Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Corsa A 2.0 16v 'OPC' - *SÅLD*
<<   1, 2, 3, 4
3 besök senaste veckan (23742 totalt)
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6519


Trådstartare
Borbos skrev:
Bra kört Figgz !

Tackar Borbos

Cédric skrev:
Riktigt trevlig video du fick där, ser riktigt skoj ut. Körde paralellt med en video från min körning och det gick nästan exakt lika, hade varit kul att "tampas" lite med någon hyffsat jämnsnabb på bana någon gång (På PCS banmöten är det oftast snabbt rakt fram och måttligt snabbt i böjarna, tyvärr), kanske får leta upp något OSC möte att lirka mig in på Du får dock låta bli att köra så mycket snabbare, eller trimma kärran

Nisse lyckades bra med filmen! Vore riktigt kul att få ett pass på banan med någon som är jämnsnabb med en själv, som med Peter Alfredsson nu sist. Ta chansen att komma till Kinnekulle nu den 30e juni så kan du köra med OSC och mig där Där kanske vi inte är Porschesnabba på rakorna men vi släpper inte av så mycket i kurvorna iaf, det är kul när det svänger!
Trimma kärran kommer jag inte göra, men väl försöka lära mig köra den bättre

Nisse977 skrev:

Huvudsaken är att Fredrik är nöjd!
Tack för att jag fick filma också

Helt ok Nisse, du kan få göra det igen

Johan Sjöström skrev:
Trevligt rattat Fredrik!

En får tacka Johan! Tiderna ska ner, men körningen är konsekvent iaf thumbs up


Kul med videoanalys!
Väldigt bra att kolla på sin egen körning efteråt, ser direkt några ställen jag kan öka farten på:
-In under bron innan Mohlins går jag nästan på varvstopp på trean, frågan är om jag kan hinna få i fyran och gå på den uppför Mohlins om det ger mer fart
-Mer fart över TV-böjen, de har ju flyttat armcot flera meter bort så vad kan gå fel
-Gå över från inbromsning till 'confidence lift' innan ingången in under bron

Om jag lyckas med det och ändå har bilen kvar på banan så skall tiderna nog ramla ner en liten bit till!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3093



Citat:

Cédric skrev:
Riktigt trevlig video du fick där, ser riktigt skoj ut. Körde paralellt med en video från min körning och det gick nästan exakt lika, hade varit kul att "tampas" lite med någon hyffsat jämnsnabb på bana någon gång (På PCS banmöten är det oftast snabbt rakt fram och måttligt snabbt i böjarna, tyvärr), kanske får leta upp något OSC möte att lirka mig in på Du får dock låta bli att köra så mycket snabbare, eller trimma kärran

Nisse lyckades bra med filmen! Vore riktigt kul att få ett pass på banan med någon som är jämnsnabb med en själv, som med Peter Alfredsson nu sist. Ta chansen att komma till Kinnekulle nu den 30e juni så kan du köra med OSC och mig där Där kanske vi inte är Porschesnabba på rakorna men vi släpper inte av så mycket i kurvorna iaf, det är kul när det svänger!
Trimma kärran kommer jag inte göra, men väl försöka lära mig köra den bättre



Har faktiskt provat OSC en gång i tiden, på den tiden du körde kadetten. Vad jag minns var det lite oorganiserat och det tog ett jäkla tag innan körningen kom igång på morgonen. Men det var många år sen, det är säkerligen bättre idag. Klart jämnare fart iaf

Jag tänkte på en sak på filmen, du greppar om ratten hela tiden, gillar du det?

Jag föredrar definitivt att hålla på samma ställe så mycket det går, även om det blir knivigt med stora rattvinklar. Då kan man snabbt svara på sladdar och man har en exakt referens på var mittläget är. Men det är väl en smaksak..

Såhär ser det ut för mig som har ganska så vevig styrväxel:
http://www.youtube.com/watch?v=_e-vg2XXzrI

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6519


Trådstartare
Cédric skrev:

Jag tänkte på en sak på filmen, du greppar om ratten hela tiden, gillar du det?

Jag föredrar definitivt att hålla på samma ställe så mycket det går, även om det blir knivigt med stora rattvinklar. Då kan man snabbt svara på sladdar och man har en exakt referens på var mittläget är. Men det är väl en smaksak..

Såhär ser det ut för mig som har ganska så vevig styrväxel:
http://www.youtube.com/watch?v=_e-vg2XXzrI


Oj, förlåt, ser att jag missat att svara här!
Där säger du en sak jag verkligen har klurat på själv en hel del. Det sitter en Quaife kort styrväxel på bilen, så sett till styrutslaget behöver jag inte greppa om, däremot så är det diffbroms samt ingen servo så det kräver en del kraft att få bilen dit man vill när det svänger på och man gasar mycket. På Gelleråsen i höstas fick jag rätt go träningsvärk dagen efter träffen så kanske därför jag greppar om såpass mycket nu?
Oavsett, jag skall testa till helgen hur körningen blir om jag inte greppar om, bra iaktagelse

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6519


Trådstartare
Dags för lite körning igen! Bättre sent än aldrig, men här kommer lite rejsrapport från Dalsjöforssprinten med SVKG!

För 2 helger sedan hade SVKG äntligen slagit upp portarna till sin konbanecup, även känd som Rattmuffen Cup! Jag var riktigt taggad inför detta, hade lyckats anmäla mig som #2 till hela cup:en så snabb i startgroparna var jag iaf, men hur snabb skulle jag bli bland konerna?

Konbana har alltid varit en favorit för mig, det är ett riktigt kul och smidigt sätt att få direkt feedback på körningen genom tidtagningen, men även ett väldigt socialt arrangemang! Man hinner prata med de andra och se på många fräcka bilar.

Dagens bana såg ut såhär (bilder snodda med stolthet från eftersnackstråden)


Man körde två varv åt gången, så man fick flygande start på varv två. Banan var rolig, men hur skulle det gå med fwd och så tighta vändningar?
Corsan gömde sig fint mellan två Miator för att inte skämma ut sig helt...


Konkurrenter fanns det i många former!




En MG från 1934, med kompressor! Bakom den även Pers M3 E36 3.2 och bakom den tror jag herr Pihl stod med sin Lotus Elise. Helt enkelt, väldigt blandat startfält.

Satte mig i bilen redo för start, då öppnar sig himlen totalt och det går från fint torrt till årets skyfall, ridå! Kände att en kajak hade varit mer passande, då kan man göra snygga vändningar Fast som tur var så upphörde regnet och sakta men säkert så började ett idealspår torka fram. När vi kört i 3h så var hela banan torr och resultatlistan utkristalliserade sig till:
1. Jan-Erling Rydquist Jeguar 49,68
2. Fredrik Boivie Opel Corsa 50,54
3. Tomas Svensson Mazda MX-5 50,87
4. Henrik Pihl Lotus Elise 51,63
5. Mattias Bågenholm Honda Civic 53,37

Corsan tog sig in på en 2:a plats! Det var härligt jämnt, 3 bilar var inom 2 tiondelar för 5eplatsen och kampen för att komma ner till 50s strecket hård!

Fler konbanor åt folket! Detta är hur kul som helst, samtidigt så synd att vi inte längre kan få köra på Parkbanan... men låt oss se framåt och hoppas på fler konbanekörningar i Rattmuffen cup!

Nästa anhalt, Kinnekulle Ring med OSC nu på lördag den 30e juni!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6519


Trådstartare
Borde hålla några pass till ;-)
Kinnekulle sliter...

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6519


Trådstartare
Japp, de höll några pass till :-) nu är nya däck på, dags att köra mer!

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6519


Trådstartare
Rejsrapport Kinnekulle
Att jag slet däck under denna dag är det nog ingen som har missat, men hur gick det?
Jodå, dryga 115 varv blev det med Corsan under lördagen, fler kunde det blivit men dels så stod jag flaggvakt, agerade instruktör i andras bilar och snackade skit med folk istället för att köra lite med

NiklasFalk filmade lite ett pass när vi var ute och körde, vet inte vilka däck det var på då men eventuellt så var det mina väl utslitna (se tidigare bilder) V700 eller ett par väl ingnuggade 888or



Däcken ja, de slets mer och mer för varje pass (bilder från NiklasFalk)



Lilla corsan fick även agera lånebil för de som ville testa nya bilar, helt enkelt vanliga devisen "lägg nycklar i hatten, blunda och plocka en" kan man säga. Även känt som "din bil verkar rolig, får man prova?" Självklart får man prova
Både herr Falk, Pontus Widing och Alexander Nilsson körde var sitt pass med bilen och Pontus var inte sen med att visa att han har kört fwd-Opel förr och stod på bra med lånad bil
Kolla filmen för att se när Falk jagade honom




Avslutar med två lånade bilder också




Reflektioner!
Men hur var bilen?
+Så otroligt balanserad och snäll, bara gasa och ha kul
+Gick fint att ge sig in under bron utan att bromsa, enbart litet confidence-lift några varv (men då gick det fort)
+Motorn matar på något otroligt för att vara en oöppnad originalmotor
-Mer camber behövs fram, vilket syns på däckslitaget. Däremot vill jag inte ändra för mycket då jag kan tappa den trevliga balansen
+Det går fort! Förra körningen loggades 1.05:05 och nu gick det definitivt snabbare. En vän som jag körde några pass samtidigt som filmade sin körning på 1.04.x flera gånger om, jag var något snabbare oftast så 1.04 är definitivt ett faktum nu Dags att börja GPS-logga på heltid nu!

Så vad ska göras nu?
-Storservice
-Nya däck (otippat väl?)
-Ladda inför Knutstorp med TPC!


Tack alla som var med i lördags

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6519


Trådstartare
Ring Knutstorp 15/7
Att-göra-listan var snabbt avbockad sen Kinnekulle, bilen var servad och nya däck levererade av Martin Gistell på Wheelbase (tack för snabb service ). Så med god marginal så var bilen lastad på kärra (visade sig bra att ha, men mer om det senare) och redo för körning.

Så kl 05.10 rullade jag iväg hemifrån ner mot Knutstorp för en körning med TPC. I höjd med Varberg kom Klas ifatt mig med sin 318is och strax efter Falkenberg så kom även Lars och Nisse ifatt med Lars MR2 Turbo, så vi tog en snabbpaus på Statoil och sträckte på benen, skönt med en dryg timme kvar i bilen


Väl framme så fick jag bilen besiktigad och klar utan problem, så det var bara att line:a upp, här efter något avklarat pass framför Ingmars Kadett GSi 16v


Hur gick bilen och körningen?
Knutstorp hade jag bara varit på en gång tidigare, då med min Merca 190 2.5-16 på gatdäck år 2010, så med rdäck och Corsan var allt nytt! Så jag hade turen att komma ut i samma pass som Anders med sin BMW 318is som tävlar i CUP:en. Det var nyttigt och kul att ligga och tampas första passet, de gick jämt och bra bilarna. Tror tiden första passet var 1:13.6 eller liknande. Något halt var det, men inte så konstigt när varmtrycket på däcken steg till 2.6 bar!


Så in i depån, släpp ut luft, drick vatten och ut igen! Varv efter varv, nya spårval nöttes in. Två bilar som inte gick att köra ifrån alls (även om det gick i princip jämnt på rakan) var Focus RS och Megane CUP. Däremot ytterligare två bra förare att följa efter för att nöta in spårvalen, även om jag märkte att mina 165-170 sughästar och 195mm breda däck inte hade mycket att sätta emot ~300hk+ och 265mm breda däck + bra förare



Återigen, kolla däckstryck, drick mer vatten och diskutera spårval! Satt och lunchade med Nisse, Klas, Lars och även Per med sin Alfa GTV Turbo och kom fram till lite nya spårval som jag tänkte prova.
Hur gick det då?





Hade ett riktigt roligt pass med Johan (JG) i sin M3E36 som gick på slicks, det var otroligt jämnt mellan bilarna, så vi bytte plats nån gång eller två under passen och såg hur bilarna trots dess olika karaktärer gick väldigt lika. Tack Johan för ett riktigt roligt pass!

Slutligen under dagen kom jag ännu en gång ut på samma pass som Anders med den orangea BMW:n och tänkte "nu har jag fart i Corsan, nu skall jag allt komma om honom och dra ifrån". Men tji fick jag! Nog kom jag ikapp, men inte om! På baksidan från idioten och ner mot kvällsposten var han snabbare, men jag tog igen på rakan och bort över NGK och vidare mot idioten, men sett över varvet körde vi väldigt lika... Hade jag inte fått upp tempot?
Jodå, visst hade jag det, men så även Anders Han hade nött varv, hans brorsa hjälpt till att ställa in bilen så de var nere på 1:12.3 och körde Inte konstigt det var svårt att komma om, men jag är nöjd att vara nere på de tiderna iaf.
Knutstorp är inte helt lätt med framtung fwd, men ändå rolig med sin höjdskillnad och härliga krön! Från startrakans början bort upp mot idioten tycker jag att jag har bra fart, men från idioten och bort mot kvällsposten behöver jag hitta bättre spårval och tjäna mer tid...
Roliga pass var det även med David i sin svarta Alfa och mot den silvriga Porsche 944 turbon med gröna detaljer, tack för körningen!

Avslutar med några bilder tagna av trevliga och duktiga rejsaianer som var på plats:





Jo, hur var det med bra att ha med kärran? Se på sista bilden, nog är det min dragbil man ser bakom Corsan... Klas hade oturen att grensla en curb så att oljetråget fick sig en spricka... men vad gör det när vi hade mer servicebil och kärra

Alla bilder (som är tagna av andra än mig) har jag lagt på servern, http://figgz.ogun.org/corsa/120715_knutstorp
Säg till om någon inte vill ha sina bilder där!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



DU FÅR INTE HA MINA BILDER HÄR!!! nä jag bara skoja!!

Kul att den går bra, fick några varv med Fredrik, det gick undan thumbs up

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



INTE MINA IHELLER!

Skoja oxå och tyckte den lilla blå karamellen var tilltalande, gillar när smått äter stort thumbs up




_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Johan Sjöström skrev:
gillar när smått äter stort thumbs up

Samma här Men jag tror det är till stor del Fredriks förtjänst

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Nisse977 skrev:
Johan Sjöström skrev:
gillar när smått äter stort thumbs up

Samma här Men jag tror det är till stor del Fredriks förtjänst


Kommer Fredrik till Mantorp eller Anderstorp så ska dom STORA hajarna äta upp honom

_________________

--VVTS--
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Maciek Matwiejczuk skrev:
Nisse977 skrev:
Johan Sjöström skrev:
gillar när smått äter stort thumbs up

Samma här Men jag tror det är till stor del Fredriks förtjänst


Kommer Fredrik till Mantorp eller Anderstorp så ska dom STORA hajarna äta upp honom


Inte SÅ svårt med ett jordbruksredskap som har turbos stora som Jättesköldpaddor
Snabb må Fredrik vara men där blir det till att trycka på blinkersen och gå åt sidan


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6519


Trådstartare
Maciek, jag tycker du ser lite blek ut på bilden här ovanför, vad har hänt?

Tyvärr så missar jag Mantorp, men jag har kikat på Anderstorp. Även om det är helt fel bana för min lilla effektmissunnade förväxta framhjulsdrivna gocart med tak så vill man ju köra så mycket man kan hinna

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 578



Imponerande snabb liten Corsa detta. Framförallt på raksträckan. Var svårt att ta sig förbi där.
Visst är det kul med jämnsnabba bilar som man kan ligga och stressa varv efter varv. Mellan mig i renån och Petter i Focusen skiljer det aldrig mer än ½ sekund per varv.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Johan Sjöström skrev:


Inte SÅ svårt med ett jordbruksredskap som har turbos stora som Jättesköldpaddor
Snabb må Fredrik vara men där blir det till att trycka på blinkersen och gå åt sidan

Tror fredrik behöver en sådan fläkt om han ska komma ifrån oss STORA pojkar

_________________

--VVTS--
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Figgz skrev:
Maciek, jag tycker du ser lite blek ut på bilden här ovanför, vad har hänt?

Tyvärr så missar jag Mantorp, men jag har kikat på Anderstorp. Även om det är helt fel bana för min lilla effektmissunnade förväxta framhjulsdrivna gocart med tak så vill man ju köra så mycket man kan hinna


Blek ?? Det är turbon som sög i sig all min solbränna

Du är välkommen till Anderstorp thumbs up

_________________

--VVTS--
Citera
Mattepat
Saxtorp
Här sen Jul 2008
Inlägg: 224



Fin Corsa du har fått händerna på. Gick kanonfint.

Kul o tjöta lite Åpel på banan, vi hörs o ses säkert någon annan gång!

_________________
Mattias olefeldt
Team Blyfot
Racebilen: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=53869&postdays=0&postorder=asc&start=0
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Corsa A 2.0 16v 'OPC' - *SÅLD*
<<   1, 2, 3, 4
3 besök senaste veckan (23742 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande