Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944T-87/Volvo
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
2 besök senaste veckan (104970 totalt)
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
Så är det, nu är det snart höst/vinter och det börjar bli dags att krypa in i garaget igen.

Sommaren har innefattat både köp och försäljning av båge plus köp av ett sommartorp där mkt tid har spenderats..

Bilen står precis som jag lämnade den i våras, inte en skruv har rörts på den och snart ska jag fortsätta med mitt oljetrågsbygge och ombyggnad av oljepumpen..

Under sommaren har dock en del dyra och mindre dyra delar inhandlats till projektet.

Bland annat har jag köpt en sexpuckad Sinterlamell från Dalhems. Jag köpte löst nav med Porschens splines och det nitade jag ihop med lamellen som har Volvons diameter.
Vidare så köpte jag mig en oljekylare, som ska sitta där intercoolern satt, och ett termoblock med termostat att montera mellan motor och oljefilter, jag hoppas det får plats, det kan bli trångt vid turbon.

Jag har även köpt en Walbropump och soppafilter+fuelrail från Nuke.
Bränsletrycksregulator, 875cc-spridare, dumpventil, triggerskiva, en knippe givare och ett Megasquirt är också inhandlat och nu börjar det bli dags att montera ihop grejerna tycker jag.

_________________
Urban Karlsson
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11327



Ubbejävel skrev:
Bland annat har jag köpt en sexpuckad Sinterlamell från Dalhems. Jag köpte löst nav med Porschens splines och det nitade jag ihop med lamellen som har Volvons diameter.


Jag får passa på att tacka för att du skrev om det tidigare i år, det gjorde att jag köpte Porschenav och Opellamell hos Dalhems.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
Marcus Gustafsson skrev:
Ubbejävel skrev:
Bland annat har jag köpt en sexpuckad Sinterlamell från Dalhems. Jag köpte löst nav med Porschens splines och det nitade jag ihop med lamellen som har Volvons diameter.


Jag får passa på att tacka för att du skrev om det tidigare i år, det gjorde att jag köpte Porschenav och Opellamell hos Dalhems.


Visst är det smidigt? Nästan som Lego

_________________
Urban Karlsson
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
Nu har jag börjat greja lite med Porschen igen.

Jag har byggt färdigt oljetråget och det blev hyfsat men kommer inte att vinna några skönhetstävlingar, som tur är så syns det ju inte så väl där det sitter.
Vidare så har jag skruvat isär motorn helt och hållet, kolvar och stakar ska bytas mot kraftigare doningar som är beställda av Sten Parner (SPM) men tyvärr är det lite väntetid på kolvarna.

Jag har plockat isär hela toppen också och har börjat snygga till lite i kanalerna, det blir ingen direkt portning men det skadar inte att slipa till lite konstiga kanter och ta bort lite gjutskägg.

Jag märkte också att ett par avgasventiler är ganska kärva i styrningarna, finns det nån brotch till sånt?

Nu ligger det fyra stycken VAG "coil on plug" tändspolar och väntar i garaget också, det ska bli intressant att se om jag kan få mitt MS att lira ihop med en EDIS4-modul och dessa tändspolar sen..

_________________
Urban Karlsson
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
Jag väntar fortfarande på att mina nya kolvar ska komma hem men nu har jag blivit lovad att få dem till julhelgen och det passar ju bra :-)

Under tiden pillar jag lite med slipstiftet i toppen, det finns lite konstiga kanter och ojämnheter som man kan snygga till lite..




Jag köpte Biltemas minsta luftdrivna slipmaskin och nåt kit med tio slipstift idag. Slipstiften verkar helt ok men chucken på slipmaskinen har strulat lite med mig redan, man får inte världens bästa maskin för 240 spänn.

I veckan ska jag försöka få tag på insugspackning som jag kan använda när jag matchportar insuget mot toppen.

_________________
Urban Karlsson
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
Igår kontrollerade jag passformen på kanalerna mellan insug och topp och det såg inget vidare ut faktiskt..
När insuget är monterat mot toppen så ligger det ca 3-4mm fel i höjdled. Det är alltså rejäla kanter att ta hand om men det löser sig så fort jag skaffat fram en insugspackning..

Volvo var tydligen inte så noga när bulthålen skulle borras och gängas en gång i tiden men det är ju kul att det finns saker att förbättra också

_________________
Urban Karlsson
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
Nu är ju då alltså julhelgen här och jag har fortfarande inte fått några kolvar och det irriterar mig ganska rejält faktiskt, det känns som om hela julhelgen är förstörd...

Idag fick jag för mig att jag skulle rengöra blocket på utsidan och spruta på lite färg för att se om det gick att få det att se lite mer ut som ett aluminiumblock. Resultatet blev väl "sådär" men det går säkert att lura nån halvblind och lätt sinnesslö stackare med det nu....på långt avstånd... Det lyser ju i alla fall inte rödblock om det längre..
Jag borrade och gängade också hålet för oljereturen från turbon och drog i en hydraulkoppling..



Jag passade även på att lägga på toppen och montera dit thermoblocket mellan motorn och oljefiltret för att se om oljefiltret tog i turbon men det verkar vara lugnt.


_________________
Urban Karlsson
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
Precis som på de flesta 944or som har gått lite så var växellänkaget ganska slitet och glappt. Det mesta av glappet satt i själva spaken och där bytte jag ut den slitna lilla axeln med låsringen mot en bult med gänga istället.

En del glapp gick också att härleda till växelkorset bak vid lådan och jag vore ju bara dum om jag inte tittade på det också nu när jag har växellådan bortmonterad. Växelkorset är en liten historia tillverkad av plast som glappar upp sig i hålen med tiden. En ny kostar nån trehundring plus frakt vilken kanske inte är så mycket men jag bestämde mig ändå för att tillverka en ny själv av aluminium istället.

Resultatet blev kanon, glappet är helt borta..

_________________
Urban Karlsson
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Ubbejävel skrev:

Nu ligger det fyra stycken VAG "coil on plug" tändspolar och väntar i garaget också, det ska bli intressant att se om jag kan få mitt MS att lira ihop med en EDIS4-modul och dessa tändspolar sen..


Hej!

Roligt bygge! Hoppas att det går vägen!

Varför vill du använda EDIS-4 och VAG spolar tillsammans? VAG-spolar (om det är 1.8T spolar du pratar om) har inbyggda tändförstärkare och behöver ingen EDIS. Dvs. dom vill bara ha +12V och triggerpuls så tänder dom.

Dessutom är EDIS-4 ett wastefire-modul och 1.8T spolar är "enskilda". Iofs. kan man alltid parallelkoppla triggertrådar på två 1.8T spolar om man absolut will köra wastefire.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
beepbeep skrev:
Ubbejävel skrev:

Nu ligger det fyra stycken VAG "coil on plug" tändspolar och väntar i garaget också, det ska bli intressant att se om jag kan få mitt MS att lira ihop med en EDIS4-modul och dessa tändspolar sen..


Hej!

Roligt bygge! Hoppas att det går vägen!

Varför vill du använda EDIS-4 och VAG spolar tillsammans? VAG-spolar (om det är 1.8T spolar du pratar om) har inbyggda tändförstärkare och behöver ingen EDIS. Dvs. dom vill bara ha +12V och triggerpuls så tänder dom.

Dessutom är EDIS-4 ett wastefire-modul och 1.8T spolar är "enskilda". Iofs. kan man alltid parallelkoppla triggertrådar på två 1.8T spolar om man absolut will köra wastefire.


Sen jag köpte spolarna och skrev det där så har jag också insett att det blev fel.
Jag kommer nog strunta i VAG-spolarna och köra med EDIS-spolen istället..
Men jag kan också villigt erkänna att när jag väl kommer till styrsystemet och tändningen så är jag ganska grön men det löser sig nog..

_________________
Urban Karlsson
Citera
Doc
Göteborg
Här sen Aug 2007
Inlägg: 36



Kul bygge!


_________________
Tobias Pervik

BMW 525i -01
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3366



Är det verkligen OK att byta remhjulet med svängningsdämpare till ett utan dämpare?

I övrigt ett härligt respektlöst bygge! thumbs up

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
klabbe.p
Skåne
Här sen Apr 2006
Inlägg: 148



Mats Klinglöf skrev:
Är det verkligen OK att byta remhjulet med svängningsdämpare till ett utan dämpare?

I övrigt ett härligt respektlöst bygge! thumbs up


Sitter ingen svängningsdämpare orginal, så de e inga problem att köra som ubbe ska göra thumbs up

Fränt projekt!!

_________________
MvH
Klas-Göran Winqvist
Citera
3UBA296
Göteborg
Här sen Jan 2007
Inlägg: 26



Mitt favoritprojekt! Jobba på nu.

_________________
John Svensson
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
3UBA296 skrev:
Mitt favoritprojekt! Jobba på nu.


Det kommer jag att göra så fort jag får hem prylarna jag beställt. Innan dess kan jag bara pilla med lite oljebyte i växellåda och såna tråkiga grejer

_________________
Urban Karlsson
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
Äntligen har jag fått beskedet att mina kolvar förmodligen levereras till SPM idag och funkar det som det ska så ska farbror Parner hinna fräsa urtagen för ventilerna under morgondagen så jag kan åka och hämta dem och vevstakarna då, det ser jag fram emot!!

De senaste dagarna har jag bråkat lite med växellådan.
Tanken var att jag skulle byta olja i den lite fort men oljepluggarna var av en helt annan åsikt och vägrade helt enkelt låta sig vridas ur hela. Det slutade med att jag fick svetsa fast en mojäng på dem och då, med hjälp av värmen från svetsandet och att jag hade nåt bättre att ta tag i, så släppte de till sist!!
Rent spontant så känns det nästan som att de aldrig har varit urdragna sen bilen var ny, jag hoppas jag har fel..



I alla fall så letade jag upp två nya pluggar, lite rejälare grejer med gummitätning å allt, och så köpte jag på mig två liter Redline MTL som jag har läst mig till ska funka bra i dessa lådor..
oljan är nu i lådan, pluggarna är på plats och växellådan med transaxelröret sitter fastbultat på bilen igen.

Det är faktiskt det första på bilen som jag verkligen skruvar fast på riktigt igen, de första bultarna jag har kunnat dra åt för att de ska vara åtdragna och det känns faktiskt ganska bra

_________________
Urban Karlsson
Citera
Jockek
Boxholm
Här sen Dec 2007
Inlägg: 199



Ah! Nu hittade jag din tråd
Visste att du höll på med en 944 men inte att du byggde den så här, kul! thumbs up
Jag och morfar kanske kan smyga förbi och göra ett lite besök hos dig någon dag?

Detta kommer givetvis att fortsätta följas


Mvh
Joakim

_________________
Joakim Karlsson -89

Volvo 960 T6 TT racechassi.
Volvo 940 B6284t dubbelturbo.
Volvo Amazon M50B25 turbo - Såld.
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
Tjena Jocke!

Ni är förstås välkomna att titta in när som helst men just nu känns det som att det inte finns så mycket att titta på. Det mesta är isärskruvat för stunden men inom kort ska i alla fall botten av motorn vara ihopskruvad och monterad i bilen, då är det lättare att få en bild av hur jag tänkt mig..

_________________
Urban Karlsson
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
Så har jag äntligen fått mina efterlängtade kolvar och stakar!!




_________________
Urban Karlsson
Citera
Jockek
Boxholm
Här sen Dec 2007
Inlägg: 199



Ubbejävel skrev:
Tjena Jocke!

Ni är förstås välkomna att titta in när som helst men just nu känns det som att det inte finns så mycket att titta på. Det mesta är isärskruvat för stunden men inom kort ska i alla fall botten av motorn vara ihopskruvad och monterad i bilen, då är det lättare att få en bild av hur jag tänkt mig..



Det låter trevligt, håller lite koll på ditt bygge här så hör vi av oss innan vi tittar ner
Du är välkommen upp till oss också, alltid kaffe/fika kl 11 och 15 vardag


Det ser bra ut förövrigt thumbs up



Mvh
Joakim

_________________
Joakim Karlsson -89

Volvo 960 T6 TT racechassi.
Volvo 940 B6284t dubbelturbo.
Volvo Amazon M50B25 turbo - Såld.
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
Ni kan ju tänka er att jag blev lite förvånad när jag stod och pillade på mina nya kolvar och det visade sig att de inte gick i cylindrarna..
Jag tänkte självklart direkt att det hade blivit ett missförstånd mellan mig och Parner och jag kastade mig därför på luren och frågade honom varför det blivit som det blev..
Han lät bara väldigt förvånad i andra änden och frågade mig: "-Vadå, du hade väl inte räknat med att köra med originalborr? Du måste ju upp till första överdimension och få nya friska, RUNDA hål!"

Så det blir alltså inget skruva i helgen men nästa helg ska jag rulla iväg med blocket till en före detta jobbarkompis som äger en motorrenoveringsfirma och då jävlar ska det borras! Frågan är om jag inte ska ta med veven också så han får balansera den samtidigt..

_________________
Urban Karlsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944T-87/Volvo
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
2 besök senaste veckan (104970 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande