Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Saab 900GTR-97 Time Attack | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 16, 17, 18 >> 27 besök senaste veckan (60987 totalt) |
_________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||||
_________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||||
Då börjar bakaxeln ta rätt form, efter lite olika varianter blir detta nog bästa lösningen.
Några nätta Docol R8 rör och lite uniballs från grymma ME-Racing och helsvetsad i alla skarvar så ska denna nog kunna gå att åka lite fortare med utan att den viker ihop sig Eller någon som har någon invändning av värde? _________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||||
Haha Nejdå, inge awd för min del inte _________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||||
Vad är tanken med de 2 snedstagen? (de svetsade)
Böjning sett från sida så borde påkänningen vara störst vid U:et, typ där rören slutar nu. Är det vriding, typ camber, så borde stagen gå mer tvärs bilen. I framkant på hjullagerfästet i stället. Hmm jag kan vara ute och snedsegla också. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Ang de kortare svetsade stagen vid navinfästningen så är detta förstärkningar, förra sommaren så hade jag ej några där och då med nya 10" slicksen så vek sig hela den infästningen i bakaxeln på Mantorp, då bytte vi axel på plats samt förstärkte den tillfälligt där på kvällen, och då gick det bra. De var spännande när den vek sig i paris och hela bakvagnen hoppade.. Ang de ledade stagen mot mitten av U så är det en kopierad ide från tips jag fick här inne från VWs variant av den stela bakaxeln till deras Supertouring / GA bil, för att rikta kraften till mitten och bibehålla hjulvinkeln under flex. [/img] _________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||||
Dubbelkäck. I Camber riktingen, eller?
Stagen är bra. En tanke, ett stag till på varje sida som går så högt som möligt på hjullager fästet ner till mitten bakaxen. Vi får en treangel. Jag TROR axen blir stabilare i tå och camber då. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Du ser på bilder hur den vek sig. Hur menade du med stag från nav till mitten av axeln ? Det går ju inte, däremot en bit. Men det är svetsade infästningar på extremt många ställen, så navinfästningen kan aldrig röra sig längre. Här kommer 2 bilder på hur den färdiga sidan nu se rut, vs original som jag hade det innan. Sen är det lite mer bilder på den sidan som jag nu känner mig färdig med, änsålänge iaf Men kanske kommer mer trix och tips här? _________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||||
Självklart för dig, men inte mig. Jag är TRÖG Mäst i tå eller camber? Ja typ den röda linjen fast sätta de presis över de andra mitt i axelen. Hmm jag vet det kanske inte går pga stag tar i vid fjädring mm Men förstärkingar skall gå så så mycket som möligt paralelt med kraftriktingen. Typ befintligt stag(unibåls i varje ända) tar tå krafter Över nya staget(röda linjen) tar camber krafter. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Den vek sig rätt så snett ut, dvs både + camber och neg sig ut neråt. Nej, blir inget sånt, men har satt en till nu, läger upp bild snart _________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||||
_________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||||
Typ sätta indikatorklockan på navet och sen skruva åt / isär staget ? _________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||||
Ja ca. Måste kolla camber och tå vid samma justering. I mitt fall vart camber i prinsip noll. Medan tå åkte. Jag litar inte på någon, och mista på mig själv _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Fast testade du det med axeln monterad eller lös ? Om toe påverkas så borde man ju kunna mont en tvärgående ledad med uniballs. _________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||||
[quote="Nordictuningdalarna"]
Tror inte på den ide'n, staget kommer bli för kort vid fjädringsrörelse höger vs vänster sida. //Dunken _________________ Mats Svensson SAAB 9-3 AERo Projekt Secret BTG-Tid (8.40) |
||||||
[quote="Dunken"]
Ja det är sant, skulle behöva en wattlänk där då ja. Men, tror inte jag kommer ha detta problem iaf Ska dock mäta upp rörelserna snart i veckan. Återkommer _________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||||
Bästa är väll att utgå från en fabriksny. Kasta den i skrotbaljan och be någon konstruktör rita en ny som tillverkas i chromemollly. Testas i 7-8 olika datorprogram, gärna skärmdumpar med lite snygga färgglada simuleringar. Å sen låta bilen stå kvar på pall bockar några år till. Då uppnår man full rejsa-status
Eller så låter du den bara va nu då den inte lär vika sig längre Och tycks bli ganska tung snart _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
hahaha Ja, så sant, huvudsaken den inte viker sig som sist, är ju inte F1 man kör. Tung blir den dock inte, tror den fortfarande är lättare än original, ska väga den när andra sidan är klar. Lättat den först från massor fästen och div onödiga detaljer och det är enbart ca 2.5m docolrör totalt så ingen stor vikt på det. _________________ Robert Uhr Saab 900 GTR-R Nordic Motorsport Projekt album på FB: www.facebook.com/robert.uhr/media_set?set=a.10155561024092690&type=3 |
||||||
Jaha ja då lär det ju inte bli tungt. Tänkte först att det var typ presicuonsrör typ 25x2 eller något sånt.
Vart beställde du docol rören?? Jag har kollat alla rörleverantörer i Norrköping men ingen som verkar intresserad av att beställa hem docol av någon anledning _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Saab 900GTR-97 Time Attack | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 16, 17, 18 >> 27 besök senaste veckan (60987 totalt) |