Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio 172 -02 motorrenovering
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 13, 14, 15   >>
18 besök senaste veckan (141184 totalt)
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6518



Tråkigt med det inträffade, skönt att försäkringsbolagets inställning var såpass bra, även tacksamt att du delar med dig av detta thumbs up
Tror att både jag och många andra som kör fwd på banorna är intresserade av att veta mer om vad som hände, både film men framförallt dina reflektioner om bilens beteende så man själv kan försöka undvika att göra samma sak.

Lycka till med nya bilen

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Grattis till nya bilen, den ser fin ut. Huvudsaken är att du klarade dig, men tanke på farten hade det kunnat sluta illa. Nästa gång jag kommer över hoppas jag att vi får en chans att köra ikapp

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Fredrik L skrev:
Alltid tråkigt att smälla men skönt att det gick bra, Clio verkar vara relativt krocksäkra får jag en känsla av.

Din nya ser ju som en tvilling till min, thumbs up


Blev faktiskt förvånad av att det inte såg värre ut, likaså även frugan när hon kom för att hämta mig "Jaha, inte värre än så". Sen när man tittar under skalet så är det en hel del del som rasat men som skydd till mig har det hållit i hop bra.

När hela sekvensen börjar så har jag precis lagt i 4:ans växel, så farten är runt 130, sen sladdas det lite innan det slutar i muren. Har inte en aning om hur mycket fart man tappar på sladdandet men tippar på att det går i runt 100 in i muren.

Den nya är en 02:a (CB1N0F)

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Figgz skrev:
Tråkigt med det inträffade, skönt att försäkringsbolagets inställning var såpass bra, även tacksamt att du delar med dig av detta thumbs up
Tror att både jag och många andra som kör fwd på banorna är intresserade av att veta mer om vad som hände, både film men framförallt dina reflektioner om bilens beteende så man själv kan försöka undvika att göra samma sak.

Lycka till med nya bilen


Funderade på om jag skulle skriva om det eller ej, men varför inte bjuda på det. Jag tror även att jag kan lära mig av det om jag delar med mig. Tillsammans är vi kloka.

Filmerna har jag också funderat på, men de kommer nog. Det som har skett har skett, blir ju inte värre av att man delar med sig av filmerna heller. Och som du skriver, kan det hjälpa någon annan så är det bara av godo. Måste bara få tid att skriva ner mina tankar om vad som händer, känns som om det är viktigt för min del.

Tack för omtanke och lycka till!

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Dignell skrev:
Grattis till nya bilen, den ser fin ut. Huvudsaken är att du klarade dig, men tanke på farten hade det kunnat sluta illa. Nästa gång jag kommer över hoppas jag att vi får en chans att köra ikapp


Du kommer att fundera på varför din bakruta är Silverfärgad
Tack även för jungfrufärden efter kraschen, trots blött underlag kändes det HELT odramatiskt att passera samma ställe igen.

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Emil Sällberg
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 158



Oj, det ser ut att ha varit en ordentlig smäll! Tråkigt att se.
Tur ändå att det löste sig så snabbt och att du hittade en annan Clio, en Ph2 dessutom.

Är som alla andra intresserade av att se vad som hände, så att man inte gör samma sak själv.

Hoppas att allt blir klart så snabbt som möjligt så att du kommer ut på banan igen.
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Grattis till nya kärran, hoppas vi syns på ringen nästa år, skall optimera lite bättre till nästa år så man har en liten chans att hänga på.

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

felpost

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Jag skall försöka få ned mina tankar om vad som hände i text, det kanske blir lite ostrukturerat men det får ni leva med. Jag länkar även till en film från kameran som satt i bilen. Snälla sprid inte filmen utanför Rejsa! Stort tack till Nisse977 som hjälpte mig med att få in slowmotion i den.

Efter ett par bra inledande varv skruvar jag upp tempot lite. Allt känns bra, bilen går som den skall och jag känner att jag har koll på grejerna. Jag har provat lite olika spårval i kurvan som leder upp till esset, på detta varv får jag till det bra och plockar med mig bra fart uppför backen. Första kurvan i esset är som de tidigare men inför den andre inser jag relativt tidigt att jag kommer att drifta ut mot bankanten och kurbsen.

Vad händer då? Som jag uppfattar det under och som jag tolkat filmen.
1. Mitt på kurbsen står en kon, jag inser att jag kommer att träffa den men väljer att inte försöka undvika den då jag tror att det kan skapa ett kast på bilen. Lägger till och med i fyran.
2. Jag träffar kurbsen precis där den börjar, här tror jag inledningsvis att något brister i bilen då jag hör en smäll. När jag tittat på videon så ser jag att det är airbagen på passagerarstolen som löser ut!?!
3. Jag träffar kurbsen med halvt rattslag då bilen är understyrd, detta tror jag påverkar händelseförloppet mycket. Jag går utanför bankanten precis innan kurbsen och möter en kant där kurbsen börjar.
4. Styr emot för att häva kastet men har inte en chans. På filen kan jag tycka att jag är för snabb med att parera och funderar på om det orsaker att det går som det går. Samtidigt vet jag att känslan man har i bilen är annorlunda än vad man upplever på en film från bilen. Mindre kast brukar jag inte ha problem att häva så jag tror inte att det är det som orsakat det. Men ju fler gånger som jag ser filmen så ökar tvivlen...
5. Parerar åt andra hållet men då är det enligt mig (och för mig) bortom räddning.
6. I slutfasen är det bara att förbereda för impakt vilket också syns på filmen. Armarna spänns och jag minns att några tankar hann flyga genom huvudet.

Finns lite lärdomar att dra av detta, jag kan med lite perspektiv till det hela konstatera att jag gick ut alldelse för hårt och överkörde. Jag hade telefonen med laptimer centralt i bilen vilket triggade mig själv att pusha hårdare och hårdare då jag noterade att varvtiderna blev bättre och bättre. Inför själva olyckan tttade jag självklart inte på luren. Efter varje varv tittade jag och det gjorde att jag pressade hårdare (tror jag) än vad jag hade gjort om jag inte sett varvtiderna .

Vad hände efter kraschen när allt står still!
Jag drar åt handbromsen och vrider av tändningen, detta reflekterar jag inte över när det sker utan har sett det på filmen efter. Jag är ur bilen efter ganska exakt 10 sekunder. Efter 1 minut är Rickard som jobbar på GR på plats med sin bil. Vi konstaterar att jag är ok och att det inte läcker något från bilen. Då jag är ensam kund på plats är det ingen stress att få bort bilen. Vi hämtar ett reservhjul då höger fram har punkterats. Högst sannolikt har det skett vid sammanstötning i muren. Efter det bogserar vi bort bilen och tar sedan en kaffe och snackar om vad som hände. Jag ringer min fru och berättar vad som hänt och att hon behöver komma och hämta mig.
Efter det går vi ut och sopar av banan, kollar på spår i grus och asfalt samt inspekterar om det blivit några skador på muren vilket det turligt nog inte blev.
Efter ett tag kommer frugan till banan och vi åker hem. Upp igen senare på kvällen med trailer för att hämta "liket". Onekligen skönt att det var på hemmaplan!. Angående försäkring mm så finns det en tråd om detta där jag berättet om hur det gick. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=81149&postdays=0&postorder=asc&start=0





Konen landade inte här utan är återplacerad efteråt

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2915



Tycker att det känns som att du svänger in lite tidigt alternativt har förmycket hastighet med dig in i högersvängen. Kan även vara så att du gasar lite mycket och understyr lite mer än tidigare varv pga det. Har råkat ut för liknande sak som dig dvs att man kommer lite försnabbt eller med lite fel spår in i högerkurvan och då får man lätt slut på bana i utgången. När du väl är utanför banan så styr du upp den snabbt och ev med gasuppsläpp vilker ger bakvagnssladden som slutar i muren. Har själv varit utanför banan med vänsterhjulen lite tidigare än där du åkte av men jag styrde upp bilen på banan igen och fick ingen retur. Fick däremot en smäll på fjäderbenet vänster fram då jag klippte början av curbsen. Var väl iofs mer tur än skicklighet att jag karade mig den gången.

Knepigt parti på banan då ingången till chikanen är blind så det gäller att svänga in i vänstern i precis rätt tidpunkt och ha rätt hastighet för att inte åka av i högern ut på banan. Ett misstag i vänsterkurvan straffar sig i högern ut på rakan. Dessutom påverkas ingångsfarten till vänstern av hur bra man får till utgången av kurvan innan. Som sagt lätt hänt att göra ett misstag i den kurvan med trista konsekvenser. Det som fungerar bra för mig är att titta längre fram och fokusera på högerkurvan då den är det viktiga att komma rätt i. Lite låg hastighet i vänstern är inte hela värden då man kan gå på gas tidigar ur högern om det är så.

Sen gillar jag inte att muren står som den gör men det är inte något man kan göra mycket åt tyvärr. Kan gå än värre om man åker av tidigare och det tar tvärstopp i muren rakt fram. Likväl bra att se film på hur det kan gå så att fler än du kan lära sig något av det, när det ändå slutade lyckligt. thumbs up

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



outch!

Tråkigt tråkigt men tur det gick bra...

Jag har landat min RX-8a precis innan muren, körde av något tidigare än du och när jag märkte att jag inte skulle klara av att rädda situationen hade jag sinnesnärvaro nog att släppa ut bilen i gruset till vänster strax innan muren.

Vet att jag var väldigt glad över att jag slapp muren.

Tack för att du delar med dig, jag hade tyvärr inte mina kameror på när det inträffade.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Andreas Millbro skrev:
Tycker att det känns som att du svänger in lite tidigt alternativt har förmycket hastighet med dig in i högersvängen. Kan även vara så att du gasar lite mycket och understyr lite mer än tidigare varv pga det. Har råkat ut för liknande sak som dig dvs att man kommer lite försnabbt eller med lite fel spår in i högerkurvan och då får man lätt slut på bana i utgången. När du väl är utanför banan så styr du upp den snabbt och ev med gasuppsläpp vilker ger bakvagnssladden som slutar i muren. Har själv varit utanför banan med vänsterhjulen lite tidigare än där du åkte av men jag styrde upp bilen på banan igen och fick ingen retur. Fick däremot en smäll på fjäderbenet vänster fram då jag klippte början av curbsen. Var väl iofs mer tur än skicklighet att jag karade mig den gången.

Knepigt parti på banan då ingången till chikanen är blind så det gäller att svänga in i vänstern i precis rätt tidpunkt och ha rätt hastighet för att inte åka av i högern ut på banan. Ett misstag i vänsterkurvan straffar sig i högern ut på rakan. Dessutom påverkas ingångsfarten till vänstern av hur bra man får till utgången av kurvan innan. Som sagt lätt hänt att göra ett misstag i den kurvan med trista konsekvenser. Det som fungerar bra för mig är att titta längre fram och fokusera på högerkurvan då den är det viktiga att komma rätt i. Lite låg hastighet i vänstern är inte hela värden då man kan gå på gas tidigar ur högern om det är så.

Sen gillar jag inte att muren står som den gör men det är inte något man kan göra mycket åt tyvärr. Kan gå än värre om man åker av tidigare och det tar tvärstopp i muren rakt fram. Likväl bra att se film på hur det kan gå så att fler än du kan lära sig något av det, när det ändå slutade lyckligt. thumbs up


Tack för en bra analys!
Tror att farten i förhållande till bilen och förarens kapacitet är den största boven i dramat, kan dock stämma att jag är för tidigt på kurvan också.

Muren hade gärna fått ha en mjukare start och varit några mer meter åt vänster med lite mer grus innan.

Fastlane skrev:
outch!

Tråkigt tråkigt men tur det gick bra...

Jag har landat min RX-8a precis innan muren, körde av något tidigare än du och när jag märkte att jag inte skulle klara av att rädda situationen hade jag sinnesnärvaro nog att släppa ut bilen i gruset till vänster strax innan muren.

Vet att jag var väldigt glad över att jag slapp muren.

Tack för att du delar med dig, jag hade tyvärr inte mina kameror på när det inträffade.


Var det innan däckstraven fanns där eller gick du utanför även dem'?

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41703

Forumägare
Forumägare

Tack för att du delar med dig. Riktigt stort tack! Jag tycker personligen det är väldigt värdefullt att studera vad/hur det kan gå fel. Alltid bra att ta till sig, oerhört tankeväckande. Tur det gick bra med dig och dessutom med bolaget.

Några tankar från mig (med brasklappen att jag inte kört banan jättemycket). Jag håller med Andreas om att försöka titta långt bort så tidigt som möjligt. Jag tycker själv det är ett farligt/läskigt ställe eftersom man bestämmer placeringen och desto viktigare, farten innan man ser utgången, just val av turn in i vänstern (blint) betyder mycket för hur man får utrymme i högern. Och muren finns där. Hu. Så jag sitter varje varv och spanar energiskt efter att se exit på rakan och har då lite lite lite tid att välja spår i högern. Om det gått lite för fort när jag väl sett exit längs rakan så har jag då justerat till att ta ett (sent men) elakt tajt spår i högern på högercurbsen för att inte få slut på asfalt senare på vänsterkanten.

När man väl är framme precis vid höger sidas apex så är det i princip för sent att justera någonting ÖHT, väl där så hamnar man där man hamnar längs vänstersidan. Teoretiskt skulle man kunna räta upp bilen och nita men som man ser på din film så finns det extremt lite att spela på när man väl är så långt fram. Vad jag tror du kunde ha gjort om du haft lite flax var att en bit tidigare, så fort du sett exit, rätat upp bilen och bromsat lite kort. Som sagt, jag tycker själv det är en läskig kurva, jag skulle faktiskt vilja säga att den till och med olämpligt konstruerad just med muren där den är.

----

Sen ser man i din film att där curbsen börjar är det en elak kant som du smäller i/kör på väldigt hårt. Det är iof ett vanligt problem med "elak början på curbs". Men hade du inte fått det elaka slaget när du kör över den så ser iaf jag det som inte omöjligt att du rett upp situationen. Den kanten borde Gotland Ring få bort IMO eftersom just den kan ge så ödesdigra konsekvenser.

EDIT: Vilket hjul var punka? Vänster fram?

----

Har du någon teori varför du lägger i fyran? Är ju lite av en konstig reaktion just där det sker, så sent i förloppet liksom. När du ser att du kommer grensla curbsen, känner du dig lugn att "det är bara att köra på men vara försiktig med rattrörelser men räta upp rattutslaget så mycket som situationen tillåter". Typ? Och sen kommer smällen?

_________________
Magnus Thomé
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319



Läskigt detta!
Min gamla civic var med om något liknande, fast undkom muren.

Det var min kompis som körde lite längre ner i hårnålen. På vägen upp mot S:et var han lite väl långt ut till höger så ena däcket sög tag i gruset. Han fick kast över på vänster sida och gled av i gruset. Som tur var slog han bara i några grushögar och ingenting jätteviktigt gick sönder på bilen.

Jag tycker det ser ut som du kommer med vänster sida av bilen ut i gruset. Det kan inte vara därför du fick kastet? Det är ganska vassa kanter i asfalten på Gotland ring. När däcken väl åker ner i gruset så brukar det resultera i såna kasst...

Gotland ring är en fantastisk bana men jag har alltid känt att den är halvfärdig.

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Fredrik Hård skrev:


Var det innan däckstraven fanns där eller gick du utanför även dem'?


Minns ingen däckstrave, kommer bara ihåg den otrevliga muren.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
JonasO
Motala
Här sen Feb 2010
Inlägg: 214



Fy fan va tråkigt, gott att du klarade dig och att försäkringsbolaget var med på noterna.

...och välkommen i klubben "vi som suttit i muren".

_________________
//Jonas Molander

Saab 9-5 Aero SportCombi 2004
Alfa Romeo 33 1,7 ie 1989
Porsche 996 C2 X51 Aero Kit 2003
Porsche 968 Clubsport 1993 - Såld
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Tack för att du delar med dig. Riktigt stort tack! Jag tycker personligen det är väldigt värdefullt att studera vad/hur det kan gå fel. Alltid bra att ta till sig, oerhört tankeväckande. Tur det gick bra med dig och dessutom med bolaget.

Några tankar från mig (med brasklappen att jag inte kört banan jättemycket). Jag håller med Andreas om att försöka titta långt bort så tidigt som möjligt. Jag tycker själv det är ett farligt/läskigt ställe eftersom man bestämmer placeringen och desto viktigare, farten innan man ser utgången, just val av turn in i vänstern (blint) betyder mycket för hur man får utrymme i högern. Och muren finns där. Hu. Så jag sitter varje varv och spanar energiskt efter att se exit på rakan och har då lite lite lite tid att välja spår i högern. Om det gått lite för fort när jag väl sett exit längs rakan så har jag då justerat till att ta ett (sent men) elakt tajt spår i högern på högercurbsen för att inte få slut på asfalt senare på vänsterkanten.

När man väl är framme precis vid höger sidas apex så är det i princip för sent att justera någonting ÖHT, väl där så hamnar man där man hamnar längs vänstersidan. Teoretiskt skulle man kunna räta upp bilen och nita men som man ser på din film så finns det extremt lite att spela på när man väl är så långt fram. Vad jag tror du kunde ha gjort om du haft lite flax var att en bit tidigare, så fort du sett exit, rätat upp bilen och bromsat lite kort. Som sagt, jag tycker själv det är en läskig kurva, jag skulle faktiskt vilja säga att den till och med olämpligt konstruerad just med muren där den är.

----

Sen ser man i din film att där curbsen börjar är det en elak kant som du smäller i/kör på väldigt hårt. Det är iof ett vanligt problem med "elak början på curbs". Men hade du inte fått det elaka slaget när du kör över den så ser iaf jag det som inte omöjligt att du rett upp situationen. Den kanten borde Gotland Ring få bort IMO eftersom just den kan ge så ödesdigra konsekvenser.

EDIT: Vilket hjul var punka? Vänster fram?

----

Har du någon teori varför du lägger i fyran? Är ju lite av en konstig reaktion just där det sker, så sent i förloppet liksom. När du ser att du kommer grensla curbsen, känner du dig lugn att "det är bara att köra på men vara försiktig med rattrörelser men räta upp rattutslaget så mycket som situationen tillåter". Typ? Och sen kommer smällen?


Tack för att du uttrycker din uppskattning av att dela med sig. Jag är en rätt öppen person i grund, så varför inte bjuda på detta tänker jag. Dessutom leder kommande diskussioner till lärdomar. Ge och ta!

Blicken långt fram kommer jag ta med mig. Skall också labba lite där det finns utrymme och lära mig mer hur bilen beter sig vid olika manövrar i högre farter.

Jag inser tidigt i kurvan att jag kommer att åka på kurbsen och däreigenom träffa konen som står där, jag tror inte att jag kommer att gränsla kurbsen. Det är då jag tar beslutet att fortsätta istället för att försöka undvika konen. Hade jag insett tidigare att jag även skulle hamna utanför banan hade sannolikt beslutet varit ett annat.

Punkteringen är på höger fram, så det blev inte punka på kurbsen.

enzodiac skrev:
Läskigt detta!
Min gamla civic var med om något liknande, fast undkom muren.

Det var min kompis som körde lite längre ner i hårnålen. På vägen upp mot S:et var han lite väl långt ut till höger så ena däcket sög tag i gruset. Han fick kast över på vänster sida och gled av i gruset. Som tur var slog han bara i några grushögar och ingenting jätteviktigt gick sönder på bilen.

Jag tycker det ser ut som du kommer med vänster sida av bilen ut i gruset. Det kan inte vara därför du fick kastet? Det är ganska vassa kanter i asfalten på Gotland ring. När däcken väl åker ner i gruset så brukar det resultera i såna kasst...

Gotland ring är en fantastisk bana men jag har alltid känt att den är halvfärdig.


Vänster sida är helt korrekt i gruset och en stor orsak till händelseförloppet. Kan hålla med om att det finns mer att göra på banan.


JonasO skrev:
Fy fan va tråkigt, gott att du klarade dig och att försäkringsbolaget var med på noterna.

...och välkommen i klubben "vi som suttit i muren".


Försäkringsbolagets agerande var en klar bonus. Det damp in en oväntad slant skattat och klart
Angående "klubben", nu är man med hoppas bara att man inte blir ordförande men fler besök i muren


Nu är det dags att lämna datorn och ut i garaget. Flyter det på är nya bilen klar under denna vecka.

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 473



Har kollat på ett antal gånger på filmen nu och kan bara säga tråkigt att det hände och bra att inget hände med dig!

En fundering jag fick är vad händer rent praktiskt i bilen efter dörr-airbagen löser ut när du kör över curbsen? Är det inte så att motor, bränsle osv stängs av för att undvika brand, skenande bil o.s.v. efter impact? Det var väl det som vissa utnyttjade emot polisbilarna genom att backa in i dem och sedan lugnt köra därifrån. Om det är så skulle det i princip kunna liknas med ett gasuppsläpp just där man inte vill ha det.

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Magnus Mårtenson skrev:
En fundering jag fick är vad händer rent praktiskt i bilen efter dörr-airbagen löser ut när du kör över curbsen? Är det inte så att motor, bränsle osv stängs av för att undvika brand, skenande bil o.s.v. efter impact? Det var väl det som vissa utnyttjade emot polisbilarna genom att backa in i dem och sedan lugnt köra därifrån. Om det är så skulle det i princip kunna liknas med ett gasuppsläpp just där man inte vill ha det.
Renaulter av de årgångarna brukar inte ha krocksensorn kopplad ihop med det system som stänger av motorn. Istället finns en så kallad "fuel inertia switch" som utlöses och slår av bränsle och tändning. I praktiken är det en fjäderbelastad kula som hoppar ur sitt läge och gör att en kontakt bryts.
Dock kan ju systemen mycket väl ha utlösts samtidigt ändå, även om de inte är ihopkopplade.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Det som är lite intressant är att min bil körde fuelcut och hela köret för mig när jag var på gotland, med den skillnaden att det utlöste på högercurben genom chikanen. Jag gick inte på den hårdare än jag gjort något tidigare varv men likväl.

Jag har plockat bort alla airbags och deaktiverat dessa + sträckarna i Airbagdatorn så det förvånar mig lite att det blev som det blev, men jag antar att sensorerna fortfarande är online. Ska gå in i datorn och släcka lampan bör då kunna se vilken sensor som utlöst.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Har skruvat till och från någon vecka och det börjar likna nått. Det mesta gick att plocka över utan problem. Höger fjäderben var stukat i fästet, jag lämnade det till lokala smeden och han fixade till det. Skall hålla ett öga på det för att se att det håller som det skall (är egentligen inte orolig men...).

Ny oljekyl blev det också, den gamla hade lite slitningar och jag tyckte det verkade dumt att chansa på att den skall hålla tätt under belastning. Plockade ur denna lite mer än vad jag gjorde med den svarta, skall försöka väga den på SBP vid tillfälle. Jag kopplade även ur samtliga airbags av en viss anledning vill ju inte riskera an ny stol eller instrumentbräda bara för att man kör på lite curbs.

Imorgon är det dags för hjulinställning och sen siktar jag på att köra open pitlane under spvm's besök på Gotland Ring i helgen. Blir lagom med en mjukstart och inte en heldag på banan.

Har monterat R-däck på 15" originalfälgar (7,5 kg styck), till den nya fick jag med 2 uppsättningar 16" så det kan bli uppgradering i storlek på hjul vad det lider.

En bild säger mer än ord var det någon klok man/kvinna som sa, så här kommer lite bilder.

Börjar med 3 tråkiga bilder på den svarta sen följer det bara roliga bilder


Notera motorfästet


Redo att hämtas av bärgningen


Operation flytta delar


Bra med dubbelgarage


Trasigt fjäderbensfäste




Reparerat fjäderbensfäste




Rensa, skall ännu skrapa asfaltsmattor








Husets chefer kommer och inspekterar arbetet


Oljekyl på plats


Airbagen under instrumentpanel borta och motstånd monterade.

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio 172 -02 motorrenovering
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 13, 14, 15   >>
18 besök senaste veckan (141184 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande