Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mercedes CE55 AMG Turbo -93 | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 2 besök senaste veckan (57978 totalt) |
Just nu sitter orginal på, och det är löjligt trångt vid styrsnäckan. På att-göra-listan hittar vi att byta snäckan mot kuggstång, och då hoppas jag att jag har tid att tillverka ett par grövre. Inte kanske några superfancy pulssplittare, men i alla fall grövre. Hoppas på att det finns tid för det, men tämligen många saker är tyvärr fortfarande högre upp på att-göra-listan.. _________________ John Edvardsson |
||||
ÄNTLIGEN är jag nöjd med lösningen för att kunna fälla skalstolarna. Baksätet måste ju gå att använda..
Sjätte försöket tror jag.. Uppladdad med Rejsas Android-app. Edit: Blev en sjunde version, haha.. lite mer estetiskt tilltalande när skruvarna är cemtrerade. _________________ John Edvardsson |
||||
Spännande dag.
Hittade en växellåda på en skrot i Stockholm som jag väldigt gärna ville ha. Åkte dit.. och 3 km från målet havererar en drivknut på slit- och slängbilen. Med bara 40 minuter kvar till stängning blev det samtal både till bärgare och till passade taxibolag. Man kan ju inte låta en sån här chans gå om intet! Låter bärgaren ta hand om bilen medans jag hämtar ut växellådan.. utan att veta hur jag ska komma hem. Såå.. summan av kontentan så står jag helt plötsligt 14 mil hemifrån med 60kg växellåda och diverse måste-ha från bilen jag just skickade på skrot. Åka buss hem kanske? (Skjuts hem löste sig för den nyfikna.. tack Emanuel.. om du nu läser här.. ) Uppladdad med Rejsas Android-app. Edit: Själva växellådan är för övrigt en ZF GS6-53DZ. 6-växlad mycket kraftig BMW-låda från en BMW 530D E61. Vet åtminstone en till på Rejsa som valt en sådan. (Hej Erik ) Enligt det allsmäktiga Internet ska det tydligen vara den starkaste manuella BMW-växellådan som finns. Hurvida det stämmer vet jag inte, men jag vet att den klarar av en hel säsongs 8- och 9-sekundersrepor på strippen med slicks och 1000whp. Den borde alltså klara min korvmojjs-körning. _________________ John Edvardsson |
||||
John, de där med att ha bälteslåset som huvudlås för stolen vetifan altså... känns, well, quite risky,,,
Inget jag skulle vilja lita på med 3-punkt bälte Baksäte eller inte är nog mitt svar. _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Inte? Tycker det känns riktigt stabilt. Som förtydligande, stolens bägge bakre infästningar är bultade bälteslås i orginal-infästningar. Utöver det har man ju bälte på sig när man sitter. Det är alltså inte ett och samma lås för stol OCH bälte. _________________ John Edvardsson |
||||
Det borde ju hålla utmärkt?
Hardyn till den lådan är bitig som få! Sachs har lamell! /Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Den kommer hålla löjligt bra, jag kommer aldrig kunna köra sönder den lådan Under förutsättning att jag lyckas montera den centrerat & rakt, vill säga. Det blir en utmaning. Jag har redan Tilton-koppling, behöver bara byta till 35mm lamellcentrum Ja, hardyn är helt löjligt stöddig Måste få tag på en kardanbit så jag kan ordna kardanrecept också _________________ John Edvardsson |
||||
Så det blev en BMW-låda ändå...ska bli intressant att se hur du får ihop den med motorn.
_________________ Pontus Welin Brabus CE36 - Projekt 300 Welin Alpine - Audi V8! Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en... 997 TT + Kleemann K4 |
||||
0707631605. Ska åka is fram till 3 typ, sen är jag hemma i jakan =) _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Bara som förtydligande för stolsfästet. Såhär ser det ut bakifrån.
Mycket stadigt enligt mig, jag kan inte tänka mig att det skulle vara ett problem... Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ John Edvardsson |
||||
John, varför jag skrev som jag gjorde var att jag inte fattar varför du skall
tilta stolarna öht.? Skall du köra 4 pers i den?? Det är ju en räserbil _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Jag är skeptisk till bälteslåsen.
De är inte gjorda för att tåla tryckande krafter på något vis. Både nedåt och i sidled kommer de bli ganska kraftiga påfrestningar. Jag skulle iaf inte vilja ha stolen så. Ser man bara de få gånger man sett trasiga bältesfästen så ser man åxå hur klena de är. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Nejnejnej, det är en grand turismo! Snabbt-som-fan-till-korvmojjen!
Nedåt är det ingen belastning, stolen "sitter" på gummikuddar, dock ser dem inte på bild. (Typ möbeltassar ungefär, så bälteslåsen är inte bottnade, bara låser... ) I sidled däremot.. Men jag tror inte att det vore speciellt svårt för mig att bygga om så sidobelastningen minimeras, då bör jag ta en titt på det alltså.. Tack för input! _________________ John Edvardsson |
||||
Om man tänker sig att bälteslåsen bara är själva låset så tycker jag att det verkar vara en bra lösning. Med tanke på stolens vridpunkt i framkant så borde belastningen i låsen vara ganska lik den de är designade för och dessutom inte speciellt stor eftersom de dels är dubbla, dels att föraren sitter i andra bälten/lås.
Skall bli intressant att läsa en officiell bedömning. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
min första reaktion var, lika genialt som enkelt Tittar man på bilden ovan så är inte den svaga punkten låset utan den ynkliga M6/M8-skruven som håller stolen i plattan. Är denna godkänd så ska man fasen inte klaga på låset, vars konstruktion är designad att hålla en pesons vikt + stol vid krock...i höga farter. Kraften på låsen är fördelade på 2st samt att, vid en krock, så tas den största kraften upp av bältet. Den lilla kraft, i förhållande, som en peson påverkar stolen med är vad stussen åstadkommer mot sitsen i bilens riktning. Skulle man däremot få en smäll i sidan så blir belastningen större mot stolen då du har sidorna i stolen som tar upp kroppen också, men även där finns då 2 fästen som tar upp kraft, nämligen bältet & stolens bortre/inre fäste....ja även det yttre. Alltså 3 fästen bak & det fram. Det främre fästet på stolen, gångjärnet, skulle jag kanske se till att ha ganska grovt just för sidleds-incidenter & påkörning bakifrån. Vid en smäll bakifrån / baklänges avåkning, får man en vridande kraft runt de bakre fästena. Dessa kommer säkerligen hålla, men det främre kan komma att gå rakt av om det är för klent....det, eller de skruvar stolen sitter med i stolsfästena, beroende på vilket som är det klenare. Detta innebär att du i bästa fall blir liggandes i baksätet Se bara till att du inte har några "glapp" när stolen är fastklickad i fästena. Detta är nåt som förvärrar vid en krock samt att du kan bli tillsagd att inte få köra på vissa banträffar. Smidig lösning. Ska bli intressant att höra vad ev instanser säger om det _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||
Jag ska försöka få till lite mer mekaniskt stöd i sidled när stolen är låst... i övrigt ska det bli väldigt intressant att få synpunkter från offentlig instans. Även om det kanske dröjer. Det är M8-skruvar i alla fästen.
I övrigt råkade jag få tag i dubbel uppsättning likadana växellådor. Så, ifall någon behöver en stadig låda kan den ena säljas... :-) Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ John Edvardsson |
||||
_________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||
Sälj den lådan istället! 404an och 450n betingar ju ändå ett visst värde för märkesnördar, men för oss som ska ha lite effekt är det inget att hålla på med. Det skulle ju suga om du rasade lådan i mitten på juni, bättre att ordna stöddigare låda nu medans det är gott om tid kvar inför säsongen. En vanlig E34 TDS-låda skulle funka utmärkt för din del, en sån får man ju får 2000:-. Den här är nog lite overkill både för dig och för mig.. Bulta med adapterplåt eller svetsa om. Bara ett tips. _________________ John Edvardsson |
||||
_________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||
Våra race- och banåkarbilar Mercedes CE55 AMG Turbo -93 | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 2 besök senaste veckan (57978 totalt) |