Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 V6 CAR Challange #20, Såld
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 11, 12, 13   >>
3 besök senaste veckan (66839 totalt)
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18703



Du missförstod mig... Trim60 har ett brett register jämfört med orginal TB03-53...

Skall du ha den som "allvädersbil" så kanske en TD04-19 funkar men med tvåventilsteknik och lågt komp är nog en större turbin att föredra om man siktar på bankörning.
Jag bygger turbomotorn nu ja och den turbon är rejält stor (nåja) just för att minska mottryck och annat elände i det planerade använda varvtalsområdet (högt).

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1685


Trådstartare
MaZ skrev:
Du missförstod mig... Trim60 har ett brett register jämfört med orginal TB03-53...

Skall du ha den som "allvädersbil" så kanske en TD04-19 funkar men med tvåventilsteknik och lågt komp är nog en större turbin att föredra om man siktar på bankörning.
Jag bygger turbomotorn nu ja och den turbon är rejält stor (nåja) just för att minska mottryck och annat elände i det planerade använda varvtalsområdet (högt).


ok, jo jag tycker faktiskt körbarheten är helt ok, trots gamla prylar som sagt. Tur man inte kör med originalsnurra då

Vad ska du har för snurra då? Min bil kommer kanske bli gatreggad, får se om jag orkar. Men 99% kommer den gå på bana, och då mestadels i Challange. Den är redan för obvekäm och osmidig att baxa runt på torr asfalt. Med vinterdäck på is är det ok att styra, men med r-däck och varm asfalt är det ett elände med kort styrväxel och avsaknad av servo > Har man väl fått upp farten går det iofs bra, men fickparkera är bara att glömma...

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1685


Trådstartare
Tjenis p*nis!

Har beställt en hög med rör för att göra buren vagnboksmässig. Kan någon hjälpa mig reda ut följande, hur kort får hjälmkrossarstaget vara? Har bara hittat text på hur långt det får vara.

Ska förbi och köpa mig en SBF-kat i veckan också. Har beställt wire till h-strömbrytare också, så om allt går som det skall så är vagnboken bärgad till förarkursen den 8 april.

Fick dragit el i garaget i helgen, så nu har man ljus och ström så man kan börja svetsa bur och kat.


_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18703



Gustav_H78 skrev:
Vad ska du har för snurra då? Min bil kommer kanske bli gatreggad, får se om jag orkar. Men 99% kommer den gå på bana, och då mestadels i Challange. Den är redan för obvekäm och osmidig att baxa runt på torr asfalt. Med vinterdäck på is är det ok att styra, men med r-däck och varm asfalt är det ett elände med kort styrväxel och avsaknad av servo > Har man väl fått upp farten går det iofs bra, men fickparkera är bara att glömma...


2.0 Nord turbo, eget recept rakt igenom.

Jag har en sån där 1.75 rattvarvsväxel, massa camber och caster och 235:or, kan meddela att det egentligen bara är ett körfall då det är dåligt och det är när man vridit emot för att hämta hem (läs släppt ratten vid sladd) och sen måste vrida tillbaka ratten för att inte styra av utåt ur kurvan. Då kan man sällan bara vrida ratten utan måste ta omtag och då orkar man inte vrida vidare med bara en arm utan man får flytta bägge och det tar tid. Mycket lång tid upplevs det som...


Gustav_H78 skrev:


Har beställt en hög med rör för att göra buren vagnboksmässig. Kan någon hjälpa mig reda ut följande, hur kort får hjälmkrossarstaget vara? Har bara hittat text på hur långt det får vara.


Hade just den punkten upp inför kompletteringen av min bur och vi kom fram till att det fick vara löjligt kort, så det blev mitt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1685


Trådstartare
Låter bra! Ska ringa Bosse och stämma av först. Men ett löjligt kort hjälmkrossare låter bra. Annars måste jag flytta in min stol närmre mitten. Kanske jag ska göra ändå iofs, borde förbättra viktfördelningen med någon promille

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 751



Kör gatreggat, så bör du slippa staget helt och hållet då det är typ livsfarligt utan hjälm.

_________________
Peter Alfredsson
Alfasud Ti
Porsche 911E
A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1685


Trådstartare
Suddarn skrev:
Kör gatreggat, så bör du slippa staget helt och hållet då det är typ livsfarligt utan hjälm.


Jag orkar inte köra gatreggat just nu. Ska se om jag kan få den genom nålsögat efter 15 maj eventuellt. Har inte tid och ork att fixa både SBP och vagnbok innan 8 april. Men kanske kan Bosse fixa dispens för staget. Får väl fråga Ice om dispens trots att bilen inte varit inne för regbes?! Mja, framtiden för utvisa hur det blir

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1685


Trådstartare


Snabba puckar från Finess.se, nu får vi se om jag är lika snabb så SBF kan godkänna min vagnbok

Hittade 225/50/15 R888 till bra pris, så det lutar åt det hållet vad gäller däck.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18703



Jag har ett set NYA 225or 15" Kumho annars som jag inte kommer kunna använda. Intressant?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1685


Trådstartare
MaZ skrev:
Jag har ett set NYA 225or 15" Kumho annars som jag inte kommer kunna använda. Intressant?


Till rätt pris är allt intressant Du har PM.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1685


Trådstartare


Så där, första röret inne, bara åtta kvar innan vagnboken kan bärgas. Tubemiter är ett riktigt trevligt verktyg! Snackade med Bosse igår och rätade ut en del frågetecken. Iom 75'ans rätt knappa dörröppning så får jag flytta en del på Toyota och hjälmstag för att överhuvudtaget komma in och ut ur bilen. Blir en intensiv mekperiod närmsta veckorna för att hinna klart. Klaga inte för mycket på mina svetsar. De ser bättre ut i verkligheten än de gör på bilden. Kameran ljuger ju alltid De är genombrända ordentligt i alla fall, så det ska sitta fast ordentligt.

Köpte en uppsättning däck från MaZ också, ytterligare en punkt avbockad på listan.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1685


Trådstartare
Kan meddela att det finns ett minmått för hjälmkrossaren. 300mm från punkten(eller den tänkta punkten om Toyotastaget är nerdraget på a-stolpen) där Toyotastaget möter taksträvan. Står tydligt i TR om man bara läser på rätt ställe

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18703



Läser du under 5.8.3.2.5 eller? I stycket som börjar "Samtliga skyddsburar i 'Super Production' och 'Super 2000' bilar..." står där att det skall "minst vara 300mm" mellan Toyota och Volvo/hjälmkrossare och att hjälmkrossaren max får sticka in i dörrhålet 250mm. Dvs det står inget om hur stor den måste vara utan bara hur stor den får vara.

om reglerna hade gällt andra bilar än ovan nämnda klasser...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1685


Trådstartare
MaZ skrev:
Läser du under 5.8.3.2.5 eller? I stycket som börjar "Samtliga skyddsburar i 'Super Production' och 'Super 2000' bilar..." står där att det skall "minst vara 300mm" mellan Toyota och Volvo/hjälmkrossare och att hjälmkrossaren max får sticka in i dörrhålet 250mm. Dvs det står inget om hur stor den måste vara utan bara hur stor den får vara.

om reglerna hade gällt andra bilar än ovan nämnda klasser...


Ja, precis där jag läste och som Bosse refererade till över telefon. Man blir ju lätt lite småsnurrig när man försöker tyda SBF's kråkfötter. Jag får hur som helst plats med ett stag enligt texten ovan. Så vad gäller då för "våra" bilar? Vilken klass ska man läsa in sig på? Eftersom det ändå är SBF som sätter stämpeln i vagnboken till sist så är det väl bäst att göra som de säger, om man nu inte hittar något annat i deras egna regler...

Hoppla, nu läste jag stycket en gång till. Mycket riktigt är det som du skriver. Det finns INGEN hänvisning till hur litet staget får vara. Däremot finns en maxstorlek. Mja, får nog ringa Bosse igen och ha papprena framför mig så det blir riktigt. Allt enligt bild 253-49 i TR på sida 27.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18703



Vanligtvis vill ju alla som bygger bilar i de stora klasserna bygga så styva burar som möjligt men det ger oftast problem med att komma ur bilen snabbt, så i de allra flesta fall så är reglerna skrivna som maxmått som strävorna får inkräkta på dörrhålet.
Därav formuleringara i den delen av reglementet.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1685


Trådstartare
Sakta men säkert framåt...





Det ska i en liten passbit mellan dörrsträvorna, sedan är föraröppningen färdig. Så nu är det 60% kvar av burförstärkningarna att fixa.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1685


Trådstartare
Bidde ingen bild igår, men hylsa ditsatt mellan dörrsträvorna, sträva mellan hjulhus bak och huvudbåge samt bältessträva vänster sida ditsatt. Sen tog tråden i svetsen slut. Bara att fortsätta med höger sida nästa vecka. Känns klart överkomligt att bli klar innan den 8'e april.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18703



Hur lång är du? Stolen ser ut att sitta sjukt långt fram men man kanske luras?
Når du huvudbrytaren när du sitter med bältet på dig?

Skönt att nån snart är klar...


_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1685


Trådstartare
MaZ skrev:
Hur lång är du? Stolen ser ut att sitta sjukt långt fram men man kanske luras?
Når du huvudbrytaren när du sitter med bältet på dig?

Skönt att nån snart är klar...



Är väl 178cm cirkus, typisk medel-Svensson. Jo, ratten sitter nära, och jag når huvudbrytaren. Har flyttat fram stolen en aning då tidigare ägare var nästan 2m lång, ska ev flytta bak den en aning. Det var iofs väldigt bekvämt att köra när jag var ute på isen i vintras. Skönt med ratten nära när man saknar servo Ska kika på det när buren är helt klar så man kan stoppa in stolen igen. Stolen sitter inte så sjukt långt fram, men man skulle nog kunna vinkla bak den en bit, då ser det säkert bättre ut. Tror "musöronen" luras en del också, men har funderat på löstagbara ratt för att ta sig in/ur lite lättare. Sitter ett rätt långt rattnav på nu.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1685


Trådstartare
En uppsättning Kumho 225/50/15 hämtades igår. Ska fortsätta svetsa bur ikväll. Förhoppningsvis klar med buren denna veckan. Sen är det race-kat samt lite småpill kvar inför vagnboken. Sen är det ännu mer småpill kvar innan det är dags för att köra.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1685


Trådstartare
En tråd är värdelös utan bilder...



och buren är klar!!! Ett stort steg för Gustav, men ett litet steg för mänskligheten...

Tar mig själv en vilodag från garaget och firar ikväll med lite slalomåkning på Kinnekulle istället, nej inte med bil utan med skidor i backen.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 V6 CAR Challange #20, Såld
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 11, 12, 13   >>
3 besök senaste veckan (66839 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande