Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Subaru Impreza WRX STI (STI Racing) -11 Såld!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
57848 besök totalt
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Hupp, se där! Du får byta benämning till blå blixten. Tycker det ser rätt bra ut för att vara andra bankörningen! thumbs up

Lite tråkigt att jag inte kan köra följa-john efter dig, effektskillnaden är alldeles för stor för att det ska ge nåt.

/Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Anteln
Linköping
Här sen Maj 2011
Inlägg: 148


Trådstartare
Tackar, riktigt roligt att se sig själv styra och växla också... Även om jag är för långsam tillbaks till ratten. Och jo, lite synd är det. Skulle vara roligt. Men jag kan alltid ligga bakom och lära mig spår.

Ska se om jag kan fixa lite chase videor på dig och en BMW framöver någon gång. Och nu är det bara att ladda för den 30:e.

_________________
Andreas Lindström
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Magnus K skrev:
Tycker det ser rätt bra ut för att vara andra bankörningen! thumbs up

+1 thumbs up

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Anteln
Linköping
Här sen Maj 2011
Inlägg: 148


Trådstartare
Riktigt roligt att jaga en Evo 6 TME var det också... gick väl hyffsat förutom ett par irriterade kommentarer från mig själv när jag uppenbart missar i svängarna.

Men det är skoj att höra att man kanske inte är helt borta vad gäller spårval i alla fall.


_________________
Andreas Lindström
Citera
Anteln
Linköping
Här sen Maj 2011
Inlägg: 148


Trådstartare
Det var ett tag sedan sist nu, och tyvärr så det enda som blev av av alla planer under sommaren var att beställa nya bromsdetaljer. Så nu ligger detta hemma och väntar på att få känna sig omtyckta:



PFC flytande skivor fram (punktade)
DBA 4000 T3 skivor bak (slitsade)
PFC 08 belägg runt om
StopTech stålomspunna slangar
Ett par liter Motul RBF 600


Nu ska man bara hitta tid och plats att montera det... alt. någon som monterar det åt mig. Dessa beslut... men det lutar nog åt att det blir någon som får montera det åt mig iom att jag inte har någonstans att ställa upp bilen i typ 2 veckor eller mer. :/

Kan i alla fall rekommendera PEAN Sweden för edra bromsbehov.

_________________
Andreas Lindström
Citera
Nathan
norra sverige
Här sen Maj 2013
Inlägg: 136



Just a tip to save you some cash you can use biltema's DOT 5.1 (not 5.0 as it's silicone and can't be used in ABS systems) instead of MOTUL RBF, the difference in max temp ratings between the biltema and the motul are ~10c, hardly worth the ~300% higher price.

_________________
Nathan

Det går bra att skriva svar på Svenska, är bara för lat att skriva på landets språk.

06 Subaru STI Spec D PPP
09 Rotax max Intrepid Sirius
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Nathan skrev:
Just a tip to save you some cash you can use biltema's DOT 5.1 (not 5.0 as it's silicone and can't be used in ABS systems) instead of MOTUL RBF, the difference in max temp ratings between the biltema and the motul are ~10c, hardly worth the ~300% higher price.

Biltema 5.1:
Torr kokpunkt = 270 grader C
Våt kokpunkt =189 grader C

Motul RBF600:
Torr kokpunkt = 312 grader C
Våt kokpunkt = 205 grader C

Så visst får man lite mer än 10 grader skillnad för de extra pengarna. Iofs funkar min Alfa med ATE Super Blue Racing -> 280/198grader C så det går ju...

Mvh
Magnus

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Nathan
norra sverige
Här sen Maj 2013
Inlägg: 136



I'm in need of a new set of rotors and pads. Let me know when you swap them out, you might just have a buyer for your old gear

_________________
Nathan

Det går bra att skriva svar på Svenska, är bara för lat att skriva på landets språk.

06 Subaru STI Spec D PPP
09 Rotax max Intrepid Sirius
Citera
Anteln
Linköping
Här sen Maj 2011
Inlägg: 148


Trådstartare
Pga diverse mindre roliga saker i livet så har detta projekt blivit direkt lidande. Ett beslut är nu taget, säsongen 2014 är slut, tyvärr. Bilen käkar alldeles för mycket däck för att jag ska kunna lägga 15-25k på en uppsättning r-däck och fälg, sommardäcken (semi-r) är slut runt om p.g.a. felaktiga hjulvinklar och för att ställa hjulvinklarna måste jag göra ett inköp på runt 8-10k...

Bromsdelarna och allt annat ligger hemma i hemmabiorummet och väntar otåligt på att bli monterat, men tyvärr för mig och delarna blir det nog tidigast till starten av nästa säsong. Och då tillsammans med diverse upphängningsdetaljer så att jag till slut kan fixa mina hjulvinklar.

Har kikat på coilovers och det finns ett antal olika till bilen, men de kostar också en del. Billigaste jag kan tänka mig på bilen är D2 Racing RS för i runda slängar 10k men skulle väldigt gärna köpa lite dyrare grejer då jag hört blandat om D2. Men... då hamnar jag på 25k och upp (Öhlins, KW och Nitron).

Helt enkelt... mycket att fundera på till nästa säsong. Både inom racing och livet i övrigt.

Händer det något under vintern lär jag återkomma i denna tråd men just nu ser det inte så lovande ut, måste lägga en del tid på att få hemmabiorummet i ordning också. Så mycket att göra, så lite tid och ork. *suck*

_________________
Andreas Lindström
Citera
Anteln
Linköping
Här sen Maj 2011
Inlägg: 148


Trådstartare
Kom ihåg till mig själv... upphängningsdetaljer:

Eibach Camber Bolts http://www.rallysportdirect.com/Eibach-5-81260K-Camber-Bolts
Cusco Rear Lateral Link http://www.rallysportdirect.com/Cusco-692-474-L-Rear-Lateral-Link
Cusco Adjustable Rear Lateral Links - Front http://www.rallysportdirect.com/Cusco-692-474-LA-Adjustable-Rear-Lateral-Links-Front
Whiteline Com C http://www.rallysportdirect.com/Whiteline-Com-C-Caster-Camber-Adjusting-Strut-Mount

Nitron R1 £1995 + VAT (aldrig gjorts för sedanen tidigare)
Nitron R3 £2995 + VAT (aldrig gjorts för sedanen tidigare)
Öhlins Road and track http://www.rallysportdirect.com/Ohlins-Road-Track-Coilovers-Subaru-STI-2008-2011 (ej configurerbara vad gäller fjäder och munstycke, ej caster)
KW v3 http://www.rallysportdirect.com/KW-35245016-Coilovers-Variant-3-inox-Line (ej camber / caster)
Tein Super Racing http://www.rallysportdirect.com/Tein-Super-Racing-Coilovers-Subaru-STI-2008-2011
D2 Racing RS http://www.subiespeedshop.com/2008-2014-subaru-wrx-sti-racing-series-coilovers-d2-racing-su-10-rs-p-549088.html (ej caster)
RCE Tarmac 2 http://www.racecompengineering.com/index.php/subaru/08-impreza-wrx-sti/suspension/shocks-coilovers/racecomp-engineering-tarmac-2-clubsport-coilovers-for-sti-2008.html


Om någon skulle ha fler förslag på coilovers så tas de emot med glädje.

Eller om någon har använt någon av ovanstående så tas gärna en recension emot.

_________________
Andreas Lindström
Citera
Nathan
norra sverige
Här sen Maj 2013
Inlägg: 136



Sorry to hear about your setbacks,

I've been looking at getting coil-overs but the cost is prohibitive. The main reason I want them was is to add some mad camber into the front end. I ran across the following which I intend on buying. http://www.rallysportdirect.com/Whiteline-Com-C-Caster-Camber-Adjustin . . . . Together with camber bolts they should give up to -3.5 degrees of camber. With these, stock struts, an ALK on sti pink springs I should have a hell of a track car.

Hopefully something like this should give you what you want and save a quite a bit of money.

The KWv3 seem to be the best according to what I've read and seem to be the only coilovers designed to survive winters. The RCE tarmac 2 is a custom valved KWv3.

_________________
Nathan

Det går bra att skriva svar på Svenska, är bara för lat att skriva på landets språk.

06 Subaru STI Spec D PPP
09 Rotax max Intrepid Sirius
Citera
Anteln
Linköping
Här sen Maj 2011
Inlägg: 148


Trådstartare
Tack för tipsen om Whiteline top mounts, de fyller till viss del samma behov som de camberbultar som jag länkat ovan. De tillför dock casterjustering wilket inte camberbultarna har, men, camberbultarna länkade ovan tillsammans med original camberbultarna ger justering upp till -3.5 grader också.

Caster vet jag inte om jag behöver justera i dagsläget, det kanske kommer iom den ökade cambern dock... :/

ALK är något jag tittat på också, men känns som om jag skulle vilja göra bromsar, ALK, krängningshämmare och dämpning samtidigt... är jag ändå under bilen så...

Har ju tyvärr inget eget garage där jag kan meka inom gång eller cykelavstånd. :/

Och ja, KW v3 ser lovande ut, men, för att justera caster måste man hitta andra "top hats" vilket kanske finns, men jag har inte hittat några... än.

Faktum är, STIns standarddämpning är inte dålig för bana, visst det kränger kanske en del, men den är långt ifrån "för" mjuk. Därav tanken att starta med enbart bolts alternativt de top hats du länkade.

En fråga angående STI pink springs, vilka syftar du på då? Och finns de till STI -11?

_________________
Andreas Lindström
Citera
Nathan
norra sverige
Här sen Maj 2013
Inlägg: 136



From what I've read it's pretty much impossible to get down to -3.5 with just camber bolts, thus my reasoning behind the top plates.

My car has some understeer issues which cause me to burn up my front tires if I push the car to its limits, so I just allow it to chirp the tires and back off to keep from having to buy new tires all the time. The plan is to eliminate this by running an ALK, -2.5 camber in the front, front 27mm arb, and a 24mm rear arb. a formula I managed to dig up over and over on american forums as being the best handling setup for an STi of my year.

sucks with the lack of garage. I'd change the heading of your thread to something like "Can i borrow someones garage?" Gearheads are amazingly accomodating.

camber plates are what you're looking for with the KW v3's
https://www.google.se/search?q=camber+plates+wrx+sti&safe=off& . . . .

The JDM sti pink springs lower the car by 30mm and are ~50% firmer than the standard STI springs, is seems as if the standard struts are actually better valved for the JDM pink springs and give a better ride with them, in additon to being better on the track. ( tough you'll have to get a Roll center Adjustement kit to run any lowering, or you'll throw your suspension geometry out of whack)

_________________
Nathan

Det går bra att skriva svar på Svenska, är bara för lat att skriva på landets språk.

06 Subaru STI Spec D PPP
09 Rotax max Intrepid Sirius
Citera
Anteln
Linköping
Här sen Maj 2011
Inlägg: 148


Trådstartare
Jag måste pressa bilen väldigt hårt för att få den att understyra, mitt stora problem är att däcken slits extremt hårt på utsidan. Jag måste upp till runt -2.5 grader camber fram och -1.5 grader camber bak innan jag köper r-däck för i runda slängar 15-20k, annars blir det dyyyyyra banträffar. :/

Men först behöver jag mer tid och pengar.

_________________
Andreas Lindström
Citera
Nathan
norra sverige
Här sen Maj 2013
Inlägg: 136



yeah i had a look at your videos and you can't see the car understeer much so added camber would be good.

I've had great success with a pretty cheap Semi-R tyre. RE070, it's actually the stock STI tire on the 2002-2005 models. It's dirt cheap compared to other semi-r tires and works amazingly well (both the GTR and the STI nurnburg ring records were set on these tyres) and they're only 1000kr a corner. They only make them in 17" and 20" but I know some pretty good places to get stock 17" STI wheels for cheap ~2000kr

_________________
Nathan

Det går bra att skriva svar på Svenska, är bara för lat att skriva på landets språk.

06 Subaru STI Spec D PPP
09 Rotax max Intrepid Sirius
Citera
Anteln
Linköping
Här sen Maj 2011
Inlägg: 148


Trådstartare
Det sitter Semi-R på just nu, Dunlop SP Sport 600, originaldäcket faktiskt. Kostar ca. 1700 per däck i 245/40-18 dimension vilket är helt ok, men jag skulle vilja ha riktiga r-däck.

Är dessutom sugen på att skaffa nya sommardäcksfälgar och använda mina original 18" som fälg till r-däcken då de ser lite taskiga ut numera.

Men ja, först camber.

_________________
Andreas Lindström
Citera
Anteln
Linköping
Här sen Maj 2011
Inlägg: 148


Trådstartare
Saker som händer när man minst vill det, bakre drivaxellager på centrumdiffen har gett sig. Blir att lämna in och fixa. Men, men... då kanske jag inte blir stående på banan nästa år i alla fall.

_________________
Andreas Lindström
Citera
Anteln
Linköping
Här sen Maj 2011
Inlägg: 148


Trådstartare
Sitter och teoretiserar om bromskylning, har en ide på hur jag vill göra det men frågan är om man behöver något skydd för luftintaget för att skydda mot sten, gummirester osv?

_________________
Andreas Lindström
Citera
Anteln
Linköping
Här sen Maj 2011
Inlägg: 148


Trådstartare
Fyra kvm sträckmetall i aluminium utifall att, check!

_________________
Andreas Lindström
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4698



Det skadar nog inte att ha. Kimi fick ju skit i bromskylningen på Spa förra året. Det höll ju på att gå åt skogen.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Antel skrev:
Fyra kvm sträckmetall i aluminium utifall att, check!

Låter som jag kan stödköpa några dm2 att ha till ett kall-luftintag på Alfan?

/Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Subaru Impreza WRX STI (STI Racing) -11 Såld!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
57848 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande