Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo GT 1600 Junior -74 | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 9, 10, 11 >> 26 besök senaste veckan (106922 totalt) |
Varför man vill ha en räserbil som inte är snygg förstår jag inte Ang bakvagn så har jag också funderat mycket kring detta och bollat med väghållningsnissar under en längre tid. Själv tyckte jag länge att wattlänk var det enda rätta, men efter att ha räknat lite på det hade jag absolut inte betraktat wattlänk som överlägsen panhard. Snyggare är den och visst känns det bättre med en sån design men faktum är att ett panhardstag tar betydligt mindre plats och tilllåter därmed ngt lägre rollcentra. Ett långt panhardstag ger praktiskt taget ingen sidoförflyttning alls (1m stag = 1mm förflyttning vid 5 cm fjädringsväg). Kan hända jag blir idiotförklarad nu men en rätt byggd panhard kan nog vara likvärdigt eller bättre än wattlänk i vissa fall.. |
||||
Min bil är ju enligt förra ägaren "Sne vind och jävlig, det här är ju världens snyggaste bil alla kategorier"
Jag skall bygga om den till oienkännbarhet så att jag kan åka åttor runt alla andra !! Nä, skämt åsido, jag känner inte att jag behöver hålla den i originalskick, så fint skick är den inte i. Det svåra är nog att inte spåra ur bara, jag har bestämt att det skall vara en "Glass-o-banbil". Jag bygger gärna om fram- och bakvagn för bättre prestanda men det skall funka på gata oxå, därför blir det inte kuliss-styrd bakaxel !! Utan att analysera för mycket, får man inte ett rollcentra som varierar i höjd med panhardstag beroende på hur det kränger ?? /Fredrik |
||||
En (väldigt) snabb skiss i CAD-en:
Kan man ha så här ?? Lågt rollcenter, tar liten plats, man slipper ta bort bensintanken, ett ställe att ansluta i karossen. Förutsätter att man tar bort original T-stag och monterar övre länkarmar för att få fyrlänk. Kommentarer, tack. /Fredrik |
||||
Ser inte alls dumt ut tycker jag, ganska smart lösning.
Vad jag förstått ligger rollcentra mitt i panhardstaget även när det kränger alltså inte några större höjdförändringar, men hör med nån expert på området. Körde tidigare med panhard på en ban-alfa och tyckte det var enorm förbättring mot orginal T-stag. |
||||
Rollcentrat ligger nog i mitten på panhardstaget som du säger men om bilen kränger åt vänster eller höger kommer panhardstaget att få olika vinkel i förhållande till marken.
Jag skall titta lite nogrannare på lösningen jag ritade, får nog rita upp axeln och bilen och se om det funkar på riktigt. /Fredrik |
||||
75'an ÄR snygg, kräver bara att man är lite mera biten... Att en bertone är snygg ifrågasätter ingen. När man börjar tävla så kommer ofta finischen i andra hand. före över mållinjen är ju poängen med tävling. då passar 75'an bättre som har lite mera "rå" karaktär. /benny _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
glömde nämna att jag håller med jakob ang panhard, det är en enkel och väldigt bra fungerande konstruktion.
Visst kan man bygga bättre, watt, munford etc. mera länkar, mera glapp, mera krångel. bygg panhard, skillnaden mot orginal är milsvid. Jag körde med vanlig 4kantsprofil upphängd med M8 uniballs. funkade kanon. behöll t-staget, lade in ett ledlager istället för gummibussning mot diffhuset, ledlagret fick glida fritt i sidled på pinnen på diffhuset. finns lite bilder längst ner på http://db.alfaromeo.org/articel/show_articel.php?id=65 /Benny _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
hakar på med lite funderingar...
panhard verkar enkelt att genomföra, men går det också att göra nåt liten förbättring på bussningarna i orignalfästena ? woblink, mallock, mumford - verkar också enkel men hur ser fästet ut i chassit?, har sett nån variant där man har panhardstag men även ersatt t-bar med två ledade fästen (ett på varje sidan om difffhuset) upp i golvet under baksätet. _________________ Christer J-born en grå bil en oystergrå bil en röd bil en grå cykel en röd lådbil |
||||
Ni har nog rätt, det blir för mycket krångel med massa oprövade upphängningar.
Så här blir det nog, extremt snabb skiss. Trelänk då jag försökte använda originalfästen så mycket som möjligt. Röret som är infästning för övre länkarm är fäst i originalhålen där t-staget sitter. Panhardstag, så långt det går att få plats med, parallellt med marken när bilen står på marken. Alla bussningar blir powerflex eller dylikt utom infästningen av länkarmen i bakaxeln som blir ledlager. Hur ser det ut ?? /Fredrik |
||||
|
||||
Halloj! Kolla lite på min projekttråd. Där finns bilder på exakt den lösningen. Mvh Björn _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
Har inte hänt så mycket alls på sista tiden, mycket jobb och annat som kommer och "stör".
Har i alla fall börjat rita upp framvagnen, bärarmarna har inte så bra vinklar när man sänker en Bertone så här mycket. Funderar på andra spindlar, sneglat på 140-spindlar. Är det någon som provat något vore det kul med lite tips. Hittade dessa när jag letade i garaget efter annat. Är från min 75TS som jag renoveradelådan på. Är det likadana lameller i Bertone 2000-axeln??? Jag tänkte nämligen uppgradera till 40% diffbroms men det var tydligen svårt att få tag på nya lameller. Dessa har gått 4000mil ungefär, ser bra ut. Stämningsbild !!! Det är ganska trångt och mycket saker men man blir på bra humör när man kliver in här !!! Det är ingen som vill köpa en Ducati föresten, oseriös köpare drog sig ur när jag trodde allt var uppgjort En vecka kvar till solsemester, efter det, då j*klar ska det byggas |
||||
Har inte hänt så mycket ännu, minusgrader i garaget sedan jag kom hem från semestern före jul . Har börjat rensa upp lite i elsystemet och köpt mig en huvudströmbrytare som skall installeras. Innan jag rev elsystemet så bytte jag oljetryckskontakten och oljetrycksgivaren och såg till att det fungerade som det skulle. När jag köpte bilen satt det en VDo-mätare för detta men nu är orginalinstrumentet tillbaka och även rätt givare. Jag ska överlägga med mig själv om jag skall riva isär ordentligt eller bara vänta in sommaren, gick ju ganska bra som det var !! Hämtade ut nya "bruksbilen" före jul, den kanske skall testas på bana oxå i år. Vad blir det för bromsar på din bil då Peter ??? Har du ingen byggtråd kanske det börjar bli dags MVH Fredrik |
||||
Hej Fredrik! Länge sen man hörde av dig. Jag sprang på den här tråden under min vanliga löprunda på internet :-) Kul att se att ränderna aldrig går ur. Det här med en gammal Alfa är lite av "tillbaka till brottsplatsen" för din del eller hur? Fräsig Bertone, till och med jag får en släng av habegär! Hur som helst såg jag din fläktinstallation och ett tips i all välmening är att skärma av allt runt kylaren annars cirkulerar luften runt och då passerar uppvärmd luft genom kylaren på "andra varvet". Bygger du en fläktkåpa borde du få lite bättre verkningsgrad på kylaren. Behöver du aluplåt har jag fortfarande kvar några plåtar du kan få av. MVH Janne Dersjö _________________ Jan Dersjö |
||||
Hej och Tack Janne, det är alltid uppskattat med lite positiva tillrop.
Man är ju lite 'skadad' när det gäller italienska fordon så det var väl inte så konstigt att man ramlade tillbaka i 'träsket' igen. Vad det gäller kylfläkten så har du nog rätt att det borde avskärmas lite för att fläkten ska fungera bättre. Jag är dock lite orolig för att kylarens funktion försämras när man kör, skärmar man av blir det kanske mindre fartvind genom kylaren också. Justus som hade bilen före mig hade ingen fläkt alls och det funkade förutom när det blev köer mitt i sommaren, därför monterade jag fläkt. Jag lyckades inte få fläkten och gå när jag var på Sviesta, iof väldigt kallt ute men ett avkylningsvarv räckte för att få ner allt till normala temperaturer. /Fredrik |
||||
Jag har förstått det och det blir problem. Jag vill ha så lågt RC som möjligt men det är svårt att få det under bakaxelcentrum. Det finns inget naturligt ställe att fästa staget i karossen, man får bygga ner hur långt som helst och då känns det som att det kan bli ostadigt. Alternativet blir att göra som första alternativet jag ritade men då finns det ingen naturlig fästpunkt i bakaxeln. Det finns ingen traditionell kåpa utan klumpen är delad på andra ledden, aluminium med ena gaveln i plåt. Jag har inte bestämt mig ännu, får se om jag hinner innan våren, åka är prio ett. /Fredrik |
||||
Det går sakta men ändå lite framåt.
Jag fick ett elschema från en kille på AlfaBB. Med ett riktigt schema så har jag börjat rensa bort onödiga saker. Jag kommer att behålla originalkablaget så mycket det går och bara ta bort onödigt, vill helt ha kvar färgkodningen som den en gång var. Jag har dessutom börjat ta bort och rita om schemat så det stämmer med bilen. Det blir riktigt bra, lätt och leta fel om något skulle krångla. Hela elsystemet på en sida, det klarar man inte med dagens bilar!! Det som saknas här är elen till insprutningen men den är på en separat sida. Har lite kvar att fixa men huvudbrytare mm. är inritat här. Justus: Hade du problem med bensinpumpen i tanken?? Jag har hittat en källa till ett fel i alla fall. Kabeln låg under instegslisten och en skruv till listen hade träffat mitt i kabeln. Tänkte inte på om den skruven satt kvar för nu men det har nog varit lite kortis här. Jag noterade att det satt en hängsäkring på kabeln till den pumpen, kanske inte behövdes. Nu är den kabeln bortrationaliserad och pumpen matas med backljuskabeln som ligger i originalbunten som går bakåt i bilen. Vem behöver backljus på en räjser??? /Fredrik |
||||
Nope, men med tanke på hur sladden såg ut var det nog mer tur än skicklighet... Skönt att få ett riktigt schema att gå efter. Den bilen som det mesta av elen kommer ifrån hade ett larm med startspärr installerat så jag har fegat lite när jag rensade. Pumpen styrs av ett av reläerna som sitter i serie med ett annat så motorn måste gå runt för att pumpen ska starta men det där har du säkert koll på. mvh Justus _________________ Justus Harling Fiat 500 -69 Alfa 159 SW -07 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo GT 1600 Junior -74 | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 9, 10, 11 >> 26 besök senaste veckan (106922 totalt) |