Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Kinasvarven, med kamrater! | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 16, 17, 18 >> 33 besök senaste veckan (69498 totalt) |
Är röret ihåligt och lättåtkomligt. Så borde väll en m16-20 gängstång två stora brickor plus mutter kunna sättas i vardera ände dra å lite rejält sen svetsa fast brickor och muttrar osv. Borde stabilisera röret rejält med väldigt låg ansträngning
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Jo, en liknande maskin vore ju nice. Vi har en schweizisk Aciera F3 på jobbet som egentligen är alldeles för fin för de jobb den används till. Skulle arbetsgivaren få för sig att den inte behövs så lär jag nog lägga ett bud.
Röret är öppet i båda ändar och gängstång har jag gott om så det är ju värt att testa _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Jupp. Om du har ordentligt rejäla brickor (gissar det krävs minst 6-8mm Tjocklek gärna en st 10mm. Eller flera tunnare som är ihopsvetsade stumt.
Då kanske du kan spänna ihop det rejält utan att svetsa fast allt i ytterröret (kanske försvårar ett senare eventuellt bättre lösning om du stum svetsar allt?? Hur som borde man ganska smidigt få mer styrka _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Jag har lite plåtbitar som är 8-10 mm tjocka, kan tillverka brickor av dem och svetsa fast i ändarna på röret.
M24 gängstång finns också liggande samt lite muttrar och annat skoj. Ska kolla lite mer på det imorrn. En annan grej som saknas på borrmaskinen är handtagsknoppar. Obehagligt för mina späda fingrar att hålla i de gängade ändarna... Hade några knoppar liggande i en påse, men de hade M10 gänga. Spakarna på borrmaskinen är M12 och M8 Svarven kan ju tillverka hål och gängor i runda saker... Skruvade på knoppen på en M10 skruv fastspänd i dubbdockan för att få gängan centrerad i chucken. Borrade ur knoppen lite lagom för en M12-gänga. Glömde ta bild på knopparna monterade, men jag kan meddela att det är mycket bekvämare att hantera de glappiga spakarna på borrrmaskinen nu _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Jag borrade ur en M10 gängstång och gängade M8 inuti den, stack av ett par lagom långa bitar och skruvade in i knoppen. Det blev en något tillkrånglad Helicoilgänga Har inte gjort nånting med bilen sen i höstas, men det blir nog lite småpyssel framöver
Det fanns knoppar på spakarna när jag fick maskinen, men de var gjorda av nån superdålig plast som sprack så fort man tittade på dem. De här knopparna har jag köpt från Maskindelen i Boden _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Jag köpte lite grejer i veckan, ett par kilo snabbstål och två lettringsverktyg med några olika trissor
Man måste ju bara gilla snabbstål med namn som Fagersta, Bofors, Dannemora och Steadfast! Vet inte vad jag ska göra med allt, men det är alltid kul att ha lite svensk industrihistoria liggande i en trälåda... Testade att lettra lite på en rörstump, man får trycka på ganska bra för att det ska bli vettigt mönster. Rejält med smörja ska det vara också, jag körde med luftverktygsolja. Nu kan jag förstöra en slät och fin yta med räfflor eller kryssmönster _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Det har tillverkats lite grejer till folk här på forat.
Först en medbringare till ett bakdrev på en MC till Kolja. En lagom stor bit plattjärn fick ett litet centrumhål och klockades in med fyrbackskivan. Centrumhålet gjordes lite större, fick en liten rund bit över som bonus Efter lite finsvarvning av centrumhålet så blev det chuckbyte och svarvning av ytterdiametern. Jag sparade hörnen på biten, kändes onödigt att tillverka så mycket spån... Upp med biten i delningsapparaten och borra ett par hålcirklar. Och slutligen provmonterat på hojen, passade tydligen bra _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Det blev även ett snabbjobb i veckan till Cassius V8-Kadett.
Omsvetsad växellåda och specialsvänghjul gjorde att det behövdes en adapter till ingående axelns pilotlager. Upp med en bit 50 mm SS-2142 i trebacken. Efter lite vevande och avstickning så blev det en liten plutt. Det är ett hål för lagret i den större diametern. Om jag kan lita på mina kinesiska stickmått och mikrometrar så fick jag till diametrarna på nån 100-del. Lär väl visa sig om jag träffade rätt när Johan monterar grejerna på motorn _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Det kom en ny beställning på en medbringare till bakdrev, denna gång i aluminium.
Hittade en äcklig skrotbit på jobbet, har suttit nån filtmatta på den. Efter en hel del vevande och massor av spån så var biten lite rundare. Och slutresultatet efter lite trixande med olika varvtal och matningar för att få till en bra ytfinish. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Mer alumumma!
Gjorde ett par adaptrar till torrsumpspumpen på Cassius V8 Kadett. Började med att fräsa lite. Det är lite bökigt att fräsa i svarven, höjdjusteringen på verktygshållaren får agera Y-koordinat så det blir inte mycket justermån. Några timmar och mängder av spån senare ser bitarna ut så här. Jag blev tvungen att fuska och planfräsa dem på jobbet i den ljuvliga Aciera F3-an... Borrade hål i pluttarna också, 18 och 19 mm som ska gängas med nån läskig tumgänga senare. Tillbaka till svarven för sista momentet, två av adaptrarna ska sticka ner i pumpen och ha en O-ring som tätning. Svarvade till en rundstång att klämma fast biten på eftersom det blir för lite kvar att hålla i annars. Rundstången är 40 mm utvändigt, svarvade ner en bit till 18,97, borrade och gängade M12 i änden och klämde fast biten med en lagom stor bricka. Funkade väldigt bra Ner med diametern till rätt mått, smattrade fint när spånorna flög över halva garaget... Sen var det dags för O-ringspåret. Letade upp ett lämpligt snabbstål i fyndlådan. Fagersta WKE 4, när man vill ha snabbstål som det var förr. Några lätta skär och lite mätande senare så sitter O-ringen i spåret. Lite pilligt att få till det sista med O-ringen, men det gick bra till slut. Börjar bli lite bättre kompis med digitalen nu också så det är lättare att pricka rätt på diametrar _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Dags att sparka liv i den här tråden igen!
Jag har tillverkat lite allt möjligt, både till mig själv och andra och så har jag köpt mig en gul svets! Det blev en ESAB Origo C170, sprillans ny från Jula Den slank in perfekt mellan arbetsbänken och svarven Har inte svetsat nåt med den än, men det kommer nog bli en del framöver både till bilen och annat. Skönt med en helt ny maskin, förhoppningsvis har jag en bra svets i minst 20 år framåt. Tillverkade en plugg till änden på svarvens spindel för att det inte ska drälla spån på min nya fina svets Det är en otäck tumgänga i änden på spindeln, så jag målade ämnet blått för säkerhets skull... Jag gör alltid ett provskär som precis nuddar så jag kan kolla gängstigningen med en gängmall, lättare att se skäret med lite färg på ämnet. Efter lite för många skär blev det en ganska glappig 1 5/8" 16 TPI gänga. Passade på att lettra den lite grann också så jag kan få loss den med mina flottiga fingrar. Jag kanske gör en till om jag lyckas hämta mig från det obehagliga mötet med "standardgängor"... Fick skifta några kugghjul till matningen också, det är nästan värt ett eget inlägg _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Det har tillverkats lite delar till Dennis Kullmans Miata också
En billetremskiva till generatorn, det blev en liten utmaning att svarva remspåret men jag tror jag fick till det. Börja med en lämplig stump aluminium och snygga till lite grann. Det blev en hel del mätande och klurande för att få till remspåret. Matte är inte min starka sida, så det är tur att det finns digital på svarven och smidiga räknare på nätet för vinklar Toppsliden på ca 17,5-18 grader och lätta skär med stickstålet. Och slutresultatet efter lite gradning och puts, får väl vara godkänt för en glad amatör _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Det här var en farligt inspirerande tråd...blev till att beställa ett Multifix fäste även till min svarv.
Har också hittat en lagom stor svarv efter mycket letande. En riktigt välbyggd DDR maskin "Präzimat DLZ 180x450" från 80 talet. Mycket nytt att lära men det är kul med riktiga maskiner! Inget att lägga upp ännu men du inspirerar mig att jobba på. Uppskattar att du delar med dig av dina projekt, jag skickade säljaren en länk till din tråd så du får be om en goodwill bonus om du beställer mer från honom😀 Ha det gott _________________ Ralph Frisk Cayman 718 GTS -18 Corvette C6 Z06 -07 Såld Corvette C5 Z06 -01 Såld Corvette C3 SB -72 Såld |
||||||
Tack ska ni ha!
Präzimat verkar vara fina grejer, kollade upp modellen på http://lathes.co.uk/ Både längd och tvärmatning på en så liten maskin är ganska ovanligt Tillverkade ett "bra att ha" verktyg till svarven häromdagen. Ett lämpligt ämne förvandlas till spån med svarven som tillfälligt får agera fräs. I med en slitsfräs och kapa ett spår (bågfil är ju så förra årtusendet). Och vips har vi en hållare för den lilla roterande filen! Man ska egentligen undvika sliptrissor och sånt i maskiner med oskyddade prismor, men man kan göra tillfälliga skydd av kartongbitar eller grovt papper. Man bör också skydda prismor och ledarskruvar mm när man bearbetar gjutjärn, det blir som fin slippasta när gjutjärnsdammet blandar sig med olja eller fett. Det kommer nog lite mer småprojekt under nästa vecka! _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Andra projekttrådar Kinasvarven, med kamrater! | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 16, 17, 18 >> 33 besök senaste veckan (69498 totalt) |