliga bekanskaper i PCSR-gänget!

Tuff-tuff!!

_________________
David (Krabban) Bengtsson
Seriesegrare 2014-15 Porsche Sports Cup 8A
Porsche Sports Cup 8C 2016-2018
Porsche Sports Cup 8D 2019-2021 seriesegrare 2021
Citera
Stig Svensson
Skene
Här sen Jan 2004
Inlägg: 323



[quote="R924T"]
Fick också en av de längsta "powerslides" jag någonsin fått. Hela vägen upp från "angesten".
Jag tittade ut genom sidorutan! Att lösa den situationen byggde upp mitt förtroende för bilen enormt.
Med cabben hade jag snurrat och racet hade varit över.


Haha, bra rattat David! Två gånger har jag mött dej just i den backen och det var inte jag som körde på"fel håll"
Grattis till segrarna!
/ Stig

_________________
Stig Svensson
Toyota Celica RA23
Porsche 944 (S3)
Porsche 944 S2
Toyota Celica ST182 Långloppa
Citera
Gilbert
Kungsbacka
Här sen Sep 2005
Inlägg: 180



Citat:
Gilbert agerade hare ett varv och gav mig sedan chansen att fortsättaett fritt varv till då han lämnade plats på rakan. Tackar.


Tack för en bra race rapport, alltid lika kul att läsa.
Jag är även nöjd med att hjälpa till på kvalet, kanske du kan agera hare på Kullen

Vrooooooooooooooooom

_________________
Gilbert Svensson



Porsche 997 Carerra S -11
Porsche 944 S2 (Turbo) -91 (Race)
NV Moped -54
Citera
Fredrik Käll
Hovås, Göteborg
Här sen Jun 2010
Inlägg: 69



Grattis och bra kört David. Jag kan intyga att det var tight i starten i bägge racen, hade ju förmånen att sitta på första parkett och se din och Kenneths start fight x 2.
Vi ses på Kullen.

Fredrik #2

_________________
Fredrik Käll
Citera
R924T
Skövde
Här sen Feb 2006
Inlägg: 350


Trådstartare
Tack allihopa för alla gratulationer och hejjarop.

Var en hel del arbete att komma till start på Rudskogen så det känns väldigt bra trots allt.

Eftersom min bil är minst sagt old school i sin design men mäter sig med nyare snabbare bilar i varvtider så kan det passa att ha mottot: "Old school-New speed" som nytt måtto i team Bengtsson Motorsport #54.

_________________
David (Krabban) Bengtsson
Seriesegrare 2014-15 Porsche Sports Cup 8A
Porsche Sports Cup 8C 2016-2018
Porsche Sports Cup 8D 2019-2021 seriesegrare 2021
Citera
R924T
Skövde
Här sen Feb 2006
Inlägg: 350


Trådstartare
Dessvärre har mitt filmande denna säsong varit skandal-dåligt. På Mantorp lyckades jag ha fel minneskort och på Rudskogen så tog batteriet slut innan race 1, sedan på race 2 så tog batteriet slut halvvägs då jag bara hann ladda lite innan racet. Men fick film på varv ett till kanske 8 eller så.

Ska försöka bättra mig.
Fick iallafall med en avslutande sladd i sista varvet på filmen!

https://youtu.be/1z6HBOmzHXA

_________________
David (Krabban) Bengtsson
Seriesegrare 2014-15 Porsche Sports Cup 8A
Porsche Sports Cup 8C 2016-2018
Porsche Sports Cup 8D 2019-2021 seriesegrare 2021
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1015



Nära nära.. @10:40.

Bra kört, legendarisk bil.

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2633



R924T skrev:

Fick också en av de längsta "powerslides" jag någonsin fått. Hela vägen upp från "angesten".
Jag tittade ut genom sidorutan! Att lösa den situationen byggde upp mitt förtroende för bilen enormt.
Med cabben hade jag snurrat och racet hade varit över.


Spännande!

Har du nån aning om varför just cabben upplevdes som så pass "giftig"?
(Jag håller fullständigt med dig, det var verkligen ingen bil man åkte och driftade med...)

För chassisättningarna är ju ändå inte sååå himla olika?

_________________
--
Citera
R924T
Skövde
Här sen Feb 2006
Inlägg: 350


Trådstartare
FredrikÅ skrev:

Spännande!

Har du nån aning om varför just cabben upplevdes som så pass "giftig"?
(Jag håller fullständigt med dig, det var verkligen ingen bil man åkte och driftade med...)

För chassisättningarna är ju ändå inte sååå himla olika?



Chassit ska vara mer eller mindre identiskt med undantag för högre fjäderkonstant bak för att kompensera för vingen. Dock är det andra krängare och vingen gör nog sitt!

Cabbens låga tyngdpunkt och placering av vikt gjorde nog sitt med. Visst är/ var den giftig!

Roliga fakta är dock att cabben fortfarande aktivt tävlar detta år med!
Dock är det ont om 8A bilar som tävlar just nu!




Gammal VS ny racebil.





Foton av BjerkeMedia Rudskogen 21 Maj.

_________________
David (Krabban) Bengtsson
Seriesegrare 2014-15 Porsche Sports Cup 8A
Porsche Sports Cup 8C 2016-2018
Porsche Sports Cup 8D 2019-2021 seriesegrare 2021
Citera
R924T
Skövde
Här sen Feb 2006
Inlägg: 350


Trådstartare
Nu skäms jag nästan.

Dåligt med uppdateringar här!


Kinnekulle på nationaldagen var odramatisk. Jag körde snabbt men nådde en vägg.
1.58.664

Jag kom inte under. Jag körde säkert 15 varv med exakt samma tid!

0.6 sekunder från banrekordet.

Dubbelseger i båda rejsen vilket innebär att nu har jag 4 raka segrar i ryggsäcken.

Några Porsche-kunniga var på plats och började kritisera mitt chassi. Studsigt, mjukt och konstigt.
Vilket fick mig att fundera. Frågan är om GAZ ens brytt sig om att analysera mina dämpare när de renoverade dem eller bara kastade i standard grejer..

_________________
David (Krabban) Bengtsson
Seriesegrare 2014-15 Porsche Sports Cup 8A
Porsche Sports Cup 8C 2016-2018
Porsche Sports Cup 8D 2019-2021 seriesegrare 2021
Citera
R924T
Skövde
Här sen Feb 2006
Inlägg: 350


Trådstartare
Träningsdag



Uppladdad med Rejsas Android-app.


Jag lade en dag på att träna på Gelleråsen.
Med gott självförtroende kom jag dit på morgonen. Planen vara att börja där jag körde med Cabben, precis som på Mantorp. Sedan jobba mig nedåt.

Icke. Jag fick först kämpa för att komma ned till cabbens tider sedan börja justera för att hitta mera..

Gelleråsen var väldigt studsig, hålig och ojämn. Med mina bottade dämpare efter den släta Kinnekulle så hör jag på att studsa av banan..

Med mera vinge, mjukare dämpare så lyckades jag ta mig ned till 1.14.5 men sedan gick det långsammare..
Och återigen funderar jag över mitt chassi.

Studsigt med gränden till "vobbligt" över gupp.

Frågan är om bilen är snabb TROTS chassit eller tack vare...
Jag har att jobba med innan kvalet på lördag..

_________________
David (Krabban) Bengtsson
Seriesegrare 2014-15 Porsche Sports Cup 8A
Porsche Sports Cup 8C 2016-2018
Porsche Sports Cup 8D 2019-2021 seriesegrare 2021
Citera
R924T
Skövde
Här sen Feb 2006
Inlägg: 350


Trådstartare
Dåligt med uppdateringar här!

Jag skäms nästan.

En resumé av säsongen hittils.

Gelleråsen slutade i en pole position på kvalet, en förstaplats i Race 1 men pga den gropiga banan så bromsade jag bort Race 2 och det blev en andraplats i det racet.

Anderstorp tävlade jag inte på detta år och då fick motståndarna chansen att komma ikapp med poängen.

Mycket har hänt i övriga livet så när det var dax för Finland så var det osäkert om jag alls skulle tävla detta år.
Det blev iallafall en resa till Finland och Alastaro, vilket jag verkligen inte ångrar. Gott kamratskap och i överlag en riktigt rolig resa.




Uppladdad med Rejsas Android-app.

Finland visade sig som vanligt från sin sämsta sida så regn och kyla dominerade kvaldagen. Jag fick inte alls i ordning på min bil till kvalet och när jag körd ut så kändes det bara halt och vingligt.
Kvalet slutade i en avåkning och en 17!:e plats på gridden..

När det var racedag så hade vi bara en 10 min warmup på morgonen. Jag körde ut och blixtrade till med den snabbaste tiden på banan. Faktiskt den snabbaste tiden som någon skulle köra på banan med r-däck denna helg.
Race 1
Laddad och redo så förberedde jag mig för en rejäl uppkörning.
Från 17:e platsen så körde jag upp mig så jag fick häng på täten i racet. Sedan efter 15 minuter hände något, jag tappade fokus och tappade helt tempot, blev omkörd av en långsammare bil och tappade helt konceptet. Rullade över mållinjen. Kanske sliten och störd efter dagen före med blött underlag och avåkning.
Gjorde som snabbast 1.29... 2 sekunder långsammare än för några timmar sedan.
Gick trots det imål som 2:a i klassen, våra finska konkurrenter hade inget att sätta emot.

Race 2 blev kort. Jag startade med en lucka framför mig. Laddade på rejält men i första kurvan så blev det trafikstockning, flera bilar bromsade om en 8B bil, den bromsade mitt på rakan nästan och när jag kom snabbt åkande bakifrån så fanns två alternativ. Chansa in i kurvan med full broms eller rädda mig ut på utsidan. Jag räddade mig ut på utsidan, satte bilen i gruset och snabbt upp igen.
Det resulterade dock i en svartflagg och en drive-through genom depån.

Ett varv efter så hittade jag plötsligt tempot men hade inget att slåss för.
En andraplats denna gång igen för att några finska bilarna i klassen läckte olja respektive bröt racet innan mig.

Jag lämnade Finland som två:a i serien. Fortfarande med chans på seger på Mantorp nästa helg.

Dock upptäckte vi vad som felat i chassit. En bakre dämpare är lika effektiv som en cykelpump, vänster bak där kör jag enbart på fjädern..

_________________
David (Krabban) Bengtsson
Seriesegrare 2014-15 Porsche Sports Cup 8A
Porsche Sports Cup 8C 2016-2018
Porsche Sports Cup 8D 2019-2021 seriesegrare 2021
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Ojoj, väldans spännande . Bra att du hittade felet med dämparen. Blir nog riktigt bra i Finalen , här är en som håller tummarna thumbs up thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1068



Kul att det går bra i serien, men kass med dämparstrul.
Kanske är läge att byta till annat chassi.

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
R924T
Skövde
Här sen Feb 2006
Inlägg: 350


Trådstartare
Säsongen avslutad med en andraplats i serien.

Får ändå vara nöjd med placeringen då jag hade en hel del strul under säsongen med nya bilen.
Inför finalen lånade jag två bakre H/R dämpare och körde finalen på dem.

Mycket stabilare vid ingång i kurvor och under utgångarna. Nytt chassi kommer hitta in under bilen innan 2017!

Race1

Dock missade jag kvalet och startade på andraplats, en andraplats som höll ända in i mål.
Trots att jag stod upp och körde så kunde jag inte köra om nr:24. Snabbare in i kurvan och under broms men allt tappades i utgången ur kurvorna.

En andraplats gjorde dock att segern var utom räckhåll om inte jag kunde få en bil mellan mig och #24 i race 2. Racet var dock riktigt roligt och svettigt. Spännande från första kurvan till sista kurvan.

Race 2

Denna gång tog jag starten, lade direkt ett ganska lugn avstånd till #24 och kunde lugnt gå i mål som etta. Men #24 rullade in på en andraplats och seriesegern försvann med 2 poäng.


Framtiden

Kenneth #24 har mera pulver men mera vikt att släpa på.
En strategi måste utarbetas inför nästa säsong. Som det ser ut nu kommer jag stanna i samma klass.
En hel del snabba bilar är på väg in i klassen med som det ser ut nu.

Önskelistan är full med diverse infrör 2017.
Lättare avgasystem med mera flöde
Lättare bakre kofångare
Lättare generator och mera driftsäker servo
Mera justering på bakre vingen och mera aero runt om.
Nytt chassi
S2 växellåda
Oljetempgivare

Finns att göra..
Sedan ska föraren uppdateras med..

_________________
David (Krabban) Bengtsson
Seriesegrare 2014-15 Porsche Sports Cup 8A
Porsche Sports Cup 8C 2016-2018
Porsche Sports Cup 8D 2019-2021 seriesegrare 2021
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3679



R924T skrev:

Finns att göra..
Sedan ska föraren uppdateras med..


En klok man sade till mig i början av min karriär efter att ha fått en åktur som gjorde mina ben alldeles darriga och när jag vinglade iväg ostadigt från bilen hörde jag honom söga "kom ihåg Anders, det här är bara en materialsport".

Tack för fina racerapporter under året!

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 Turbo -88 PCSR 8C E85 "Old School-New Speed"
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
7 besök senaste veckan (55296 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande