Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
ROXGT V8, Bilsport nr:6 + Elmia
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 29, 30, 31   >>
14 besök senaste veckan (345224 totalt)
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412


Trådstartare
Ok, bra då fixar jag det

Angående "stolpen" så sticker den upp 58mm ovanför 6mm plattorna. Materialet är massiv 20mm rundstång med 355 N/mm² sträckgräns, borde inte det vara ok eller? Tror perpektivet lurar ögat lite, den är inte så lång som den ser ut. (hmm det där sista hör man inte så ofta ..)

_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5754



Bedömningen av "stolpen" var bara baserat på känsla. En "fjäder" bakåt skulle staga den en del men det kanske inte behövs.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412


Trådstartare
ok, kan ju sätta en bit 30x3 plattstål som fjäder för att vara extra säker

_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12894



Är det inte snarare den tvärgående profilen som är den begränsande faktorn? Det beror väl iof på hur många G man räknar med att kroppen utsätts för vid en smäll?
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Varför inte sätta både rulle och övre fäste ända ute vid B-stolpen i burens ytterkant?

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412


Trådstartare
Guson skrev:
Varför inte sätta både rulle och övre fäste ända ute vid B-stolpen i burens ytterkant?

Guson


Absolut, bara det att jag snöat in på att det borde vara bättre att bältet går rakt bakåt + att det hamnar bra på axeln. Känns oxo som om man sitter mer fast än när bältet går ut mot sidan som på en vanlig bil. Eller vad säger ni? Iofs hamnar det närmare halsen.. Hmm

_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5754



Det är svårt att bedöma bälten på bilder, jag brukar vilja göra det vid en byggbesiktning.

Typgodkända infästningar ska utsättas för 13,5 kN under minst 0,2 sekunder, vid provningen som då görs.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412


Trådstartare
Ok, nåt sånt här får det bli då. Tack för all input!

Kommentarer:
Att det övre fästet är framflyttat med en bit rundstång är för att bältet inte skall gå mot och förstöra ytan på den silverfärgade delen på stolen. Bältet nuddar inte stolen när man är fastspänd.

Skulle vilja haft bältesrullen högre upp men då rullade den inte in sig ordentligt


_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10679



therealpinto skrev:
Det är svårt att bedöma bälten på bilder, jag brukar vilja göra det vid en byggbesiktning.

Typgodkända infästningar ska utsättas för 13,5 kN under minst 0,2 sekunder, vid provningen som då görs.

Gustaf


13.5 kN var inte mycket. Tycker jag. Kan man ju ta med en höghållfast M6:a, typ.

Om jag minns rätt har man i ett krockögonblick ofta 30-50 g, ibland mer. På en hundrakilos köttklump blir det 30 - 50 kN. Någon infästning kommer allltid få det mesta av påkänningen, beroende på smällens vinkel och hur bältena är dragna.
Dessutom kan fästena få en uppväxling av kraften p.g.a. bältenas vinklar, och överlagt böjmoment p.g.a. offset i infästningen.

Sen skulle jag gärna ha en rejäl säkerhetsfaktor på det.

Jag skulle inte känna mig säker med ett så klent fäste som bara klarar 13.5 kN. Kan sätta en peng på att ett sånt skulle snäppa loss vid en smäll.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



DJ skrev:
therealpinto skrev:
Det är svårt att bedöma bälten på bilder, jag brukar vilja göra det vid en byggbesiktning.

Typgodkända infästningar ska utsättas för 13,5 kN under minst 0,2 sekunder, vid provningen som då görs.

Gustaf


13.5 kN var inte mycket. Tycker jag. Kan man ju ta med en höghållfast M6:a, typ.

Om jag minns rätt har man i ett krockögonblick ofta 30-50 g, ibland mer. På en hundrakilos köttklump blir det 30 - 50 kN. Någon infästning kommer allltid få det mesta av påkänningen, beroende på smällens vinkel och hur bältena är dragna.
Dessutom kan fästena få en uppväxling av kraften p.g.a. bältenas vinklar, och överlagt böjmoment p.g.a. offset i infästningen.

Sen skulle jag gärna ha en rejäl säkerhetsfaktor på det.

Jag skulle inte känna mig säker med ett så klent fäste som bara klarar 13.5 kN. Kan sätta en peng på att ett sånt skulle snäppa loss vid en smäll.


Problemet som jag ser, är att fästet deformeras rejält och böjs frammåt, när kroppen kastas framåt.
Det kommer att betyda att öglan till bältet befinner sig inne i stolen, när kroppen studsat tillbaka.....och slår av en halskota.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



För övrig är inte det nedre fästet bra det heller.

Flytta upp rullen till balken där öglan sitter idag.
Använd en rulle som sitter med bulten vertikalt. Såna rullar finns i baksätet på vissa bilar, när rullen är monterad på hatthyllan bakom baksätet.
Se sedan till att det finns frigång mellan stolen och rullen......även om stomen i bilen blir deformerad.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



Ovanstående är skrivet i förhållande till dom första bilderna....som ni kanske förstår...
EDIT: Detta ändrar inte på hur jag anser att det ska byggas.

Efter ombyggnaden av det övre fästet.......kommer öglan att bli utsatt för krafter, i en riktning den inte är gjord för.

Det ser inte bra ut.


Innan någon går i taket, för att jag skriver okänsligt........så tycker jag bilen är jättefin och att den är välbyggd....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Ovanstående är skrivet i förhållande till dom första bilderna....som ni kanske förstår...
EDIT: Detta ändrar inte på hur jag anser att det ska byggas.

Efter ombyggnaden av det övre fästet.......kommer öglan att bli utsatt för krafter, i en riktning den inte är gjord för.

Det ser inte bra ut.


Innan någon går i taket, för att jag skriver okänsligt........så tycker jag bilen är jättefin och att den är välbyggd....


Ingen fara, bra med kritik. Om jag förstår dej rätt så menar du att man skall montera som B skissen.
Men om A vore fel borde det ju vara värsta varningarna i instruktionerna till bältet kan man tycka. Vad säger Gustav om detta?
Förresten brukar det inte oftast se ut ungefär som i A skissen i vanliga brukisar?



_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5628



Mnja, friktionen mellan bälte och fästet kan stort sett försummas och då är det ungefär samma dragkraft i bägge bältesändarna. Då belastar du fästet med en kraft som utgör resultanten av de två kraft komponenterna.


_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412


Trådstartare
Ok, du menar att skiss A och B utsätter bältesfästet för ungefär samma kraft!?
Dvs att A eller B inte spelar någon roll. Då skall man i så fall sätta det i 45 grader vinkel för optimal belastning. Gör ni andra så?

_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Fundera på hur övre fästet normalt är monterat i produktionsbilar. Skruven går vinkelrät mot bilens färdriktning in i B-stolpen. Bältesrullens axel är parallell med färdriktningen och bältet bryter framåt/neråt i öglan. Öglan kan möjligen böjas något inåt bilen vid belastning men i övrigt är det B-stolpen som skall ge sig.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



Jag fattar inte..... ser inte vad skisserna föreståller....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Ronny Norkvist skrev:
Ok, nåt sånt här får det bli då. Tack för all input!

Kommentarer:
Att det övre fästet är framflyttat med en bit rundstång är för att bältet inte skall gå mot och förstöra ytan på den silverfärgade delen på stolen. Bältet nuddar inte stolen när man är fastspänd.

Skulle vilja haft bältesrullen högre upp men då rullade den inte in sig ordentligt



Håkan, det här är montering "A".

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444



DJ skrev:
therealpinto skrev:
Det är svårt att bedöma bälten på bilder, jag brukar vilja göra det vid en byggbesiktning.

Typgodkända infästningar ska utsättas för 13,5 kN under minst 0,2 sekunder, vid provningen som då görs.

Gustaf


13.5 kN var inte mycket. Tycker jag. Kan man ju ta med en höghållfast M6:a, typ.

Om jag minns rätt har man i ett krockögonblick ofta 30-50 g, ibland mer. På en hundrakilos köttklump blir det 30 - 50 kN. Någon infästning kommer allltid få det mesta av påkänningen, beroende på smällens vinkel och hur bältena är dragna.
Dessutom kan fästena få en uppväxling av kraften p.g.a. bältenas vinklar, och överlagt böjmoment p.g.a. offset i infästningen.


Sen skulle jag gärna ha en rejäl säkerhetsfaktor på det.

Jag skulle inte känna mig säker med ett så klent fäste som bara klarar 13.5 kN. Kan sätta en peng på att ett sånt skulle snäppa loss vid en smäll.



Tycker det känns skitmycket, har jag fel? --- 13 kilonewton = 1325.631077 kilogram-force

Bultarna som följde med till mina bälten. Borde inte vara något problen att sätta i dragande/sträckande position med andra ord



_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444



Guson skrev:
Fundera på hur övre fästet normalt är monterat i produktionsbilar. Skruven går vinkelrät mot bilens färdriktning in i B-stolpen. Bältesrullens axel är parallell med färdriktningen och bältet bryter framåt/neråt i öglan. Öglan kan möjligen böjas något inåt bilen vid belastning men i övrigt är det B-stolpen som skall ge sig.

Guson


Gillar kommentaren "att ge sig" . Menar att om man nu bygger för kraftigt så ger sig väl bara kroppen till slut" så en plåt/bygel som kan böja ett uns är väl bara bra egentligen.
Och vad jag vet finns väl en viss töjning i bältesremmen inbyggt. Personligen Ronny så tycker jag sista ser bra ut. Jag har mitt längre ut dock för att inte vara för nära halsen (bekvämlighet) men jag ser ju inte hur du höjdplacerat annat än om du sitter i bilen.
Kollade min firmabil, den vinkeln blir ju rätt stor, långt bort till infästningen.

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Tanken är väl att fästpunkten skall vara helt stum och den eventuella sträckning man skall ha är inbyggd i bältesremmen. Jag tycker din infästning ser bättre ut i det avseendet som sitter direkt på ramröret utan distanser eller plåtar som kan röra sig vid belastning.

Som underhållning bjuder jag på en av de värsta monteringar av bälte jag någonsin sett.



Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
ROXGT V8, Bilsport nr:6 + Elmia
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 29, 30, 31   >>
14 besök senaste veckan (345224 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande