Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
SX Spyder -0X
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
34599 besök totalt
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
Nejdå :-) Dött är det verkligen inte.

En badrumsrenovering har fullständigt skjutit sönder plånboken och tiden bara.

Status nu är att spindlarna från westfield inte används. Två ingenjörer från KTH har tagit fram en ny spindel som skall byggas, i plåt med frästa alu-nav. Väntar offert nästa vecka samt rapport över den nya hjulupphängningen.

Då kommer det komma bilder :-)

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Lindros
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 90



Varför valde du rostfritt? Låglegerat kolstål har högre hållfasthet, robustare att svetsa och är billigare.

Undvik att blanda in kolstål. Små mängder kol i den värmepåverkade zonen kan ge upphov till spröda faser och utmattningsbrott.

_________________
Per Lindros

Lotus Elan S4 1968
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
Hejsan!

Hm, tror jag skrivit något om valet tidigare. Nåja, stålet (SS2333) är ändå väldigt hållfast. Det är inte så att rostfritt är hejdlöst mycket svagare än vanligt stål. Har för mig att det var 12% svagare, men jag har ökat profilarean med mer än detta. Så rent "linjärt" räknat har jag kompenserat. Tillämpar man Eulers fall på en ren profil krävs många newton för att börja rucka på även RF.

Även SFRo har veckat sina pannor en hel del över mitt val innan vi kunde komma överrens.

Dom två svetsare som byggt ramen har varit verksamma i ca 10/20år vardera och jag påpekade sjävklart risken för sprickbildning samt utmattade zoner runt svetsarna. Enligt dem båda, som svetsat oberoende av varandra på ramen, ser dom inga som helst problem för sprickbilding förutom kring infästning för hjulupphängning samt fjädring, där vi då kommer ta till lite olika tekniker för att bygga bort det problemet. Här förlitar jag mig helt på deras erfarenhet och kunnande. Det var även ett krav från SFRo, att byggs ramen i rostfritt så skall den svetsas av en licenssvetsare. Mycket av tiden har lagt på att jigga bygget för att minska att ramen slår sig, och måtten är på mm när över hela ramen, det får man se som ett väldigt bra resultat med det materialet.

Enligt mina svetsare är det lite överhypad det där med sprickbildningen. Den skall inte uppkomma om man lägger svetsen rätt. Men här verkar det vara två falanger som står mot varandra, och mina kunskaper är begränsade. Har dock jobbat med RF i några år i andra konstruktioner där jag inte stött på utmattningen annat än i slarviga konstruktioner. Kan dock vara en tillfällighet.

Anledningen? Började med en fix ide om en ram/bil som inte rostar sönder som mina tidigare pärlor gjort. Tanken var lockande av olika anledningar. Ramen i dagsläget blev mycket styvare än vad jag hoppats på, och inte ens i närheten så tung som jag befarat varför jag anser att den fortfarande är en lyckad konstruktion :-)

Det är dock bara ramen som blir rostfri, spindlar mm kommer göras i bättre lämpade material. Och någon rostfri motor har jag inte heller köpt ;-)

Lindros från Lidingö...hm, jobbat med medicinteknik?

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Lindros
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 90



Jag är Bergsingenjör och har jobbat med material, värmebehandling och formning av stål.

Gillar din design och ambitionsnivå. Imponerande. Colin Chapman skulle lyft den med en arm. RIP. Undvik austenitisk rostfritt i bärarmarna. Lycka till.

/Per

_________________
Per Lindros

Lotus Elan S4 1968
Citera
Nino.K.
Stuttgart
Här sen Mar 2003
Inlägg: 180



Lindros skrev:
... Undvik austenitisk rostfritt i bärarmarna. Lycka till.

/Per


Hej.
Jag försöker att resonera kring detta att det inte skulle fungera i bärarmarna och undrar om jag tänker någorlunda rätt?
- Austenitiskt rostfritt är känsligt för spänningskorrosion vid svetsning pga den höga nickelhalten, speciellt i kloridhaltiga miljöer. Dessa bärarmar ,förmodar jag, kommer inte köras på saltad vinterväglag. Vilka egenskaper har då austenitiskt rostfritt som gör att det inte är lämpligt för bärarmarna? FCC-strukturen?

Mvh

_________________
Chalmers Formula Student 2010 och 2011
E30 325 24v
Katadzic
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
Nåja..nu skall jag använda hudralrör...så något rostfritt där lär det inte bli av. Det enda som blir rostfritt är ramen...

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
Beviset för att det inte är dött: Första bilden på spindel + bärarm i CAD.



Spindel tillverkas i plåt och svetsas ihop, nav fräses i aluminium. Mer bilder kommer så snart jag får in ritningar eller tillverkar delar...

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Lindros
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 90



Hydraulrör i 2172 (Fe-0,2C-1,6Mn) är ett bra val. Ett annat alternativ är 25CrMo4 (Fe-0,2C-1Cr-0,2Mo). Mjukglödgat är bättre än kalldraget.

Slaglödning är att föredra framför svetsning.

Fina spindlar med nav hittar du här, http://www.eliseparts.com/shop/index.php?main_page=index&cPath=126 . . . . du sparar både vikt, tid och pengar.

>>Nino, problemet med rostfritt är upptagning av kol och spröda faser o HAZ i samband med svetsning inte korrosion.

_________________
Per Lindros

Lotus Elan S4 1968
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare



Har idag punktat på alla främre bärarmsfästen. Nu väntar tillverkning av bärarmar, spindlar mm. För den som undrar, så är övre fästenas ramdelar inte klara, det skall på förstärkningar i sidled så dom orkar med krafterna som uppkommer vid inbromsning/acceleration.

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
Börjat passa motorn i ramen, det blev (tack Beepbeep) en audi-spis som verkar väldigt lovande.





Motorkuddar med fjädrar kommer från DLI-teknik och verkar jäkligt trevliga. Rostfria plattor som motorn skall vila på hämtades från vattenskäraren tidigare idag.



Som ni ser på bilden ovan så är uttagen för drivaxlar inte centralt placerad på lådan, detta kommer kräva olika långa drivaxlar. Dessa kommer ju givetvis att behöva tillverkas separat och på beställning.

Har jag tänkt helt galet när jag satt motorn i längsriktning med ramen och därefter får köra med olika långa drivaxlar? Får inte riktigt kläm på om jag håller på att göra bort mig rejält, eller om det faktiskt kan fungera.

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



I princip alla FWD-bilar har ju olika långa drivaxlar så det går nog på din också. thumbs up

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 2008



det stämmer är olika långa orginal på våra växellådor thumbs up

Edit: blir lite osäker om jag blandat ihop fram/bak, kan mäta mina när jag är i garaget??

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
anton7
Umeå Hörnefors
Här sen Apr 2004
Inlägg: 375



Hur går det med bygget,hur hade du tänkt gör med växellänkaget?

_________________
Anton sandström
bilar Ultima mk2,Escort mk2 ,Rally Amazon
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
Jora, det går långsamt. Mitt liv består av heltidsarbete, plugg på KTH, egen firma samt eget hus...så tiden har en tendens att bara gå upp i rök.

Jag har köpt mig ett spakställ från en Mondeo som jag inte hunnit göra så mycket mer än att börja rita ut fixeringen sittbrunnen.

Just nu skall jag kontakta en CNC-kille som kan göra mina spindlar. Har haft för mycket att göra sista månaden så jag har inte kunna kontakta honom. Men nu skall det iväg lite ritningar för beställning av alu-blocken.

I övrigt har jag jobbat rätt mycket med att borra hål i ramen och fällt in gängade hylsor för bensintank, rattstång, karossfästen, bältesfästen mm.

Skall försöka fota någon dag snart.

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
Spindeln har kommit från tillverkning och eloxering





Det saknas kullager som snart skall beställas och pressas i spindeln, sedan kan naven monteras och hela spindeln monteras ihop till en färdig pjäs.

Skall nu börja designa den bakre spindeln. Det som saknas där är en komplett drivhubb. Någon som har tips på vart man kan hitta en drivhubb (jag har glömt en del terminologi märker jag) med ford-delning på bultmönstert? 4x108mm?

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5754



Vill du ha 4x108 mm (Forddelning) så är det klart enklast att ta lagerhållare, lager och nav från Sierra (med skivor bak) eller Scorpio (1995-98). Den sitter med fyra bultar, har standard bultad drivknut (finns i två storlekar) och är lätt att hitta. Eftersom det finns sådana mängder av dem brukar det bara vara att besöka närmsta skrot.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Tidiga volvo 850 är också 4x108 -rätt smidiga hubbar som vi själva ska använda på åtminstone ett bygge här.
Jag har fått gjort CAD ritning på det om du är intresserad?




_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
Gustaf - du råkar inte ha en bild? Skall kontakta lite favoritskrotar och se vad dom har, en bildel från -98 låter inte dumt iaf.

Ritningar mottages tacksamt! Skicka PM för mail

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5754



Skiss:



Navmojen på plats:



Utan lager och fläns:



På bilderna syns inte knuten, men det är samma typ av GKN-knut som på de flesta Audi, BMW med mera, det är alltså enkelt att anpassa till olika drivaxlar. De flesta har den "lilla" knuten med 100 mm bultdelning men sena Scorpio kombi med diesel eller V6 brukar ha den "stora" knuten med 108 mm delning. "Lilla" håller bra till i alla fall 400 hk men ska man ha mer kan det vara klokt att satsa på den större.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5619



therealpinto skrev:
På bilderna syns inte knuten, men det är samma typ av GKN-knut som på de flesta Audi, BMW med mera, det är alltså enkelt att anpassa till olika drivaxlar. De flesta har den "lilla" knuten med 100 mm bultdelning men sena Scorpio kombi med diesel eller V6 brukar ha den "stora" knuten med 108 mm delning. "Lilla" håller bra till i alla fall 400 hk men ska man ha mer kan det vara klokt att satsa på den större.

/Gustaf

Har BMW 2 st olika varianter av lilla bultdelningen "100 mm"?

För jag kan säga av egen erfarenhet att drivknutarna från BMW 1602
inte passar på Ford navet

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5754



Mycket möjligt, såvitt jag vet passar de från 3-serien men det finns ju varianter av allt möjligt...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Våra race- och banåkarbilar
SX Spyder -0X
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
34599 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande