Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Audi TT -00 framhjulsdriven förhoppningsvis gatgodkänd räser
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
2 besök senaste veckan (55016 totalt)
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003
Inlägg: 587



RATTRacing skrev:
Tobbe... skrev:
Vart hittar man formbart värmeskydd? Jag har planer på tunn rf plåt som skydd, men det är ju bara som skydd för strålningsvärme så länge det finns fartvind tyvärr.


Kolla med www.karnag.se .




Där var ju en såndär kanonlänk! Tack!!

Det gäller även dig, Niklas thumbs up

_________________
Tobias Persson
Kör:
Banbil: S2 coupe -93
Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



RATTRacing skrev:
På trycksidan av bränslet hade jag redan från början stålomspunnen teflon men på returen och mellan pump/catchtank använde jag gummislang. Det funkade inte alls trots att slangen var för bensin. Ångorna gick rakt igenom och det luktade bensin i hela bilen. Nu är allt utbytt till (svindyr) stålomspunnen teflonslang.

Till originaltanken


Catchtank pump och filter


Väl fastskruvat


Är det AN6 dim. på slangarna ?

_________________

--VVTS--
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



RATTRacing skrev:
Supramannen skrev:
Läskigt med coating på insidan, har hört för många gånger om att den släppt och haft sönder turbos


Tja, fast man coatar ju även kolvar. Det är inte dubbelmantlade grenrör du tänker på som typ Audi S4 har som har rasat mängder med turbo?


Ja det finns dom som gör det med men inget jag rekomderar heller, har sett när coating släpper på kolvar med

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
RATTRacing
Jönköping
Här sen Jul 2004
Inlägg: 412


Trådstartare
Tro det eller ej men det tog ungefär 5 timmar att linda grenröret. Det gick åt ungefär 25 meter 25mm bandage.

Det vänstra motorfästet har kommit på plats också. VF-Engineering står det på kartongen.

Nu skall det sprayas med en skyddande coating (svart) som också förbättrar isolerings egenskaperna.


Det är svårt att ta en sexig bild på ett motorfäste men så här ser det ut.

_________________
Johan Rosenquist
SDF ansvarig Audi ClubSport
www.audiclubsport.se

RosenquistAudiTTRACING
www.rattracing.com

www.guldgossarnaracing.se
Citera
RATTRacing
Jönköping
Här sen Jul 2004
Inlägg: 412


Trådstartare
Grenrör och downpipe helt klara inför montering.

Nu är avgasbandaget sprayad med en coating som dels skyddar bandaget och som dessutom gör isoleringsförmågan bättre.

Svart som synden. Det syns inte på bilden men det liksom glimrar i den den svarta ytan.




Färgen härdar inte riktigt ordentligt förrän den har hettas upp. Jag var på väg att lägga in kalaset i ugnen hemma men frugan kom på mig och stoppade de planerna.

_________________
Johan Rosenquist
SDF ansvarig Audi ClubSport
www.audiclubsport.se

RosenquistAudiTTRACING
www.rattracing.com

www.guldgossarnaracing.se
Citera
RATTRacing
Jönköping
Här sen Jul 2004
Inlägg: 412


Trådstartare
Då är "lilla" snigel på plats igen! Nu med bättre muttrar som förhoppningsvis skall sitta bättre än de gamla som lossnade. Det kanse inte ser så trångt ut på bilderna men tro mig - det är tokigt trångt! Muttrarna som håller turbon , och särkilt de två som är ovanför avgashuset är väldigt bökiga att få plats. Själva grenröret mot toppen är ingen barnlek det heller.

Det kanske inte ser så häftigt ut med lindat mattsvart grenrör och det kanske upplevs som synd att de dyra fina stålomspunna slangarna göms bakom värmeisolering men av egen erfarenhet så vet jag ju att "Bling-Bling" inte hör hemma på en räsermaskin. Funktionen måste gå före utseendet.

Turbo och grenrör tillsammans med nya fräscha slangar för olja och vatten.


Med dessa kopparmuttrar och ett par rejäla brickor hoppas jag att grejerna skall sitta still.


Här är oljematningen till turbon med banjoskruv med inbyggd tryckreglering som behövs på kullagrade aggregat.


oljeslangen får värmeskydd så att den inte skall ta skada av värmestrålningen från grenröret.


Även ledningarna för kylarvätskan till turbon får värmeskydd för säkerhets skull.


Här är grenröret tillfälligt upphängt (därav den vanliga M8 muttern). Slangen för kupévärmen som går läskigt nära grenröret har också fått värmeskydd.


Avgastempmätaren till vänster. Bakom kabeln syns de 2 muttrar som är riktigt jäkliga att komma åt. Vattenreturen och olja in syns till höger.


Nu fattas bara slangen för matningen av kylarvätska och så oljeteruteren ner till tråget.

_________________
Johan Rosenquist
SDF ansvarig Audi ClubSport
www.audiclubsport.se

RosenquistAudiTTRACING
www.rattracing.com

www.guldgossarnaracing.se
Citera
s2dennis
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 433



ser trångt ut
klar snart ???
mvh dennis

_________________
Dennis Hansson
Lärare fordonsprogrammet Ängelholm
Förare/mek Guldgossarna Racing
Citera
RATTRacing
Jönköping
Här sen Jul 2004
Inlägg: 412


Trådstartare
s2dennis skrev:
ser trångt ut
klar snart ???
mvh dennis


Jag har en ärlig chans att få ihop bilen till Audiklubbens körning på Mantorp Park 5:e Maj! (Fast det där har man ju sagt förut...)

Snart dags för säsongens första uppstart. Nya kopplingen med MH-GTR svänghjulet är på plats. Växellådan, drivaxlar och avgassystem likaså. Nu är det bara lite småpill innan motorn kan startas igen.


Några av laddluftrören behövde lite modifiering och en ny omgång med värmebeständig färg. Här är ett rör nylackat och det andra är halvfärdigt.


Färgen härdar inte förrän den blir ca 250 grader och vad gör man då? Kör dem hemma i ugnen så klart. Frugan var minst sagt missnöjd...


Nybakat!


Centrumet på den innersta lamellen till kopplingen behövde svarvas ner för att passa. MH-GTR fixade det utan att ens svettas.


Racekopplingen är dubbelskivig. För att få på växellådan måste de dubbla lamellerna sitta exakt lika. Jag hade inte tillgång till ett riktigt centrerinsverktyg men det gick bra med en aluminiumbit som jag täljde till.


Kopplingen på plats. I bakgrunden syns det att turbons insugsrör är på plats.


Avgassystemet på plats och även så alla slangar till och från turbon som också fått värmeskyddande hölje. Downpipen har också fått värmebandage. Trångt är bara förnamnet.


Imorgon kväll så vrider jag om nyckeln...

_________________
Johan Rosenquist
SDF ansvarig Audi ClubSport
www.audiclubsport.se

RosenquistAudiTTRACING
www.rattracing.com

www.guldgossarnaracing.se
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12890



Snygg finish! thumbs up


Hur har du fått svetsarna så extremt släta och raka på alurören? Tvivlar på att du suttit och slipat det där för hand (eller så har du lika mycket fritid som tålamod? )?

Berätta gärna hur det går att köra med kopplingen på gatan. Vad har du för total utväxling på första växeln?
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4697



Anders Jeppsson skrev:
Hur har du fått svetsarna så extremt släta och raka på alurören? Tvivlar på att du suttit och slipat det där för hand (eller så har du lika mycket fritid som tålamod? )?

Kolla på sida 2....

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12890



ThomasT skrev:
Anders Jeppsson skrev:
Hur har du fått svetsarna så extremt släta och raka på alurören? Tvivlar på att du suttit och slipat det där för hand (eller så har du lika mycket fritid som tålamod? )?

Kolla på sida 2....


Jo, doh. det jag funderade på var om han använt någon form av maskin, eller om han slipat för hand.
Citera
RATTRacing
Jönköping
Här sen Jul 2004
Inlägg: 412


Trådstartare
Anders Jeppsson skrev:
Snygg finish! thumbs up


Hur har du fått svetsarna så extremt släta och raka på alurören? Tvivlar på att du suttit och slipat det där för hand (eller så har du lika mycket fritid som tålamod? )?

Berätta gärna hur det går att köra med kopplingen på gatan. Vad har du för total utväxling på första växeln?


Jag slipar faktiskt för hand . Det tar inte så lång tid heller. Jag använder bara en smal rund metallfil och en handhållen elektriskbandslip. De blir inte helt perfekt raka men tillräckligt för att jag skall vilja öppna huven.

Jag köpte lådan för så himla längesedan så jag kommer faktiskt inte ihåg. Eurospecsport som satte ihop den fick fria händer att sätta ihop den efter mina beskrivningar om effekt mål och användningsområden. Jag kan inte ett skit om växellådor.

_________________
Johan Rosenquist
SDF ansvarig Audi ClubSport
www.audiclubsport.se

RosenquistAudiTTRACING
www.rattracing.com

www.guldgossarnaracing.se
Citera
RATTRacing
Jönköping
Här sen Jul 2004
Inlägg: 412


Trådstartare
Nu jävlar sitter skiten ihop!

Fint går den med.

Det blev en otrolig skillnad med det nya lättare MH-GTR svänghjulet och den dubbelskiviga kopplingen. Den låter som en trimmad motorsåg nu när man varvar! Det tpg ett tag innan man lärde sig att komma iväg. Det blir lätt "kärringstopp" med så lite roterande massa och dragläget är ca 5mm men efter ett tag så fick man in rätt teknik.

Här är en liten filmsnutt på hur den den låter:

http://www.rattracing.com/filmer/gasrespons.wmv

Nu väntar besiktning...

_________________
Johan Rosenquist
SDF ansvarig Audi ClubSport
www.audiclubsport.se

RosenquistAudiTTRACING
www.rattracing.com

www.guldgossarnaracing.se
Citera
RATTRacing
Jönköping
Här sen Jul 2004
Inlägg: 412


Trådstartare
DEN GICK IGENOM BESIKTNINGEN!

HAHAHAHAHA FY SATAN VA GÖTT!

Jag återställde bilen invändigt, satte på alla motorkåpor och kopplade förbi magnetventilen till wastegaten så att den gick på grundladd.

Det var lite gnäll om ombyggt avgassystem och underliga fjäderben men annars gick det bra!

Första gatlega tankningen!


Nu när jag inte behöver bry mig om avgasvärden på ett år så skall jag montera i det sörre luftmassemätarhuset och ställa in bränslet med bredbandslambda.

_________________
Johan Rosenquist
SDF ansvarig Audi ClubSport
www.audiclubsport.se

RosenquistAudiTTRACING
www.rattracing.com

www.guldgossarnaracing.se
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4697



RATTRacing skrev:
DEN GICK IGENOM BESIKTNINGEN!

HAHAHAHAHA FY SATAN VA GÖTT!


Grattis!! thumbs up

Så nu är det dags att sluta å bygga och börja att köra!!!

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003
Inlägg: 587



Grattis!

...ja det är ju bara en liten vecka sen, jag hänger inte med i svängarna riktigt-men det var riktigt, riktigt kul att se att du fick den genom nålsögat-med en helbilsgodkänd bil följer det ju med så mycket problem i såna här sammanhang.

_________________
Tobias Persson
Kör:
Banbil: S2 coupe -93
Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
Per Lidbom
Stocksund
Här sen Mar 2005
Inlägg: 245



Grattis Johan!!

Ja, trimmad motorsåg var en väldigt lik beskrivning av motorljudet!!
Å andra sidan, hur ofta har det inte hänt att man stått där efter att man fällt lite träd, å torrgasat om och om igen med sin motorsåg, å önskat att responsen var densamma från sin banbil... För jag är väl inte ensam...?

Åter igen Grattis!! thumbs up


gillar skarpt bilden med "turbo-rör" i en Miele ugn efter härdning... kan tänka mig att det blev lite av hustrun...

_________________
Per Lidbom

i3S ACS -18
M5 e28 -86
M5 e39 -99
M540i/6 touring (snart M5) -01

...och en jädra massa cyklar.
Citera
golf666
Dalarna, Falun
Här sen Jan 2005
Inlägg: 682



Ser riktigt ut trevligt ut bygget
och gratulerar till besiktningen... väntar på att jag ska få ner filmen på din gasrespons nu

Lycka till i sommar!

_________________
//Mvh Tobbe Granqvist
Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.!
Gula golfen 402m: 11.15@204m/h
Citera
errorwashere
Bankeryd
Här sen Okt 2005
Inlägg: 308



Tjenna Johan!

Roligt att du har fått ut bilen på gatan! thumbs up

_________________
Morgan Staaf
Citera
RATTRacing
Jönköping
Här sen Jul 2004
Inlägg: 412


Trådstartare
Tack allihop för gratulationerna! Det värmer!

Men som vanligt får man aldrig ha för roligt. Det har släppt mellan grenrör och turbo igen!
Samma problem med att muttrarna gängar upp sig på grenrörets pinnbultar har återuppstått.

Jag hissade upp bilen och kunde konstatera ett rejält glapp. Några av kopparmuttrarna som skall vara låsmuttrar går nu att skruva för hand med bara fingrarna. Skit oxå. Det verkar som om det händer efter att man har kört hårt och hettat upp grenröret ordentligt. När det senare svalnar så verkar det lossna. Jag märkte ingen läcka när jag körde men däremot dagen efter när jag startade bilen igen så hörde jag direkt att det läckte.

Nu har därför värsta grejerna beställts från ARP. Jag kommer oxå att göra om downpipen något och sätta på ännu en flexbälg för att minska påfrestningarna på turbon. (downpipen låg oxå emot lite på ett ställe) Jag har funderat på att staga upp turbon oxå men jag är lite rädd för det eftersom det är lätt hänt att svetsarna spricker på grenröret om det inte för röra sig fritt när grenröret värms upp och expanderar...


_________________
Johan Rosenquist
SDF ansvarig Audi ClubSport
www.audiclubsport.se

RosenquistAudiTTRACING
www.rattracing.com

www.guldgossarnaracing.se
Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003
Inlägg: 587



Det dær kænnaer jag igen, tyværr.
Har haft enorma problem med att muttrarna till turbon lossnar efter rejæl uppværmning, tex bankorning. Har faktiskt funderat på att borra genomgående hål i sruvarna och sætta en saxsprint bakom muttern...
Vad ær det som ær så bra med ARPgrejorna?
(Jag vill gærna att dom ska vara bra, dom kan kosta næstan vadsomhelst i sammanhanget om dom funkar-SÅ kul ær det ju inte att byta packningen mellan turbo och grenror att man gor det frivilligt-æven om det ær rymligare i min bil æn din)

_________________
Tobias Persson
Kör:
Banbil: S2 coupe -93
Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Audi TT -00 framhjulsdriven förhoppningsvis gatgodkänd räser
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
2 besök senaste veckan (55016 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande