Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Gokart: Sport 2000 TonyKart/IAME Parilla Leopard -02/-04
<<   1, 2, 3, 4
1 besök senaste veckan (31895 totalt)
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Motorn är lämnad på renovering efter 22 driftstimmar. Kolven tydligen rejält sliten men cylinder fin. Staken återanvändningsbar tydligen. Nya lager ska det bli. Upptäckte själv att reed-bladen läckte en hel del, kanske lite effekt att hämta där med nya sådana.

Har kört slut på ett par framdäck och tänkte lägga på att par andra begagnade (typ inkörda). Inga större problem att kränga av de gamla, men hur tusan ska man kränga på de nya? Finns det ngn gångbar metod utan specialverktyg? Har m h a såpa och handkraft fått över ena sidan på fälgen men sen tog det stopp. om specialverktyg krävs, vad är då gångbart utan att för den sakens skull kosta en smärre förmögenhet?

_________________
Pär Hylander
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3097



Pär Hylander skrev:
Motorn är lämnad på renovering efter 22 driftstimmar. Kolven tydligen rejält sliten men cylinder fin. Staken återanvändningsbar tydligen. Nya lager ska det bli. Upptäckte själv att reed-bladen läckte en hel del, kanske lite effekt att hämta där med nya sådana.

Har kört slut på ett par framdäck och tänkte lägga på att par andra begagnade (typ inkörda). Inga större problem att kränga av de gamla, men hur tusan ska man kränga på de nya? Finns det ngn gångbar metod utan specialverktyg? Har m h a såpa och handkraft fått över ena sidan på fälgen men sen tog det stopp. om specialverktyg krävs, vad är då gångbart utan att för den sakens skull kosta en smärre förmögenhet?


Hur många av de 22 timmarna har du hunnit köra ? Hur går utvecklingen, börjar det gå undan ?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
6h
Långsamt.... muskulära uthålligheten har förbättrats, snart skulle jag klara ett kort sprintlopp. Det är mycket jobbigare för mig att köra kart än bil.
Inga anständiga tider, behöver kapa minst 7-8%

_________________
Pär Hylander
Citera
ErNi
Piteå
Här sen Sep 2006
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Pär Hylander skrev:
Motorn är lämnad på renovering efter 22 driftstimmar. Kolven tydligen rejält sliten men cylinder fin. Staken återanvändningsbar tydligen. Nya lager ska det bli. Upptäckte själv att reed-bladen läckte en hel del, kanske lite effekt att hämta där med nya sådana.

Har kört slut på ett par framdäck och tänkte lägga på att par andra begagnade (typ inkörda). Inga större problem att kränga av de gamla, men hur tusan ska man kränga på de nya? Finns det ngn gångbar metod utan specialverktyg? Har m h a såpa och handkraft fått över ena sidan på fälgen men sen tog det stopp. om specialverktyg krävs, vad är då gångbart utan att för den sakens skull kosta en smärre förmögenhet?


Det behövs inga specialverktyg för att lägga på däcken utan det är bara trycka på det. Såpa kan nog vara rätt bra använda. Till en början så kan det kännas omöjligt men när du krängt om några set så börjar du nog få in tekniken.
/Erik Nilsson

_________________
Erik Nilsson
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1199



Citat:
Har kört slut på ett par framdäck och tänkte lägga på att par andra begagnade (typ inkörda). Inga större problem att kränga av de gamla, men hur tusan ska man kränga på de nya? Finns det ngn gångbar metod utan specialverktyg? Har m h a såpa och handkraft fått över ena sidan på fälgen men sen tog det stopp. Om specialverktyg krävs, vad är då gångbart utan att för den sakens skull kosta en smärre förmögenhet?


Däcken måste krängas av/på över insidan av fälgen, tvärt emot vad man gör med bildäck. Den innre ytter-diametern är nämligen lite mindre än den yttre.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
per_cooper skrev:
Citat:
Har kört slut på ett par framdäck och tänkte lägga på att par andra begagnade (typ inkörda). Inga större problem att kränga av de gamla, men hur tusan ska man kränga på de nya? Finns det ngn gångbar metod utan specialverktyg? Har m h a såpa och handkraft fått över ena sidan på fälgen men sen tog det stopp. Om specialverktyg krävs, vad är då gångbart utan att för den sakens skull kosta en smärre förmögenhet?


Däcken måste krängas av/på över insidan av fälgen, tvärt emot vad man gör med bildäck. Den innre ytter-diametern är nämligen lite mindre än den yttre.


Ja, efter en del olika försök fick jag inte snitsen. Nycklen för mig var att se till att den delen av däcksidan som var i fälgen måste hamna i fälgdiket samt att massera till däcksidan så att den formade sig över fälgkanten.

_________________
Pär Hylander
Citera
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 652



Är också ny i klassen. Körde i klippan i helgen och lärde mig massor är som du säger en STOR omställning att köra med bilar bromsteknik spårval. Låter som du varvar för lite hade 11/88 och då varvade det 17200 i slutet av rakan. Varvtider i racet låg på låga 46.

_________________
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
Nordictimeattack SM segrare 2014
Citera
J.Nydell
Skanör
Här sen Jul 2006
Inlägg: 47



Tjena

Såg på sida 2 tror jag det var att du skulle köra V-power.(någon annan har kanske redan hunnit skriva detta)
NU sluta jag visserligen köra förra året, men budet då var att, man ej fick tävla med vpower. samt kanske de viktigaste Vpower blandar sig sämre med oljan än vad 98 gör = många har fått motorras.


tack o hej // Johan

_________________
Johan, Nydell
BMW 2002!
BMW e30 4d 320/325 88 m3 88 diff
BMW e30 2d 320/325 trimkam
Citera
Pär Moberg
Vetlanda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 142



är det någon som vet vad vattentempen ska ligga på när man kör...
vad jag kan se så hittar jag ingen termostat utan det är fritt flöde till kylaren....

Jag har ingen tejp på min kylare kanske behöver det för att komma upp i rätt arbetstemp??

Är en ICA Maranello 2002...

mvh Pär

_________________
Pär Moberg
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5133



Pär Moberg skrev:
är det någon som vet vad vattentempen ska ligga på när man kör...
vad jag kan se så hittar jag ingen termostat utan det är fritt flöde till kylaren....

Jag har ingen tejp på min kylare kanske behöver det för att komma upp i rätt arbetstemp??

Är en ICA Maranello 2002...

mvh Pär


Mellan 55-62 grader är lämplig vattentemp för trimmade tvåtaktare och tvåtakts racermotorer.

_________________
Roland Johansson
Citera
brainglow
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 510



Kul med lite mer gokart på rejsa

Vi har startat teamet Speedlab Karting

Två KZ2 kartar från Intrepid har vi och "leker" med, bara kört 2-3 ggr i vår/sommar, fantastiskt kul, men svårt! Blir nog mycket träning i år, ev tävling nästa!

Upplever också den personliga fysiken som ett stort problem, vi tar slut innan kartarna gör det om man säger så.. hehe

_________________
Patrik Rosén
Speedlab Crew - http://www.speedlab.se
3D-printing/Design - http://www.brainglow.se
Instagram - https://www.instagram.com/brainglow.studios/
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Gokart: Sport 2000 TonyKart/IAME Parilla Leopard -02/-04
<<   1, 2, 3, 4
1 besök senaste veckan (31895 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande