Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2006-08-13 KM3 med MGCC på Sturup
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
14837 besök totalt
mx5racing
Oxie
Här sen Apr 2004
Inlägg: 130



easec skrev:
Det var i högfartssvängen. Bara intressant att veta, och jag snyftar inte bara lite

På Sturup när PCSR var där, och jag var funktionär, så uteslöts en deltagare pga omkörning under gul flagg. Även om den gulflaggningen var felaktig så gällde flaggan.

Det var en röd Miata som körde om, men jag saktade in lagom för att Miatan skulle köra om vid flaggan.

från Lomma


Aha - en RÖD Miata! - det är ju bara fyra röda Miator

_________________

/Anders Ohlsson
http://hem.passagen.se/mx5racing
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



easec skrev:
FSN skrev:
easec skrev:
Nu bryr jag mig föga gul flagg = omkörningsförbud , vad har MGCC för bestraffning? I PCSR är det diskning som gäller.

Bara intressant att veta!!!

från Lomma


Är du säker på det?? Jag tror att det renderar 20sekunder på totaltiden att köra om under gulflagg vid race. Det var det som gällde på Sturup och på Kinnekulle nu i helgen när PCSR var där.

Gick det ut info om att det var förbjudet att skära över heldragna linjen?? Jag hade gjort precis likadant.


om du kommer ihåg så gick Cecilias bil in i räcket efter vänstersvängen efter kuren, jag och Lasse stod som funktionärer mittemot kuren, eftersom det var i vår sektor så viftade vi med enkel flagg eftersom bilen stod sidan om banan. Flaggvakterna som stod efter fram t om dammkurvan viftade också med gulflagg, då de såg att vi viftade.

Från korrespondans med Anders K:

"Dom där linjerna blev jag osäker på, speciellt när jag var på Behrens jakt
Han försökte köra om mig på gul-flagg och blev diskad.
Sturup var en positiv upplevelse"

/Mats


Jag är ganska säker på att du och Anders är fel på det!!!!!! Det var i race 2 på Sturup och Johan jagade Anders in över mållinjen men lyckades inte komma förbi. Var precis efter i mål men enligt resultatlistans totaltid så skiljer det ca 21 sekunder = 20 sekunders tillägg för ett omkörningsförsök under gulflagg (förvisso en felaktig gulflagg). Nu hade han marginal så att det räckte till förstaplatsen och 15 poäng ändå.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383



Det kan nog vara så! Möjligtvis ändrade de beslutet i efterhand, för det var ju, som du kommer ihåg, mycket diskussioner om det.

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383



mx5racing skrev:
easec skrev:
Det var i högfartssvängen. Bara intressant att veta, och jag snyftar inte bara lite

På Sturup när PCSR var där, och jag var funktionär, så uteslöts en deltagare pga omkörning under gul flagg. Även om den gulflaggningen var felaktig så gällde flaggan.

Det var en röd Miata som körde om, men jag saktade in lagom för att Miatan skulle köra om vid flaggan.

från Lomma


Aha - en RÖD Miata! - det är ju bara fyra röda Miator


Skrev så, för det spelar absolut ingen roll

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



easec skrev:
hörde något rykte att loppet skulle räknas bakifrån.


Däremot lyckades jag få en Miata till att köra om under gulflagg, har lärt mig av Flash. Borde medföra diskning, men ... vad är nyttan?


Menar du på fullt allvar att du medvetet försökte få Miatan att köra om genom att köra extremt långsamt/bromsa?? Jag hoppas du skojar, sånt kan dom stora grabbarna hålla på med. Idén med gulflagg är att det skall vara en säker passage man skall inte införa ytterligare riskmoment.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383



FSN skrev:
easec skrev:
hörde något rykte att loppet skulle räknas bakifrån.


Däremot lyckades jag få en Miata till att köra om under gulflagg, har lärt mig av Flash. Borde medföra diskning, men ... vad är nyttan?


Menar du på fullt allvar att du medvetet försökte få Miatan att köra om genom att köra extremt långsamt/bromsa?? Jag hoppas du skojar, sånt kan dom stora grabbarna hålla på med. Idén med gulflagg är att det skall vara en säker passage man skall inte införa ytterligare riskmoment.


Korrekt, då skall man väl inte köra om, eller hur? Extremt, nej jag släppte av så att han kunde komma in i idealspåret innan högfartssvängen, för att det skulle bli en säker passage för oss bägge. Teknik som både du och Ingemar har talat om att man skall använda, eller hur?

Inlägget hade bara 4 skrattande gubbar, skulle kanske haft fler

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



easec skrev:
FSN skrev:
easec skrev:
hörde något rykte att loppet skulle räknas bakifrån.


Däremot lyckades jag få en Miata till att köra om under gulflagg, har lärt mig av Flash. Borde medföra diskning, men ... vad är nyttan?


Menar du på fullt allvar att du medvetet försökte få Miatan att köra om genom att köra extremt långsamt/bromsa?? Jag hoppas du skojar, sånt kan dom stora grabbarna hålla på med. Idén med gulflagg är att det skall vara en säker passage man skall inte införa ytterligare riskmoment.


Korrekt, då skall man väl inte köra om, eller hur? Extremt, nej jag släppte av så att han kunde komma in i idealspåret innan högfartssvängen, för att det skulle bli en säker passage för oss bägge. Teknik som både du och Ingemar har talat om att man skall använda, eller hur?

Inlägget hade bara 4 skrattande gubbar, skulle kanske haft fler


5 skratt gubbar var det. 3 Av dom var ang. att loppet skulle räknas bakifrån. Då återstår två som är placerade i samband med diskningen.

Är en omkörning påbörjad under gulflagg och du släpper av för att inte äventyra säkerheten så lyfter jag på hatten. Sänker du farten onödigt mycket för att medvetet "tvinga" fram en omkörning så tycker jag det är riktigt visset och dåligt, jag tror och hoppas att du håller med om det.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383



orkar inte argumentera med dig, har infört ett FSN filter. Det finns andra personer som är mer positivt inställda och har lite mer distans.

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755


Trådstartare
Hej Mats

MGCCs KM är inte nationella tävlingar som räknas för
att uppgradera din licens utan dessa kallas lokala tävlingar

(hoppas nu att jag har klart för mig så inte jag får en viss herre över mig igen)

Ex MGCCs inbjudan till KM2006

Citat:
Tävlingen anordnas i full överensstämmelse med F.I.A:s internationella och Svenska
Bilsportförbundets bestämmelser, dessa tilläggsregler, samt sådana slutinstruktioner som kan
komma att utfärdas före tävlingens början.
Tävlingsbestämmelserna är godkända av SBF.

1. Tävlingsarrangör: MGCC, Malmö

2. Organisations Thomas Bjernflo, Anders Hedlund, Robin Wachmann, Patrik Jönsson
kommitté:

3. Deltagare: Tävlingen är öppen för förare med gällande licens för respektive klass.

4. Tävlingens art: Lokal banracingtävling för bilar på hastighetsbana som köres på
ovannämnda banor, banorna är astfaltsbelagda.



Däremot är Hyllinge MS KM Nationella tävlingar som räknas för uppgradering av licens

Ex inbjudan till Hyllinges KM 2006

Citat:
Inbjudan och tilläggsregler
DM - deltävling och Klubbmästerskap
26 augusti 2006 på Ring Knutstorp
Tävlingen är utlyst som en Neafp-tävling

Hyllinge Motorsällskap inbjuder till deltävling i Södra BF:s Distriktsmästerskap för Standard Racing och Volvo original och till tävling i öppet Klubbmästerskap i Standard Racing, Special, RS och Formel på Ring-Knutstorp lördagen den 26 augusti 2006.

Tävlingsarrangör Hyllinge Motorsällskap

Tävlingens art Nationell banracingtävling
Tävlingen körs medsols på Ring Knutstorp.
Banans längd är 2070 m och banan är belagd med asfalt.


Det var detta jag menade i tidigare inlägg att det finns olika kategorier av tävlingar

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382



Bengt Metz skrev:
Hej Mats

MGCCs KM är inte nationella tävlingar som räknas för
att uppgradera din licens utan dessa kallas lokala tävlingar

(hoppas nu att jag har klart för mig så inte jag får en viss herre över mig igen)



Är det jag som är "herren"?

Då får jag väl pliktskyldigast hacka på dig igen, då... EDIT: lägger in lite extra smilies här

Nämligen: vi pratade väl flaggsignaler - inte uppgradering av licens, eller?

Såvitt jag kan läsa i SBFs regler för lokal tävling (som vi alltså följer i KM) finns inga särskilda regler för flaggsignaler utan det är samma som gäller för all banracing.

Som Niklas skrev tidigare visade ju Thomas B bilens nummer tillsammans med svartflagg (han pekade inte bara...) - helt enligt SBFs regler. thumbs up

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755


Trådstartare
Hej Dennis

Jag svarade på Mats fråga ang uppgradering från Debutantlicens till Nationel

edit

edit

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Kan vi inte sträva efter att ha en trevligare ton mot varandra här nu när vi har så kul med MGCC racen - kan ge bra PR för våran tävlingsserie

Själv ser jag fram mot Ljunbyhed - vet någon om det är samma ban-sträckning då ?
Kan jag öva genom att titta på min film och försöka hitta den där rackarns sekunden som ingen vill tala om var den är

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755


Trådstartare
Hej

Håller med Joachim

Har du köpt regndäck

Jag har skaffat ny lase (trasa) till att torka hjälmvisiret med, så nästa gång det regnar kan jag nog se banan.
Svårt att köra fort samtidigt med att torka visiret

Hoppas vi får torrväder på Ljungbyhed

Ha de bäst

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382



Josen skrev:
Kan vi inte sträva efter att ha en trevligare ton mot varandra här nu när vi har så kul med MGCC racen - kan ge bra PR för våran tävlingsserie

Själv ser jag fram mot Ljunbyhed - vet någon om det är samma ban-sträckning då ?
Kan jag öva genom att titta på min film och försöka hitta den där rackarns sekunden som ingen vill tala om var den är


Vanudå? Ska inte jag och Bengt få hacka på varandra längre?
Något måste man ju göra för att hålla lite liv i eftersnackstrådarna.

Den där sekunden på Ljungbyhed, ja... "I know nothin'... "

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382



Bengt Metz skrev:
Hej
Håller med Joachim
/ Bengt Metz


Äh - fega inte nu Bengt - lite gnabb har ingen dött av.
Nåväl, vi ses på Ljungbyhed; ha det gott så länge.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19604



Var nere i förrådet och kände lite på Trippelråttorna som legat och vilat i mer än ett år, uj vad mycket mer mönster det är kvar i dem än yokisarna.
Undrar varför jag inte hade dem på Sturup...

Nåja, nu har "orginalyokisarna" gjort sitt så nu blir det färskare däck i fortsättningen (men det behöver ju inte betyda nåt för varvtiderna ).

Ljungbyhed skall bli jätteskoj, men ett partytält att backa in i skall nog fixas (lite jobbigt att fippla med presseningen inför varje körning i blötan), om inte annat för att skrämma bort regnmolnen.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382



Niklas Falk skrev:

Ljungbyhed skall bli jätteskoj, men ett partytält att backa in i skall nog fixas...

Schysst - då blir det garanterat torrt.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Dennis Kullman skrev:
Josen skrev:
Kan jag öva genom att titta på min film och försöka hitta den där rackarns sekunden som ingen vill tala om var den är


Den där sekunden på Ljungbyhed, ja... "I know nothin'... "


Det måste vara tilläggsdriftsystemet som är lite felkonfigurerat. Alltså reaktionsdriften. Dysan längst bak under kofångaren på vänster sida behöver ses över! Det vet väl alla att den måste vara blank* och ha en diameter på minst 127 mm ?

Själv har jag skaffat en sådan, som dock behöver putsas upp, som jag tänker installera till nästa tävling Jag tror jag har en bild på när jag försökte passa in den tidigare, ska se om jag hittar den.


* kolfibertwill går bra oxo

_________________
Pär Hylander
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19604



Pär H skrev:
Själv har jag skaffat en sådan, som dock behöver putsas upp, som jag tänker installera till nästa tävling Jag tror jag har en bild på när jag försökte passa in den tidigare, ska se om jag hittar den.
Inga aerodynamiska saker under bilen

Den dysan skulle förresten sitta på höger sida på en Miata.

Hur blir det förresten om man har en dysa som är tillräckligt stor så gashastigheten ur den är lägre än fordonets hastighet mot omgivande luft? Blir det ett extra sug på avgassidan då (negativt mottryck)?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755


Trådstartare
Hej

Jag tror för egen del att några körde närmre fågelvägen än den utstakakade banan
när väl koner försvunnit

Får väl tala med banläggaren att lite tyngder på konerna inte är fel eller kanske varianterna med inbyggd fot är bättre (va de nu kallas, generaler eller löjtnanter)

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Nu har resultaten kommit upp ser jag http://www.mgcc.nu/mgcc.htm . thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Eftersnack
2006-08-13 KM3 med MGCC på Sturup
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
14837 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande