Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 242T6 -75 OFI Engineering - #74 TAnu 2015 [U]
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 34, 35, 36   >>
16 besök senaste veckan (329781 totalt)
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Halvordsson skrev:
Är du själv en grym racerförare? Eller iaf lika bra på att köra som du är på att bygga?
Annars så vore det jäkligt roligt att se hur t.ex Alx danielsson kunde vrida runt denna mäktiga 240 när den är färdigbyggd. Skitsnyggt bygge - helt outstanding! thumbs up


Hehe, nej det är jag verkligen inte... Men med liten erfarenhet finns det ju potential till förbättringar...

Det hade onekligen varit kul om t.ex Alx kört ett par rundor på Mantorp så man kunde jämföra lite data med mina egna. Vi får väl se vad framtiden har att ge i den frågan.

Ingen med erfarenheter från transmissionskylning enligt inlägg ovan?


Som vanligt roligt med positiva kommentarer!

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
tommy karlsson
Bengtsfors
Här sen Feb 2008
Inlägg: 252



pumpen du har valt måste placeras under olje nivån det är den enda input jag kan ge dig.

MVH tommy

_________________
Tommy Karlsson
Citera
Fyrken
Göteborg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 273



Ola Fischer skrev:


Ingen med erfarenheter från transmissionskylning enligt inlägg ovan?


Jag kanske har missat det i tråden, men vad kommer du upp i för temperaturer i växellådan? Sellholm sa till mig att kylning behövs bara om man kör långlopp. Givetvis går det inte att generalisera, men jag tänker så att jag provar först och monterar kyl vid behov.

Ang kylning så tänker jag mig att jag placerar en NACA-duct i plangolvet och leder sedan luften till en kylet genom en sådan här:


Då du säkert har ont om plats så borde bakom lådan vara bäst för detta.

Tänker du köra plangolv förbi bakaxeln? Vi har samma koncept så spännande att se hur du tänker.

Om jag nu bara var så långt fram med min bil att jag kunde få hålla på med liknande saker.. Fan!

_________________
Erik Fyrk

997 turbo on Syvecs.
Professionell motorkalibratör.
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Fyrken skrev:


Jag kanske har missat det i tråden, men vad kommer du upp i för temperaturer i växellådan? Sellholm sa till mig att kylning behövs bara om man kör långlopp. Givetvis går det inte att generalisera, men jag tänker så att jag provar först och monterar kyl vid behov.

Ang kylning så tänker jag mig att jag placerar en NACA-duct i plangolvet och leder sedan luften till en kylet genom en sådan här: ........

Då du säkert har ont om plats så borde bakom lådan vara bäst för detta.

Tänker du köra plangolv förbi bakaxeln? Vi har samma koncept så spännande att se hur du tänker.

Om jag nu bara var så långt fram med min bil att jag kunde få hålla på med liknande saker.. Fan!


På Gatebil 2008 såg jag temperaturer på runt 120grader. I år har jag inte sett mer än lite över 100, men då har det nog blivit kortare pass också för maskin ger både mer vrid och effekt än 2008. Med plangolv kommer temperaturen säkerligen gå upp pga minskat luftflöde runt lådan och jag tänkte hålla arbetstemperaturen till runt 100grader. Janne sa samma till mig om långlopp men där fanns det ju exempel på lådor som färgat drev och axlar pga värmen och det låter ju inte så sunt att ens komma i närheten av...

Tanken är att inte göra hål i plangolvet till en början i alla fall. Jag kommer släppa in en del luft från fronten mellan originalgolv och plangolvet. Tänkte köra med liten fläkt och suga luft genom kylet. Funderar lite på utsläpp bak i kjolarna. Inte färdig i tanken än. Får se lite hur det går att paketera det hela. Känns inte helt optimalt med långa slangar (+2m AN8) som det ser ut i skallen nu bara..

Ja tanken är att ha plangolv bak till diffusorn som börjar i framkant på tanken, precis bakom bakaxeln

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Det rör sig sakta fram med plangolvet. Tror även jag fått till en lösning med transmissionspumparna som nästan är klar i CAD:en






Bara att fortsätta med kjolarna / ytterdelarna av golvet, men då får den ner från lyften så jag tror jag gör detta helt klart först. Pumpar, slangdragning och uttag i diffen blir det nog också innan den lämnar lyften. Även diffusorn skall göras om men det blir nog till sist (om tid finnes...)

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



Satan va bra de blev thumbs up

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
Sandberra
Töreboda
Här sen Apr 2014
Inlägg: 41



Vilket sjukt bygge! redigt imponerad !!

Mvh David

_________________
David Sandberg
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Bygget av transmissionskylningen fortsätter så smått. La en hel del timmar i CAD:en innan jag tyckte lösningen blev bra. Det är trångt att få plats med saker mellan originalgolvet och plangolvet...


Fäste till 92x92x25 fläkt i fräsen


Höger och vänster helt färdiga


Provmontering på kylaren


Provmontering med fläktar. Kanske blir problem med vanliga datorfläktar men jag testar i alla fall så får vi se


Fäste till själva kylarna i fräsen


Dito klara


Balken som allt ska hänga i. Lite stor för fräsen så det blev mycket flyttning och vridning av skruvstycke


Visade sig att han som mätt hålbilden i kylarna inte mätt c/c utan innermått... Gör om gör rätt!


Fäste pånitade i balken med äkta Biltemanitar


Efter lite svarvande av distanser och brickor verkade allt passa....


... dock inte i bilen!!! Paketet är ett par millimeter för högt


Lagom trött på att göra om igen... Nåja, först på det i CAD:en igen och sedan en sväng i maskinen


Nya hållare till kylarna klara


Pånitade på balken efter att borrat ur de gamla nitarna


Nära, men det går att rotera kopplingarna i alla fall


Fler delar för sänkning / tillbakaflyttning av kylare / fläkt


Undre fästen helt klara


Lite nya distanser så var det ihop igen


Efter lite lödning och kabeldragning var det bara montering på plats kvar


Får nog använda bladmått om man ska mäta spelet här


Bättre plats vid sidan där torrsumpstanken sitter


Blev lite skrotbitar till återvinning denna gång thumbs down


Har även monterat pumparna. Ska bara mäta lite innan jag beställer slang


Fick låsa skruvarna med tråd då jag inte kom åt med mutter på baksidan och de inte gick att dra i botten pga gummiupphängningen.

Det blev visst en hel flock bilder. Hoppas ni inte somnade. Fortsättning följer...

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4700



Snyggt! thumbs up

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486



Shit vilket ballt bygge!

Jag råkar ha en sån 24v topp liggandes, har du flödestestad din? Vad fick du för värden isåfall? original och portad..

Kämpa vidare! coolaste 240in thumbs up

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Cammo skrev:
Snyggt! thumbs up


Mattias Hahlin skrev:
Shit vilket ballt bygge!

Kämpa vidare! coolaste 240in thumbs up


Tackar och bockar!

Mattias Hahlin skrev:
Jag råkar ha en sån 24v topp liggandes, har du flödestestad din? Vad fick du för värden isåfall? original och portad..


Nä tyvärr blev den aldrig flödad... Lasse skulle gjort det men det tog evigheter att få den klar så jag valde att få ihop den istället. Kass, för jag skulle gärna haft siffror på jämnheten i kanalerna i alla fall. Målet var 300hk som sugmaskin på tre liter vilket jag inte tycker är orimligt med rätt kammar. Är inte så säker på att jag har det. Skulle vara intressant med billetkammar för just min motorkombo istället för omslipade originalämnen. Lite mer lyft än de 10mm jag har idag borde göra en del samt aggresivare ventilacceleration. Har lätta tryckare med 1mm överdimension, aluminiumbrickor och hyggligt med fjäder så det borde gå att ge den lite mer kam utan att uppgradera resten av ventilmekanismen något. Känns inte som motorn är den svagaste länken ännu men funderat har man ju...

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486



Ola Fischer skrev:


Mattias Hahlin skrev:
Jag råkar ha en sån 24v topp liggandes, har du flödestestad din? Vad fick du för värden isåfall? original och portad..


Nä tyvärr blev den aldrig flödad... Lasse skulle gjort det men det tog evigheter att få den klar så jag valde att få ihop den istället. Kass, för jag skulle gärna haft siffror på jämnheten i kanalerna i alla fall. Målet var 300hk som sugmaskin på tre liter vilket jag inte tycker är orimligt med rätt kammar. Är inte så säker på att jag har det. Skulle vara intressant med billetkammar för just min motorkombo istället för omslipade originalämnen. Lite mer lyft än de 10mm jag har idag borde göra en del samt aggresivare ventilacceleration. Har lätta tryckare med 1mm överdimension, aluminiumbrickor och hyggligt med fjäder så det borde gå att ge den lite mer kam utan att uppgradera resten av ventilmekanismen något. Känns inte som motorn är den svagaste länken ännu men funderat har man ju...


Jo 300 sughästar vore fint! Och baserat på utseendet så har du säkert fina siffror i flödesbänken..
Men kör du turbo så är det nog inte det viktigaste att ha maxflöde, mindre effekt kompenserar du med lite laddtryck! thumbs up

Jag har slipat i några olika toppar och det är alltid kul att se skillnad före och efter, jag har bara eftersiffror på min 24V topp. på 12mm lyft har jag 235 CFM med standard ventiler, ingen värsting alltså..

Men dyker du på lite flödesdata så säg gärna till.

Lycka till som sagt!

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Mattias Hahlin skrev:


Jo 300 sughästar vore fint! Och baserat på utseendet så har du säkert fina siffror i flödesbänken..
Men kör du turbo så är det nog inte det viktigaste att ha maxflöde, mindre effekt kompenserar du med lite laddtryck! thumbs up

Jag har slipat i några olika toppar och det är alltid kul att se skillnad före och efter, jag har bara eftersiffror på min 24V topp. på 12mm lyft har jag 235 CFM med standard ventiler, ingen värsting alltså..

Men dyker du på lite flödesdata så säg gärna till.

Lycka till som sagt!


Nej jaga flöde för flödets skull är ju ingen vits. Däremot vill jag ha ordentligt med sugeffekt för att antingen få en lättkörd maskin utan så mycket laddtryck eller i version 2 väldigt mycket effekt med hjälp av högt laddtryck... Version 1 duger gott än så länge...

Jag förmodar du mäter vid 28" H2O? Toppen som sitter i min brukis 945:a har Tommy Luhr gjort. En 530 som flödar 215 CFM @ 28" med 46mm ventil. Har hört talas om ett par vassa Volvo 16V toppar som flödat över 350CFM. Jag hade förväntningar över 280 CFM på min B6304 topp men det verkar ju inte alls vara säkert.... Börjar kanske vara dags för en bromsning så man inte gissar så mycket

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4700



Bra siffror. Min RB26 ligger på 174cfm insug och 168 utblås. Kommer inte exakt ihåg vad den var på innan, men vi ökade med runt 20 på båda.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083



16v topp i en av mina tidigare bilar:


_________________
Sammy Lundin
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Cammo skrev:
Bra siffror. Min RB26 ligger på 174cfm insug och 168 utblås. Kommer inte exakt ihåg vad den var på innan, men vi ökade med runt 20 på båda.


Det var märkligt låga siffror Cammo..? Är de verkligen vid 28" H2O? Lite snabb överslagsräkning:

Du har ju 683whp @ 1,8 bar vilket med 10% förluster (lågt räknat, då jag har för mig du kört hos MaxxTuning på rullar) ger ca 750 friska i maskin. 750 / 2,8 ger 268 sughästar på dina 2.6l vilket i sin tur ger lite drygt 100 sugliterhästar. 100hk/liter skvallrar om en rätt hyggligt fungerande andning på din maskin (även om det givetvis går att öka en bit). En väldigt grov tummregel vad gäller flöde / effekt kan man räkna CFM @ 28" H2O på 4 cylindrar = effekttak för den toppen (vid bra förhållanden i övrigt - typ kammar, insug, avgas, etc). Du har ju 2 burkar till vilket skulle ge 174*1,5 = 261hk. Inget omöjligt men det låter högt (väldigt bra optimerat) med 268 sughästar. I så fall är det verkligen bara att gratulera
(rätta mig om jag har missat i huvudräkningen någonstans)

Det verkar ju även vara rätt konstig flödesbalans på din topp. Vanligt är betydligt högre flöde in än ut. Har för mig någonstans i regionen 80% ut vs in. Har dock ingen koll alls på RB spisarna. Kanske är stora avgasventiler i förhållande till insug? Det är ju en topp byggd för en (relativt) högpresterande turbomaskin från början

Maskinen din levererar ju dock oavsett teorier bakom och det är ju det som räknas thumbs up

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
bullen! skrev:
16v topp i en av mina tidigare bilar:



Den toppen (och hela maskinen för den delen!) är ett mästerverk. Håller Christer som en av de vassaste i Sverige på både toppar och (kanske framförallt) turbos. Skulle jag bygga ny maskin hade jag garanterat kontaktat honom. 750hk / 1.3 liter är än idag inte så dåligt. Busamaskinen byggdes för säkert över 10 år sedan...

PS Emil brukar berätta om åkturen med rätt positiva ord... själv är jag mest bedrövad över att jag var så nära men ändå så långt ifrån...

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083



Ja den maskinen har det finaste register jag stött på. Gullabo sa det samma, att det va den bästa maskin han någonsin kört. Det måste va ett bra betyg.

han körde den på 1,21 i bilsport superstage med tokslut kumho v70 225or i oktober med 8 grader i luften.

_________________
Sammy Lundin
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486



Ola Fischer skrev:
Cammo skrev:
Bra siffror. Min RB26 ligger på 174cfm insug och 168 utblås. Kommer inte exakt ihåg vad den var på innan, men vi ökade med runt 20 på båda.


Det var märkligt låga siffror Cammo..? Är de verkligen vid 28" H2O? Lite snabb överslagsräkning:

Du har ju 683whp @ 1,8 bar vilket med 10% förluster (lågt räknat, då jag har för mig du kört hos MaxxTuning på rullar) ger ca 750 friska i maskin. 750 / 2,8 ger 268 sughästar på dina 2.6l vilket i sin tur ger lite drygt 100 sugliterhästar. 100hk/liter skvallrar om en rätt hyggligt fungerande andning på din maskin (även om det givetvis går att öka en bit). En väldigt grov tummregel vad gäller flöde / effekt kan man räkna CFM @ 28" H2O på 4 cylindrar = effekttak för den toppen (vid bra förhållanden i övrigt - typ kammar, insug, avgas, etc). Du har ju 2 burkar till vilket skulle ge 174*1,5 = 261hk. Inget omöjligt men det låter högt (väldigt bra optimerat) med 268 sughästar. I så fall är det verkligen bara att gratulera
(rätta mig om jag har missat i huvudräkningen någonstans)

Det verkar ju även vara rätt konstig flödesbalans på din topp. Vanligt är betydligt högre flöde in än ut. Har för mig någonstans i regionen 80% ut vs in. Har dock ingen koll alls på RB spisarna. Kanske är stora avgasventiler i förhållande till insug? Det är ju en topp byggd för en (relativt) högpresterande turbomaskin från början

Maskinen din levererar ju dock oavsett teorier bakom och det är ju det som räknas thumbs up


Jo jag har mätt vid 28" också, jag brukar åka till Jens Gustavsson (Sävarturbo).
Dina beräkningar verkar vara väldigt rimliga tycker jag! Har märkt att om man räknar bakåt på sughästar så kommer man alltid lite högt.

Brorsans LS1 turbo har 320hk org, med oöppnad motor och vid 0,5bar gav den 540 whp, ungefär 600 motorhästar. Så baklänges ungefär 400 sughästar.. Jag tror det beror på att man har svårt att uppnå atmosfärtryck i insugskanalerna om man inte har ett svinbra insug!? vad tror ni?

På fyrventilstoppar har jag sett att flödesbalansen är lite åt det jämna hållet.. Jag gjorde en Volvo 16v topp till min 740 och flödade, original ventiler och hade ioförsig lite turbulens som drog ner insug lite men flödesvärdena slutade på 267 Cfm in och 259 Cfm ut..

Min Volvo 24V med original 31,5 mm? insugsventil flödade 235 Cfm, skulle gärna vilja veta original så man vet om man gjort rätt!?

Sen verkar flödet inte vara så känsligt när man överladdar, jag slipade som satan på 531 toppen (ca 230 Cfm) vi hade i 7an och motorn gav kanske 650 hk på två bar som mest, Jens har gjort en snikmotor med samma komponenter som vår fast med original 44mm (jag hade 46mm) ventiler och två timmar slipjobb och bromsade 670 hk!? Man känner sig lurad. haha

Kul att läsa och se bilder på din bil.. Kör hårt o ladda mer!

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Mattias Hahlin skrev:

Jo jag har mätt vid 28" också, jag brukar åka till Jens Gustavsson (Sävarturbo).
Dina beräkningar verkar vara väldigt rimliga tycker jag! Har märkt att om man räknar bakåt på sughästar så kommer man alltid lite högt.

Brorsans LS1 turbo har 320hk org, med oöppnad motor och vid 0,5bar gav den 540 whp, ungefär 600 motorhästar. Så baklänges ungefär 400 sughästar.. Jag tror det beror på att man har svårt att uppnå atmosfärtryck i insugskanalerna om man inte har ett svinbra insug!? vad tror ni?

På fyrventilstoppar har jag sett att flödesbalansen är lite åt det jämna hållet.. Jag gjorde en Volvo 16v topp till min 740 och flödade, original ventiler och hade ioförsig lite turbulens som drog ner insug lite men flödesvärdena slutade på 267 Cfm in och 259 Cfm ut..

Min Volvo 24V med original 31,5 mm? insugsventil flödade 235 Cfm, skulle gärna vilja veta original så man vet om man gjort rätt!?

Sen verkar flödet inte vara så känsligt när man överladdar, jag slipade som satan på 531 toppen (ca 230 Cfm) vi hade i 7an och motorn gav kanske 650 hk på två bar som mest, Jens har gjort en snikmotor med samma komponenter som vår fast med original 44mm (jag hade 46mm) ventiler och två timmar slipjobb och bromsade 670 hk!? Man känner sig lurad. haha

Kul att läsa och se bilder på din bil.. Kör hårt o ladda mer!


Intressant med LS1:an. 320hk på 5.7l är ju rätt låg trimningsgrad. Borde ju inte inverka då difftrycket över ventilen / kanalen inte har så mycket med plenumtrycket att göra, det är förenklat bara högre densitet på luften man skapar med laddtrycket. Tycker man brukar komma rätt nära sanning även genom "bakåträkning". Kanske optimerat programvaran lite och fått bort flaskhalsar i insugssystemet (typ luftmassemätare, luftfilter, etc)? Låter ändå som väldigt stor skillnad, har ingen bra teori här...

Mja, vad jag hört flödar just Volvos 16V rätt bra på avgassidan utan så mycket jobb så oftast läggs mest krut på insug med större ventiler etc. Som exempel flödar en original Porsche topp till en 3.4l maskin 310/220. Detta ger en flödesbalans på runt 70%. Vet inte om denna var till överladdad motor eller inte

Ja jag är också väldigt intresserad av flöde i en original B6304 topp samt uppmätta förbättringar med därtill hörande hårdvara och förutsättningar (ventiler, lyft, etc)

Nä överladdning har ju sina fördelar när det gäller att plocka ut mycket effekt på begränsad volym. Dock skvallrar aldrig toppnoteringar om varken körbarhet, medeleffekt eller hållbarhet... Tyskarna kör ju dock 3.8 bar i en stackars Golf 2l 16V maskin med rätt hyggliga resultat. Över 1100hk som inte går sönder hela tiden är minsann inte illa pinkat. Svårkört javisst, men det är nog mängden kraft den levererar och inte bara karaktären. På "lite" lägre laddtryck verkar den tillochmed gå hjälpligt att rasta på allmän väg.

Kul att höra positiva kommentarer.

Er 7:a måste sannerligen vara en upplevelse att hantera med det effekt / vikt förhållandet!

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1758



Flöde är dock inte allt när det gäller att bygga en vinnar motor. för att citerar en skånsk volvo trimmare som vinner mest

Älskar din bil dock Ola, Man önskar sig en svarv och CNC fräs varje gång man tittar här

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 242T6 -75 OFI Engineering - #74 TAnu 2015 [U]
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 34, 35, 36   >>
16 besök senaste veckan (329781 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande