Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar SX Spyder -0X | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 34599 besök totalt |
Nejdå :-) Dött är det verkligen inte.
En badrumsrenovering har fullständigt skjutit sönder plånboken och tiden bara. Status nu är att spindlarna från westfield inte används. Två ingenjörer från KTH har tagit fram en ny spindel som skall byggas, i plåt med frästa alu-nav. Väntar offert nästa vecka samt rapport över den nya hjulupphängningen. Då kommer det komma bilder :-) _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||
Varför valde du rostfritt? Låglegerat kolstål har högre hållfasthet, robustare att svetsa och är billigare.
Undvik att blanda in kolstål. Små mängder kol i den värmepåverkade zonen kan ge upphov till spröda faser och utmattningsbrott. _________________ Per Lindros Lotus Elan S4 1968 |
||
Hejsan!
Hm, tror jag skrivit något om valet tidigare. Nåja, stålet (SS2333) är ändå väldigt hållfast. Det är inte så att rostfritt är hejdlöst mycket svagare än vanligt stål. Har för mig att det var 12% svagare, men jag har ökat profilarean med mer än detta. Så rent "linjärt" räknat har jag kompenserat. Tillämpar man Eulers fall på en ren profil krävs många newton för att börja rucka på även RF. Även SFRo har veckat sina pannor en hel del över mitt val innan vi kunde komma överrens. Dom två svetsare som byggt ramen har varit verksamma i ca 10/20år vardera och jag påpekade sjävklart risken för sprickbildning samt utmattade zoner runt svetsarna. Enligt dem båda, som svetsat oberoende av varandra på ramen, ser dom inga som helst problem för sprickbilding förutom kring infästning för hjulupphängning samt fjädring, där vi då kommer ta till lite olika tekniker för att bygga bort det problemet. Här förlitar jag mig helt på deras erfarenhet och kunnande. Det var även ett krav från SFRo, att byggs ramen i rostfritt så skall den svetsas av en licenssvetsare. Mycket av tiden har lagt på att jigga bygget för att minska att ramen slår sig, och måtten är på mm när över hela ramen, det får man se som ett väldigt bra resultat med det materialet. Enligt mina svetsare är det lite överhypad det där med sprickbildningen. Den skall inte uppkomma om man lägger svetsen rätt. Men här verkar det vara två falanger som står mot varandra, och mina kunskaper är begränsade. Har dock jobbat med RF i några år i andra konstruktioner där jag inte stött på utmattningen annat än i slarviga konstruktioner. Kan dock vara en tillfällighet. Anledningen? Började med en fix ide om en ram/bil som inte rostar sönder som mina tidigare pärlor gjort. Tanken var lockande av olika anledningar. Ramen i dagsläget blev mycket styvare än vad jag hoppats på, och inte ens i närheten så tung som jag befarat varför jag anser att den fortfarande är en lyckad konstruktion :-) Det är dock bara ramen som blir rostfri, spindlar mm kommer göras i bättre lämpade material. Och någon rostfri motor har jag inte heller köpt ;-) Lindros från Lidingö...hm, jobbat med medicinteknik? _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||
Jag är Bergsingenjör och har jobbat med material, värmebehandling och formning av stål.
Gillar din design och ambitionsnivå. Imponerande. Colin Chapman skulle lyft den med en arm. RIP. Undvik austenitisk rostfritt i bärarmarna. Lycka till. /Per _________________ Per Lindros Lotus Elan S4 1968 |
||
Hej. Jag försöker att resonera kring detta att det inte skulle fungera i bärarmarna och undrar om jag tänker någorlunda rätt? - Austenitiskt rostfritt är känsligt för spänningskorrosion vid svetsning pga den höga nickelhalten, speciellt i kloridhaltiga miljöer. Dessa bärarmar ,förmodar jag, kommer inte köras på saltad vinterväglag. Vilka egenskaper har då austenitiskt rostfritt som gör att det inte är lämpligt för bärarmarna? FCC-strukturen? Mvh _________________ Chalmers Formula Student 2010 och 2011 E30 325 24v Katadzic |
||
Nåja..nu skall jag använda hudralrör...så något rostfritt där lär det inte bli av. Det enda som blir rostfritt är ramen...
_________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||
Beviset för att det inte är dött: Första bilden på spindel + bärarm i CAD.
Spindel tillverkas i plåt och svetsas ihop, nav fräses i aluminium. Mer bilder kommer så snart jag får in ritningar eller tillverkar delar... _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||
Hydraulrör i 2172 (Fe-0,2C-1,6Mn) är ett bra val. Ett annat alternativ är 25CrMo4 (Fe-0,2C-1Cr-0,2Mo). Mjukglödgat är bättre än kalldraget.
Slaglödning är att föredra framför svetsning. Fina spindlar med nav hittar du här, http://www.eliseparts.com/shop/index >>Nino, problemet med rostfritt är upptagning av kol och spröda faser o HAZ i samband med svetsning inte korrosion. _________________ Per Lindros Lotus Elan S4 1968 |
||
Har idag punktat på alla främre bärarmsfästen. Nu väntar tillverkning av bärarmar, spindlar mm. För den som undrar, så är övre fästenas ramdelar inte klara, det skall på förstärkningar i sidled så dom orkar med krafterna som uppkommer vid inbromsning/acceleration. _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||
Börjat passa motorn i ramen, det blev (tack Beepbeep) en audi-spis som verkar väldigt lovande.
Motorkuddar med fjädrar kommer från DLI-teknik och verkar jäkligt trevliga. Rostfria plattor som motorn skall vila på hämtades från vattenskäraren tidigare idag. Som ni ser på bilden ovan så är uttagen för drivaxlar inte centralt placerad på lådan, detta kommer kräva olika långa drivaxlar. Dessa kommer ju givetvis att behöva tillverkas separat och på beställning. Har jag tänkt helt galet när jag satt motorn i längsriktning med ramen och därefter får köra med olika långa drivaxlar? Får inte riktigt kläm på om jag håller på att göra bort mig rejält, eller om det faktiskt kan fungera. _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||
Jora, det går långsamt. Mitt liv består av heltidsarbete, plugg på KTH, egen firma samt eget hus...så tiden har en tendens att bara gå upp i rök.
Jag har köpt mig ett spakställ från en Mondeo som jag inte hunnit göra så mycket mer än att börja rita ut fixeringen sittbrunnen. Just nu skall jag kontakta en CNC-kille som kan göra mina spindlar. Har haft för mycket att göra sista månaden så jag har inte kunna kontakta honom. Men nu skall det iväg lite ritningar för beställning av alu-blocken. I övrigt har jag jobbat rätt mycket med att borra hål i ramen och fällt in gängade hylsor för bensintank, rattstång, karossfästen, bältesfästen mm. Skall försöka fota någon dag snart. _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||
Spindeln har kommit från tillverkning och eloxering
Det saknas kullager som snart skall beställas och pressas i spindeln, sedan kan naven monteras och hela spindeln monteras ihop till en färdig pjäs. Skall nu börja designa den bakre spindeln. Det som saknas där är en komplett drivhubb. Någon som har tips på vart man kan hitta en drivhubb (jag har glömt en del terminologi märker jag) med ford-delning på bultmönstert? 4x108mm? _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||
Vill du ha 4x108 mm (Forddelning) så är det klart enklast att ta lagerhållare, lager och nav från Sierra (med skivor bak) eller Scorpio (1995-98). Den sitter med fyra bultar, har standard bultad drivknut (finns i två storlekar) och är lätt att hitta. Eftersom det finns sådana mängder av dem brukar det bara vara att besöka närmsta skrot.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Tidiga volvo 850 är också 4x108 -rätt smidiga hubbar som vi själva ska använda på åtminstone ett bygge här.
Jag har fått gjort CAD ritning på det om du är intresserad? |
||
Gustaf - du råkar inte ha en bild? Skall kontakta lite favoritskrotar och se vad dom har, en bildel från -98 låter inte dumt iaf.
Ritningar mottages tacksamt! Skicka PM för mail _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||
Skiss:
Navmojen på plats: Utan lager och fläns: På bilderna syns inte knuten, men det är samma typ av GKN-knut som på de flesta Audi, BMW med mera, det är alltså enkelt att anpassa till olika drivaxlar. De flesta har den "lilla" knuten med 100 mm bultdelning men sena Scorpio kombi med diesel eller V6 brukar ha den "stora" knuten med 108 mm delning. "Lilla" håller bra till i alla fall 400 hk men ska man ha mer kan det vara klokt att satsa på den större. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Har BMW 2 st olika varianter av lilla bultdelningen "100 mm"? För jag kan säga av egen erfarenhet att drivknutarna från BMW 1602 inte passar på Ford navet _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||
Mycket möjligt, såvitt jag vet passar de från 3-serien men det finns ju varianter av allt möjligt...
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Våra race- och banåkarbilar SX Spyder -0X | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 34599 besök totalt |