Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum SSK Mantorp final SPVM, SSK klasser, GT,Abarth - 28-29/9 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 3 besök senaste veckan (63359 totalt) |
Det är de 15% tilläggen för överladdning på originalmotor som ger dig 1380kg som minvikt (vid 480hk originalspec på bensin). Det ger ju ca 100kg barlast+mindre lätta delar (lite mer om du är fjäderviktare). Sen finns ju alltid "Är standardmotorns effekt för hög för att klassa in i Modsport 1, kan efter särskild ansökan hos SPVM montage av restriktor beviljas." |
||||||
_________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" "This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward." KHmotorsport.se GMAB |
||||||
Mini 1380 kg mini vikt är inte problemet. Det får man liksom ta.. Är Max vikt a 1400kg som är omöjligt med mini vikt 1380kg _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
Så visst är det ett hinder med den motorn. Att spela med vågtoleransen kan vara lite riskabelt eftersom vågarna vid banorna kan diffa mer än 1% mellan vägningar (men de ska inte göra det). |
||||||
Jodå, det går att komma lite högre än reglementet, enklare för en del motortyper. |
||||||
Det du missat är skillnaden på reglementets beräknade effekt & den effekt man lyckat få ur specifik maskin. I detta fallet Öbergs Bmw M1 Han åker om jag inte minns fel beg nascar motorer, dessa är på 358 cui = 5864cc Räknar man då på 6l *80hk/L enligt reglementet blir det ju 480hk men i dessa nascar motorer plockar man inte 80hk/L som reglemeter antar utan ca 140hk/L vilket då blir ca 850hk Samma blir det om man räknar på nån turboladdad motor där räknar man på 170hk/L överladdad & mer än 2 ventiler per cyl. har man då en 2,5l makin så blir beräkande effekten 425 hk men i själva verka plockar man ut 250hk/L vilket då ger 625hk. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
Och på precis samma sätt blir det om man tittar t ex på en Honda S2000-motor, som original lämnar något mer än "Trimmad 2000cc-motor" beräknas göra. Det finns alltid guldkorn att plocka ut, men för de allra flesta motorer och bilar fungerar regementet mycket bra.
_________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" "This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward." KHmotorsport.se GMAB |
||||||
Han kan mycket väl ha 850 hk i motorn men den beräknade effekten (mha modsports formel) är lägre. Lägsta tillåtna vikt styrs av beräknad effekt inte av "verklig" effekt.
Sen spelar det ju bevisligen ingen större roll om han har 850 hk eller inte, han placerar sig ju inte speciellt högt i resultatlistorna ändå.... EDIT: Jaha, där ändrades inlägget jag svarade på. Då kan ni ju ignorera mitt inlägg..... _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
Det finns såklart möjlighet att köra med massor av effekt i Modsport, men då får man trimma oxå med allt vad det innebär.
Öbergs M1:a är trimmad på samma nivå som en F1 motor, Sten Jarl har tidigare kört en BMW Z3 med en BMW F1 turbo motor på 700 hk (kunde lämna upp till 1200 hk), men dessa motorer kostar mycket och är i jämförelse med en standardmotor mycket mer svårkörda med ett förhållandevis kort effektregister. Ska kanske nämnas att inget effektmonster har hitintills vunnit mer än ett race. Kör man standardmotor får man nöja sig med dom extra hästar som avgas och programvara ger, vilket ofta är nog bra. Man kan alltså inte både ha och äta kakan. |
||||||
Det enda som är ganska klart när man tittar på seriepallen de senaste åren är att överladdade lösningar lyser med sin frånvaro.
2013 1 Boxersexa no25 2 Chevrolet sb 5800cc, fyrportsfugg 3 Chevrolet sb 5816cc, fyrportsfugg 2012 1 Radfyra 1998cc, flerventil, insprutning 2 Radfyra 2653cc, flerventil, insprutning 3 Boxersexa no3 2011 1 Radfyra 1998cc, flerventil, insprutning 2 Boxersexa no3 3 Chevrolet sb 5800cc, fyrportsfugg 2010 1 Radfyra 2008cc, flerventil, insprutning 2 Boxersexa no3 3 Radfyra 2653cc, flerventil, insprutning Samtliga ovan är viktade enligt samma beräknade motorreglemente, ingen har använt standardmotorspec. De överladdade som varit med tror jag har varit jämbördiga på rakorna men inte varit tillräckligt långlivade i klassen för att bilda en bra bas för ev justeringar. Jag har för mig att Weglins Supra visslade förbi nästan lika snabbt som Öbergs M1a. |
||||||
Mitt enda sätt verkar alltså va
1. Bygga om motorn så den blir en 996 turbo motor med 420hk org det ger en lägre mini vikt 2. Dispance att få köra motor combon jag har nu men be att få ha Max vikt ca 1450kg så jag fpr med mig bränsle så jag kan tävla också Nr2 verkar ju bäst det påverkar minst då mini vikten a 1380kg som påverkar prestandan hålls intakt _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
Okey så man beräknar en effekt vilken vikten grundar sig på men sen struntar man i vad den igentligen ger ? _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
_________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" "This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward." KHmotorsport.se GMAB |
||||||
Hoho ho, någon som har lite film?
Supramannen, du har ju kört Mantorp ett antal ggr, något om man kan se? Sen, iom att jag tävlat i "trimklasser", kan jag utifrån min erfarenhet att spvm regler med vikt/effekt är absolut det bästa och enklaste systemet... att få någorlunda roliga och jämna bilar/race! Själv, roadsport C 7kg/hk, 100hk i originalmotorspec. landsvägsbänkat 105dhk (blir ca 125hk i motorn) racevikt på Kinnekulle i år 985kg, tom tank efter målgång. Mantorptiden (första gg där) 1.33/v (1,32 när man hittar runt, tror jag på ) Visst det är stor skillnad till 1.18.1/v Retoriskt, det är jämnt och ändå ingen "fullständig rättvisa", men man har roligt ändå! Finns det någon film eller ???? /Rikard _________________ Rikard Niva |
||||||
Bara så jag har förstått detta rätt:
Supramannens bil med standard spec (480 hk) ska väga 1380 kg vid målgång inkl förare. Men maxvikten 1400 kg är vid start, dvs inkl bensin? När och hur kontrolleras detta? Om detta stämmer, vore det inte bättre att sätta begränsningen vid 1400 kg vid målgång då det ändå sker kontroll? En annan fråga, är laddtryck fritt på en standardmotor? _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||
Före och efter race. Maxvikten i klassen är 1400 kg. |
||||||
Jag har följt Modsports reglementet sedan mitten av 80-talet. Och det är ett av dom få reglementen som faktiskt funkar till en mycket bred motorflora.
I alla år, ha folk garvat åt Usa-motorerna......enda tills dom sett sina idoler bli frånkörda. Då är det reglementets fel och inte att det är en helt fantastisk konstruktion som funkar med 1 förgasarport/ 2 cylindrar. Nu är det ju så, att man måste sätte den övre gränsen, någonstanns. Att det inte finns speciellt många framgångsrika turbomotorer, betyder inte att den inte funnist sånna motorer, Det har florerat ett antal, som skulle vara klara vinnare på pappret....men skiten funkar ju inte i verkligheten. Jag minns en bil, med herejösses turbo-maskin. Den bilen placerade sig sällan.....men fick åka bogserlina var och varannan gång. Motorn byttes till slut till en 2,5 liters sugmotor....och bilen var plötsligt med i topp. Ska man släppa in större motorer med turbo, så får man ju släppa in större motorer av alla kategorier alt. sänka vikten för alla. Det skulle betyda att USA-motorerna skulle kunna köras med moderna, programerbara sprut, i stället för en förgasare från 40-talet. Sedan kan man sitta och räkna på den verkliga effekten så mycket man vill, med antaganden och jämförelser som i min värld haltar en hel del. Tex att förutsätta att en "nascarmotor" har samma effekt som fabriksteamen åker med, ser jag inte som särskillt troligt, samt att en bromsad motor "säkert är på mer effekt". Alla reglementen måste skrivas så man håller sig innanför vissa ramar. Deltagarna bygger sedan bilar, som håller sig innanför dessa ramar, så är det ju i alla klasser, världen över. Det kommer alltid att finnas bilar som hamnar utanför dessa ramar. Att detta skulle vara reglementets fel..har jag svårt att se. Det man haft problem med i denna typ av reglementen, är att vikt/däck-förhållandet blivit fel i andra änden, alltså att 500 kg bilar kunnat åka med samma däck som 800kg-bilar. Men då pratar jag snarare RoadSport...och INTE ModSport. _________________ Richard Kressner Jugge Edström Ralf Nilsson Stefan Eriksson Gabriel Roos |
||||||
Allmänt banåkaforum SSK Mantorp final SPVM, SSK klasser, GT,Abarth - 28-29/9 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 3 besök senaste veckan (63359 totalt) |