Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 GTR | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 14, 15, 16 >> 297 besök senaste veckan (55860 totalt) |
Hej Nu har jag hittat ett adapterkit för att få en 330 ZF låda att passa. Jag tror även att den 6-växlade M3 passar, ska dubbelkolla det. 😁 Kittet innehåller adapter, svänghjul och koppling. Lite konfunderad över vilken typ av koppling jag ska välja. https://adamat.com.pl/sprzeglo-bmw-m Nån som haft med dessa att göra? Mvh Peter _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I |
||||||||
Väntar på att få alla plastdelar så att jag kan provmontera och sen ska bilen iväg på lack.
Har den i en karossvagga så att man kan få färg överallt Köper in lite prylar varteftersom det dyker upp nåt bra. Flossman GT2 vinge OZ Racing WTCC fälgar 18x10 M3 slutrör lätt M3 CSL Bromsskivor Då det inte gick att få Porsche oken att passa så har jag köpt dessa Alcron ok som passa med en adapter på M3 CSL spindeln. Dem ska bara blästras och målas. _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I |
||||||||
Porsche oken menar du? Dem har suttit på en Cayenne. Alcon oken är universella beroende på vilken adapter man använt, just dessa har suttit på en Jaguar. _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I |
||||||||
Det står Alcon på dem också. 😊 http://uucmotorwerks.com/CATALOG/uuc _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I |
||||||||
Hej Plastdelarna lyser med sin frånvaro skulle ha levererats 1/6, det var planerat för lack på semestern men då jag inte fick/ fått dem så har det inte blivit av. Bilen hänger i karossvagga och jag håller på med lite finlir under i väntan på plasten. Tanken är att den även ska lackas i vaggan så man får färg överallt. Provmonterar grenrör, kommer att bli distanser för att få ut dem en bit. Ser grymt ut tycker jag själv. Några skruvhål passar, kommer behövas borrning för nya hål i toppen eller distanser med rätt helbild. Blir lite tajt vid startmotorn Lite händer det i garaget, men planen var att den skulle vara lackad och klar och montering av bilen skulle vara igång. Fortsättning följer _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I |
||||||||
För er info så blev det MaxxECU Pro. :-) Jag tror det kommer att bli kanon, Natanael har varit riktigt juste och hjälpsam. Vi får se vad jag kommer att styra på motorn, men jag tror att det mesta går att styra med detta styrsystem. :-) Vi kommer att ta lite i taget så att man får fart på den. :-) _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I |
||||||||
Funkar kanon, var tvungen att ändra lite på infästningen för att få tyngdpunkten bra, nu kan man snurra på den själv. :-) Jag använde original krockbalksinfästning. Hade varit grymt att ha den när man fixade alla plåtjobb, men då var karossvaggan inte ledig. :-) Om man nu nånsin ska bygga en bil till så är detta ett grymt verktyg. 👍 💪 _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I |
||||||||
Japp, jag har en polare som är grym att tigsvetsa. Kollar du på första sidan så kan du se vad vi utgick ifrån, sen har vi gjort om en hel del. Infästningen i bakvagnen är som den är för att jag inte fick svetsa ihop den med buren enligt gällande regler. Jag har ju Finess ligger 1km från mig så dem har kollat och kommit med tips, så den ska vara byggd enligt regelboken. Men det finns en hel del bilder på dem andra sidorna, om det är nåt särskilt du undrar över som det inte finns nån bild på så kan du fråga så har jag säkert nån bild. Det finns många fler bilder än vad du ser här. _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I |
||||||||
Jag har lusläst och kollat dina bilder, ser riktigt seriöst ut. Jag är nog en sån som lämnar bort bilen för sånna jobb
Skulle vara skönt med ett sånt fix nu i vinter så jag han slänga på slicksen utan att oroa mig för påfrestningarna i karossen _________________ Aleksandr Westholmskinski |
||||||||
Nu har jag fått hem Svänghjul, koppling och adapter. Tryckplattan är en Sachs Performance racing och lamellen är en Luc 8090S, detta ska tåla 750Nm vilket borde räcka för mig. Adaptern är gjord i 7075 till min N62 motor och ska passa växellådor som passar på M54, S54 och N54, N55, S55 och även DCT lådor. _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I |
||||||||
Du får nog tänka lite mer på det där med styrsystem innan du bestämmer dig och beställer. Det är en häftig motor och frågan är hur mycket man vill offta av den tekniska biten , eller "nedgradera" motorn för att få den att "fungera"
Du kräver till att börja med som minst 8st "TPS" ingångar(dvs "analoga"). Två för gaspedal, två för gasspjäll, sen en för varje kammaxel. Sen tror jag det blir 5 st H-bridge utgångar (en h-bridge är två ihopparade tex bränsleutgångar som agerar mot varandra, där den ena drar högt medans den andra drar lågt dvs +/-) Där en är till gasspjäll och sedan 4 st till kammaxlarna. (Vanos) Sen har du ju valvetronic med. Gissar att denna funktion kräver ytterligare 2 Tps ingångar och två h-bridge ut. Gissningvis kan man rationalisera bort den funktionen och låsa kammarna i "fullt" läge för att dra ned komplexiteten och spara på kanaler och tid i bänken.??! Det samma då antar jag att man bygger eget insug och väljer bort variabelt insugsspjäll? Sen är det ju direktinsprutning, denna behöver vanligtvis speciella drivers. Vilket inte alla system stödjer. Tar man bort dessa å bygger nytt insug så blir det väll enklare att byta till traditionella våta spridare, med portinsprutning. 2 st lambda ingångar och 2 st knackingångar (som minimum) Lämpligt är ju åtminstonde 4st temp in. Luft, vatten två för olja, (skulle tippa att både vatten och oljetemp regleras elektroniskt av ecu på ett eller annat vis) Sen 5-9st tryck, (insugstryck, vattententryck, oljetryck ut från pump samt en för trycket inne i motorn ,efter kylare/termostat/filter, en bränsletryck om du kör våta spridare, 5 st om du kör direktinsprutning) Ja det blir fort ganska många in/utgångar. Sen är det ju inte riktigt så enkelt att bara antalet räcker. Det måste även finnas möjlighet att amvända tabeller som läser dessa ingångar och styr de utgångar för att sedan styra prylarna med. Kollar man på maxecu så blir det som minst PRO om ens den räcker?? Vems, eventuellt. Emu har inte det stödet ens i Black med allt extra. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||||
Han har ju skrivit längre upp att han skaffat ett MaxxEcu PRO Styr upp till 12 cylindrar sekventiellt. 16st spridarutgångar (låg och högohms spridare) 12st tändutgångar 12st ingångar för avgastemperaturgivare (EGT). Inbyggd MAP-sensor för laddtryck upp till 3bar (400Kpa). Inbyggda drivsteg för dubbla bredbandslambdasonder (LSU 4.2 och 4.9) Dubbel E-Throttle stöd 2 knack sensor ingångar 16st extra 0-5v ingångar 6st extra temperatur ingångar 10st extra digital ingångar (varav 4st klarar VR-givare) 30st extra utgångar (GPO), varav 8st är högdrivande 2st 0-5v utgångar 1st 5-10v utgång (för drivning av givare) Dubbel CAN bus _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 GTR | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 14, 15, 16 >> 297 besök senaste veckan (55860 totalt) |