Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Smart ForTwo - 07 - Nyligen avklarad banträff
<<   1, 2, 3, 4
1 besök senaste veckan (22518 totalt)
Putt
Stockholm
Här sen Aug 2007
Inlägg: 188



mattiase skrev:
liten filmsnutt för den som undrar hur den låter nu med mitt nya avgassystem


http://www.youtube.com/v/KxaGj3ECfJc&hl=sv&fs=1&


Haha, känns absurt att se en Smart med det ljudet och farten komma på en liten landsväg thumbs up

Snacka om oortodoxt bygge, skönt att det finns folk som vågar bygga något annorlunda!

_________________
Patric Briby

Civic-Type R
Citera
mattiase
Stockholm
Här sen Mar 2006
Inlägg: 148


Trådstartare
Fuchs skrev:
ojfan nu vart jag lite avis...min låter ju knappt nånting jämfört med din.

kändes det nån markant skillnad?


Bilen går inte hundra tyvärr...Behöver mappa och skaffa en annan intercooler för att det ska kunna
lira!

Som det är nu tappar den orken över 4500varv när motorn blivit varm....med "kall" motor skjuter den på riktigt bra ända upp till 6000..Kan var så att den inte får tillräckligt med soppa... alternativt att laddtrycket drar iväg och att den då börjar spika och att knacksensorn säger ifrån...

Förhoppningsvis får jag ordning på den innan oktober....

_________________
Mattias Ekholm
Kör: Audi A3 -15
Körde: Smart ForTwo -07, BMW z3 2.8 coupe -98
Citera
mattiase
Stockholm
Här sen Mar 2006
Inlägg: 148


Trådstartare
Putt skrev:
mattiase skrev:
liten filmsnutt för den som undrar hur den låter nu med mitt nya avgassystem


http://www.youtube.com/v/KxaGj3ECfJc&hl=sv&fs=1&


Haha, känns absurt att se en Smart med det ljudet och farten komma på en liten landsväg thumbs up

Snacka om oortodoxt bygge, skönt att det finns folk som vågar bygga något annorlunda!


hehe... fick en kul reaktion igår när jag skulle ut och filma. Det stod en kille några meter från bilen och pillade med sin lur...han tittade lite snabbt på mig när jag hoppade in i bilen men brydde sig inte mer om det. Men när jag startade upp bilen ryggade han tillbaka och stirrade chockat på mig...han följde mig med blicken tills jag skulle svänga 50m bort


Känns roligare att bygga på en långsam bil så den blir snabb utan att det syns alls.... Bilen ser original ut

_________________
Mattias Ekholm
Kör: Audi A3 -15
Körde: Smart ForTwo -07, BMW z3 2.8 coupe -98
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836



Verkligen udda med en fortwo. Hade det inte varit bättre att bygga på en Roadster ?

Avgassystemet låter riktigt najs. Hur gjorde du till slut med lambdasonden ? Det borde väl räcka att har sonden efter turbon - där blir avgasarna hyfsat bra blandat och kan reagera.

Laddluftkylet är säkert flaskhalsen i smarten. Blir det lite varmare ute (30grader) så drar min ner laddtrycket från 1bar till 0.5.
Kan det vara en lösning att misbruka AC:n till laddluftkylning ? Jag har aldrig sett en sån lösning, men på en mittmotorbil kan det ju vara intressant.

Spännande att ser när projektet spårar ur

_________________
Citera
mattiase
Stockholm
Här sen Mar 2006
Inlägg: 148


Trådstartare
oje skrev:
Verkligen udda med en fortwo. Hade det inte varit bättre att bygga på en Roadster ?

Avgassystemet låter riktigt najs. Hur gjorde du till slut med lambdasonden ? Det borde väl räcka att har sonden efter turbon - där blir avgasarna hyfsat bra blandat och kan reagera.

Laddluftkylet är säkert flaskhalsen i smarten. Blir det lite varmare ute (30grader) så drar min ner laddtrycket från 1bar till 0.5.
Kan det vara en lösning att misbruka AC:n till laddluftkylning ? Jag har aldrig sett en sån lösning, men på en mittmotorbil kan det ju vara intressant.

Spännande att ser när projektet spårar ur



Hade tänkt köpa en Roadster från början men va otålig och orkade inte vänta på "rätt" bil !

Nu i efterhand är jag både glad och ledsen att jag inte valde en roadster... Glad eftersom motorn i min bil tål betydligt mer effekt än motorn som fanns i Roadstern...och lite ledsen eftersom en Roadster har bättre potential på bana! Å andra sidan finns det folk som kör med motorn från min bil i Roadsters och kör på bana med rätt bra tempo...

Fast det är lite mer otippat att se min bil blåsa förbi i högt tempo än en Roadster som har "en aning" mer sportig look...


AC sitter inte i riktiga sportbilar

_________________
Mattias Ekholm
Kör: Audi A3 -15
Körde: Smart ForTwo -07, BMW z3 2.8 coupe -98
Citera
Fuchs
Trosa
Här sen Sep 2005
Inlägg: 2303



jo det känner jag igen. Min smart ser utifrån helt org ut och folk bli nästan lite irreterad när jag kommer med bra fart. Inte sällan att de måste gasa på när jag kör om med 150 eller mer.
om du ändå ska mappa om så kolla tex även på bränsletrycksfördelaren. I min 600ccm sitter det tex en med 3,8bar jag höjde till ca3,9 men tänker att byter till en från en audi a6 som har 4,0 och ska passa rakt av. Tycker att det hittills har gjort en del i mellan registret. (3200-4800ca)
Ifall du leta efter nån som kan mappa så kan jag rekomendera TM Chiptuning i eskilstuna...mkt trevligt och seriöst folk.

_________________
Philipp Klement
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836



mattiase skrev:
AC sitter inte i riktiga sportbilar


Du skall ju inte kyla föraren med AC:n utan insugsluften.

_________________
Citera
mattiase
Stockholm
Här sen Mar 2006
Inlägg: 148


Trådstartare
oje skrev:
mattiase skrev:
AC sitter inte i riktiga sportbilar


Du skall ju inte kyla föraren med AC:n utan insugsluften.


Svårt när man inte har nån AC alls :P

_________________
Mattias Ekholm
Kör: Audi A3 -15
Körde: Smart ForTwo -07, BMW z3 2.8 coupe -98
Citera
Fuchs
Trosa
Här sen Sep 2005
Inlägg: 2303



jag vet tyvärr inte hur din intercooler sitter men ifall du kommer på nån bra lösning så visa gärna då jag verkligen ha samma problem. min bil går över huvud taget väldigt varm så nåt på kylningsfronten måste jag göre på alla plan

_________________
Philipp Klement
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Bredda hela det löstagbara bakpartiet en 10-20 cm, så får ni ett rejält intag på var sida, samt får ni plats för extra spårvidd och/eller feta bakdäck som extra bonus...!


EDIT: ok; kanske inte ser så original ut iofs... Fast å andra sidan är det kanske mindre iögonfallande än extra scoop och sådant?

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
mattiase
Stockholm
Här sen Mar 2006
Inlägg: 148


Trådstartare
olofson skrev:
Bredda hela det löstagbara bakpartiet en 10-20 cm, så får ni ett rejält intag på var sida, samt får ni plats för extra spårvidd och/eller feta bakdäck som extra bonus...!


Bakskärmarna är tillräckligt breda för att kunna bygga luftintag...

Det är ju bara den där lilla detaljen att bilen inte ser original ut längre då...

/Mattias

_________________
Mattias Ekholm
Kör: Audi A3 -15
Körde: Smart ForTwo -07, BMW z3 2.8 coupe -98
Citera
mattiase
Stockholm
Här sen Mar 2006
Inlägg: 148


Trådstartare
Banträff på söndag för den lille krabaten!

Kommer säkert upp både film och bilder framöver

_________________
Mattias Ekholm
Kör: Audi A3 -15
Körde: Smart ForTwo -07, BMW z3 2.8 coupe -98
Citera
mattiase
Stockholm
Här sen Mar 2006
Inlägg: 148


Trådstartare
En bild till att börja med



_________________
Mattias Ekholm
Kör: Audi A3 -15
Körde: Smart ForTwo -07, BMW z3 2.8 coupe -98
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Smart ForTwo - 07 - Nyligen avklarad banträff
<<   1, 2, 3, 4
1 besök senaste veckan (22518 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande