Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 S2 -90 | Bygger bur | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 2 besök senaste veckan (46864 totalt) |
Du är möjligen inte bekant med Henrik Tollin? Han har en polare i Skurup med en s2:a tillsalu.. _________________ Anders Hansson |
||
Så, liten uppdatering på sin plats.
På jobbfronten är det oförändrat, ena stunden precis hur mycket som helst (lyckats bli ansvarig för ISo-certifiering av koncernens 3 bolag...) och andra stunder lite mindre. Bara hoppas det fortsätter var massor! Sova kan man göra när man blir gammal! På bilfronten har nu äntligen porschen ett eget hem att sova, där jag även kan skruva bäst jag vill, utan att behöva flytta på mig. Enda nackdelen är att det tar 15-20 min dit. Vad som skall göras ganska skyndsamt är: -Skaffa ny dörr och montera densamma. -Montera drivknuten (en damask varit kaputt och sedan BMWn köptes har den legat i bilen och väntat på bättre tider... -Service, i detta fall olja+filter i motor, olja i växellåda (kommer köra 1 byta med billig biltema för att skölja ur), nya tändstift och ny kylarvätska, förutom lite annat smått och gott. -Montera nyinköpta ok, våra egna var långt bortom räddning... -Montera stålomspunna bromsslangar även fram, inte bara bak som det är nu... -Bromsvätskebyte -Montera en uppsättning nya Trickstuffbelägg. -Ställa en lagom höjd. -Hjulvinklar. -Hörnviktning, garage"ägaren" driver www.orionracing.se och kommer kunna erbjuda hyra av vågar. -Köra den för att säkerställa funktioner. -Besiktning... den gick ut i oktober... Annat att göra är att slutföra renovering av "Jappes" ok, som jag skulle ha som utbyta under renovering av mina... Bara dragit ut liiiite på tiden... Dessa skall få åka S2 upp till såtenäs är tanken. En bunt bilder av varierande kvalisort. Uppe i luften, saknar dörr, "ny" är bokad hos FredrikÅ, nån som kan frakta Malmö -> Göteborg? Anledningen till dörrbyte Anledningen till dörrbyte 2 Ny drivknut att montera vänster inre. Föregående dog snabbt efter ett liv utan damask. Jobbar man med bland annat läder så måste detta åtgärdas. Även Moccaratten skall kläs om... Dålig bild på stol med underrede som gör att man kan sitta med hjälm utan att ta bort targaluckan... _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||
Vad som skall göras ganska skyndsamt är:
-Skaffa ny dörr och montera densamma. Dörr bokad, bara transport Malmö-Gbg kvar... -Montera drivknuten (en damask varit kaputt och sedan BMWn köptes har den legat i bilen och väntat på bättre tider... -Service, i detta fall olja+filter i motor, olja i växellåda (kommer köra 1 byta med billig biltema för att skölja ur), nya tändstift och ny kylarvätska, förutom lite annat smått och gott. -Montera nyinköpta ok, våra egna var långt bortom räddning... -Montera stålomspunna bromsslangar även fram, inte bara bak som det är nu... -Bromsvätskebyte -Montera en uppsättning nya Trickstuffbelägg. -Ställa en lagom höjd. -Hjulvinklar. -Hörnviktning, garage"ägaren" driver www.orionracing.se och kommer kunna erbjuda hyra av vågar. -Köra den för att säkerställa funktioner. -Besiktning... den gick ut i oktober... Bes bokad 23/4, bara att jobba på. I övrigt är bromsar fram demonterade, tillsammans med sköldar, för att se om jag kan få till lite bra kylning. Plasten över instrument/mittre luftmunstycken är demonterad för att bereda plats för snyggt monterad shiftlight. Årets blygsamma plan är att besöka 944-träffen i lidköping 1-3 maj och ett besök på ringen, där BTG på 9.43 skall slås. Målet är att var mycket nära eller under 9.00.... Med tanke på att 9.43 kördes på originalchassi (25000 mil), originalstol och semesterpackning och passagerare så ska det vara lösbart.... _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||
Ett livstecken, det var inte illa
Hur vill du göra med vingen? Skall jag sätta på en adresslapp och skicka den? Kommer du någonsin ha vägarna förbi och kunna hämta den? Eller vill du sälja? Hälsa Martin förresten. Vi har knappt setts sen jag jagade livet ur honom och hans vevaxellager på Knutstorp för en 6-7 år sen... _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Jodå, här levs det, men dagarna är spännande när man jobbar inom fordonsindustrin.... Antingen grismycket att göra, eller också inget... Hmm, vinge ja... den lilla smidiga grejen... Hmm... kanske kan man få bli sponsor till värsting-asconan? Vinge mot mitt namn på bakre sidorutan? _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||
kul bygge!
Får förhoppningsvis snart clion såld som det ser ut.. Måste då snabbt ha en ny till Gotland Ring i vår! Porsche 944 ligger nära till hands, verkar vara en väldigt kul bil, mkt för pengarna! MvH patrik _________________ Patrik Rosén Speedlab Crew - http://www.speedlab.se 3D-printing/Design - http://www.brainglow.se Instagram - https://www.instagram.com/brainglow.studios/ |
||
Jo, kul och relativt snabba är dom. Bara motorn hade karaktär vore det ännu roligare.
Detta är mer av ett budgetbygge, men helt ok för att ha gått 27000 mil och körts hårt! _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||
Clion var ganska "neutral" också, så jag blir nog inte besviken..
Tror du att det är stor skillnad på Turbo-versionerna? Känns som att S2 lämpar sig bättre för bankörning dock? _________________ Patrik Rosén Speedlab Crew - http://www.speedlab.se 3D-printing/Design - http://www.brainglow.se Instagram - https://www.instagram.com/brainglow.studios/ |
||
Jag är ivrig anhängare av S2/968 sugmotorn. S2/968 är för dyr att trimma, så sannolikheten att jag dödar motorn är liten! Lite skillnad är det på turbomotorerna, men leta främst efter ett bra exemplar och i andra hand någon med diffbroms. _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||
Inte mycket snack här...
Körde 2009-09-10 TPC Anderstorp kvällskörning 17.00-20.00 i höstas, sen besiktning (ett par tvåor), sen avställning. _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||
Arbetslöshet kan göra att man får tid över.
Vid besiktningen i höstas fick jag tvåa på flera bromsrör, så jag plockade ner bakvagnen i vintras, men sen har jag inte hunnit göra så mycket, förrän nu när man är "mellan jobb". Bakvagnen plockades ner. Nya bromsrör har gjort från ca mitt under bilen och bakåt. Handbromsvajrar bytta (en hade rostat fast, inte bra att låta bilen stå). Fästena för ändplattan har befriats från gummi och jag har svetsat egna. Bussningarna i torsionsröret har bytts till polyuretan. Drivaxlarna har försetts med nord-lock brickor på alla skruvar vid växellådan. Plastbitar beställda av PC för att få justeringen av lyktorna att funka. Kvar är: Montera bromsrören på bärarmarna. Justera handbromsen. Montera skivor. Montera bromsok Lufta bromssystemet och fylla i fräsch vätska. Montera bakre delen av avgassystemet. Svetsa igen ett 5x5 mm hål i en svets på avgassystemet. Justera in hjulvinklar. Justera cornerweight. Köra. Besiktiga. Fixa C-lås/fjärrlås. Köra Anderstorp med TPC 3/6. _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||
Mycket som ändras ibland..
Flyttat garageplats, flyttat hemadress 2 ggr sedan förra inlägget, pluggat sen i höstas (100%) samtidigt som jag jobbat (90%) så tid har det varit dåligt med. Nu är det praktik (delvis betald sådan) o inget extrajobb, så tid finnes! I fredags besiktigades bilen och gick igenom UA!! Behöver bara spänna upp handbromsen på vänsterhjulet (ingen anmärkning, bara muntligt) Så lördagen spenderades på små o krokiga vägar. Bilen hade saknat det, så den fick sträcka ut ordentligt. Nu ska bara chaufören vänja sig vid annat än 68 hk aygo... Tanken är att köra lite för utsortering, sen blir det några banträffar (oklart vad/när). Sen är målbilden för säsongen oklar... Alternativen är: * Ringentur nångång i september eller * Bur + installation under hösten/vintern för att ev. tävla nästa år... Svårt val. _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||
Kul att det rör på sig!
Jag kom på att jag har några bältesöglor + plattor som jag beställde åt dig förra året. Är de fortfarande intressanta? _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||
Haha, satt just o funderade på om jag inte hade bett dig beställa. Jodå, det är intressant. Hur löser vi hämtning/betalning? _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||
Aygo... Det var ju ett nästan lika långt kliv som för mig (540 till Golf 2).
Jag röstar för bur först. Du kan ha nytta av den vid framtida ringenbesök (även om jag inte hoppas...), men ett ringenbesök ger inte så mycket när det kommer till framtida racingkarriär. Dessutom är imponatoreffekten ibland kidsen skitstor _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Jo, klivet var stort, men aygon kostar oss ca 25000 mindre i fasta kostnader... (8000 skatt, 12000 försäkring, 5000 parkering) per år... Kul är den också, men knappast snabb... Funkar kalas i stan.
Jag är också inne på bur i första hand, känns som att man lika gärna kan ta den kostnaden nu, så kan man tävla "vid behov" sen. Bra mycket lättare att köra på träningstillfällen också. Imponatoreffekten kanske blir än större om jag klär kromar den? (Det blir förresten en svår fråga... färgen på buren... röd bil, vinröd inredning som ska ur o bilen kläs med svart matta. Kanske röd bur blir bra? eller svart? hmm...) Nå, känns nog som jag prioriterar buren. Får se när man kan trycka på beställknappen. Kompisen har iaf sagt att garageplats för bygge finns med svetshjälp o notchhjälp. _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 S2 -90 | Bygger bur | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 2 besök senaste veckan (46864 totalt) |