Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i -87 gatbil->banbil ( När ska den komma ut igen!? )
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 140, 141, 142   >>
67 besök senaste veckan (1011217 totalt)
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



blir fint det där. ska korta lägena på min spak med.. är van med korta lägen från förra bilen så det händer att jäg släpper kopplingen där växeln "brukade" ligga skrkerrrraaappp

kapade av pinnen o svetsade på 1 cm.. blev fin fint..

//Niklas

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
BTG skrev:
På sidan 5 och 6 i den här tråden byggs en växelspak om: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13826
http://www.shortshifter.com/pdfs/UUC_Selector_Rod_Modification_Instruc . . . .

Tydligen fungerar en växelspak ifrån en 330i E46.


Jaha! Där ser man! Jag spanade lite under bilen idag.. när jag var ute och hämtade spaken, Det såg inte ut som att staget har nån chans att slå i hardyskivan... Kanske är det för jag har 320i växellåda.. som är kortare än 325 lådan om jag fattat det rätt... hardyskivan sitter precis under där man sätter fast staget på växellådan. Staget trillade ner så det hängde under kardanen innan det tog i hardyskivan. Kanske ska man ändå böja till det för säkerhetsskull! Fick dessa funderingar efter att ha läst tråden där!

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Nikel skrev:
blir fint det där. ska korta lägena på min spak med.. är van med korta lägen från förra bilen så det händer att jäg släpper kopplingen där växeln "brukade" ligga skrkerrrraaappp

kapade av pinnen o svetsade på 1 cm.. blev fin fint..

//Niklas


Jasså räckte det med 10mm? Jag tänkte ju klämma till med 25mm. Kanske blir det för mycket då. Jag får testa mig fram. Blir den för lång får jag väl minska den lite

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

25 mm låter spontant som en ganska stor ökning under kulan. Jag har inte räknat på det utan går på "känsla" nu..

Jag förlängde min spak med 18 mm om jag minns rätt. Hur den funkar vet Folxam bättre än jag då han köpte den av mig.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Anton Lillsund skrev:
25 mm låter spontant som en ganska stor ökning under kulan. Jag har inte räknat på det utan går på "känsla" nu..

Jag förlängde min spak med 18 mm om jag minns rätt. Hur den funkar vet Folxam bättre än jag då han köpte den av mig.


okej! Jag tog inte sådär våldsamt.. det stannade på ca20mm längre... bilder kommer när det är klart!

Blir det förjävligt så kan man ju alltid korta den lite... Det tar mer tid att förlänga

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Nisse977 skrev:
Anton Lillsund skrev:
25 mm låter spontant som en ganska stor ökning under kulan. Jag har inte räknat på det utan går på "känsla" nu..

Jag förlängde min spak med 18 mm om jag minns rätt. Hur den funkar vet Folxam bättre än jag då han köpte den av mig.


okej! Jag tog inte sådär våldsamt.. det stannade på ca20mm längre... bilder kommer när det är klart!

Blir det förjävligt så kan man ju alltid korta den lite... Det tar mer tid att förlänga


nja 10mm blev inte så jätte sportigt, ska ta mer på nya bilen.. typ 20 mm..

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Nikel skrev:

nja 10mm blev inte så jätte sportigt, ska ta mer på nya bilen.. typ 20 mm..

Jag ska meddela hur det blev med 20mm så fort jag fått det färdigt och monterat!

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Mattias B
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 234



Du jobbar väl inte med dina prylar nu på arbetstid va...?

Chefen kommer in och frågar vad du håller på med, "äh jag håller bara
på och skall montera de här slitsade skivorna på den här öh rullstolen"....

_________________
Mattias Bengtsson
911 -78
Lotus Elise -97
Lådbil
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Nimba skrev:
Du jobbar väl inte med dina prylar nu på arbetstid va...?

Chefen kommer in och frågar vad du håller på med, "äh jag håller bara
på och skall montera de här slitsade skivorna på den här öh rullstolen"....


Hehe! Nääärå... Krymplingarna måste ju kunna stanna snabbt!!!

Nä jag jobbade på frukostrasten lite nu. Sitter också och caddar lite på hur stor skillnad det kommer att bli. På cadden (i teorin) ser det ut som man kanske skulle vilja ha ännukortare slag än jag får med 20mm förlängning. Men i verkligheten blir det nog säkert bra

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Enligt var jag caddat fram så får jag ca 3cm mindre spakrörelse åt varje håll! Vilket ger ca 7,5cm mellan fulla utslag. Räknat på 22mm som jag tror den utflyttningen jag i verkligheten får. Borde väl räcka!?


_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Så nu har jag hunnit lite längre!

Svarvade till ett ämne (i rostfritt) för att kunna göra förlängningen. Tog och sågade av den gamla bussningen osv. Borrade hål in i kulan och gängade med M10x1, sen lämnade jag lite 10mm "raksträcka i början av hålet som den nya "pinnen" kan stödja sig mot. Fräste även till ett litet plan runt hålet för ytterligare stabilitet


Efter det fräste och svarvade jag färdigt den nya delen.. gjorde hål för bussning mm. Svarvade till bussning i mässing igen


Brotschade upp hålet efter att ha pressat i bussningen, för att undvika att bussningen eventuellt deformeras lite vid inpressning


Passade även på att sätta hålet långt ut.. så det verkligen blir stor skillnad Jag hoppas nu som sagt på ca 60mm kortare slag totalt sett.

Jag har bara skruvat fast den lite lagom än så länge.. tänkte sticka ut till garaget ikväll och se om det blir lagom. Funkar det så limmar jag fast den i morgon med Loctite Strong gänglim


_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Mattias B
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 234



Sluta skryt!!

_________________
Mattias Bengtsson
911 -78
Lotus Elise -97
Lådbil
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



jag hatar dig..

ser bra ut.. hmm 60 mm mindre,, låter lagom. vill ner o kapa men det e ju snö på backen o det e inte kuligt.

såg att du var från gbg.. komma till ua o prova småvägarna sen när du e klar då .)

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Nimba skrev:
Sluta skryt!!

Hehe!! Vad fan säger du musslan!? Ska vi ses i morgon nått eller jobbar du?

Nikel skrev:
jag hatar dig..

ser bra ut.. hmm 60 mm mindre,, låter lagom. vill ner o kapa men det e ju snö på backen o det e inte kuligt.

såg att du var från gbg.. komma till ua o prova småvägarna sen när du e klar då .)

Jasså ni gillar inte mig!? Men det skiter jag i!!

Jag provar gärna småvägar


Jag var ute i garaget och provade spaken för nån halvtimme sen. Det blev kort och gött! och ska jag skryta lite till då, (det finns nått som heter tur också! red anm.) så måste jag ju säga att otroligt nog så stämde teori och praktik ihop den här gången! Det jag fick fram på min ritning tidigare idag var att slaget med shortshift skulle bli 74,7mm långt. Och det blev faktiskt just 75mm när jag lite snabbt mätte slaget i verkligheten

Jag räknade ut att slaget blir minskat med 45%. Den där dyra 200$ spaken skulle ge upp till 40% mindre slag.. Så då är jag nöjd

Så imorgon ska jag limma fast förlängningen ordentligt, sen är det klart. (tror jag )

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2248



Se där, ja!

Nu kan du slå du dig ner framför datorn och bläddra genom din tråd. När du gjort det kan du gå ut i verkstaden igen och göra en uppsättning till mig oxå. Hör av dig när det är klart så kan du få komma på studiebesök i mitt garage och montera alltihop...

Skämt åsido! Riktigt snyggt! thumbs up

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Samson skrev:
Se där, ja!

Nu kan du slå du dig ner framför datorn och bläddra genom din tråd. När du gjort det kan du gå ut i verkstaden igen och göra en uppsättning till mig oxå. Hör av dig när det är klart så kan du få komma på studiebesök i mitt garage och montera alltihop...

Skämt åsido! Riktigt snyggt! thumbs up

Hehe! Jag undrar varför folk säger sådär!? Tack tack för alla positiva kommentarer!!

Nu är spaken limmad och klar för slutmontering. Angående om staget går i hardyskivan... så gör den inte det som det är nu i alla fall. Jag vet inte hur mycket den växer vill maxhastighet.. men det kan väl inte vara sådär jättemycket? Jag uppskattar att det är ca 10mm mellan staget och skivan när jag lagt i femman. (då är staget längst ner) Men enligt ritningarna på www.realoem.com så ska staget sitta på andra sidan? Jag har monterat det som det satt när jag tog bort det. Hmm... får väl testa hur det blir om jag sätter det som det ska vara orginal med. Hoppas det inte tar i hardyskivan då heller.

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Idag ska jag ut till bilen och montera det sista som har med bromsarna att göra! Sen tvätta fälgarna innan montering... Blir också lite montering av växelspaksdamask och gummibälgen under damasken.. Har köpt begagnade som inte är hål i.

Mer bilder kommer!

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Mattias B
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 234



Nisse977 skrev:
Idag ska jag ut till bilen och montera det sista som har med bromsarna att göra! Sen tvätta fälgarna innan montering... Blir också lite montering av växelspaksdamask och gummibälgen under damasken.. Har köpt begagnade som inte är hål i.

Mer bilder kommer!


Hallå Nils, hur gick det? Sugen på att åka ut en sväng o testa bromsarna nu va..?
Men skall du verkligen tvätta fälgarna?! Du tvättade ju inte
fälgarna på din båge på 2 år..

_________________
Mattias Bengtsson
911 -78
Lotus Elise -97
Lådbil
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



nu e det lite dåligt med bilder va.. dags att uppdatera.. går i banorna att skaffa bmw jag med.. men vet inte om jag har råd.. hur är delarna i pris till en sådan?

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Nikel skrev:
nu e det lite dåligt med bilder va.. dags att uppdatera.. går i banorna att skaffa bmw jag med.. men vet inte om jag har råd.. hur är delarna i pris till en sådan?


Hehe! Ja det är lite dåligt med bilder nu... kommer mer i veckan!

Angående reservdelspriser, så kan jag bara säga att det är inte alls dyrt! Beställ från direkt från www.koed.dk eller via www.spetzmotorsport.se som Bistec här på forumet har. Min bruksbil är en Corolla 1,3l -90. Där kostar delarna ofta samma som till Bmw'n, eller mer.

Det är många gånger halva priset eller i alla fall 40% billigare än i Svenska butiker där.
Exempel med danska kronor omräknat till svenska kr.

Bromsskiva fram ventilerad
Mekonomen = 568:-
Koed = 220:-

Standard fjäder fram
Mekonomen = 545:-
Koed = 289:-

Hjullager fram inkl hela navet med abs-krans
Mekonomen = 1495:-
Koed = 465:- Ja man tror knappt det är sant!!!?

Bakhjulslager
Mekonomen = 570:-
Koed = 339:-


Jag köpte själv lite delar därifrån, först direkt från Koed, sen via Martin Spetz (Bistec) för att få lite billigare frakt Jag köpte mig ett extractorgrenrör inklusive x-pipe för ca 3000:- från Koed. Var i Sverige kan man köpa extraktor till M20 sexan för så lite?? och då ska man tänka på att den är i polerat rostfritt stål med.

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Nu när det mesta på bromsarna är gjort så återstår ju bara en sak... MONTERINGEN!!

Här har jag slängt dit bakbromsarna, det är 325ix bakbromsar


Lite tufft att de valt att placera Ferodo-loggan så man ser den när klossarna är monterade

Ps. Jag har tvättat fjädrarna och dämparna efter bilden är tagen För det är ju snyggt att se röda fina fjädrar när man tittar in under bilen.... Snacka om att vara bilnörd

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i -87 gatbil->banbil ( När ska den komma ut igen!? )
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 140, 141, 142   >>
67 besök senaste veckan (1011217 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande