Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 9000 2,0T 1988 TBR performance (såld)
<<   1, 2, 3, 4
16774 besök totalt
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3453



Härligt med en gammal 9000 som banbil!

Några tips (hoppas du inte tar illa upp):

1. Greenstuff är sällan (aldrig?) bra vid hårdare körning. Om jag skulle välja mellan original och Greenstuff skulle jag utan tvekan välja original. Jag körde 90 varv på Gotland Ring med originalbelägg och Biltema (oslitsade) skivor utan några som helst problem. Beläggen slets cca. 40%.

2. Stor turbo hjälper sällan. Jag skulle hellre satsat på lite mindre turbo och vassare kammar. Det ger större register och sparar lådan.

3. Man ser att bilen eldar innerhjulet i konbanan. Någon sorts låsbar diff skulle hjälpa mer än stor turbo. Dom är dock dyra för 9000.

4. Har du gjort något åt hjulvinklar? Mer camber, mer caster och (betydligt) hårdare fjädrar skulle antagligen göra underverk för väghållningen.

5. Sänkfjädrar är sällan mycket hårdare än original. Man ser att bilen kränger ganska friskt i konbanan. Hårdare fjädrar behöver inte vara alltför dyrt. Jag tillverkade egna genom att kapa lämpliga Biltema-fjädrar. Visserligen till en og900 men det kanske finns lämpliga för din bil också?

5. R-däck?

För att avrunda:

Låg vikt, omgjorda hjulvinklar, korrekt fjäderhårdhet, R-däck och diffbroms skulle göra betydligt mer för varvtider än en stor turbo. Jag förstår att stor turbo och mycket effekt är roligt på gatan men det spelar sällan stor roll när det börjar svänga. Jag sänkte laddet från 1.1 bar till 0.4 bar när jag körde konbana för att testa och fick i stort sett samma tider

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
SRD
Kvänum
Här sen Dec 2005
Inlägg: 902


Trådstartare
tar inte illa upp men det som är gjort på bilen har hänt på ca 6 månader
sedan kör jag inte med den stora turbon utan har en irx450 från svenskturbo service
. greenstuffbeläggen är som du säjer rent skräp dammar inte och bromsar inte haha.
fast det satt på när jag köpte bilen.
tanken är att bilen får vara som den är denna sommar. för att sedan rivas ner totalt under vintern.
ser denna sommar som en chans att hitta det jag inte gillar och göra det bättre.

men är mycket tacksam för alla tips å ider.

bakvangnen är ju som bekant inget vidare på dessa. har planer på att ta ifrån saab 9-5 i stället.

_________________
Jimmy Bronwaller
WWW.speeding.nu
Citera
SRD
Kvänum
Här sen Dec 2005
Inlägg: 902


Trådstartare
bilen är såld

_________________
Jimmy Bronwaller
WWW.speeding.nu
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 9000 2,0T 1988 TBR performance (såld)
<<   1, 2, 3, 4
16774 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande