Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 900GTR-97 Time Attack
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 16, 17, 18   >>
27 besök senaste veckan (60987 totalt)
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare




_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare




_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
Då börjar bakaxeln ta rätt form, efter lite olika varianter blir detta nog bästa lösningen.

Några nätta Docol R8 rör och lite uniballs från grymma ME-Racing och helsvetsad i alla skarvar så ska denna nog kunna gå att åka lite fortare med utan att den viker ihop sig thumbs up







Eller någon som har någon invändning av värde?

_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1367



Jaa.

Ingen plats för drivaxlar!

Lite 4wd hade den mått gott av

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
erki87 skrev:
Jaa.

Ingen plats för drivaxlar!

Lite 4wd hade den mått gott av


Haha

Nejdå, inge awd för min del inte

_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Vad är tanken med de 2 snedstagen? (de svetsade)
Böjning sett från sida så borde påkänningen vara störst vid U:et, typ där rören slutar nu.
Är det vriding, typ camber, så borde stagen gå mer tvärs bilen. I framkant på hjullagerfästet i stället.
Hmm jag kan vara ute och snedsegla också.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
fuling skrev:
Vad är tanken med de 2 snedstagen? (de svetsade)
Böjning sett från sida så borde påkänningen vara störst vid U:et, typ där rören slutar nu.
Är det vriding, typ camber, så borde stagen gå mer tvärs bilen. I framkant på hjullagerfästet i stället.
Hmm jag kan vara ute och snedsegla också.
https://rejsa.nu/im/user/27467/2019-02-14-18-20-31_52188022_2128601973 . . . .


Ang de kortare svetsade stagen vid navinfästningen så är detta förstärkningar, förra sommaren så hade jag ej några där och då med nya 10" slicksen så vek sig hela den infästningen i bakaxeln på Mantorp, då bytte vi axel på plats samt förstärkte den tillfälligt där på kvällen, och då gick det bra.

De var spännande när den vek sig i paris och hela bakvagnen hoppade..








Ang de ledade stagen mot mitten av U så är det en kopierad ide från tips jag fick här inne från VWs variant av den stela bakaxeln till deras Supertouring / GA bil, för att rikta kraften till mitten och bibehålla hjulvinkeln under flex.
[/img]

_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
så vek sig hela den infästningen i bakaxeln

Dubbelkäck. I Camber riktingen, eller?

Citat:
Ang de ledade stagen mot mitten av U så är det en kopierad ide från tips jag fick här inne från VWs variant av
den stela bakaxeln till deras Supertouring / GA bil, för att rikta kraften till mitten och bibehålla hjulvinkeln under flex.


Stagen är bra.
En tanke, ett stag till på varje sida som går så högt som möligt på hjullager fästet ner till mitten bakaxen.
Vi får en treangel.
Jag TROR axen blir stabilare i tå och camber då.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
fuling skrev:
Citat:
så vek sig hela den infästningen i bakaxeln

Dubbelkäck. I Camber riktingen, eller?

Citat:
Ang de ledade stagen mot mitten av U så är det en kopierad ide från tips jag fick här inne från VWs variant av
den stela bakaxeln till deras Supertouring / GA bil, för att rikta kraften till mitten och bibehålla hjulvinkeln under flex.



Stagen är bra.
En tanke, ett stag till på varje sida som går så högt som möligt på hjullager fästet ner till mitten bakaxen.
Vi får en treangel.
Jag TROR axen blir stabilare i tå och camber då.


Du ser på bilder hur den vek sig.






Hur menade du med stag från nav till mitten av axeln ?
Det går ju inte, däremot en bit.



Men det är svetsade infästningar på extremt många ställen, så navinfästningen kan aldrig röra sig längre.

Här kommer 2 bilder på hur den färdiga sidan nu se rut, vs original som jag hade det innan.







Sen är det lite mer bilder på den sidan som jag nu känner mig färdig med, änsålänge iaf
Men kanske kommer mer trix och tips här?








_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Du ser på bilder hur den vek sig.

Självklart för dig, men inte mig.
Jag är TRÖG
Mäst i tå eller camber?

Ja typ den röda linjen fast sätta de presis över de andra mitt i axelen.
Hmm jag vet det kanske inte går pga stag tar i vid fjädring mm
Men förstärkingar skall gå så så mycket som möligt paralelt med kraftriktingen.
Typ befintligt stag(unibåls i varje ända) tar tå krafter
Över nya staget(röda linjen) tar camber krafter.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
fuling skrev:
Citat:
Du ser på bilder hur den vek sig.

Självklart för dig, men inte mig.
Jag är TRÖG
Mäst i tå eller camber?

Ja typ den röda linjen fast sätta de presis över de andra mitt i axelen.
Hmm jag vet det kanske inte går pga stag tar i vid fjädring mm
Men förstärkingar skall gå så så mycket som möligt paralelt med kraftriktingen.
Typ befintligt stag(unibåls i varje ända) tar tå krafter
Över nya staget(röda linjen) tar camber krafter.


Den vek sig rätt så snett ut, dvs både + camber och neg sig ut neråt.

Nej, blir inget sånt, men har satt en till nu, läger upp bild snart

_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
Såhär då typ.





_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Nyfiken fråga.
Om du spänner/släpper staget med unibåls.
Vad händer med camber/tå då?

ps
Jag gjort typ samma operation.
Fick inte det resulat som jag trodde

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
fuling skrev:
Nyfiken fråga.
Om du spänner/släpper staget med unibåls.
Vad händer med camber/tå då?

ps
Jag gjort typ samma operation.
Fick inte det resulat som jag trodde


Typ sätta indikatorklockan på navet och sen skruva åt / isär staget ?

_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Typ sätta indikatorklockan på navet och sen skruva åt / isär staget ?


Ja ca.
Måste kolla camber och tå vid samma justering.
I mitt fall vart camber i prinsip noll.
Medan tå åkte.
Jag litar inte på någon, och mista på mig själv

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
fuling skrev:
Citat:
Typ sätta indikatorklockan på navet och sen skruva åt / isär staget ?


Ja ca.
Måste kolla camber och tå vid samma justering.
I mitt fall vart camber i prinsip noll.
Medan tå åkte.
Jag litar inte på någon, och mista på mig själv


Fast testade du det med axeln monterad eller lös ?

Om toe påverkas så borde man ju kunna mont en tvärgående ledad med uniballs.



_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
Dunken
Gävle
Här sen Dec 2005
Inlägg: 96



[quote="Nordictuningdalarna"]
fuling skrev:


Om toe påverkas så borde man ju kunna mont en tvärgående ledad med uniballs.





Tror inte på den ide'n, staget kommer bli för kort vid fjädringsrörelse höger vs vänster sida.
//Dunken

_________________
Mats Svensson
SAAB 9-3 AERo
Projekt Secret
BTG-Tid (8.40)
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
[quote="Dunken"]
Nordictuningdalarna skrev:
fuling skrev:


Om toe påverkas så borde man ju kunna mont en tvärgående ledad med uniballs.





Tror inte på den ide'n, staget kommer bli för kort vid fjädringsrörelse höger vs vänster sida.
//Dunken


Ja det är sant, skulle behöva en wattlänk där då ja.

Men, tror inte jag kommer ha detta problem iaf
Ska dock mäta upp rörelserna snart i veckan.
Återkommer

_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Bästa är väll att utgå från en fabriksny. Kasta den i skrotbaljan och be någon konstruktör rita en ny som tillverkas i chromemollly. Testas i 7-8 olika datorprogram, gärna skärmdumpar med lite snygga färgglada simuleringar. Å sen låta bilen stå kvar på pall bockar några år till. Då uppnår man full rejsa-status

Eller så låter du den bara va nu då den inte lär vika sig längre
Och tycks bli ganska tung snart
thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Nordictuningdalarna
Falun
Här sen Jul 2018
Inlägg: 234


Trådstartare
knotan skrev:
Bästa är väll att utgå från en fabriksny. Kasta den i skrotbaljan och be någon konstruktör rita en ny som tillverkas i chromemollly. Testas i 7-8 olika datorprogram, gärna skärmdumpar med lite snygga färgglada simuleringar. Å sen låta bilen stå kvar på pall bockar några år till. Då uppnår man full rejsa-status

Eller så låter du den bara va nu då den inte lär vika sig längre
Och tycks bli ganska tung snart
thumbs up


hahaha

Ja, så sant, huvudsaken den inte viker sig som sist, är ju inte F1 man kör.

Tung blir den dock inte, tror den fortfarande är lättare än original, ska väga den när andra sidan är klar.

Lättat den först från massor fästen och div onödiga detaljer och det är enbart ca 2.5m docolrör totalt så ingen stor vikt på det.



_________________
Robert Uhr

Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport

Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Jaha ja då lär det ju inte bli tungt. Tänkte först att det var typ presicuonsrör typ 25x2 eller något sånt.

Vart beställde du docol rören??

Jag har kollat alla rörleverantörer i Norrköping men ingen som verkar intresserad av att beställa hem docol av någon anledning

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 900GTR-97 Time Attack
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 16, 17, 18   >>
27 besök senaste veckan (60987 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande