Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW Golf Mk1 TURBO -75 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 4 besök senaste veckan (25310 totalt) |
Ser bra ut tobbe!
Växellådsfästet ser ju ut att vara helt annan läng på nu? Kan ju inte ha passat alls tidigare? Lite felmätning där då Hur gör du med växelspaksstället?? Bygger du eget eller flyttar över något? _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
Tackar Japp, fästet blev 8cm längre denna gång... hehe och förut passade det inte för 5 öre. Ja jo, om man ville att motorn skulle sitta 20 grader fel så kunde de väl passa Växelspakstället, kommer bli 02A org. dock med något kortade vajjrar. Då spakstället vid provmontering igår hamnade typ i handbromsspaken hahaha... Så de blir ett standard, ev. något mer moddat för kortare och skönare lägen! Imorrn ska jag montera dit de ny gjorda fästet! Monterade i en spritt ny bussning i det idag + en polyurethan bussning. Här kommer 3 bilder på fästet: _________________ //Mvh Tobbe Granqvist Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.! Gula golfen 402m: 11.15@204m/h |
||||||
Fick hjälp utav brorsan min att lyfta på toppen på motorn idag. (tungt när insug, grenrör och turbo, kam och allt sitter i toppen)
Gick fin fint, så nu sitter den där oxå! Ska momentdra den imorgon. Samt montera div. fler saker Roligt när de börjar bli en motor igen.. hehe Uppdaterade även med 2st till bilder på första sidan! På hur bilen såg ut från första början, strax innan jag satte slipen i den Innan montering, g60 ståltopplockspackning monterad.. Toppen på plats! Turbon sitter där bakom och gömmer sig Överblick.. kommer nog dit div. fler saker imorrn! _________________ //Mvh Tobbe Granqvist Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.! Gula golfen 402m: 11.15@204m/h |
||||||
Var tänkt så... Ska inte sätta ribban för högt, men hoppas kunna starta nångång i mitten på april. Reg. bes i maj nångång... Vore skönt som fan o vara ute i tid iår... haha Förra året vid den här tiden så satt det en mall motor där bara. För att vi skulle kunna göra tryckrör osv! Den riktiga motorn kom i bilen i mitten på april förra året... så nu är jag ute i bra tid Hoppas jag... Fortsätter skruvandet imorrn, nu äre dax o sova! _________________ //Mvh Tobbe Granqvist Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.! Gula golfen 402m: 11.15@204m/h |
||||||
Nu blev de inget skruvande idag...
Var så ruskigt fint väder så jag kunde bara inte vara i ett garage. Tog fram OT -dubben till vinterbilen och tog med mig domkraften och åkte bort till polaren. Nu skulle de åkas på sjön Här är några bilder, resten hittar ni här: http://tapetget.mine.nu/~tobbeg/sdk/foto/foto.htm _________________ //Mvh Tobbe Granqvist Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.! Gula golfen 402m: 11.15@204m/h |
||||||
|
||||||
Hehe tackar Är rätt nöjd själv... men den gråa färgen är lite tråkig! Skulle velat haft blå faktiskt... men men! Man kan ju inte ha allt... Dessutom har polaren en Blå golf 1:a! hehe..
Japp... Försöka kan man ju iaf... haha
De var det oxå Iaaf så är toppen momentdragen på den gula nu iaf. Bygget fortsätter imorgon ev... Montera resterande grejer jag skulle gjort igår när de kom annat emellan. _________________ //Mvh Tobbe Granqvist Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.! Gula golfen 402m: 11.15@204m/h |
||||||
Tjena..
faan va sköna bilder..!! vi va på landet o tänkte göra samma sak men isen va bara 7cm tjock.. Riktigt jobbigt att se hur fort det går för dig i garaget,ja e i jordens svacka..!!! Kör så det ryker.. // Janne _________________ Jan Österman Vw golf Gti -83 Lite ödmjukhet kommer man långt på |
||||||
Tackar Janne trisst att du är i en svacka nu alltså.. (ska snart svara på ditt pm istället) Blir nog inget i garaget idag! orkar inte gå ut nå idag... nyss vaknat för jag jobbat natt! _________________ //Mvh Tobbe Granqvist Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.! Gula golfen 402m: 11.15@204m/h |
||||||
Tjaaa!
Nu var de dax för lite uppdateringar igen då Har hämtat min alldeles nya kylare på VAG! och har varit ute i garaget idag och grejat lite... Monterat mina nya bromsskivor fram! Blev tyvärr inga slitzade, och ekonomin tillåter inte att skicka iväg dom på slitzning heller! Får bli senare isåfall... jaja! Sen har jag monterat oljetråget oxå! Monterat ner downpipen, då den tog emot styrväxeln lite (konstigt eftersom den setat på exakt lika vis förra året, så den får ev. moddas lite)! Har även monterat insugssnabeln till turbon tillsammans med luftmassemätaren och luftfiltret. Har oxå rationaliserat bort div. bitar av värmepaketet! Då växelvajrarna kommer gå ut strax bakom värmepaket och var tvungen att gå i en liten böj uppåt och sen ner mot växelspaken så skulle dom ta i värmepaketet nå så grymt. Så jag tog mig en funderare!! Funderade på vad bilen mestadels ska användas till, de är ju bana och lite rakt fram åka och buskörning i största allmänhet, på sommaren! Visst de kan bli kylslaget på kvällarna och regna då och då.. Så jag var ju tvungen att ha någon form utav fläkt.. Kapade då isär värmepaketet på mitten och lät översta delen med fläkt samt fläktkanaler vara kvar. Sen kommer jag plasta igen bottendelen så den blir täckt och kanaler kommer fungera som förut nästan! den kanalen mot rutan samt sido kanalerna kommer finnas kvar! Så de borde ju funka ypperligt.. Ingen värme inne i kupen, men iaf fläkt. Och de är väl huvudsaken!! Ska man åka när de är lite kylslaget ute får man väl köra lite aggresivt så man blir varm i kläderna eller ha ordentligt på sig helt enkelt Återkommer lite senare med bilder och mer uppdateringar! Nu ska jag återgå ut i garaget... _________________ //Mvh Tobbe Granqvist Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.! Gula golfen 402m: 11.15@204m/h |
||||||
Då blev de lite mer gjort på bygget på eftermiddagen då
Moddade mittkonsollen för att få plats med 02A spakstället och sen test monterade jag det.. Ny kylaren i kartong Nya bromsskivor monterade!! Insugssnabel till turbon, samt luftmassemätare och luftfiler! Insugssnabel och luftmassemätare och filter på plats! Värmepaketet original Modifierat halva värmepaketet försvann, kapade de strax ovanför där värmeelementet skulle setat! Ny bottendel tillverkad och monterad! På plats i bilen, något kortare och mindre än original! Mittkonsoll något moddad.. Efter många vändor med sticksågen så gick spakstället dit! Här testmonterat provisoriskt... _________________ //Mvh Tobbe Granqvist Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.! Gula golfen 402m: 11.15@204m/h |
||||||
De har inte blivit mkt gjort på siståne..
Har haft mina 2 16v och fixa med! Men nu är den ena såld och den andra är klar för besiktning. Så nu ska jag lägga tiden på den gule nu i veckan Var ut idag och kikade lite.. Ska ändra om fästet till rattstången lite. Så den hamnar lite längre bak och i lite bättre vinkel! De är ju redan ett "custom" fäste som en kompis konstruerade förra året för att mätarhuset skulle få plats! Så nu ska det göras om lite till... Sorterade även upp lite kablar som låg runt varann och ihop tvistade.. haha Provmonterade förarstolen, lilla ratten och lyfte dit instrumentpanelen på plats! och torrkörde lite i garaget och drömde mig ut på banorna/kurviga vägarna... hehe Sen så monterade jag sista biten avgassystem ordentligt.. Monterade upphängningar + avgasklammor... Skrev även en lång inköpslista på grejer som ska införskaffas nu inom kort! Imorrn beställer jag även: Blir nice _________________ //Mvh Tobbe Granqvist Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.! Gula golfen 402m: 11.15@204m/h |
||||||
Tobbe???
Har du tänkt på att du i och med att du kapade bort själva värmepaketet så blir volymen i kylsystemet en betydande del mindre och det kan göra att motorn går varmt? Kanske blir det bättre med mer vattenmängd? Sen undrar jag om det inte vore en idé att kanske bara dra ett rör i det nu kapade paketet? Ett rör som är bockat som en ormfram och tillbaka i paketet så har du ju lite värme där iaf? Ja tänker att de kan bli både fuktigt och kallt annars? I övrigt ser det bra ut ju! Går framåt i en rasande fart för dig. Ja får vänta till tisdag iaf innan ja får min bil. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
Tjena Lillen! Jag har kört utan värmepaket förut, och det har fungerat. Jag har även kylfläkten manuellt kopplad så jag kan slå på den i kupen, när de vankas lite hårdarekörning Får väl prova mig fram och testa.. hehe! Rasande fart skulle jag inte vilja kalla de.. För 2 år sedan stog bilen klar nu Första provturen var i mars nångång då! Så man ligger efter som fan igentligen... Men men, har målsättning att komma ut om 2 veckor om allt går enligt planerna! och om jag får drivaxlar och kan montera dom + göra bakre motor fäste och fixa dit downpipen i veckan! Då kommer det gå fort... är de så så kan mycket väl de bli start snart Fan va ja längtar Ska iaf ut imorrn och börja fixa iordning för rattstången och fixa fast instrumentpanelen ordentligt! Sen ska de börjas kopplas in mätare och knappar osv.. hehe! Pyssel pyssel... _________________ //Mvh Tobbe Granqvist Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.! Gula golfen 402m: 11.15@204m/h |
||||||
Suck!!
Fick registrerings besiktning 1 Juni, kl 8.00 i Avesta (6 mil härifrån)! 950:- + vägning 150:-... som hittat! Annars var de 27 Juni i Hedemora osv... men då missar man juh bugrun så! Men de som var bra är ju att jag hinner reg. bes innan bugrun och att jag behöver inte in på en vanlig bes förän om 2 år Ska ut i garaget nu och få lite gjort! Återkommer senare med bilder och info.... _________________ //Mvh Tobbe Granqvist Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.! Gula golfen 402m: 11.15@204m/h |
||||||
Uppdatering!!
Följande blev gjort i garaget idag iaf Fick hjälp idag utav en kompis att montera instrumentpanelen. Blev kanon! Har även modifierat rattstångsfästet lite granna (det gjorde vi förra året men ena bult hålet till rattstången blev lite snett till följd att ratten satt lite snett), så idag fixade jag den så den sitter rakt Var lite epa stuk över hur den satt förut! inte bra.. Fick svetsa om lite och borra nya hål! Nu sitter den fin fint! Fick så klart fixa rattstången oxå, för ratten gick inte dit. För stången gled ju isär när jag plockade bort fästet till den. Suck! Men de löste sig lite efter lite övertalning Testmonterade lite mätarhus osv och platsen för 5" varvräknaren! Har oxå spacklat igen hålet som blev i kofångaren sedan jag tagit bort de mittre staget i den (bild nr:2) Nya kylaren monterad! Kofångaren något moddad! Instrument panel monterad! Sett bakifrån.... 5" Varvräknarens blivande position... Blev så rackarns trångt mellan a-stolpen och panelen! eller ovanför stereon och rutan.. så här kommer den sitta istället! Arbetet fortsätter imorgon.... Återkommer då! _________________ //Mvh Tobbe Granqvist Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.! Gula golfen 402m: 11.15@204m/h |
||||||
Våra race- och banåkarbilar VW Golf Mk1 TURBO -75 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 4 besök senaste veckan (25310 totalt) |