Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 158, 159, 160   >>
108 besök senaste veckan (692899 totalt)
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



Tifosi skrev:


Fattar ni vad jag menar?


Nää..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Tifosi skrev:
Sitter och funderar på hur mycket orginalkrängaren fram och dess fästen klarar av på min M5E34.

Jag skulle vilja styva upp den lite men är totalt pank. Min tanke var att tillverka en klämma att fästa staget i. Klämman skulle placeras runt krängaren precis bakom "örat" där staget normalt sitter.

Fattar ni vad jag menar? Kan det funka, eller kommer nått att ge upp?


Det borde funka utan problem kör med detta bak på min is.
Har använt kraftiga wireklämmor som filats runda invändigt
för att passa på krängaren.

Såhär gjorde jag på min bak



_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



ButterflyRacing skrev:
Tifosi skrev:


Fattar ni vad jag menar?


Nää..


Tyckte det va ganska enkelt skrivet, men jag vet ju vad han menar redan från början, klämma bakom örat menas som sådant att han gör en liknande grej som på steglöst justerbara krängare, tex bak på millwaykrängare till E30.

Såhär ser iaf M5 krängaren ut http://bmwfans.info/parts/catalog/E34/Sedan/Europe/M5_3.8-S38/LHD/M/19 . . . .

Det finns som synes inte plats att borra ett hål till i "örat" för att få den styvare, utan enda alternativet är en klämma bakom örat, och hans fråga är då om orginal infästningar på M5 kan tänkas klara av den uppstyvade krängaren?

Edit: klart Bäck va snabb o svara så det va ju ganska onödigt o förklara lite extra

_________________
Viktor Starkman
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416



Michael, det var ju en fiffig lösning. Tror helt klart att jag ska testa nått liknande.
Plattan mellan linlåset och staget går ju att utforma så att stagets fästpunkt hamnar så nära orginal som möjligt så att man kan använda orginalstag utan problem.

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
:Sunk:
Småland
Här sen Apr 2005
Inlägg: 57



Hej jag har en liten fundering är det någon här som vet ifall en original lamell diff från en 525 e34 passa i diff huset till en e36 325 ?

_________________
Johan Sundqvist
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728



:Sunk: skrev:
Hej jag har en liten fundering är det någon här som vet ifall en original lamell diff från en 525 e34 passa i diff huset till en e36 325 ?


Vad intressant med en till "Sunk" med samma namn.. hej kompis

Vi kanske ska starta ett Sunk-forum???

// J
Citera
firefish
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 285

Namndispens
Namndispens

När det gäller väghållningsdetaljer typ coilovers, bussningar med mera, hur mycket skiljer mellan sedan, coupe och touring på E36? oftast verkar det vara så att delar till M3 och compact inte är kompatibla med övriga - innebär det då att de övriga är likadana?

_________________
Magnus W

Porsche 968 CS
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



firefish skrev:
När det gäller väghållningsdetaljer typ coilovers, bussningar med mera, hur mycket skiljer mellan sedan, coupe och touring på E36? oftast verkar det vara så att delar till M3 och compact inte är kompatibla med övriga - innebär det då att de övriga är likadana?


Vanliga E36 or har samma prylar i chassit ,M3 ben har annan infästning av K hämmare , där ligger skillnaden , vad gällande compakten , så går du till generationen före E36 = E30 så ser du bakvagnen ,framvagnen är samma som E36.

2 länkar som är bra att ha att jämnföra med

http://bmwfans.info/parts/catalog/

http://www.realoem.com/bmw/select.do

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



firefish skrev:
När det gäller väghållningsdetaljer typ coilovers, bussningar med mera, hur mycket skiljer mellan sedan, coupe och touring på E36? oftast verkar det vara så att delar till M3 och compact inte är kompatibla med övriga - innebär det då att de övriga är likadana?


Precis som Krister säger, men tidiga (endast 91?) vanliga e36 hade krängaren i fjäderbenet precis som M3, men ska man ha chassi till E36 så bör man se till att det är fäste för krängaren på benet, så köper man ett stag så har man en billig uppstyvning av krängaren thumbs up

_________________
Viktor Starkman
Citera
:Sunk:
Småland
Här sen Apr 2005
Inlägg: 57



Sunk skrev:
:Sunk: skrev:
Hej jag har en liten fundering är det någon här som vet ifall en original lamell diff från en 525 e34 passa i diff huset till en e36 325 ?


Vad intressant med en till "Sunk" med samma namn.. hej kompis

Vi kanske ska starta ett Sunk-forum???

// J


Jo jag blev lite förvånad själv bygger på en e36 med men tack å lov så e det rally som jag håller på med å inte sån hära asfalts glideri

_________________
Johan Sundqvist
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



:Sunk: skrev:
Sunk skrev:
:Sunk: skrev:
Hej jag har en liten fundering är det någon här som vet ifall en original lamell diff från en 525 e34 passa i diff huset till en e36 325 ?


Vad intressant med en till "Sunk" med samma namn.. hej kompis

Vi kanske ska starta ett Sunk-forum???

// J


Jo jag blev lite förvånad själv bygger på en e36 med men tack å lov så e det rally som jag håller på med å inte sån hära asfalts glideri


Har rensat ett par E34 klumpar på utväxlingar men bara obromsade, där har jag dock stött på två olika höjder på var kronhjulet sitter infäst på insatsen. Den högre passar i ett E36 hus men den lägre går inte att shimsa in i sidled.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
firefish
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 285

Namndispens
Namndispens

ok tack.

Kan man köra med M3 fjäderben fram fast fortfarande använda den vanliga krängaren på bärarmen?

_________________
Magnus W

Porsche 968 CS
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



firefish skrev:
ok tack.

Kan man köra med M3 fjäderben fram fast fortfarande använda den vanliga krängaren på bärarmen?


Jo det går utan problem.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
firefish
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 285

Namndispens
Namndispens

thumbs up

_________________
Magnus W

Porsche 968 CS
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728



Hej, om nu någon "råkat" köpa en motor från en automatväxlad bil, t ex en M52B28 och planerar att sätta en vanlig 328i manuell växellåda (S5D 320Z) på den, då dyker bl a följande frågor upp:

1. vad skiljer en MT motor mot en AT motor?
2 vad skall jag tänka på vid transplantationen?
3 Kablar, boxar och styrdon.. någon skillnad förutom boxen som styr AT?
4 Något jag inte frågat om men borde när det gäller detta byte..??

Tacksam för svar..

M v h

// Johan
Citera
firefish
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 285

Namndispens
Namndispens

Ni som kör med coilovers, dvs har tagit bort den lilla fjädern bak med separat dämpare, på E36 (ej compact), vad har ni för fjäderkonstanter? Vid vilken vikt på bilen?

_________________
Magnus W

Porsche 968 CS
Citera
PrylBalle
Sölvesborg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 12



Någon som vet vad detta väger? Inklusive tillhörande växellåda och all kringutrustning.

1. M20B25

2. S50B30


_________________
Emil Ballovarre
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



firefish skrev:
Ni som kör med coilovers, dvs har tagit bort den lilla fjädern bak med separat dämpare, på E36 (ej compact), vad har ni för fjäderkonstanter? Vid vilken vikt på bilen?


60% av framfjädern brukar vara ett bra utgångsvärde. 80/50 eller 100/60Nm/mm är nog ganska lämpligt för ett hårdare chassie.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Någon som har koll på hur man skruvar ur elmotorn till fönsterhissen i en E36 Coupe dörr? utan att plocka ur hela mekanismen, jag tycker det ser ut somdet ska va skruvat från baksidan men känner inga skruvar .

_________________
Viktor Starkman
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Ultura skrev:
Någon som har koll på hur man skruvar ur elmotorn till fönsterhissen i en E36 Coupe dörr? utan att plocka ur hela mekanismen, jag tycker det ser ut somdet ska va skruvat från baksidan men känner inga skruvar .


om jag kommer ihåg rätt så var dom nitade.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Niklas Sandström skrev:

om jag kommer ihåg rätt så var dom nitade.


Hmm ok, enligt skisser jag sett skulel dom va skruvade innifrån dörren, men men, tänkte slippa bryta sönder hela elmotorn men får väl bli så då, inget jag tänker använda igen .

_________________
Viktor Starkman
Citera
Skruva banåkabil
BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 158, 159, 160   >>
108 besök senaste veckan (692899 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande