Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 924S -86 | << 1, 2, 3, 4 1 besök senaste veckan (22114 totalt) |
Är det svårt att bygga själv? Kanske kan man prova...
Vad behöver man, hur går man tillväga? Förstår om du inte kan/orkar göra en ingående beskrivning, men i korta drag kanske? |
||
Jag är ingen glasfibermästare, snarare tvärtom men ganska enkelt att beskriva. I mitt fall så utgick vi ifrån en originalkofångare och skruvade/limmade/spacklade på en nedre del betrående av 4mm formningsplyfa. Sågande upp hål för kylare och luft och formade bromskylaruttag. Slipa,spackla,slipa,spackla.slipa mm mm mm. Lacka till och vaxa,vaxa,vaxa och släppfilm sen borde det vara dax att bygga form. Form ett par lager svart gelcoat och ca 5mm glasfiber, styva upp allt med några spant i tex plywood eller divinycell. Skärmarna och fronten har ett tunt lager gelcoat och ca 3 lager 300g/m2 matta. Går antagligen at göra tunnare om man är lagd åt det hållet. Totalt sett var det väldigt mycket jobb iallafall sen så kostar det mer än man tänkt sigl då det går mycket glas och polyester till formarna. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||
Tack för info Fredrik!
Låter ju ganska kul att göra... har ju inte bråttom så jag kan ju ta mig tid att luska lite mer i hur man gör osv... Tror en kompis till mig har lite koll också han är utbildad bilplåtslagare och de brukar ju ha lite koll på spackel iaf... |
||
Står i ett garage riktad och lackad och väntar på sommaren. Min far äger den, han kan inte bestämma sig. Antingen Glasskisksbil och i sådana fall så funderar han på att sälja sin 911 cab eller så byggs den om med en svetsad bur och blir en banmötesbil. Ingen banräser utan en light version fast med svetsad bur med demonterbar dörrsträva, "lite lagom" dämpare, riktig stol och ett 6-p bälte. Frågan är hur det påverkar värdet på bilen (med buren då alltså)? _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||
Jag tror inte det är nån fara med värdet tack vare att det är en CS. Bantillbehör på en sådan borde göra att den behåller sitt värde bättre...kanske till o med ökar( tja ökar kanske var lite väl optimistiskt ).
Varför inte bara skruva i en båge med sidosträvor om han är orolig för värdet, den går ju att ta ur. _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 |
||
Hej Patrik Det finns en racerförare som heter Stefan Rosell och som håller till i ett garage i Barsebäck som har erbjudit mig att köpa glasfiberframskärmar till 924 som är något utsvängda. Sen säljer han BMW 2002 turbo bakskärmsbreddning som han tycker passar på 924. Låter som en idé. Hör av dig till mig om du är intresserad så ska jag försöka hitta hans telefonnummer. Ursäkta Fredrik om jag inkräktar på din tråd men om dina skärmar skulle gå sönder så finns det räddning. mvh Goran _________________ Goran Obradovic Club Alfa Romeo |
||
Var längesen jag uppdaterade tråden.
Förra året så bytte vi bärarmar fram så nu är både fram- och bakvagn helt "unibollad" och så byggde vi en knivkrängare fram. Som vanligt är vi sena i garaget. Hade tänkt tävla i klass2 PCSR i år men har inte hunnit ut ur garaget ännu. Gjorde ett försök att hinna ut till tävlingen på Knutstorp 2 juni men det gick som vanligt..... Har iallafall fixat till ett nytt karosskit med nya skärmar fram, skärmbreddare bak, frontplåt, front och kofångare bak. Monterat och klart. En "ny" 968 motor inhandlades under våren och hämtades hem från Sandén idag. Han har "fixat till det" med 944 sprängkåpa så att vi kan använda 944 transaxel. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||
Efter första bankörningen så visade det sig (inte helt oväntat) att det blir lite onödigt varmt i utrymmet mellan den diffusorlika detaljen och bagagegolvet (130 grader växelådsolja). Hålet hyser delar av avgassystem och slutburk, växellåda, 30l tank, catchtank och bränslepumpar. Diffusorn sitter skruvad direkt i kofångarn och inte som på dom två första bilderna.
Skall försöka dra ut avgassystemet på sidan nästa år i samband med ombyggnad för den obligatoriska katalysatorn men skulle behöva några kreativa förslag på hur jag lättast/snabbast löser värmeproblemen tillsvidare? _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||
Åker med 100N/mm fram och 140N/mm bak, naturligtvis inga stavar. Har kört med Bilstein "Turbo Cup" dämpare från Forza med 600/190 (vid 0,52m/s antar jag?) fram och 565/218 bak (har ej mätt dom själv, detta är uppgifter från Forza). Byggde om bakdämparna för ca två år sen till Forzas "clubsportrace" och tror att det är 400/200 bak nu. Har en hemmabyggd knivkrängare med gula Sellholmsblad fram. Bak utan krängare. Exprimenterar med dropstops fram från och till. Bridgestone 255/40 17" eller Michelin 245/45 16" runt om. Med 140 fjädrar bak så är bilen betydligt mindre överstyrd än med 180 (den var absolut inte okontrollerbar med 180). Det jag är missnöjd med är instyrningen i kurvorna, sävlig och odistinkt. Har idag bytt till ett par oanvända men begagnade ben fram som jag inte vet specen på mer än att dom är köpta av Forza men dom kan inte hjälpa till. Gissar iallafall på att det är clubsport ben (380/150) Vad kan jag förvänta mig för skillnader om jag går från 600/190 till 380/150 fram? Är det läge att ändra någor på fjädrarna samtidigt? Drar på semester till Gotland på onsdag med familjen och bilen skall med. Återkommer med färsk "känsla" när jag är tillbaka. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||
Du åker med betydligt mjukare fjädrar än vad jag gör.
Jag skulle ungefär bibehålla förhållandet mellan fram och bak, men öka hårdheten några snäpp. (om dämparna klarar det.) När det gäller framkrängaren så är det ju svårt att säga något om din knivkrängare. Jag har bra erfarenhet av Porsches egna 30 mm fram och 19 mm bak. Hade extremt bra instyrning på cabben. Kommer som sagt att satsa på ännu kraftigare krängare till nästa säsong, särskilt fram. Idén med Dropstops råder det ju delade meningar om. Jag väljer helt enkelt att kika på det som sitter på bilar jag blir frånåkt av i verkligheten, därför kommer det att sitta krängare på min bil nästa år också. "Elephant racing" är fina prylar om man inte vill snickra själv. _________________ -- |
||
Hejsan!
Trevligt med lite Rejsa bilar i Halsmtadtrakten Dessutom Porsche Hoppas man ser den någon gång mvh Alex _________________ Alex Sonesson "We can't change the laws of physics, but we can try to move the limits..." - Anonymous Porsche engineer |
||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 924S -86 | << 1, 2, 3, 4 1 besök senaste veckan (22114 totalt) |