Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 ... 140, 141, 142 >> 67 besök senaste veckan (1011217 totalt) |
blir fint det där. ska korta lägena på min spak med.. är van med korta lägen från förra bilen så det händer att jäg släpper kopplingen där växeln "brukade" ligga
![]() kapade av pinnen o svetsade på 1 cm.. blev fin fint.. //Niklas |
||||
Jaha! Där ser man! Jag spanade lite under bilen idag.. när jag var ute och hämtade spaken, Det såg inte ut som att staget har nån chans att slå i hardyskivan... Kanske är det för jag har 320i växellåda.. som är kortare än 325 lådan om jag fattat det rätt... hardyskivan sitter precis under där man sätter fast staget på växellådan. Staget trillade ner så det hängde under kardanen innan det tog i hardyskivan. Kanske ska man ändå böja till det för säkerhetsskull! Fick dessa funderingar efter att ha läst tråden där! _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||
Jasså räckte det med 10mm? Jag tänkte ju klämma till med 25mm. Kanske blir det för mycket då. Jag får testa mig fram. Blir den för lång får jag väl minska den lite ![]() _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||
25 mm låter spontant som en ganska stor ökning under kulan. Jag har inte räknat på det utan går på "känsla" nu..
Jag förlängde min spak med 18 mm om jag minns rätt. Hur den funkar vet Folxam bättre än jag då han köpte den av mig. ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||||
okej! Jag tog inte sådär våldsamt.. det stannade på ca20mm längre... bilder kommer när det är klart! ![]() Blir det förjävligt så kan man ju alltid korta den lite... Det tar mer tid att förlänga ![]() _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||
nja 10mm blev inte så jätte sportigt, ska ta mer på nya bilen.. typ 20 mm.. |
||||
Jag ska meddela hur det blev med 20mm så fort jag fått det färdigt och monterat! ![]() ![]() ![]() _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||
Du jobbar väl inte med dina prylar nu på arbetstid va...?
![]() Chefen kommer in och frågar vad du håller på med, "äh jag håller bara på och skall montera de här slitsade skivorna på den här öh rullstolen".... _________________ Mattias Bengtsson 911 -78 Lotus Elise -97 Lådbil |
||||
Hehe! Nääärå... Krymplingarna måste ju kunna stanna snabbt!!! ![]() Nä jag jobbade på frukostrasten lite nu. Sitter också och caddar lite på hur stor skillnad det kommer att bli. På cadden (i teorin) ser det ut som man kanske skulle vilja ha ännukortare slag än jag får med 20mm förlängning. Men i verkligheten blir det nog säkert bra ![]() ![]() _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||
Enligt var jag caddat fram så får jag ca 3cm mindre spakrörelse åt varje håll!
![]() ![]() _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||
Så nu har jag hunnit lite längre!
Svarvade till ett ämne (i rostfritt) för att kunna göra förlängningen. Tog och sågade av den gamla bussningen osv. Borrade hål in i kulan och gängade med M10x1, sen lämnade jag lite 10mm "raksträcka i början av hålet som den nya "pinnen" kan stödja sig mot. Fräste även till ett litet plan runt hålet för ytterligare stabilitet ![]() Efter det fräste och svarvade jag färdigt den nya delen.. gjorde hål för bussning mm. Svarvade till bussning i mässing igen ![]() ![]() Brotschade upp hålet efter att ha pressat i bussningen, för att undvika att bussningen eventuellt deformeras lite vid inpressning ![]() Passade även på att sätta hålet långt ut.. så det verkligen blir stor skillnad ![]() Jag har bara skruvat fast den lite lagom än så länge.. tänkte sticka ut till garaget ikväll och se om det blir lagom. Funkar det så limmar jag fast den i morgon med Loctite Strong gänglim ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||
jag hatar dig..
![]() ser bra ut.. hmm 60 mm mindre,, låter lagom. vill ner o kapa men det e ju snö på backen o det e inte kuligt. såg att du var från gbg.. komma till ua o prova småvägarna sen när du e klar då .) |
||||
Hehe!! Vad fan säger du musslan!? Ska vi ses i morgon nått eller jobbar du?
Jasså ni gillar inte mig!? ![]() ![]() ![]() ![]() Jag provar gärna småvägar ![]() ![]() ![]() Jag var ute i garaget och provade spaken för nån halvtimme sen. Det blev kort och gött! och ska jag skryta lite till då, (det finns nått som heter tur också! red anm.) så måste jag ju säga att otroligt nog så stämde teori och praktik ihop den här gången! Det jag fick fram på min ritning tidigare idag var att slaget med shortshift skulle bli 74,7mm långt. Och det blev faktiskt just 75mm när jag lite snabbt mätte slaget i verkligheten ![]() Jag räknade ut att slaget blir minskat med 45%. Den där dyra 200$ spaken skulle ge upp till 40% mindre slag.. Så då är jag nöjd ![]() Så imorgon ska jag limma fast förlängningen ordentligt, sen är det klart. (tror jag ![]() _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||
Se där, ja!
Nu kan du slå du dig ner framför datorn och bläddra genom din tråd. När du gjort det kan du gå ut i verkstaden igen och göra en uppsättning till mig oxå. Hör av dig när det är klart så kan du få komma på studiebesök i mitt garage och montera alltihop... ![]() ![]() Skämt åsido! Riktigt snyggt! ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Hehe! Jag undrar varför folk säger sådär!? ![]() ![]() Nu är spaken limmad och klar för slutmontering. Angående om staget går i hardyskivan... så gör den inte det som det är nu i alla fall. Jag vet inte hur mycket den växer vill maxhastighet.. men det kan väl inte vara sådär jättemycket? Jag uppskattar att det är ca 10mm mellan staget och skivan när jag lagt i femman. (då är staget längst ner) Men enligt ritningarna på www.realoem.com så ska staget sitta på andra sidan? Jag har monterat det som det satt när jag tog bort det. Hmm... får väl testa hur det blir om jag sätter det som det ska vara orginal med. Hoppas det inte tar i hardyskivan då heller. _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||
Idag ska jag ut till bilen och montera det sista som har med bromsarna att göra! Sen tvätta fälgarna innan montering... Blir också lite montering av växelspaksdamask och gummibälgen under damasken.. Har köpt begagnade som inte är hål i.
![]() Mer bilder kommer! _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||
Hallå Nils, hur gick det? Sugen på att åka ut en sväng o testa bromsarna nu va..? ![]() Men skall du verkligen tvätta fälgarna?! ![]() fälgarna på din båge på 2 år.. ![]() ![]() _________________ Mattias Bengtsson 911 -78 Lotus Elise -97 Lådbil |
||||
nu e det lite dåligt med bilder va.. dags att uppdatera.. går i banorna att skaffa bmw jag med.. men vet inte om jag har råd.. hur är delarna i pris till en sådan?
|
||||
Hehe! Ja det är lite dåligt med bilder nu... kommer mer i veckan! Angående reservdelspriser, så kan jag bara säga att det är inte alls dyrt! Beställ från direkt från www.koed.dk eller via www.spetzmotorsport.se som Bistec här på forumet har. Min bruksbil är en Corolla 1,3l -90. Där kostar delarna ofta samma som till Bmw'n, eller mer. Det är många gånger halva priset eller i alla fall 40% billigare än i Svenska butiker där. Exempel med danska kronor omräknat till svenska kr. Bromsskiva fram ventilerad Mekonomen = 568:- Koed = 220:- Standard fjäder fram Mekonomen = 545:- Koed = 289:- Hjullager fram inkl hela navet med abs-krans Mekonomen = 1495:- Koed = 465:- Ja man tror knappt det är sant!!!? Bakhjulslager Mekonomen = 570:- Koed = 339:- Jag köpte själv lite delar därifrån, först direkt från Koed, sen via Martin Spetz (Bistec) för att få lite billigare frakt ![]() _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||
Nu när det mesta på bromsarna är gjort så återstår ju bara en sak... MONTERINGEN!!
![]() Här har jag slängt dit bakbromsarna, det är 325ix bakbromsar ![]() Lite tufft att de valt att placera Ferodo-loggan så man ser den när klossarna är monterade ![]() Ps. Jag har tvättat fjädrarna och dämparna efter bilden är tagen ![]() ![]() _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 ... 140, 141, 142 >> 67 besök senaste veckan (1011217 totalt) |