Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -76 [såld]
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
23 besök senaste veckan (66206 totalt)
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1708


Trådstartare
Cédric skrev:
Qaz skrev:
Cédric skrev:
Riktigt schysst har den blivit faktiskt. Helballt stuk på den. Och så måste jag säga att det var en riktigt snärtig valsare du byggde ihop.

Kom och kör challenge på barkarby 16-17e juni. Så kan du få lite Opelmotstånd i samma klass. Far har nämligen som mål att ta dit sin kadett 64, tunad med big block 1.2 l motor och mattsvart lack

http://www.youtube.com/watch?v=iuPV_TxaeM0


16-17 juni är jag i en annan ände av landet, men i mitten av juli på lunda och slutet av augusti på barkarby ska jag köra rs med lazzat hade jag tänkt (för det är väl lazzat och inte challange som kör 16-17 juni på barkarby?).

Kul att ni gillar den .


Hoppsan, lätt att skriva fel när namnen är så lika. Menade givetvis lazzat. Augusti barkarby är ju lockande det också, kanske blir då också.

Hur gör du med däck, tänkte du köra r-däck, eller va kör du på egentligen ?


Just nu kör jag gatdäck fram och väldigt gamla bakelitdäck bak . Ska byta bakdäcken mot nya senare, men några r-däck har jag varken fälgar till eller råd med denna säsong.

_________________
Markus Ålind
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549



Qaz skrev:
Den ska höjas någon cm i fram, den satte sig en hel del efter bonsäkningen. Bak blev "lagom" hård då det mesta mjuka av den väldigt progressiva fjädern togs bort, fram är för mjuk, och det verkar inte finnas några hårdare fjädrar med innerdiameter ~87mm på feltema.


Hmm, vill minnas att Mercafjädrar har ungefär rätt diamter för Kadett C. Tänkte haft dem på Rekorden men de hamnade på en Kadett istället, den blev stenhård.
Tror det var framfjädrar till Merca 123 karossen med 6a eller diesel. De är jättelånga så man kan nog få två Kadettfjädrar från en Mercafjäder.
Tuff bil för övrigt, Kadett City är hur coola som helst! thumbs up

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1708


Trådstartare
Anders Karlsson skrev:
Qaz skrev:
Den ska höjas någon cm i fram, den satte sig en hel del efter bonsäkningen. Bak blev "lagom" hård då det mesta mjuka av den väldigt progressiva fjädern togs bort, fram är för mjuk, och det verkar inte finnas några hårdare fjädrar med innerdiameter ~87mm på feltema.


Hmm, vill minnas att Mercafjädrar har ungefär rätt diamter för Kadett C. Tänkte haft dem på Rekorden men de hamnade på en Kadett istället, den blev stenhård.
Tror det var framfjädrar till Merca 123 karossen med 6a eller diesel. De är jättelånga så man kan nog få två Kadettfjädrar från en Mercafjäder.
Tuff bil för övrigt, Kadett City är hur coola som helst! thumbs up


Får ta och kika på biltema på merca-fjädrar då. Har bara kikat på resterna av fjäderdatabasen. 279:- st är ju överkommligt och jag har sparat det jag kapat från orginalfjädrarna att jämnföra med .

_________________
Markus Ålind
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2210



hej har 2 helt nya nedre spindelleder för kadett..
ge mig att bra bud så skickar jag dom.

_________________
Michael Thulesius
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1708


Trådstartare
Det meckas vidare:

Motorn ihop med lådan. Omega pilotlager inbankat i veven, omega urtrampningslager, LET-lamell.

Dock tog kopplingen allt för sent (omegan har väldigt tjockt svänghjul, dubbelmassehistoria, vilket inte XE'n har). Dessutom ville jag ha kopplingen på höger sida för att slippa ha den i grenröret (är nog trångt där endå). Orginal kula för kopplingsarmen verkar ipressad så jag svarvade en helt ny och gjängade hålet på "fel" sida i lådan.



Köpte hardy och delar av kardan från en omega A med r25. Tydligen så finns det olika varianter så den var för stor för min låda. Orkade inte rota mer i det så jag gjorde som Henrik Carlsson här på forumet och byggde en adapter och pusslade ihop med lite volvo-delar.



Sen hivades orginalmotor ur. Tung för att vara så liten.


Sedan dags för lite kralligare bakaxel. Har använt den på min förra manta och den har diffbroms. Lite "lustigt" hur hur mycket som är vänt och olika på manta/ascona A och på kadetten när det gäller bakaxel. Panhard sitter på andra sidan, krängen sitter på axeln på mantan och i karossen på kadetten, tom bromslangen sitter på andra sidan. Sen är den en helt annan balk frampå struten. Efter lite kapande så passade manta-balken i kadetten.


_________________
Markus Ålind
Citera
Pimplaren
Järfälla, Sthlm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 504



Roligt roligt!

Får komma förbi och kika nåndag

_________________
Mvh Oliver Kraigher Bjuhr

BMW m5 e39 -00
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7777



Pimplaren skrev:
Roligt roligt!

Får komma förbi och MEKA nåndag


I qoute that

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1708


Trådstartare
Idag har jag styvat upp panhardstagets bussningar. Det går inte att bara slå i delerinbussningar, så jag styvade upp de befintliga i gummi stället. Borrade upp hålet från 17-18 till ~21mm och tröck sedan i en delerinhylsa som var 23.5mm utvändigt och 18 invändigt. På så sätt är det plast mot stålhylsa som rör sig och gummit är ganska förspänt.

_________________
Markus Ålind
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 377



Grymt!

Xe kan man ju inte vara utan!

Va blir det för kopplingswire? Eller det kanske blir ett senare problem? (nyfiken)

Kör hårt!

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1708


Trådstartare
Henrik Carlsson skrev:
Grymt!

Xe kan man ju inte vara utan!

Va blir det för kopplingswire? Eller det kanske blir ett senare problem? (nyfiken)

Kör hårt!


Det blir ett senare problem (även om jag funderat på vilken (passande) bil som kan ha en lång nog wire). Borde inte behöva vara SÅ lång, motorn hamnar ju väldigt nära pedalstället.

_________________
Markus Ålind
Citera
backman
Jakobstad (Finland)
Här sen Jan 2005
Inlägg: 68



Qaz skrev:
Det blir ett senare problem (även om jag funderat på vilken (passande) bil som kan ha en lång nog wire). Borde inte behöva vara SÅ lång, motorn hamnar ju väldigt nära pedalstället.
Kan nog bli knepigt att hitta nån som är tillräckligt lång, sökte med ljus och lykta men hittade inget...
fick bli en MacGuyver lösning istället, skaffade en bromsvajer till ett bilsläp som kortades av

_________________
Andreas Backman
Opel GT -69 | Kadett B LS -68 | ex. Kadett C coupé 2.0 16v -76
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1708


Trådstartare
backman skrev:
Qaz skrev:
Det blir ett senare problem (även om jag funderat på vilken (passande) bil som kan ha en lång nog wire). Borde inte behöva vara SÅ lång, motorn hamnar ju väldigt nära pedalstället.
Kan nog bli knepigt att hitta nån som är tillräckligt lång, sökte med ljus och lykta men hittade inget...
fick bli en MacGuyver lösning istället, skaffade en bromsvajer till ett bilsläp som kortades av


Ja, det är ju ingen raketforskning direkt, bara en wire .

_________________
Markus Ålind
Citera
Ugglan
Vällingby
Här sen Jun 2004
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Hyraulisk koppling??
Kan inte vara omöjligt då t.ex. Omega B har det och den växellådan är nästan likadan som omega A lådan.

_________________
Henrik Hedlycke
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1708


Trådstartare
Mekat lite till.

Bakaxeln äntligen helt på plats. Mycket fippel som tar tid med den.


Nytt panhardfäste.


Nya motorn ilyft. Att det ska vara så satans trångt jämnt . Jag envisas med att ha kvar orginaltråget i stället för att bygga om ett omegatråg vilket gör det än trängre, men jag tror att jag hittat en bra plats för motorn nu där den till och med går in under huven. Värmepaketet får dock inte plats på sin orginalplats längre. Där är numer lite topp och en fördelare (den sticker ut ur baksidan på toppen på XE).


Stort hål blir det. r25:an är aningen större än den 4-petade orginallådan, minst sagt.

_________________
Markus Ålind
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1708


Trådstartare
Ugglan skrev:
Hyraulisk koppling??
Kan inte vara omöjligt då t.ex. Omega B har det och den växellådan är nästan likadan som omega A lådan.


Jag gillar inte hydraliska kopplingar riktigt. Tycker de är lite tillkrånglat. Wire är enkelt och "spökar" inte. Men naturligtvis hade det funkat, men då måste jag bygga om pedalstället för hydralik, vilket nog är mer jobb än att fixa en passande wire.

_________________
Markus Ålind
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7777



Shit vilket rent motorrum du har

rally

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1708


Trådstartare
erikjakan skrev:
Shit vilket rent motorrum du har

rally


Var ju någon jävel som våldförde sig på den med massa kemikalier häromdan så... .

_________________
Markus Ålind
Citera
Pimplaren
Järfälla, Sthlm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 504



rent och fint!

_________________
Mvh Oliver Kraigher Bjuhr

BMW m5 e39 -00
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1708


Trådstartare
Nu lite text också.

Jag har byggt motor- och växelådsfäste med bärarmsbussningar (volvo). Det är en ide kvar från mantabygget. Jag har tänkt mig att det ska bli väldigt progresivt. Vibrationsdämpande vid lite belastning och för att sen inte röra sig mer än 5-7mm hur hård belastning det än blir (det är bara 8-9 mm gummi mellan inre och yttre hylsa).
Då motorn sitter så långt bak sitter motorfästet på avgassidan i servopumpsfästet och på andra sidan i generatorfästet och original fästhål.

Plåten är 3mm, röret på avgassidan är 40x40x2.5 och röret på insugsidan är 1.6mm (då den får så mycket stöd av generatorfästet, motorn sitter något till höger i bilen. Växellådsbalken är i 50x20x2, och den är jag lite osäker på om den är lite för klen kanske. Motorn verkar sitta riktigt lagom hårt om man ruskar i den (svårt att testa vetenskapligare i detta skede ). Bussningarna är limmade med bussningslocktight, och två av de slog sig så pass att det krävdes ansenliga mängder våld för att pressa i de efter helsvetsningen. Ett av fästena slog sig dock inte alls (), så vi får se hur locktighten håller.











På andra ändar av bygget så ska jag köpa en race-kat som är 10cm i diameter då jag inte har någon plats för orginalkatten (om högerfoten ska få plats också). Dyrt men kanske "lika bra", jag tycker man ska ha kat på en bil, så man i alla fall gör vad man kan för att hålla nedsmutsningen i schack. Dessutom får inte oljefiltret plats. Så det måste flyttas. Jag hade redan ett oljefilterflyttarkit, men det passade inte . Dyrt men det är väl bara att hosta upp, igen. Så mycket för den budgeten.

_________________
Markus Ålind
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793



Snyggt!
Hur grovt material har du gjort fästena i?

_________________
/David Johansson
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1708


Trådstartare
wipe skrev:
Snyggt!
Hur grovt material har du gjort fästena i?


Tack!
Nu står det lite om vad jag gjort.

_________________
Markus Ålind
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C City -76 [såld]
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
23 besök senaste veckan (66206 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande