Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 ... 34, 35, 36 >> 16 besök senaste veckan (329781 totalt) |
Hehe, nej det är jag verkligen inte... ![]() ![]() Det hade onekligen varit kul om t.ex Alx kört ett par rundor på Mantorp så man kunde jämföra lite data med mina egna. Vi får väl se vad framtiden har att ge i den frågan. Ingen med erfarenheter från transmissionskylning enligt inlägg ovan? Som vanligt roligt med positiva kommentarer! _________________ Ola Fischer www.ofiengineering.se Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm |
||||||
Jag kanske har missat det i tråden, men vad kommer du upp i för temperaturer i växellådan? Sellholm sa till mig att kylning behövs bara om man kör långlopp. Givetvis går det inte att generalisera, men jag tänker så att jag provar först och monterar kyl vid behov. Ang kylning så tänker jag mig att jag placerar en NACA-duct i plangolvet och leder sedan luften till en kylet genom en sådan här: ![]() Då du säkert har ont om plats så borde bakom lådan vara bäst för detta. Tänker du köra plangolv förbi bakaxeln? Vi har samma koncept så spännande att se hur du tänker. Om jag nu bara var så långt fram med min bil att jag kunde få hålla på med liknande saker.. Fan! _________________ Erik Fyrk 997 turbo on Syvecs. Professionell motorkalibratör. |
||||||
På Gatebil 2008 såg jag temperaturer på runt 120grader. I år har jag inte sett mer än lite över 100, men då har det nog blivit kortare pass också för maskin ger både mer vrid och effekt än 2008. Med plangolv kommer temperaturen säkerligen gå upp pga minskat luftflöde runt lådan och jag tänkte hålla arbetstemperaturen till runt 100grader. Janne sa samma till mig om långlopp men där fanns det ju exempel på lådor som färgat drev och axlar pga värmen och det låter ju inte så sunt att ens komma i närheten av... ![]() Tanken är att inte göra hål i plangolvet till en början i alla fall. Jag kommer släppa in en del luft från fronten mellan originalgolv och plangolvet. Tänkte köra med liten fläkt och suga luft genom kylet. Funderar lite på utsläpp bak i kjolarna. Inte färdig i tanken än. Får se lite hur det går att paketera det hela. Känns inte helt optimalt med långa slangar (+2m AN8) som det ser ut i skallen nu bara.. Ja tanken är att ha plangolv bak till diffusorn som börjar i framkant på tanken, precis bakom bakaxeln _________________ Ola Fischer www.ofiengineering.se Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm |
||||||
Det rör sig sakta fram med plangolvet. Tror även jag fått till en lösning med transmissionspumparna som nästan är klar i CAD:en
![]() ![]() Bara att fortsätta med kjolarna / ytterdelarna av golvet, men då får den ner från lyften så jag tror jag gör detta helt klart först. Pumpar, slangdragning och uttag i diffen blir det nog också innan den lämnar lyften. Även diffusorn skall göras om men det blir nog till sist (om tid finnes...) _________________ Ola Fischer www.ofiengineering.se Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm |
||||||
|
||||||
Bygget av transmissionskylningen fortsätter så smått. La en hel del timmar i CAD:en innan jag tyckte lösningen blev bra. Det är trångt att få plats med saker mellan originalgolvet och plangolvet...
![]() ![]() Fäste till 92x92x25 fläkt i fräsen ![]() Höger och vänster helt färdiga ![]() Provmontering på kylaren ![]() Provmontering med fläktar. Kanske blir problem med vanliga datorfläktar men jag testar i alla fall så får vi se ![]() Fäste till själva kylarna i fräsen ![]() Dito klara ![]() Balken som allt ska hänga i. Lite stor för fräsen så det blev mycket flyttning och vridning av skruvstycke ![]() ![]() Visade sig att han som mätt hålbilden i kylarna inte mätt c/c utan innermått... ![]() ![]() Fäste pånitade i balken med äkta Biltemanitar ![]() Efter lite svarvande av distanser och brickor verkade allt passa.... ![]() ... dock inte i bilen!!! Paketet är ett par millimeter för högt ![]() ![]() Lagom trött på att göra om igen... Nåja, först på det i CAD:en igen och sedan en sväng i maskinen ![]() Nya hållare till kylarna klara ![]() Pånitade på balken efter att borrat ur de gamla nitarna ![]() Nära, men det går att rotera kopplingarna i alla fall ![]() Fler delar för sänkning / tillbakaflyttning av kylare / fläkt ![]() Undre fästen helt klara ![]() Lite nya distanser så var det ihop igen ![]() Efter lite lödning och kabeldragning var det bara montering på plats kvar ![]() Får nog använda bladmått om man ska mäta spelet här ![]() ![]() Bättre plats vid sidan där torrsumpstanken sitter ![]() Blev lite skrotbitar till återvinning denna gång ![]() ![]() Har även monterat pumparna. Ska bara mäta lite innan jag beställer slang ![]() Fick låsa skruvarna med tråd då jag inte kom åt med mutter på baksidan och de inte gick att dra i botten pga gummiupphängningen. Det blev visst en hel flock bilder. Hoppas ni inte somnade. Fortsättning följer... _________________ Ola Fischer www.ofiengineering.se Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm |
||||||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
Shit vilket ballt bygge!
![]() Jag råkar ha en sån 24v topp liggandes, har du flödestestad din? Vad fick du för värden isåfall? original och portad.. Kämpa vidare! coolaste 240in ![]() _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||||||
Tackar och bockar!
Nä tyvärr blev den aldrig flödad... ![]() ![]() _________________ Ola Fischer www.ofiengineering.se Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm |
||||||
Jo 300 sughästar vore fint! Och baserat på utseendet så har du säkert fina siffror i flödesbänken.. ![]() Men kör du turbo så är det nog inte det viktigaste att ha maxflöde, mindre effekt kompenserar du med lite laddtryck! ![]() Jag har slipat i några olika toppar och det är alltid kul att se skillnad före och efter, jag har bara eftersiffror på min 24V topp. på 12mm lyft har jag 235 CFM med standard ventiler, ingen värsting alltså.. Men dyker du på lite flödesdata så säg gärna till. Lycka till som sagt! ![]() _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||||||
Nej jaga flöde för flödets skull är ju ingen vits. Däremot vill jag ha ordentligt med sugeffekt för att antingen få en lättkörd maskin utan så mycket laddtryck eller i version 2 väldigt mycket effekt med hjälp av högt laddtryck... ![]() ![]() Jag förmodar du mäter vid 28" H2O? Toppen som sitter i min brukis 945:a har Tommy Luhr gjort. En 530 som flödar 215 CFM @ 28" med 46mm ventil. Har hört talas om ett par vassa Volvo 16V toppar som flödat över 350CFM. Jag hade förväntningar över 280 CFM på min B6304 topp men det verkar ju inte alls vara säkert.... Börjar kanske vara dags för en bromsning så man inte gissar så mycket ![]() _________________ Ola Fischer www.ofiengineering.se Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm |
||||||
Bra siffror. Min RB26 ligger på 174cfm insug och 168 utblås. Kommer inte exakt ihåg vad den var på innan, men vi ökade med runt 20 på båda.
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
Det var märkligt låga siffror Cammo..? Är de verkligen vid 28" H2O? Lite snabb överslagsräkning: Du har ju 683whp @ 1,8 bar vilket med 10% förluster (lågt räknat, då jag har för mig du kört hos MaxxTuning på rullar) ger ca 750 friska i maskin. 750 / 2,8 ger 268 sughästar på dina 2.6l vilket i sin tur ger lite drygt 100 sugliterhästar. 100hk/liter skvallrar om en rätt hyggligt fungerande andning på din maskin (även om det givetvis går att öka en bit). En väldigt grov tummregel vad gäller flöde / effekt kan man räkna CFM @ 28" H2O på 4 cylindrar = effekttak för den toppen (vid bra förhållanden i övrigt - typ kammar, insug, avgas, etc). Du har ju 2 burkar till vilket skulle ge 174*1,5 = 261hk. Inget omöjligt men det låter högt (väldigt bra optimerat) med 268 sughästar. I så fall är det verkligen bara att gratulera (rätta mig om jag har missat i huvudräkningen någonstans) Det verkar ju även vara rätt konstig flödesbalans på din topp. Vanligt är betydligt högre flöde in än ut. Har för mig någonstans i regionen 80% ut vs in. Har dock ingen koll alls på RB spisarna. Kanske är stora avgasventiler i förhållande till insug? Det är ju en topp byggd för en (relativt) högpresterande turbomaskin från början Maskinen din levererar ju dock oavsett teorier bakom och det är ju det som räknas ![]() _________________ Ola Fischer www.ofiengineering.se Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm |
||||||
Den toppen (och hela maskinen för den delen!) är ett mästerverk. Håller Christer som en av de vassaste i Sverige på både toppar och (kanske framförallt) turbos. Skulle jag bygga ny maskin hade jag garanterat kontaktat honom. 750hk / 1.3 liter är än idag inte så dåligt. Busamaskinen byggdes för säkert över 10 år sedan... PS Emil brukar berätta om åkturen med rätt positiva ord... själv är jag mest bedrövad över att jag var så nära men ändå så långt ifrån... ![]() _________________ Ola Fischer www.ofiengineering.se Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm |
||||||
Ja den maskinen har det finaste register jag stött på. Gullabo sa det samma, att det va den bästa maskin han någonsin kört. Det måste va ett bra betyg.
han körde den på 1,21 i bilsport superstage med tokslut kumho v70 225or i oktober med 8 grader i luften. _________________ Sammy Lundin |
||||||
Jo jag har mätt vid 28" också, jag brukar åka till Jens Gustavsson (Sävarturbo). Dina beräkningar verkar vara väldigt rimliga tycker jag! Har märkt att om man räknar bakåt på sughästar så kommer man alltid lite högt. Brorsans LS1 turbo har 320hk org, med oöppnad motor och vid 0,5bar gav den 540 whp, ungefär 600 motorhästar. Så baklänges ungefär 400 sughästar.. Jag tror det beror på att man har svårt att uppnå atmosfärtryck i insugskanalerna om man inte har ett svinbra insug!? vad tror ni? På fyrventilstoppar har jag sett att flödesbalansen är lite åt det jämna hållet.. Jag gjorde en Volvo 16v topp till min 740 och flödade, original ventiler och hade ioförsig lite turbulens som drog ner insug lite men flödesvärdena slutade på 267 Cfm in och 259 Cfm ut.. Min Volvo 24V med original 31,5 mm? insugsventil flödade 235 Cfm, skulle gärna vilja veta original så man vet om man gjort rätt!? Sen verkar flödet inte vara så känsligt när man överladdar, jag slipade som satan på 531 toppen (ca 230 Cfm) vi hade i 7an och motorn gav kanske 650 hk på två bar som mest, Jens har gjort en snikmotor med samma komponenter som vår fast med original 44mm (jag hade 46mm) ventiler och två timmar slipjobb och bromsade 670 hk!? Man känner sig lurad. haha Kul att läsa och se bilder på din bil.. Kör hårt o ladda mer! ![]() _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||||||
Intressant med LS1:an. 320hk på 5.7l är ju rätt låg trimningsgrad. Borde ju inte inverka då difftrycket över ventilen / kanalen inte har så mycket med plenumtrycket att göra, det är förenklat bara högre densitet på luften man skapar med laddtrycket. Tycker man brukar komma rätt nära sanning även genom "bakåträkning". Kanske optimerat programvaran lite och fått bort flaskhalsar i insugssystemet (typ luftmassemätare, luftfilter, etc)? Låter ändå som väldigt stor skillnad, har ingen bra teori här... Mja, vad jag hört flödar just Volvos 16V rätt bra på avgassidan utan så mycket jobb så oftast läggs mest krut på insug med större ventiler etc. Som exempel flödar en original Porsche topp till en 3.4l maskin 310/220. Detta ger en flödesbalans på runt 70%. Vet inte om denna var till överladdad motor eller inte Ja jag är också väldigt intresserad av flöde i en original B6304 topp samt uppmätta förbättringar med därtill hörande hårdvara och förutsättningar (ventiler, lyft, etc) Nä överladdning har ju sina fördelar när det gäller att plocka ut mycket effekt på begränsad volym. Dock skvallrar aldrig toppnoteringar om varken körbarhet, medeleffekt eller hållbarhet... ![]() Kul att höra positiva kommentarer. Er 7:a måste sannerligen vara en upplevelse att hantera med det effekt / vikt förhållandet! _________________ Ola Fischer www.ofiengineering.se Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm |
||||||
Flöde är dock inte allt när det gäller att bygga en vinnar motor. för att citerar en skånsk volvo trimmare som vinner mest
![]() Älskar din bil dock Ola, Man önskar sig en svarv och CNC fräs varje gång man tittar här _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 ... 34, 35, 36 >> 16 besök senaste veckan (329781 totalt) |