Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 med M3 breddning, bur osv - SÅLD
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 13, 14, 15   >>
10 besök senaste veckan (125340 totalt)
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
Skip skrev:
Det är bara att vänja sig, vissa dagar djävlas allt. Man slår och skär sig på allt som finns i närheten,
inga bultar lossnar lätt och framför allt så får man INGET gjort. Sen andra dagar löper allt på smidigt
och man åker från garaget med en känsla av att ha utnyttjat tiden till det yttersta.

Det är fan bara att bita ihop och komma igen, det kommer bättre dagar
Bara fortsätt kämpa!

Keepan skrev:
och efter dagens motgångar ... Nu ska jag lägga mig i fosterställning och gråta
en stund...


Hehe, är väll så det är.

Märker att man får mycket sämre tålamod när man har tid att vara i garaget dygnet runt i stort sätt, man lessnar liksom när det inte längre ses som fritid utan blir mer och mer slaviskt. Hoppas på att underredsmassan blir lite kul att skrapa och att man slipper tänka. Sådana jobb brukar passa mig

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
ok efter gårdagens fullständiga misslyckande så gick jag upp idag med lite rubbat självförtroende och skulle börja göra redo lite prylar inför lack.

Började att tvätta av växellådan som såg ut såhär till att börja med:

Efter en 40-50 minuter och efter använt en komplett serie kemikalier blev den såhär (kameran hade slarvat bort bilder igen så vinkeln blev inte direkt optimal)

Inte helt bra resultat på växellådan, får ta med sandpapper och stålborste innan den ska lite ny färg på sig. Gick vidare och vålda mig på detta iaf


Börjar se slutet på elen nu, tagit loss säkringsboxen i motorrummet och kan börja dra ut sladdarna ur kupén sen om alla sladdar kommer igenom dem små hålen med kontakter och allt återstår att se!

Tanken var att jag skulle köpa mig en vinkelslip idag och börja med underredsmassan men väntade på en köpare som skulle köpa en växellådan så kunde inte åka nånstans... Han har fortfarande inte dykt upp

Aja hoppas han kommer snart och imorgon hade jag tänkt åka runt med släpet och plocka upp mina delar om det inte regnar.

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
Idag har jag haft en liten shoppingdag och hämtat mina prylar.

Ett stycke släp med M3 bakskärmarna och en GUSS-bur

Slängde direkt in bågen i buren för att se hur den skulle passa med takluckan. Verkar inte så farligt, tar man bort 3-4 cm känns den ok.

En liten rörig bild (humor på hög nivå va? ) på hur en GUSS-bur kan se ut i delar

En till bild på bakskärmarna, vilken pers det var att få hem dem på släpet när man visste att dem låg och repa varandra :P

Nu är garaget fylld med skit igen, säger bara det att man borde ha typ 4 bils garage för att ha ett projekt. Är ju så sjukt mycket delar :P


Var lite kul att hämta buren hos GUSS, blev ju lite chockad över deras lokalisering. Han har blivit såpass känd den där gubben men ändå håller han till vill gömd bland buskar och träd nånstans ute i skogen i Gustavsberg. Står där i sin lilla verkstad som är byggd innan 2a världskriget iaf och bockar rör. Måtten hade han i skallen så kapade och bokade upp mitt extra bältesstag, fjäderbensstag fram och det extra staget i bakrutan medans man kollade på, lite smått imponerande

4400:- gick buren på totalt nu då och sedan var jag och köpte en vinkelslip på biltema för 200:- och en sats med slipskivor till för 100 kr.

Tanken var ju att jag skulle redovisa kostnaderna också men vart lite slarvig på att räkna ihop summorna. Gjorde det ikväll iaf för "skojsskull" och kom fram till att jag lagt ned 35644 kronor totalt inklusive alla bildelar jag sålt bort och tjänat på. Det går fort att bränna pengar :S

Verkar som jag ska ut och segla imorrn över helgen så kommer nog lugna ned sig lite här i tråden igen.

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
ok, dags för update igen. Var ute igår också men städade mest och fixa med min nyinköpta vinkelslip, 300 kostade den med sliparna som jag sa innan:


Idag så började jag med slipningen av underredsmassan iaf. Kör utan värme och stämjärn, enbart med slipen och en av dem stora sliprondellerna. Funkar rätt bra, plana ytor går hur fort som helst men när det börjar bli vrår och rundade ytor som fjäderbenen är det lite knepigt. Måste säga att det är rätt kul men slitigt, körde både förmiddag och kväll. Händerna är rätt darriga nu

Såhär såg det ut när jag började iaf!

Exakt en halvtimme senare såg det ut såhär

Ytterliggare några timmar senare var detta resultatet, notera "luddet" på golvet... Kommer bli fina högar när jag är klar

Sen fick jag fnatt på dem där kabel och bromsrörs-hållarna så gick lös på dem med en tång och vicka loss dem, ni ser på bilden nedan vad jag pratar om.

Såhär såg det ut när jag sluta ikväll. Rätt så klar på den här sidan, lite vrår kvar bara.


Imorrn ska jag börja på andra sidan. Men ska inte tråka ut er med för mycket bilder så i fortsättningen blir det bara före och efter bilder på detta. Räknar med att hålla på med detta en dryg vecka frammåt. Kommer bli tungt för armarna :P

Men det är rätt så kul när man hittar nya skarvar man inte kunnat se, mindre kul när man hittar början på rost dock. Hoppas att det inte blir några jätte otrevliga överraskningar.

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Daniel.K
Strömsnäsbruk
Här sen Jan 2008
Inlägg: 408



Tycker att en bra tråd ska innehålla mycket bilder thumbs up

Mvh Daniel.

_________________
Daniel Karlsson



Bmw 325 -88 Banbil.Såld.
Bmw 320xd -13 Bruksbil.
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
Daniel.K skrev:
Tycker att en bra tråd ska innehålla mycket bilder thumbs up

Mvh Daniel.


Det är du inte ensam om!

Synd bara att mina photobucket-konton inte håller med

Ingen som vill sponsra med ett sådant?

_________________
Jesper Henriksson
Citera
ANTEROW
Skellefteå
Här sen Okt 2004
Inlägg: 158



kul bygge! bra bilder!
Ska bli kul att se när det blir dags för bakskärmarna.

_________________
Erik Anterow
E36
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
ANTEROW skrev:
Ska bli kul att se när det blir dags för bakskärmarna.


Tycker du ja!

Kul att ni gillar bygget iaf!

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
Dags för en liten update igen, tro inte att jag ligger på latsidan

Det som hänt under tiden är att jag skrapat klart andra hjulhuset också. Svårt att ta bild då väggen i är vägen men så här blev det att se ut iaf


Imorgon ska jag till Örebro och dumpa av M20B25 motorn (original motorn) till en norsk vilket ska inbringa 6000 riksdaler
Så har förberett garaget för att de ska gå smidigt att hinka upp den på släpet imorgon.


Sen lyckades jag också dela på bakvagnen så den inte är så otymplig att skruva med.


Mitt senaste påhitt är att jag ska försöka flippa upp bilen på sidan mot väggen så att jag kan slipa och måla underredet utan problem. Innan det ska jag dock fixa motorfästen och måtta in motorn och låda så allt som behövs våldas in är klart när man ska börja måla.

Förövrigt måste jag säga att ImageShack suger, fan satt 30-40 minuter på den sega sidan innan jag lacka ur och bytte tillbaka till photobucket där bilderna kom upp efter 2 mins jobb liksom.

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
Dags för lite update igen då efter att jag meckade lite ikväll.

Började med att kapa loss den här balken efter mycket om och men

And voilá, nu kan man rulla in motorn istället för att lyfta skiten över fronten

Sen gick jag lös på den där bromscylindern tror jag det heter.

3 av 4 muttrar borta när jag var tvungen att börja med "the boss-mutter" som satt inträngd mellan pedaler och skit. Blev rätt lycklig när jag såg att BMW gjort ett hål i pedalen för oss amatörmeckare
Glädjen försvann rätt snabbt dock när jag märkte att ingen av mina förlängare var rätt längd men efter 20 minuter var den loss

Sen var han på fall. Sitter bara fast i pedalen nu. Vet inte riktigt hur jag ska lossa den från pedalen utan att lossa hela pedalen (verkar jobbigt det)...

Sen tog jag loss alla slangar och skit som har med takluckan att göra så vid nästa stund i garaget ska jag borra ur infästningspunkterna så blir jag av med hela den biten. Vill någon ha en komplett taklucka så hör av er via PM!


M20B25 motorn blev såld nu så har blivit 6000 kr rikare. Även M5 diffen blev jag av med mot en soppapump, Bosch 044, plus 1000 kr (räknat med frakten).

Så 7000 spänn kan man ta bort från totalkostnaden och då har jag "bara" bränt 28644 kr.

Har beställt motorfästen och nya bakvagns-infästningar med justerbar camber/toe från PPF som borde komma denna/nästa vecka så snart är man fattigare igen.

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
Har vart dött här ett tag och de beror på att jag haft lite annat för mig och att jag varit slö att uppdatera.

Har iaf fortsatt vålda mig på takluckan och det är prio number uno just nu att få bort den. Kapat av samtliga 6 fästplattor som bilden visar nedan men tror att den fortfarande sitter punktad runt själva hålet i yttertaket och den verkar sitta fast med något "klet" runt om. En bild på mina vackra kapningar bjuder jag på:

Såhär vacker kan en kapskiva bli att se ut efter lite för hårt kapande *vissel*

Ett stycke vattenrör till min M5 motor landade också i förra veckan, bara grenrör som saknas nu till den. 920 kronor gick vattenröret på inkl. frakt, givetvis begagnat.


Sen har vi en liten uppföljare på bromscylindern, var ju bara "bulten" genom pedalen kvar och den satt kvar med en låsbricka som visas nedanför. De gäller alltså att böja ut "flärpen" och sedan trycka den bakåt, kan vara bra att veta om nån annan stackare ska lossa den för det är omöjligt att se något av den när den sitter på plats.

Sen kom bromscylindern av äntligen och gav mig plats åt ta bort det sista gummit runt torpeden.

And voilá! Även gummit borta nu

När jag tröttna på att jävlas med takluckan gav jag mig på att slipa bort limresterna av asfaltsmattan så det blir bra när man ska lacka över det där. Tog även loss locket från dräneringshålen, dem ska svettsas fast senare. Jämför med andra sidan:

Sen blev båda sidorna klara och större delen av "bänken" blev slipad.


De var väll i stort sett allt, ska skärpa mig med uppdateringarna igen

Har ni några bra tips om hur jag ska bli av med takluckan så är ni mer än välkomna att dela med er av dem!

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Bl0mgren
Karlstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 196



ett tips, köp label-off från biltema till limresterna så slipper du slipa plåtrent

kämpa på! thumbs up

_________________
Sebastian Blomgren

BMW E30 Coupe
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
Bl0mgren skrev:
ett tips, köp label-off från biltema till limresterna så slipper du slipa plåtrent

kämpa på! thumbs up


Tackar tackar... Fick rådet att ta med thinner också, ska göra det när när jag slipat bort det värsta och det börjar bli dags för lack, då lär det bli sweeet

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
Håll i hatten nu! Det har hänt en fantastisk sak!

Min bil har gett födsel!!! Detta är vad jag har fått ur den!

och ur det där hålet bakom fjäderbenstornet har man fått jucka och slita ur allt, tog mig en ca. 3 timmar totalt men fan vad är värt det, oj vad skönt att få ur eländet!


Det hela började med att jag "bara" skulle ta loss bromsservot som satt fast genom en kabelstam. Såg att den kabeln satt fast på typ 2 ställen i början sen märkte jag efter ett tag att den sitter ju fast på typ 10 ställen och med resten av härvan så då fick jag nog och börja slita ut det hela och hoppas allt skulle komma igenom hålet

Det hela resulterar i att min bil nu ser såhär fin ut i interiören




Men det är inte allt som har hänt utan jag har även kommit en bra bit på vägen för att få bort takluckan genom att såga bort alla fästningar som ska sitta runt hålet i yttertaket. Såhär ser det ut nu:

Så det borde vara att såga bort hörnen nu också och börja slita ned fanskapet!

Sen bjussar vi på en liten översiktsbild också


Förövrigt fick jag ett paket från PPF denna vecka med mina motorfästen och en camber/toe-sats så ska börja mecka lite med det inom snar framtid.

Annars ber jag om ursäkt för mina dåliga och få uppdateringar, tog en massa bilder under arbetetsgång men dem käka kameran upp så nu har jag fixat ett nytt minneskort till kameran och det verkar gå bättre så bara hålla tummarna att jag lyckas höja kvaliten i tråden några snäpp snart igen!

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
Har jobbat som ett djur idag och lyckats få ned takluckan bland annat!

Började med att rycka ut själva luckan som var ivägen och irriterade mig

Sen efter lite kapande och tryckande fick jag ned baljan såhär långt innan jag märkte att jag varit lat med kapen och inte kommit helt igenom mittersta fäst-plattan på passagerarsidan.

Så fick helt enkelt vänta tills någon av päronen kom hem och hjälpa mig hålla upp den medans jag kapa sista biten. Men sen damp den enkelt ned i händerna på en och ut försvann den!

Detta var taket den lämnade efter sig:

Har börjat ytrosta så var kanske bra att man kan åtgärda det nu med lite slipning och roststoppare. Annars är taket en enkel plåtbit nu så är väldigt mjukt, får stadga upp det lite efter buren är på plats.


Ni som planerar att göra samma sak och ta ned hela baljan så måste ni kapa hela vägen runt hålet i yttertaket, även i bakkant då plåten är vikt runt en kant i baljan. Innan dess ska ni kapa bort dem 6 fästena som sitter vid A- B- och C-stolparna. Sedan är det bara trycka lite lätt och den börjar lossa runt om!

Annars så har jag även fortsatt att slippa bort limresterna av asfaltsmattan, damsugit interiören och städat garaget men det har jag tyvärr inga bilder på då kameran fortsätter jävlas med mig. Kommer säkerligen ny update imorgon då jag insett att jag måste börja jobba som ett djur för att få den klar tills våren :P

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Här går det undan ska bli kul att se resultatet sen thumbs up

Ang takluckan så kan man lämna kvar förstyvningsbalken som sitter precis bakom takluckan
då håller sig tahet styvt & fint även efter du tagit bort själva takluckekasetten. Den är ju limmad i
takplåten plus några fästen som måste kapas.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
Ang takluckan så kan man lämna kvar förstyvningsbalken som sitter precis bakom takluckan
då håller sig tahet styvt & fint även efter du tagit bort själva takluckekasetten. Den är ju limmad i
takplåten plus några fästen som måste kapas.


Du är inte den första som säger det

Jag ska ta och kika om den går att sätta tillbaka. Annars tänkte jag dra ett par plattor från buren och stadga upp taket. Fortsättning följer...

Tack för rådet iaf, är bra med expertis som följer bygget!

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Keepan skrev:
Michael Bäck skrev:
Ang takluckan så kan man lämna kvar förstyvningsbalken som sitter precis bakom takluckan
då håller sig tahet styvt & fint även efter du tagit bort själva takluckekasetten. Den är ju limmad i
takplåten plus några fästen som måste kapas.


Du är inte den första som säger det

Jag ska ta och kika om den går att sätta tillbaka. Annars tänkte jag dra ett par plattor från buren och stadga upp taket. Fortsättning följer...

Tack för rådet iaf, är bra med expertis som följer bygget!


Den borde du väl kunna svetsa dit igen

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
Har pysslat en hel del idag också!

Började med att slipa klart interiören. Denna bild är tagen innan jag fortsatte slipningen för att demonstrera hur fint det blev med lite damsugning och utan elen

Sen slipade jag även rent taket från limrester och annat kladd samt att jag fick bort lite av den ytrost som börjat sätta sig i taket.

Rev även ut dräneringsrören. Gick bra mycket enklare än vad jag trodde... Trodde dem gick ut på undersidan av bilen och satt fast där men dem hängde bara löst där inne :S

En liten bild på bilen bjuder jag på!

Sen tog jag och slipade rent "takbalken" jag kapat loss och frigjorde den från resten av baljan. Ska åka och köpa lite färg och någon gummilist imorgon bland annat så ska jag slänga upp den där snart igen. Tänkte sätta gummi däremellan taket så inte taket vibrerar emot den där... Det skulle va mindre trevligt när ens öron är 20 cm bort :P

Hämtade också tillbaka min motorlyft från en polare nu på kvällen och lyfte ur motorn från hörnet så jag kan jobba lite på den innan jag ska provmontera den och växellådan för att se hur det passar. Innan de så kollade vi hur lådan passa och den satt rätt bra, ska köpa skruvar till den imorgon bara så blir det bra


Kommer bli ett fett paket att passa in

Imorgon ska jag åka runt på en shopping runda samt tvätta bilen inför Brostugan så tror inte jag kommer hinna mecka nåt imorgon. Kom gärna och träffa mig på Brostugan, leta efter en lång "fjortis" med vad jag vill kalla lite skäggväxt så är ni i hamn

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Limma takbalken mot taket istället!
Det blir nog bättre än att fästa den i kanterna och använda gummilist mot takplåten...

Jag skulle ha lagt på ett redigt lager karosserikitt, tryck upp balken och svetsat den i kanterna.
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
Gustav Sundberg skrev:
Limma takbalken mot taket istället!
Det blir nog bättre än att fästa den i kanterna och använda gummilist mot takplåten...

Jag skulle ha lagt på ett redigt lager karosserikitt, tryck upp balken och svetsat den i kanterna.


Det är nog fan ingen dålig idé. Får kanske bli så!

Fan jag som redan var hos biltema och köpte nån tunn ljudisolerande matta och sätta där

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 med M3 breddning, bur osv - SÅLD
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 13, 14, 15   >>
10 besök senaste veckan (125340 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande