Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E30 -87 | - TILL SALU -
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
3 besök senaste veckan (39083 totalt)
zim
småland
Här sen Jul 2007
Inlägg: 243


Trådstartare
tyskstuk skrev:
Sorgligt att se bilderna, man blir så trött. Eftersom det är ett så vanligt problem så tycker man att säljaren åtminstone kunde dra runt wellpapp över bubbelplasten eller något sådant. Jag fick en växellåda med transportskada från bussgods, och de ersatte mig för lagningen iaf. Hoppas det löser sig, men lägg inte för mycket energi på det.


Får man ett paket med dåligt emballage så borde man ju vara lite rätt om det, men det är väl för jobbigt tydligen.

_________________
Simon Möllefors

Kör: M3 e30 -87
Körde: Mini Cooper -97
Citera
zim
småland
Här sen Jul 2007
Inlägg: 243


Trådstartare
Figgeh skrev:
Hur mycket fick du ge för buren?


kolla på PPF, den med alla extra stag, och så drar du bort 2000kr

_________________
Simon Möllefors

Kör: M3 e30 -87
Körde: Mini Cooper -97
Citera
zim
småland
Här sen Jul 2007
Inlägg: 243


Trådstartare
Lite problem men bur-monteringen...


Började med bågen vid b-stolparna, sköt in rören som går bakåt till max, för att få i främre delen.
Så långt allt väl, får ihop fram och bakdel, men sen kommer vi till problemet.

När jag sedan ska dra ut de bakre rören så går de inte dra ut så långt så att man får i bultarna i hålen, utan de tar i hjulhusen istället.
Buren går inte dra fram längre.

Någon som har något bra tips?

Bilder kommer lite senare, glömde kameran i garaget.

_________________
Simon Möllefors

Kör: M3 e30 -87
Körde: Mini Cooper -97
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



zim skrev:
Lite problem men bur-monteringen...


Började med bågen vid b-stolparna, sköt in rören som går bakåt till max, för att få i främre delen.
Så långt allt väl, får ihop fram och bakdel, men sen kommer vi till problemet.

När jag sedan ska dra ut de bakre rören så går de inte dra ut så långt så att man får i bultarna i hålen, utan de tar i hjulhusen istället.
Buren går inte dra fram längre.

Någon som har något bra tips?

Bilder kommer lite senare, glömde kameran i garaget.


Provat de olika rören på båda sidorna? Jag var tvungen att ha rätt del på rätt ställe i min, olika hålbild i alla prylar, fick vrida och vända som en tok!

_________________
Viktor Starkman
Citera
zim
småland
Här sen Jul 2007
Inlägg: 243


Trådstartare
Ultura skrev:

Provat de olika rören på båda sidorna? Jag var tvungen att ha rätt del på rätt ställe i min, olika hålbild i alla prylar, fick vrida och vända som en tok!


Satte ihop den i vardagsrummet, när krysset skulle i såg jag att det var fel och vände på de bakre rören.
Bytte sida, och då passade det, sen kördes den hel på kärra till garaget, så det känns omöjligt att jag har blandat ihop dom.

Men det kunde vart det, tack för hjälpen i alla fall



Gjorde du på samma sätt när du satte i din?

_________________
Simon Möllefors

Kör: M3 e30 -87
Körde: Mini Cooper -97
Citera
zim
småland
Här sen Jul 2007
Inlägg: 243


Trådstartare
Krysset sitter inte i nu, och det är de bakre rören (som går mot hjulhusen) som inte vill ut tillräckligt långt.
Hjulhusen tar emot, och hela buren går inte flytta mer framåt.

Hur gör man?


_________________
Simon Möllefors

Kör: M3 e30 -87
Körde: Mini Cooper -97
Citera
Narin
Kristianstad
Här sen Apr 2006
Inlägg: 1248



Grattis, precis samma som jag hade problem med. Ställ upp buren exakt så som du vill ha den och gör klart alla andra hål och sätt i skruvar och spänn så den inte kan flytta sig, sen ritsar du runt i hålen på bakåt strävorna när du skjutit ut dom ända ut, sen tar du ut allt igen och borrar nya hål, några hål kan komma väldigt nära dom gamla men dom kanske du kan fylla med lite punkt svetsning. Annars kan det bli ett avlångt hål av det hela och strävorna kan röra sig, och det vill vi ju inte

Såg förövrigt att du inte hade några förstärknings plattor till dom bakre strävorna, dom måste ju dit först isf, 3mm tjocka och 60cm2 typ 60*100mm.

Hoppas du förstod hur jag menade

PS Jag svetsade mina förstärkningsplattor,kolla i tråden om du inte gjort. DS

Glömde, du måste ha X:et i innan detta görs annar får du inte dit det sen.

_________________
Mattias Narin 101xBTG-8:22
Porsche GT4-20
Citera
zim
småland
Här sen Jul 2007
Inlägg: 243


Trådstartare
Narin skrev:
Grattis, precis samma som jag hade problem med. Ställ upp buren exakt så som du vill ha den och gör klart alla andra hål och sätt i skruvar och spänn så den inte kan flytta sig, sen ritsar du runt i hålen på bakåt strävorna när du skjutit ut dom ända ut, sen tar du ut allt igen och borrar nya hål, några hål kan komma väldigt nära dom gamla men dom kanske du kan fylla med lite punkt svetsning. Annars kan det bli ett avlångt hål av det hela och strävorna kan röra sig, och det vill vi ju inte

Såg förövrigt att du inte hade några förstärknings plattor till dom bakre strävorna, dom måste ju dit först isf, 3mm tjocka och 60cm2 typ 60*100mm.

Hoppas du förstod hur jag menade

PS Jag svetsade mina förstärkningsplattor,kolla i tråden om du inte gjort. DS

Glömde, du måste ha X:et i innan detta görs annar får du inte dit det sen.


Fan, kan du inte komma men en enklare lösning?

Får väl dra lite i buren innan man ger sig på att göra nya hål, det SKA ju passa

Ska kapa förstärkningsplattorna lite sen med, onödigt att ha en del som bara hänger i luften.
Självklart har jag stenkoll på din tråd

_________________
Simon Möllefors

Kör: M3 e30 -87
Körde: Mini Cooper -97
Citera
Nisse Järnet
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 243



bullen! skrev:
tror inte någon någonsin fått en båge utan skador. antingen har rören skavt mot varandra eller är emballaget kasst. tråkigt som fan. finns ju dom som beställt cromade bågar oxå och det är ju inte lika enkelt att lappa på.
Min är nog fasen mer eller mindre oskadd faktiskt, har inte synat den med lupp med det finns absolut inget skrap iaf Men jag hade kanske tur.

zim: Kommer du räkna ihop all vikt du rensat? Skulle vara intressant att se

_________________
BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk.
BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk
Nisse Järnet
Citera
zim
småland
Här sen Jul 2007
Inlägg: 243


Trådstartare
Nisse Järnet skrev:
bullen! skrev:
tror inte någon någonsin fått en båge utan skador. antingen har rören skavt mot varandra eller är emballaget kasst. tråkigt som fan. finns ju dom som beställt cromade bågar oxå och det är ju inte lika enkelt att lappa på.
Min är nog fasen mer eller mindre oskadd faktiskt, har inte synat den med lupp med det finns absolut inget skrap iaf Men jag hade kanske tur.

zim: Kommer du räkna ihop all vikt du rensat? Skulle vara intressant att se


Vissa har tur


Kommer räkna ihop all vikt sen, ska bli intressant och se hur mycket man fått bort

_________________
Simon Möllefors

Kör: M3 e30 -87
Körde: Mini Cooper -97
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8318



zim skrev:
Krysset sitter inte i nu, och det är de bakre rören (som går mot hjulhusen) som inte vill ut tillräckligt långt. Hjulhusen tar emot, och hela buren går inte flytta mer framåt.


Jag förstår inte hur du menar?

Är problemet att du inte kan få bak buren tillräckligt för att rören skall ta i hjulhusen - eller - är det så att hjulhusen inte medger att du får in buren för den går inte att få längre fram?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
zim
småland
Här sen Jul 2007
Inlägg: 243


Trådstartare
BTG skrev:
zim skrev:
Krysset sitter inte i nu, och det är de bakre rören (som går mot hjulhusen) som inte vill ut tillräckligt långt. Hjulhusen tar emot, och hela buren går inte flytta mer framåt.


Jag förstår inte hur du menar?

Är problemet att du inte kan få bak buren tillräckligt för att rören skall ta i hjulhusen - eller - är det så att hjulhusen inte medger att du får in buren för den går inte att få längre fram?


Nu kanske det kan bli lättare

Röret med pilen ska ut längre mot hjulhuset (som pilen visar) men där tar ju hjulhuset emot.
Som du ser på den vackra paint-bilden så måste röret ut lite till för att man ska få igenom bultarna.


_________________
Simon Möllefors

Kör: M3 e30 -87
Körde: Mini Cooper -97
Citera
Daniel Gudmundsson
Jonstorp
Här sen Jul 2003
Inlägg: 756



Så blir det med taklucka... När jag monterade min bur (sparco) fick jag kapa benen mot hjulhusen och vid B stolpen en del. För att det skulle stämma fick jag luta hela buren bakåt, tror att jag kapade bakre benten med 6-7 cm. Staget som sitter bakom sätena går då i kardantunneln.

_________________
Daniel Gudmundsson

Kör BMW
Citera
Ricke_1602
Lindås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 460



Du kan inte lyfta huvudbågen lite så att du får ut dom bakre rören lite mera?

_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW 525 Touring - 07
*BMW 1602-71 2,2L motor
Citera
zim
småland
Här sen Jul 2007
Inlägg: 243


Trådstartare
Daniel Gudmundsson skrev:
Så blir det med taklucka... När jag monterade min bur (sparco) fick jag kapa benen mot hjulhusen och vid B stolpen en del. För att det skulle stämma fick jag luta hela buren bakåt, tror att jag kapade bakre benten med 6-7 cm. Staget som sitter bakom sätena går då i kardantunneln.


I så fall är det lättare att borra nya hål till de bakre rören, fast då kan det bli lite svårt att få dit krysset sen.
Har beställt bur för bil med tak-lucka.

_________________
Simon Möllefors

Kör: M3 e30 -87
Körde: Mini Cooper -97
Citera
zim
småland
Här sen Jul 2007
Inlägg: 243


Trådstartare
Ricke_1602 skrev:
Du kan inte lyfta huvudbågen lite så att du får ut dom bakre rören lite mera?


Har försökt både framåt och uppåt, men det finns inte tillräckligt med plats.

_________________
Simon Möllefors

Kör: M3 e30 -87
Körde: Mini Cooper -97
Citera
Narin
Kristianstad
Här sen Apr 2006
Inlägg: 1248



Hur mycket handlar det om? Det är säkert uträknat att du ska ha förstärknings-plattorna också. Och då stämmer det kanske med X:et med.

_________________
Mattias Narin 101xBTG-8:22
Porsche GT4-20
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8318



ok, då förstår jag problemet! Men går det inte att göra som Daniel föreslår, dvs att även om den inte går att få framåt mer, går det att få den uppåt?

Är det en Weicher-bur? om det är det så kan det vara intressant som ref. att veta att min passade. (Jag har el-sollucka, rejsigt värre! )

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
zim
småland
Här sen Jul 2007
Inlägg: 243


Trådstartare
Narin skrev:
Hur mycket handlar det om? Det är säkert uträknat att du ska ha förstärknings-plattorna också. Och då stämmer det kanske med X:et med.


Har provat med både en och två plattor under benet, men det går ändå inte.

_________________
Simon Möllefors

Kör: M3 e30 -87
Körde: Mini Cooper -97
Citera
zim
småland
Här sen Jul 2007
Inlägg: 243


Trådstartare
BTG skrev:
ok, då förstår jag problemet! Men går det inte att göra som Daniel föreslår, dvs att även om den inte går att få framåt mer, går det att få den uppåt?

Är det en Weicher-bur? om det är det så kan det vara intressant som ref. att veta att min passade. (Jag har el-sollucka, rejsigt värre! )


Det är en wiechers-bur, och jag har också den rejsiga el-takluckan

Ska ner till garaget nu och se om man kan lösa problemet.

Tack för alla tips hittills! thumbs up

_________________
Simon Möllefors

Kör: M3 e30 -87
Körde: Mini Cooper -97
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



zim skrev:


Satte ihop den i vardagsrummet, när krysset skulle i såg jag att det var fel och vände på de bakre rören.
Bytte sida, och då passade det, sen kördes den hel på kärra till garaget, så det känns omöjligt att jag har blandat ihop dom.

Men det kunde vart det, tack för hjälpen i alla fall



Gjorde du på samma sätt när du satte i din?


Det är ju ofta det enkla som glöms, hehe, jag satte bara in allt i bilen, när allt var rest o skarvhylsor var på och alltihopa märkte jag att inga skarvhylsor passade och bakre stagen satt fel så krysset inte passade , så det var bara o plocka ut allt igen o byta plats o vrida o vända, jag hade behövt lite av dina stag bakåt.. mina är nästan lite för korta istället.

_________________
Viktor Starkman
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E30 -87 | - TILL SALU -
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
3 besök senaste veckan (39083 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande