Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Kadett C City -76 [såld] | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 23 besök senaste veckan (66206 totalt) |
Just nu kör jag gatdäck fram och väldigt gamla bakelitdäck bak . Ska byta bakdäcken mot nya senare, men några r-däck har jag varken fälgar till eller råd med denna säsong. _________________ Markus Ålind |
||||||
Hmm, vill minnas att Mercafjädrar har ungefär rätt diamter för Kadett C. Tänkte haft dem på Rekorden men de hamnade på en Kadett istället, den blev stenhård. Tror det var framfjädrar till Merca 123 karossen med 6a eller diesel. De är jättelånga så man kan nog få två Kadettfjädrar från en Mercafjäder. Tuff bil för övrigt, Kadett City är hur coola som helst! _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Får ta och kika på biltema på merca-fjädrar då. Har bara kikat på resterna av fjäderdatabasen. 279:- st är ju överkommligt och jag har sparat det jag kapat från orginalfjädrarna att jämnföra med . _________________ Markus Ålind |
||||||
Det meckas vidare:
Motorn ihop med lådan. Omega pilotlager inbankat i veven, omega urtrampningslager, LET-lamell. Dock tog kopplingen allt för sent (omegan har väldigt tjockt svänghjul, dubbelmassehistoria, vilket inte XE'n har). Dessutom ville jag ha kopplingen på höger sida för att slippa ha den i grenröret (är nog trångt där endå). Orginal kula för kopplingsarmen verkar ipressad så jag svarvade en helt ny och gjängade hålet på "fel" sida i lådan. Köpte hardy och delar av kardan från en omega A med r25. Tydligen så finns det olika varianter så den var för stor för min låda. Orkade inte rota mer i det så jag gjorde som Henrik Carlsson här på forumet och byggde en adapter och pusslade ihop med lite volvo-delar. Sen hivades orginalmotor ur. Tung för att vara så liten. Sedan dags för lite kralligare bakaxel. Har använt den på min förra manta och den har diffbroms. Lite "lustigt" hur hur mycket som är vänt och olika på manta/ascona A och på kadetten när det gäller bakaxel. Panhard sitter på andra sidan, krängen sitter på axeln på mantan och i karossen på kadetten, tom bromslangen sitter på andra sidan. Sen är den en helt annan balk frampå struten. Efter lite kapande så passade manta-balken i kadetten. _________________ Markus Ålind |
||||||
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Idag har jag styvat upp panhardstagets bussningar. Det går inte att bara slå i delerinbussningar, så jag styvade upp de befintliga i gummi stället. Borrade upp hålet från 17-18 till ~21mm och tröck sedan i en delerinhylsa som var 23.5mm utvändigt och 18 invändigt. På så sätt är det plast mot stålhylsa som rör sig och gummit är ganska förspänt.
_________________ Markus Ålind |
||||||
Det blir ett senare problem (även om jag funderat på vilken (passande) bil som kan ha en lång nog wire). Borde inte behöva vara SÅ lång, motorn hamnar ju väldigt nära pedalstället. _________________ Markus Ålind |
||||||
fick bli en MacGuyver lösning istället, skaffade en bromsvajer till ett bilsläp som kortades av |
||||||
Ja, det är ju ingen raketforskning direkt, bara en wire . _________________ Markus Ålind |
||||||
Mekat lite till.
Bakaxeln äntligen helt på plats. Mycket fippel som tar tid med den. Nytt panhardfäste. Nya motorn ilyft. Att det ska vara så satans trångt jämnt . Jag envisas med att ha kvar orginaltråget i stället för att bygga om ett omegatråg vilket gör det än trängre, men jag tror att jag hittat en bra plats för motorn nu där den till och med går in under huven. Värmepaketet får dock inte plats på sin orginalplats längre. Där är numer lite topp och en fördelare (den sticker ut ur baksidan på toppen på XE). Stort hål blir det. r25:an är aningen större än den 4-petade orginallådan, minst sagt. _________________ Markus Ålind |
||||||
Jag gillar inte hydraliska kopplingar riktigt. Tycker de är lite tillkrånglat. Wire är enkelt och "spökar" inte. Men naturligtvis hade det funkat, men då måste jag bygga om pedalstället för hydralik, vilket nog är mer jobb än att fixa en passande wire. _________________ Markus Ålind |
||||||
Nu lite text också.
Jag har byggt motor- och växelådsfäste med bärarmsbussningar (volvo). Det är en ide kvar från mantabygget. Jag har tänkt mig att det ska bli väldigt progresivt. Vibrationsdämpande vid lite belastning och för att sen inte röra sig mer än 5-7mm hur hård belastning det än blir (det är bara 8-9 mm gummi mellan inre och yttre hylsa). Då motorn sitter så långt bak sitter motorfästet på avgassidan i servopumpsfästet och på andra sidan i generatorfästet och original fästhål. Plåten är 3mm, röret på avgassidan är 40x40x2.5 och röret på insugsidan är 1.6mm (då den får så mycket stöd av generatorfästet, motorn sitter något till höger i bilen. Växellådsbalken är i 50x20x2, och den är jag lite osäker på om den är lite för klen kanske. Motorn verkar sitta riktigt lagom hårt om man ruskar i den (svårt att testa vetenskapligare i detta skede ). Bussningarna är limmade med bussningslocktight, och två av de slog sig så pass att det krävdes ansenliga mängder våld för att pressa i de efter helsvetsningen. Ett av fästena slog sig dock inte alls (), så vi får se hur locktighten håller. På andra ändar av bygget så ska jag köpa en race-kat som är 10cm i diameter då jag inte har någon plats för orginalkatten (om högerfoten ska få plats också). Dyrt men kanske "lika bra", jag tycker man ska ha kat på en bil, så man i alla fall gör vad man kan för att hålla nedsmutsningen i schack. Dessutom får inte oljefiltret plats. Så det måste flyttas. Jag hade redan ett oljefilterflyttarkit, men det passade inte . Dyrt men det är väl bara att hosta upp, igen. Så mycket för den budgeten. _________________ Markus Ålind |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Opel Kadett C City -76 [såld] | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 23 besök senaste veckan (66206 totalt) |