Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Manta B -84:a På egna hjul!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
3 besök senaste veckan (73708 totalt)
pyzt
ronneby
Här sen Jun 2011
Inlägg: 44



ja lyssna då inte på mig! jag är nog mest amatör här på rejsa dock en glad sådan.

för mig är du en riktig würsting byggare med tanke på kadetten du hade, lite som en idol kan man säga
bygg vidare! det är du som ser och kan röra på grejerna!

_________________
Pontus Torstensson
Killen med stora intresset och lilla plånboken
Opel Kadett C 2,4i
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2466



Jag är ingen expert... Också bara en glad amatör.
Som Göran Malmberg skriver i tråden så är förstaversionen ingen höjdare hållfasthetsmässigt...
Men i den blir det inga brytningar... (tror jag)

Brytning kan det t. ex. bli det ju för att din undre länkarm inte kan röra sig framåt och bakåt (eller hur sitter den fast?), men armen som är riktad bakåt "kortas" vid in eller utfjädring och drar länkarmen bakåt...
Sätter du den armen längre ut(infästningen mot andra länkarmen) och med mindre vinkel blir brytningen mindre.

Göran skrev ju också det att Uniballs'en är avsedda att sitta annorlunda... 90° vridna.
Typ såhär: http://www.hemipanter.se/Min%20bakre%20A-arm%20002.jpg
(Inte jätteviktigt, iofs...)

EDIT: Ser att det satt uniball även i undre länkarmen... Ja, då blir det ingen brytning som jag tänker. Sorry!
För sent för mig... Tänker inte klart.

_________________
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2771



erikjakan skrev:
Bakre stagets infästning måste sitta på samma linje som undre bärarmens. Både i höjd och sidled.

Sätter du sådär får du brytningar.

MVH Erik


På Kadett C och Ascona/Manta B sitter inte det bakre staget i samma linje åt alla håll med det främre om man ser bärarmen som 2 ihopsatta stag ens original. Den bakre är monterad klart lägre, men ändå blir det inga brytningar...

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7779



Cassius skrev:
erikjakan skrev:
Bakre stagets infästning måste sitta på samma linje som undre bärarmens. Både i höjd och sidled.

Sätter du sådär får du brytningar.

MVH Erik


På Kadett C och Ascona/Manta B sitter inte det bakre staget i samma linje åt alla håll med det främre om man ser bärarmen som 2 ihopsatta stag ens original. Den bakre är monterad klart lägre, men ändå blir det inga brytningar...


kika igen. På ascona a framvagnen utgör krängaren det bakre staget. Den sitter exakt i samma linje, på b framvagnen är det ännu tydligare.

Sen är det inte lika noga när det sitter gummibussningar som när det är ledlager.

Men wiking72: funkar det som du byggt nu så kör på det!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2771



erikjakan skrev:
kika igen. På ascona a framvagnen utgör krängaren det bakre staget. Den sitter exakt i samma linje, på b framvagnen är det ännu tydligare.

Sen är det inte lika noga när det sitter gummibussningar som när det är ledlager.

Men wiking72: funkar det som du byggt nu så kör på det!


Ascona A blandade jag aldrig in, där är dom i linje! Det vet jag

Men kika på denna bild: http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/Patinarasern/IMG_0941.j . . . .

Det är en Kadett C bärarm, det funkar lika bra med PU bussningar och den Ascona B framvagn jag har ser det likadant ut på. Som du ser är det inte speciellt rakt mellan infästningarna Det som inte syns är att det skiljer 1-2cm i höjd också, den bakre sitter lägre.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7779



Precis, men det blir garanterat spänningar i den, kanske inte tillräckligt för att påverka nåt när det sitter "mjuka" bussningar där.

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
wiking72
Malmö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 677


Trådstartare
Tänkte bygga egna bells till mina skivor
Fick lite alu på jobb
Dock allt annat än runt men...
Är ju nybörjare men tycker de e roligare att göra allt själv.

Såg ut så här innan jag började



Mätte lite och satte upp biten i kallsågen
Fick schimsa en del innan den var centrerad

_________________
Stefan Lindh

Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC
Bygger Manta B med 3.0 TIC

https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts
Citera
wiking72
Malmö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 677


Trådstartare

_________________
Stefan Lindh

Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC
Bygger Manta B med 3.0 TIC

https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts
Citera
wiking72
Malmö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 677


Trådstartare


Kanske inte så kul o se men de tar längre tid än man tror...

_________________
Stefan Lindh

Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC
Bygger Manta B med 3.0 TIC

https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts
Citera
wiking72
Malmö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 677


Trådstartare
Rund blev den ivf;)




mycket mätande blev det....

_________________
Stefan Lindh

Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC
Bygger Manta B med 3.0 TIC

https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts
Citera
_T_H_
Stockholm
Här sen Mar 2009
Inlägg: 823



Den här tråden har jag missat.
Kul och inspirerande

kommer följas.

_________________
Mathias Gustafsson

BMW e30 325 -> Rullande Ban-Projekt
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

En bekant ska lägga ner sin verkstad pga pension. Han har bland annat lite Opel verkstadshandböcker som riskerar att hamna i soporna. Om det är något som känns intressant att rädda skicka mig ett PM:


_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 385



Hade du fler bilder på bakvagnen?

Det var jag som haffa dig på elmia igår.

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
wiking72
Malmö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 677


Trådstartare
Coupe76 skrev:
Hade du fler bilder på bakvagnen?

Det var jag som haffa dig på elmia igår.


Tjenare
Alltid trevligt att träffa folk med samma tycke o snacka lite
Finns ju lite bilder i tråden (sida 2)
Hittade ingen kanon bild just nu men ska försöka fixa det nästa vecka


Är det nått speciellt du undrar så skriv så vet jag vad jag ska fota

_________________
Stefan Lindh

Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC
Bygger Manta B med 3.0 TIC

https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 385



jo, jag funderade lite på den främre infästningen av momentstage, om du har löst det och isåfall hur?

Har ju sett erikjakans lösning och ville kika på din om den var annorlunda?

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3550



Går det att göra Panhardstaget längre? Det är bra om det är så långt som möjligt.

Hur har det gått med framvagnen?

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
wiking72
Malmö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 677


Trådstartare
Gjorde om de mesta i bakvagnen efter lite funderande
Dock så har jag fixat lite med framvagnen till



Ojdå som de vart
Svetsade dit en rhs vid skärminfästning innan så de håller ihop lite ivf
Nu får jag väl bättre plats till allt;)

_________________
Stefan Lindh

Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC
Bygger Manta B med 3.0 TIC

https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts
Citera
CommodoreA
Malmö
Här sen Apr 2006
Inlägg: 121



Fina bilder, hög kvalitét. Måste vara en bra mobilkamera!

_________________
Ulf Hellström
Rost är lättare än plåt. För övrigt anser jag att Sibyllahyddorna bör jämnas med marken, och Autogrill Pavesi uppföras var 5 km.
Citera
SweetMike
Trollhättan
Här sen Aug 2010
Inlägg: 53



Helvete vad spåner du måste fått efter alu-biten

_________________
Mikael Nyberg
Citera
wiking72
Malmö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 677


Trådstartare
Jadu ulf blir hyffsade bilder ivf med min bögtelefon

Blev en del att sopa efter alu biten om man säger som så;)

Gjorde några förstärkningsplåtar till rambalken där coilover ska sitta



Provade in coiovern lite för att se om de funkar
Verkar bli rätt bra,lite förstärkningar o svets på detta så


_________________
Stefan Lindh

Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC
Bygger Manta B med 3.0 TIC

https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts
Citera
wiking72
Malmö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 677


Trådstartare
Såg nu att jag hade missat ett gammalt inlägg
Sorry
Här e en dålig mobilbild på infästningen av momentstaget




_________________
Stefan Lindh

Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC
Bygger Manta B med 3.0 TIC

https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Manta B -84:a På egna hjul!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
3 besök senaste veckan (73708 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande