Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 142 -73 Kompressorprojekt
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
4 besök senaste veckan (67450 totalt)
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Tror att Trendab hade en bur till 140/240 på rea, ca 5000:-

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
Mjo, men då är det väl en OMP skruvbur som inte gör så mkt för säkerheten. Jag köper hellre en rörhög från Guss och känner mig säker. Men tack för tipset iaf.

_________________
Conny Uppvall
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
Har fortfarande inte fått arslet ur med buren. Har jobbat lite för mkt sen jag försökte få tag på Guss sist. Men i nästa vecka har jag en sportslig chans att hinna med att åka å handla. Få se om det blir av då.
Dock så har jag införskaffat en kuggstångsstyrning från en volvo 360 som ska moddas för att passa på 142:an. Förhoppningsvis blir en del gjort i helgen, efter öl- och whiskeymässan i stockholm. Kanske även lite annat framvagnstjafs på samma gång. Har fått tag på 164-bromsar, måste bara kolla om dom är schyssta eller om jag får beställa renoverade ok och lämna in dessa som utbytes.
Kuggstången har för övrigt endast 3 rattvarv mellan fulla rattutslag höger-vänster. Jämfört med lite över 4 som är orginal på 142. Dock utan servo så med lite fetare däck så kommer jag nog aldrig fickparkera bilen igen. Men det finns väl ytterst få fickparkeringar på en racerbana? Inte sant?

Nu måste jag bara bygga en massa. Vi lyckades sabba ettans lopp på motorblocket när jag hade den uppspänd i fräs för att plana och fräsa i pianotråd. Så jag ska riva ett till block så fort som möjligt också... Och byta bakaxel... Det enda som saknas nu är tid.

_________________
Conny Uppvall
Citera
Stoltan
Gävle
Här sen Sep 2004
Inlägg: 382




Jag har en bur till salu om du vill, som jag köpt från Guss under 2004.
Det är en grupp N till 142/242 inkl rör till fjäderbenstornen. Inkl beskrivning och klistermärke.
Den blev aldrig monterad och bilen som den skulle monteras i såldes ifjol ,ligger i vägen i mitt garage. Intresserad?

Tror jag gav 3500 då jag köpte den men du kan ta den för 2000 om du är intresserad, samma som nytt fast mkt billigare.
Gävle är ju inte så långt från uppsala.

Då kan du även få ett bra pris på ett chromat SAM fjäderbenstag. thumbs up

_________________
Niclas Stolt
Banbil: BMW 318IS -90 *såld*
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
Stoltan skrev:
Jag har en bur till salu

Du har PM
Stoltan skrev:
Då kan du även få ett bra pris på ett chromat SAM fjäderbenstag. thumbs up

142 har inte fjäderben, men jag kanske behöver det till vinterbilen.. hmm..

I övrigt kan jag väl säga att bromsarna jag fick (gratis) var kassa. Så nu kollar jag på BMW-ok med Volvo-skivor istället.

_________________
Conny Uppvall
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793



C Upp skrev:
142 har inte fjäderben, men jag kanske behöver det till vinterbilen.. hmm..


Ursäkta okunnigheten men vad har den då? Trodde alla bilar hade fjäderben.

_________________
/David Johansson
Citera
Richard Gustavsson
Nyköping
Här sen Apr 2005
Inlägg: 211



wipe skrev:
C Upp skrev:
142 har inte fjäderben, men jag kanske behöver det till vinterbilen.. hmm..


Ursäkta okunnigheten men vad har den då? Trodde alla bilar hade fjäderben.



Serut såhär, även min gamle Opel har samma konstruktion.

_________________
Richard Gustavsson

Avåkarböj 28
http://youtu.be/XGnVDRUn-xc
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793



Richard Gustavsson skrev:
wipe skrev:
C Upp skrev:
142 har inte fjäderben, men jag kanske behöver det till vinterbilen.. hmm..


Ursäkta okunnigheten men vad har den då? Trodde alla bilar hade fjäderben.



Serut såhär, även min gamle Opel har samma konstruktion.

Aha, tackar. Känner ju igen det nu när jag ser det, har sett det förut fast inte reagerat på att det inte suttit något fjäderben där

_________________
/David Johansson
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
Är många som gjort missen och antagit att det ska va fjäderben där. 240 har ju det, och de första årsmodellerna av den är ju nästan samma bil som 140 så varför inte. Men tji fick dom.
Personligen har jag aldrig gjort misstaget då jag hade en 140 innan jag ens visste vad fjäderben var...

Hämtar buren i morgon, tjoho.

_________________
Conny Uppvall
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
Förra motorblocket sket sig. Det blev skadat i fräsen och står nu och rostar brevid. Men snabb som man är har jag ett nytt block nu. Det har jag spenderat lite tid med så nu är det nerplockat, planfräst och lackat.



På måndag ska jag försöka åka till Swedol o köpa bultar till vevaxelns överfall så jag kan börja montera ihop motorblocket

Buren ligger i garaget och väntar på att SM-Racing.se ska städa ur sitt garage så jag kan flytta över bilen dit så buren kan svetsas på plats. Tror inte längre jag får den körbar tills nyår, men man vet aldrig.

Letar med ljus och lykta efter någon som billigt kan skära ut en fläns till kompressorn. relativt stor. Tips mottages tacksamt.

_________________
Conny Uppvall
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
JAG BLIR GALEN!!! Ett block till är skrot. Gängorna gav sig när jag monterade vevaxelöverfallen igår. 60nm på de nya bultarna i de nya gängorna funkade prima, men när jag skulle dra den andra av fyra omgången (till 100nm) så dras gängorna loss ur blocket...
Nu har jag två tomma block jag ska hämta i gävle i nästa vecka som ska fixas upp båda två så jag har en backup ifall det skiter sig med det TREDJE blocket...

Det går inte framåt ett jä... dugg just nu. Får nog köpa ett motorstativ till också bara för att slippa byta block i det jag har så ofta.

_________________
Conny Uppvall
Citera
P.Hagel
Växjö
Här sen Okt 2004
Inlägg: 579



C Upp skrev:
Förra motorblocket sket sig. Det blev skadat i fräsen och står nu och rostar brevid. Men snabb som man är har jag ett nytt block nu. Det har jag spenderat lite tid med så nu är det nerplockat, planfräst och lackat.


På måndag ska jag försöka åka till Swedol o köpa bultar till vevaxelns överfall så jag kan börja montera ihop motorblocket

Buren ligger i garaget och väntar på att SM-Racing.se ska städa ur sitt garage så jag kan flytta över bilen dit så buren kan svetsas på plats. Tror inte längre jag får den körbar tills nyår, men man vet aldrig.

Letar med ljus och lykta efter någon som billigt kan skära ut en fläns till kompressorn. relativt stor. Tips mottages tacksamt.



Gött du gynnar firman.

www.swedol.se

_________________
Patrik Hagel

Åker
Volvo XC60-D4-2015
Glider Volvo C70 2.4T Cab.2004
Skruvar Golf GTi 1983
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
Swedol är min nya favoritbutik. Synd bara att den ligger några mil hemifrån. Men bra priser o kvalitetsprylar säger jag inte nej till. Och det ligger på väg till jobbet.
Bultarna var Swedols 12.9 M12x80 med insexskalle och de har jag inga dåliga erfarenheter av än, förutom att de drar ur gängorna, men det tror jag har med en dålig gjutning att göra. Billiga var bultarna också.
Toppbultarna blir också 12.9 M12-bultar från Swedol, men jag har inte mätt upp längd än.

Får jag spons nu

_________________
Conny Uppvall
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
Terapijobb igår. Ville så gärna förstöra nånting efter att det sket sig med motorblocket, så jag var kreativ och destruktiv på samma gång och kapade ur en av framskärmarna med vinkelslipen. Då blev jag lite gladare igen, och gjorde nytta...

_________________
Conny Uppvall
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
Nu ska det väl kunna gå vägen då. Har pillat hela veckan med det nya blocket. Det är ett block från -70. Veven är monterad (8-bultad), M-stakar med nya kolvar sitter i, oljepumpen är isärplockad, rengjord, inspekterad och monterad. Vattenpumpen sitter på plats. Har börjat kapa till fästet på en 100ampere-generator som ska på, oljekylaradpatern sitter på. Skelettsvänghjul på lite över 4 kilo (orginal väger 10 kilo) beställt... Ja, kolla bilderna så ser ni själva. Nu är det bara kammen och lyftarna jag behöver köpa så är blocket snart färdigt. Så ska jag köpa mig en roterande fil och gå loss på en E-topp jag har och se om jag kan få den till nåt att köra med.



_________________
Conny Uppvall
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Härligt att det går åt rätt håll igen!

Har du några bilder på svänghjulet att dela med dig av?

MVH Jonas

_________________
Jonas Edling
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
Har bara en bild på svänghjulet då jag inte fått det än. Men jag ser fram emot det.



Edit: Några bilder jag tog själv, bl.a. jämförelse med ett original.



_________________
Conny Uppvall
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Tjusigt!

_________________
Jonas Edling
Citera
Roger D.
Hallandsåsen
Här sen Jan 2006
Inlägg: 86



C Upp skrev:
Har bara en bild på svänghjulet då jag inte fått det än. Men jag ser fram emot det.



äsch!! det är ju lättare än mitt 6 bultade svänghjul nåja!

snygg färgkombination på blocket :P vad blir det för kam? kanske står innan men palla leta

/Rogge

_________________
Roger Dahlén

Min älskling är 40år gammal och har ett hjärta av gjutjärn!
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
Blir en F-kam med SM-Racing-lättade lyftare. Tror det kommer funka bra.

_________________
Conny Uppvall
Citera
Nilz
Växjö
Här sen Jun 2003
Inlägg: 290



C Upp skrev:
Swedol är min nya favoritbutik. Synd bara att den ligger några mil hemifrån. Men bra priser o kvalitetsprylar säger jag inte nej till. Och det ligger på väg till jobbet.
Bultarna var Swedols 12.9 M12x80 med insexskalle och de har jag inga dåliga erfarenheter av än, förutom att de drar ur gängorna, men det tror jag har med en dålig gjutning att göra. Billiga var bultarna också.
Toppbultarna blir också 12.9 M12-bultar från Swedol, men jag har inte mätt upp längd än.

Får jag spons nu



är inte gängorna i en B20 tumgängor??????
ouuups sorry så att det inte va en sådan

en smiley med en fot i munnan saknas

_________________
M.v.h Nils Olofsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 142 -73 Kompressorprojekt
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
4 besök senaste veckan (67450 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande