Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo C70 T5 -98 Banprojekt
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 10, 11, 12   >>
15 besök senaste veckan (23573 totalt)
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2762



RallyQuattro skrev:
Litto skrev:
SevenEight skrev:
Behåll AC men ha den av när du kör på bana. Det är inte najs utan och vikten är ju i sammanhanget försumbar.


Bilen kommer bara att gå på bana from nu, så därför kommer den också att plockas bort.


Med tanke på hur VARMT det varit senaste somrarna så skulle jag inte ta bort den.
Jag har inte kört bana på sommaren på flera år pga värmen och avsaknad av AC.
Så jag har bara kört vår och höst då AC inte behövs.

Hade jag haft plats så skulle jag montera AC igen.


S8an har stora fönster

https://i.pinimg.com/736x/71/81/54/7181548de5d2eba8c9452e56b5678e3c--w . . . .

Back on topic.
Instämmer om Polestar färgen!

Nu är det inte nästgårds, men om du inte redan vet om det så har ju Volvo Museumet en S40 STCC ståendes som man kan kika ganska nära på för diverse inspiration. Är ju inte Helt olik C70in till utseendet ändå

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



Wow, huvplåten passade galet bra!

Jag är svag för grönt (fast gärna metallic snarare än solid som BRG "ska" vara), men Polestarblå passar ju på en Volvo.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 318


Trådstartare
Cassius skrev:
RallyQuattro skrev:
Litto skrev:
SevenEight skrev:
Behåll AC men ha den av när du kör på bana. Det är inte najs utan och vikten är ju i sammanhanget försumbar.


Bilen kommer bara att gå på bana from nu, så därför kommer den också att plockas bort.


Med tanke på hur VARMT det varit senaste somrarna så skulle jag inte ta bort den.
Jag har inte kört bana på sommaren på flera år pga värmen och avsaknad av AC.
Så jag har bara kört vår och höst då AC inte behövs.

Hade jag haft plats så skulle jag montera AC igen.


S8an har stora fönster

https://i.pinimg.com/736x/71/81/54/7181548de5d2eba8c9452e56b5678e3c--w . . . .

Back on topic.
Instämmer om Polestar färgen!

Nu är det inte nästgårds, men om du inte redan vet om det så har ju Volvo Museumet en S40 STCC ståendes som man kan kika ganska nära på för diverse inspiration. Är ju inte Helt olik C70in till utseendet ändå


Hahaha, ja alla sätt är bra....

Jag bor ju bara ett par km från Gotland Ring där bilen antagligen kommer att gå minst 90% av resten av sitt liv, i alla fall så länge jag har den, så när instrumentbräda och annat åker ur så åker ac:n också. Men nog om ac:ns vara eller icke vara!

Ja det lutar nog åt Polestarblå. Tror karossen skulle se bra ut i den färgen. Jag får ta museet nån gång när jag är i Göteborg. Allt sånt är inspirerande. Jag har ju sett de bilarna på banorna några gånger, men inte på riktigt nära håll.

Nu är ju det här ett lågbudgetprojekt, där målet är att ha kul med en hyfsad bil. Så det kommer inte att bli några jätteavancerade prylar. Inte som er andra med alla grymma byggen!

Men jag stod bredvid bilen häromdagen och funderade på det här med bakhjulsdrivet, som jag haft i huvudet ganska länge, och då poppade en tanke upp. Hmmm, varför inte flytta hela motorpaketet till bakdelen av bilen. Kapa ur, montera subframe och sen är det klart......

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1183



Hmmm, varför inte flytta hela motorpaketet till bakdelen av bilen. Kapa ur, montera subframe och sen är det klart...

du är en riktig optimist kör på

_________________
henrik nielsen
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 318


Trådstartare
fordcapri skrev:
Hmmm, varför inte flytta hela motorpaketet till bakdelen av bilen. Kapa ur, montera subframe och sen är det klart...

du är en riktig optimist kör på


Ja, född optimist, men lite jobbigt ibland med alla idéer som poppar upp i skallen...

Men jag har ju en tanke om att den ska bli bakhjulsdriven så småningom, och lika väl som att bygga med rakställd motor och resten av drivlinan, kontra flytta hela motorpaketet..... ja, det kanske inte är helt fel....

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 318


Trådstartare
Loppat fast "takluckan", det blev bra. Ska lägga lite karosskitt i skarven på undersidan och sen spackla och slipa.





Sen har jag påbörjat en grej som jag kanske inte skulle visa här. Några av er kommer att idiotförklara mig osv. Jag hade kapat ur buren ur den lilla rallycivicen och sparat delarna. Huvudbågen var hel med en massa kapade anslutningar på.

Jag måste bara testa hur fel den var i C70:n så jag lyfte i bågen och döm om min förvåning. Den passade riktigt bra mot b-stolpen. Bara det att den var ett par decci för smal...



Så vad gör man? Nu kommer det som många kommer att ha synpunkter på, man breddar den såklart!

Sagt och gjort, dela på mitten, kapa till ett par bitar som passar, 170 mm, blev det.



Jag svarvade till ett par innerrör som förstärker skarven.



Det blev ju kanon! thumbs up



Nej, tanken är inte att få till en bur med den här huvudbågen. Jag sätter i den nu för att styva upp karossen lite! Tror den kan fylla en funktion där.

Den kommer att skruvas i bältesinfästningarna och kanske svetsas fast lite. Men jag vill inte göra det allt för svårt att få ur den när det är dags för en riktig bur.

Nu ska den bara helsvetsas och på med lite fästöron.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 318


Trådstartare
Det blev en ganska bra garagedag i dag. Lite mer återvinning från rallycivicen resulterade i ett snedstag i bågen samt ett stag för bälten.





Lite putsning och lite färg så blir det bra.

Jag ska sluta väga saker men kan inte hålla mig riktigt. Nu har det försvunnit ca 200 kg genom att plocka ur saker ur bilen.

Sen ska det fyllas på med lite saker och det ser ut ungefär så här.
Bågen, 13 kg
Bältesstaget 4 kg
Stolar, ca 18-20 kg
Stolsunderreden, ca 10 kg
Bälten, ca 5 kg

Det blir drygt 50 kg. Så viktminskningen blir ändå ca 150 kg. Ganska bra tycker jag.

Det här får duga så länge. Jag SKA INTE göra så mycket mer i år utan snygga till det lite och se till att den är körklar i påsk när det troligen blir första testen på GR. Ja just det, fälgar och sånt får jag nog kolla på lite mer. Blir nog en uppsättning spacers till för att få 17-tummarna att lira.

Bromsbelägg, vad är det som funkar utan att kosta skjortan? T5:an har de största skivorna som Volvo levererade på den tiden, 302 mm i fram, så de räcker ganska länge, men det blir väl till att uppdatera beläggen.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 318


Trådstartare
Fick paket med spacers på posten i går. Dessa är på 25 och 30 mm. 25 mm ska hamna fram.



Jag tycker det blev ganska bra. Med 17-tummarna kommer jag nog kanske inte ens att behöva röra skärmkanterna.




Sen var jag över till fastlandet häromdagen. Då fick jag med mig två gamla racingstolar hem.




Alltså, Podium Racing, de körde väl STCC där för en massa år sen? Är det nån som vet vilka bilar dessa kan ha suttit i?



Kolfiberstolar. Lätta som bara den, vägde in på 6,9 kg styck!



Jag satte igång med underreden direkt. Jag kommer att använda original infästningspunkter. Passagerarsidan blir fast.



Förarsidan blir med justerbara skenor. Tyvärr inte superstadigt men det funkar och skönt när nån annan ska provköra bilen.



Känns som att det blir bra, ska bara göra klar fästena och så på med lite svart färg sen.


_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1183



jäkligt fina stolar

_________________
henrik nielsen
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 318


Trådstartare
fordcapri skrev:
jäkligt fina stolar


Ja verkligen!

Jag hade nog tur eftersom det var en bilfirma i Sthlm som hade dem stående och annonsen på Blocket berättade egentligen inte vad det var, så sökte man på de vanliga orden för racingstolar-rallystolar fick man inte upp dem... Bara tur att jag såg dem och bra pris dessutom.

Men som sagt, är det nån som har nån aning om vilka bilar de kan ha suttit i?

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
rallykalle01
Gråbo
Här sen Maj 2008
Inlägg: 17



Litto skrev:
fordcapri skrev:
jäkligt fina stolar


Ja verkligen!

Jag hade nog tur eftersom det var en bilfirma i Sthlm som hade dem stående och annonsen på Blocket berättade egentligen inte vad det var, så sökte man på de vanliga orden för racingstolar-rallystolar fick man inte upp dem... Bara tur att jag såg dem och bra pris dessutom.

Men som sagt, är det nån som har nån aning om vilka bilar de kan ha suttit i?



Jag vill minnas att Podium racing var det Team som Hubbe Bergh hade och när de körde i SLC med några Porschar.
Säkert någon här inne som har bättre koll på detta.

edit:: Kollade runt lite och de var ju i STCC med, http://www.stccdatabas.se/teams.php?id=61

_________________
Kalle Norrby
TEAM 59 - NSHC
www.team59.se
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 318


Trådstartare
rallykalle01 skrev:
Litto skrev:
fordcapri skrev:
jäkligt fina stolar


Ja verkligen!

Jag hade nog tur eftersom det var en bilfirma i Sthlm som hade dem stående och annonsen på Blocket berättade egentligen inte vad det var, så sökte man på de vanliga orden för racingstolar-rallystolar fick man inte upp dem... Bara tur att jag såg dem och bra pris dessutom.

Men som sagt, är det nån som har nån aning om vilka bilar de kan ha suttit i?



Jag vill minnas att Podium racing var det Team som Hubbe Bergh hade och när de körde i SLC med några Porschar.
Säkert någon här inne som har bättre koll på detta.

edit:: Kollade runt lite och de var ju i STCC med, http://www.stccdatabas.se/teams.php?id=61


STCC hade jag koll på också, med Seat-bilar tydligen. Sen slogs teamet ihop med nåt annat tror jag. Att Hubbe körde under det namnet visste jag inte. Jag får googla lite mer...

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1183



stcc stolar, det slår dekaltrim

_________________
henrik nielsen
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 318


Trådstartare
fordcapri skrev:
stcc stolar, det slår dekaltrim


Eller hur, snabba redan innan de är monterade

Men det är klart, en rejsadekal skämtar man inte bort...

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 318


Trådstartare
Idag blev det ett par timmar i garaget innan bastun thumbs up

Jag fixade ett par stag till som troligen hjälper till att styva upp karossen lite till. Skruvanslutningar i huvudbågen och i övre bältesinfästningarna i bak. Det får räcka så innan det blir dags för en riktig bur.

Nu ska delarna bara snyggas till lite och lackas.






Sen är det väl dags att kapa bort lite onödiga fästen och snygga till det lite mer i hytten.

På listan för i år finns det några saker till innan det får vara bra för nu.
-Stag mellan fjäderbenstornen
-Byta kamrem
-Kanske byta lite bussningar i chassit. Ska kolla upp det där med att cabben har subframe med aluminiumbussningar samt lite andra förstärkningar under bilen.

Sen får vi se vad jag kommer på

Ja just det ljusblå ska den bli...

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 318


Trådstartare
Idag har jag rensat lite i elsystemet.
Lovade han som köpt högtalare och förstärkare att han även skulle få ta kablaget till detta.

Nästan så man ångrar sig.....




Men det blir bra. Då kan jag rensa bort en massa onödigt samtidigt.

Men så kladdigt det var....

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 318


Trådstartare
Fortsatte en stund med kabelhärvan. Nu börjar jag få ordning på det. Det som ska vara kvar i mitten. Det som ska med ljudanläggningen ovanför och resten ska bort.




Samma på andra sidan. En hel del sladdar som ska bort. Jag har redan rensat bort kabelstammen till bensinvärmaren. Sen ska stolselen bort plus lite annat. Men ändå en ganska många sladdar som går till bensintanken.



_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 318


Trådstartare
Jag har ett par vingar som jag kom över billigt i höstas. En av dem kommer att hamna på bakluckan.

Det är säkert inga dyra vingar och kanske kopior av nåt bra men ändå, så jag kunde inte undvika att jämföra dem med varandra och det är ganska intressant att se vad olika de är i profilen.



Som ni ser har de dubbla vingplan men det som fascinerar mig är hur olika de är i profilen.





Som sagt, en av dem kommer att hamna på bakluckan. Frågan är vilken som gör jobbet bäst...

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 318


Trådstartare
Spackla är kul men slipa är desto mindre kul, så det går väl på ett ut...



Första vändan med spackel, sen lite mer finlir.

Är det nån som har koll på hur listen i överkanten på framrutan sitter fast? Antar att det är lika som på 850 och S70. Tänkte att jag frågar innan jag börjar bryta och bända.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 573



Listen sitter fast på rutkanten. Går att dra loss men då går den sönder. Och går ej montera någon ny. Det görs innan man limmar fast rutan i karossen.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 318


Trådstartare
Fredin skrev:
Listen sitter fast på rutkanten. Går att dra loss men då går den sönder. Och går ej montera någon ny. Det görs innan man limmar fast rutan i karossen.


Okej, då får jag se om jag försöker lacka med listen på plats, eller om jag drar bort den och lägger en sträng sika eller något liknande sen.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo C70 T5 -98 Banprojekt
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 10, 11, 12   >>
15 besök senaste veckan (23573 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande