Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Europa "Else" S2 1969
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
4 besök senaste veckan (43704 totalt)
Berne
Lenhovda
Här sen Sep 2004
Inlägg: 99



Hej Jakob
En träff låter ju trevligt, det är jag gärna med på.
Jag har ju renoverat hus men nu ska vi flytta in om ett par veckor, därefter blir det lite tid över till garage och bilar. hoppas komma en bra bit på med Europan i höst.
Ser trevligt ut med insug och ventilkåpa. Ska det bli 100% original nu?

_________________
Berne Fransson
Esther Se7en -06 Lotus Europa S2 -70
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=32034
Citera
jacke
värnamo
Här sen Dec 2007
Inlägg: 84


Trådstartare
Det blir nog inte mer orginal mer än att jag kommer ha "Else" motorn i verkstan och sedan om man skulle vilja sälja till en orginal freak så har man den motorn. Berg motorn går ju så fint så den plockar jag inte ur i första taget. Får ju många olika förslag om vilken motor jag ska ha i bilen. Racing rävarna tycker naturligtvis Berg motorn och orginal freaksen tycker "else" motorn. Berne du har möjligtvis inga motordelar över från din Europa?(foder, kolvar eller ventiler)

_________________
jakob rydh
Citera
CARGASM
Jönköping
Här sen Jul 2005
Inlägg: 261



Ger mig in i kolv frågan.

Jag har rivit min 1565 x-flow motor i beståndsdelar, tänker bygga ihop en värsting av den.
Men dom kolvarna som satt i vet jag ingenting om, motorn va ej orginal men tidigare ägare vet ingenting..

När jag sökt på nätet så verkar hög komp kolvarna ha en upphöjning på mitten, men vara raka i kanterna.
Mina kolvar är ju plana, men med försänkningar på kanterna.

Vad har jag för kolvar & fanns det någon som hade nya högkomp kolvar med foder till salu ??


_________________
Rickard Fritz, Ferrari 308 QV GTS, Porsche GT4

omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Citera
jacke
värnamo
Här sen Dec 2007
Inlägg: 84


Trådstartare
Jag visade den här annonsen för en "Renault 16 specialist" http://cgi.ebay.co.uk/PISTONS-To-SUIT-RENAULT-16TS-OR-LOTUS-EUROPA-NEW . . . . och fick detta svaret

Vad jag kan se så är det högkompskolvar till en cross-flow motor, förmodligen en R17TL. Ger i så fall 9,2. R17TS har högre komp 10,25 men ser annorlunda ut.

OBS. dessa kolvar passar bara till cross-flow, upphöjningen passar inte i förbränningsrummen och nedfasningarna vid sidorna är för att ventilerna skall få plats.

Kolvarna som sitter i 1565cc motorn som inte är crossflow ska se ut så här





Själv ska jag ha gordini kolvar i min crossflow (ska kunna köpas på mecaparts) men har ingen aning hur dom ser ut. Har en kontakt i Usa som tar upp beställningar på hög komp kolvar som ska passa till den vanliga 1470cc/ 1565cc motorn om du är intresserad Rickard. Annars är det nog bäst att höra med Arne vilka kolvar som passar din motor bäst. Hur många motorer har du till din Europa Rickard?

_________________
jakob rydh
Citera
CARGASM
Jönköping
Här sen Jul 2005
Inlägg: 261



Har haft koll på den annonsen på e-bay men kom fram till att dom inte va vad jag va ute efter.
Min motor kommer från en 17TS.

Jag har numera bara en motor, hade ett par st tidigare, men gjorde mig av med dom.
Däremot så har jag köpt på mig en hel del trimdelar, arnes värsta topp, superlätta ventil lyftare & vass kam.
Det som fattas nu är lätta stötstänger, lättat svänghjul & brytarlöst tändsystem, samt rätt kolvar.

Sen ska jag lätta vipparmarna enligt arnes instruktioner, samt tillverka optimerade insugsrör till mina weber 45:or, balansera vevaxeln & snickra ihop ett grenrör också det enligt arnes instruktioner.

Ska uppåt landet å jobba snart så jag hoppas kunna svänga förbi arne & ta ett snack med honom om mina kolvar.

_________________
Rickard Fritz, Ferrari 308 QV GTS, Porsche GT4

omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Citera
Berne
Lenhovda
Här sen Sep 2004
Inlägg: 99



Tyvärr har jag inga grejor till originalmotorn. jag har ju den motorn kvar men den sitter fast och har stoppats undan i ett mörkt hörn i väntan på bättre tider om väldigt måånga år. Nu är det arnebergare som gäller. (fan va ja längtar efter att sätta tänderna i renoveringen)

_________________
Berne Fransson
Esther Se7en -06 Lotus Europa S2 -70
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=32034
Citera
jacke
värnamo
Här sen Dec 2007
Inlägg: 84


Trådstartare
om det är en 1470cc motor du har Berne skulle jag gärna vilja se hur kolvtopparna ser ut. Tittade i en gammal Winners choice från 1980 och fick se ett reportage av Harald Ackselsson " Så blev jag Lotus ägare" Ringer det nägra klockor Berne? Tror det är ett reportage om din bil. Något jag ska kopiera till dig?

_________________
jakob rydh
Citera
Berne
Lenhovda
Här sen Sep 2004
Inlägg: 99



nej det ringer inga klockor kl 07 en lördagsmorgon men blir naturligtvis vääääldigt nyfiken om min bil varit med i WC. Kan du se regnumret? Börjar det på ANF?

Jag har inte lyft toppen på min gamla motor men man kanske kan se genom tändstiftshålet?
Har du nåt rektoskop jag kan låna?
kanske kan fråga på vårdcentralen om dom lånar ut till sådana ändamål

_________________
Berne Fransson
Esther Se7en -06 Lotus Europa S2 -70
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=32034
Citera
jacke
värnamo
Här sen Dec 2007
Inlägg: 84


Trådstartare
Bilen har den gamla sortens regnummer och det är AA31342. Han skriver hur han vann bilen och vad som har hänt sedan. Nä, något rektoskop har jag inte, min mage mår bra Någo annan som har en bild på kolvar till en 1470cc motor?

Upptäckte att det är två olika regnummer på olika bilder. Den ena bilen har numret jag skrev den andra har reg nummer AB 31386. Fanss det flera bilar man kunde vinna Berne? Harald ska ha vunnit tävlingen som utlystes i Teknikens värld november 1969. Där tröstpriset var 249 signalhorn i mässing

_________________
jakob rydh
Citera
CARGASM
Jönköping
Här sen Jul 2005
Inlägg: 261



Jag känner till en man i sthlms trakten som fortfarande äger en Europa han vann på 60-70 talet, den bilen lär också vara under renovering. Namnet har jag tyvärr glömt bort, men jag minns att när berne köpte sin så trodde jag att det handlade om denna bil. Så tydligen har man lottat ut minst 2 europor i sverige.

_________________
Rickard Fritz, Ferrari 308 QV GTS, Porsche GT4

omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Citera
Berne
Lenhovda
Här sen Sep 2004
Inlägg: 99



Jaha då finns det tydligen 2 bilar som Teknikens Värld haft som vinst i en tävling. min bil fanns med i dec.-70. Regnumret var AB 46140 och vinnaren heter Jörgen Isacsson och bor i Stocholm.
Honom har jag talat med så jag vet att min bil är vinstbilen från 1970, därom råder ingen tvekan.

Kollade just i tidningen att det var 250 st tröstpriser, just det, signalhorn i mässing.
Tycker det låter konstigt med samma pris 2 år i rad men så var det tydligen.
Vet at ett år hade Tv en Fiat 850 Sportcupe som vinst ett år, tror det var -68, så dom var flitiga med att dela ut bilar på den tiden.

_________________
Berne Fransson
Esther Se7en -06 Lotus Europa S2 -70
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=32034
Citera
jacke
värnamo
Här sen Dec 2007
Inlägg: 84


Trådstartare
Tror nog att dom är flitigare på att dela ut bilar nuförtiden men vem vill ha en v70 i postkodslotteriet? Tacka vetja Lotusar och Fiat sportcoupe

_________________
jakob rydh
Citera
jacke
värnamo
Här sen Dec 2007
Inlägg: 84


Trådstartare
Volvo är ju mästare på säkerhet så vad gör ett par Volvo bälten i en Europa ? Så därför har jag idag bytt till orginal Kangol magnetic !! Lite pill måste jag säga då man måste ta bort båda stolarna för att nå fästena för bältet




_________________
jakob rydh
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1575



Är bälten std monterade vid fabriken på S2 orna ?

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
jacke
värnamo
Här sen Dec 2007
Inlägg: 84


Trådstartare
Jag vet inte om bältet var standard i Sverige men det verkar ha varit det i den Amerikanska Europan. Någon annan som vet?

_________________
jakob rydh
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1575



Tror det var standard och att dom eftermonterades i Sverige om jag inte hört fel , eller om engelskmännen gjorde det slarvigt och snabbt :P

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
peterssonh
Svedala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 17



Hade tidigare en S2 -70 som kom direkt från UK, den hade 3-punktsbälten från fabrik. Inte rullbälten utan fasta och med Lotuslogo på spännet. Bältesinfästningarna i trösklarna var helt bortrostade så jag satte in nya galvade och förstärkta från Spyder (vill jag minnas).

_________________
Håkan Petersson
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1575



Jacke , ta gärna en bild på infästningarna i karossen så kan man se om det är samma på s2 och s1

Har tyvärr ingen bild på dom som satt i , den hårddisken har craschat tillsammans med 3000 andra bilder på bilarna

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
nallepu
Broddetorp
Här sen Sep 2009
Inlägg: 10



Hej

Jag kan ta några bilder på mina infästningar om ni vill ,, det är ju dock på en special -73:a.

Dom bältena jag har är orginalmonterade i England . Om jag minns rätt vart det lag på bälten fram 1969 och i baksätet från 1971 .

Annars har jag samma fenomen på fästet i tröskeln dvs totalt upprostat på höger sida , starkt rostangripet på vänster . Så det är bara att tillverka nya , vilket ju inte är svårt , är ju faktiskt bara en rak plåtbit med några påsvetsade muttrar .

Nalle

_________________
Björn Bolumlid
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1575



Gör det ! roligt att se hur dom löste det

S1an är ju en 68a och infästningarna är i ca 3-4 mm vinkeljärn med fastsvetsade muttrar

Stort , tungt och fullständigt onödigt i en bil där du endå dör vid en sidosmäll :P

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
jacke
värnamo
Här sen Dec 2007
Inlägg: 84


Trådstartare
Det man ser av mina infästningar är bara ett hål i tröskeln och i centrumtunneln. Bältes infästningen vid axeln är bara en bult genom en smidd stålring!! orginal? ingen aning. Hade oxå svårt att veta vilket av bältets spännen som skulle sitta upp/ ner. Ska försöka ta något kort. Tittade i gamla böcker och det verkar som att det var extrautrustning med bälte i Europa till en kostnad av 10 pund.

_________________
jakob rydh
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Europa "Else" S2 1969
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
4 besök senaste veckan (43704 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande