Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Ascona 1975 | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 2 besök senaste veckan (63540 totalt) |
Okej inget rörramsbygge, bättre då att sälja coilovers till nån bättre behövande ( med rätt bil ).
Appropå att bygga saker, nån som kan ge mig nån bra länk där jag kan läsa om hur man ställer in en bromsvåg på rätt sätt, har letat men inte hittat nått bra _________________ Marcus "MackE" Söderström Kör: Ascona A -75 med Opel V6 |
||||
Vill du bygga rörramsbil, och har coilovers liggande, kan ju ett sånt här inköp vara lämpligt:
http://www.blocket.se/alvsborg/Audi_ För man kan aldrig, aldrig någonsin, ha för många projekt _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||
Hmm intressant, lite sugen blev man allt. Synd bara att det var en bil som inte passar mig i smaken. Du har en poäng, synd bara att garaget bara rymmer ett projekt och carporten är också full med ett litet projekt till. Utrymme är hårdvaluta _________________ Marcus "MackE" Söderström Kör: Ascona A -75 med Opel V6 |
||||
Rally Design har en rätt vettig guide om bromsvåg. Inte lätt att hitta, men...
http://www.rallydesign.co.uk/article Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Tackar så mycket, nu finns det hopp om att ställa in bromsarna rätt _________________ Marcus "MackE" Söderström Kör: Ascona A -75 med Opel V6 |
||||
Nu har det hänt nått igen
Avgassystem målat och monterat Nytt generatorfärste anpassat och klart för nya generatorn Hastighetsmätar magnet plupp monterad på bromsskivan fram Hallsensor fastsvetsad på spindeln Det blev tight mellan skivan och hallsensorn, 1-2mm är ju massor med luftrum Var och köpte olja och tändstift idag, och han som stog i kassan tyckte mitt bygge verkade kul så då fick jag kul-bil rabbat Fråga: får man montera oljekylare på utsidan av fronten eller måste den sitta innanför kaross skalet?. Har en jättefin plats för den på fronten om den får sitta där förståss _________________ Marcus "MackE" Söderström Kör: Ascona A -75 med Opel V6 |
||||
Ingen bra ide skulle ja säga. , en smäll mot kylet o massa olja över banan. Inte uppskattat... _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||||
Jusste tänkte inte så långt där. Bara fram med måttpinnen och leta på nått annat ställe att sätta den på _________________ Marcus "MackE" Söderström Kör: Ascona A -75 med Opel V6 |
||||
Hallå alla som läser denna tråd!
Vart dött här nu ett tag men inte i garaget, där har det hänt lite, mest ointressanta felsökningar, misslyckade start försök och luftning av bromsar ( som förövrigt är skittråkigt när man har nya rör överallt ) Men i helgen nu när det ändå blir 4 dagar ledigt så ska ja slänga upp lite bilde och lite motorstart film om min kameraman är ledig. Har en fårga angående rutor i plast/plexi/polycarbonat. Vad får man använda till sidorutor? Är det ok med plexi eller måste det vara poly som är så satans dyrt _________________ Marcus "MackE" Söderström Kör: Ascona A -75 med Opel V6 |
||||
Polycarbonat är väl det enda som inte splittras till tusentals vassa smådelar vid en krock. _________________ Johan Högström |
||||
Ja de är vad jag också har hört/läst, så gissningsvis är det de man måste ha för att köra på bana. _________________ Marcus "MackE" Söderström Kör: Ascona A -75 med Opel V6 |
||||
Det är väl ingen som kan säga skillnaden när det väl sitter på plats. Men se det som din egen säkerhet istället. Det finns ju trots allt en anledning till att man rekommenderar/kräver polykarbonat och inte plexi.
Kul projekt förresten! |
||||
Sant de kan väll inte synas när det är monterat. Men kan kanske vara dumt att man skadar sig mer än nödvändigt om olyckan är framme bara för man satt i fel rutor. Tack vad roligt att du tycker det Ditt Pontiac tråd har man läst några gånger och samalt insperation ifrån, riktigt fint bygge du håller på med _________________ Marcus "MackE" Söderström Kör: Ascona A -75 med Opel V6 |
||||
Nån som vet vart man kan köpa polycarbonat / eller rent av har lite bitar hemma som ni vill bli av med i västerås trakterna som inte kostar skjortan?
_________________ Marcus "MackE" Söderström Kör: Ascona A -75 med Opel V6 |
||||
Nu bär vädret vart så fint så fick man ju passa på att njuta av det inifrån garaget.
Fått mycket gjort nu när det vart långledigt broms bromsvågstryckarpinne ett kombinerat fäste / skydd till lufttempgivaren färdigjusterade spjällhus med mössor på för att förhindra att eventuella humlor eller fåglar ska hälsa på bland kolvar och ventiler börjat mappa lite blev inget polycarbonat, så i med "tungt" glas igen äntligen plockat bort plasten från stolen och satt i bälten misslyckades med att ladda upp videobevis på att bilen lever ( vill gärna veta hur man gör för att få in en film snutt ) Men kan rapportera att den nu är uppstartad och testkörd ( med hjulspinn ) hela 10m uppför farsans grusiga garageuppfart och in i garaget Så nu är det bara att längta tills nästa garage visit så ja kan börja köra och mappa på allvar _________________ Marcus "MackE" Söderström Kör: Ascona A -75 med Opel V6 |
||||
Den tänkta provkörningen blev i själva verken en sanering av bakluckan då dunken med soppa läckte en del när ja skulle fylla på tanken :(
Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Marcus "MackE" Söderström Kör: Ascona A -75 med Opel V6 |
||||
Mera saker har hänt i garaget nu!!!
Alla som skruvat CIH motorer vet ju likaväl som jag nu hur kul det är att byta frontkåpan på motorn utan att ta ur motorn ur bilen Det går men det är lite pyssligt och här får ni ett lite bild montage på hur det gick för mig Viktigt att ha rent och snyggt på skrivbordet Efter min provkörning så fick jag syn på oljekladd under växellådan, och det första jag tänkte var att det läckte i skarven mellan bakre och främre delen av växellådan men....... ...det visade sig vara back switchen som fått sig en känga och tappat innanmätet.lite oljesanering på köpet putsade upp den lite ledsna ventilkåpan till en någorlunda finish Fick även syn på bränsleläckage på matarpumpen till catchtanken, j**la skit pump som har en splinsad koppling i ena änden som inte ens tå att man tittar på den utan attt den lossnar Men bort med det gamla in med det nya så att säga, nytt filter och ny pump Nu kanske ni undrar varför jag tog bort frontkåpan, det gjorde jag för att oljetrycket var lite halvtaskigt och pumphuset visade sig vara fullt med "stora" repor, som tur var så hade jag en extra kåpa med bra pumphus liggande, men för sökerhets skull så har jag beställt hem en högflödes oljepump från Risse. bara vackert vänta på att snigelposten ska nå min dörr, under tiden så tänkte jag gå med i pallbocksriket, man får väll vara med där om man har minst fyra pallbockar va? _________________ Marcus "MackE" Söderström Kör: Ascona A -75 med Opel V6 |
||||
Wohoo idag kom det paket
Efter lite knivande, brytande och lite bubbelplast så fick jag se dethär... ...min nya billtet oljepump från das faterland, närmare bestämmt risse motorsport Mer olja åt folket En liten anekdot bara såhär på slutet, skulle fått de i torsdags om inte postmord hade "glömt" att kontakta mig om att de skulle leverea till mitt brevinkast, så fick vänta hela fredagen och helgen tills måndag kväll innan snigelposten med fraktsedel hade landat i mitt brevinkast Lite synd för nu hinner jag inte mappa klart bilen tills lördag då det var lite loka tävling som jag skulle viljat delta i...men men påt igen bara Avslutar med en fråga: Jag behöver ha en annan kylfläkt till kylaren, är det spal eller mashimoto (stavning) man ska köpa då om man vill ha lite flås i grejerna ? Trevlig tisdag _________________ Marcus "MackE" Söderström Kör: Ascona A -75 med Opel V6 |
||||
Hallå alla trogna läsare, nu var det ett jäkla tag sen det uppdaterades här. Har ju vart semeseter och sånt
Men i garaget är opeln fått lite mer omvårdnad. Tröttnade på alla junk batterier från ok och biltema så investerade i ett riktigt rejsbils batteri. Lätt är det också och viktredusering tackar man ju inte nej till. Dock tvungen att svarva egna batteripoler för ingen i närheten av västerås kunde få fram sånna med kort varsel. Även bytt bränslepump till en bosch 040, den gammla pumpen tyckte inte om att pumpa när det blev varmt, och det märkte jag när jag va ute och körde typ 5 mil från garaget men nu funkar det brra Ni som följt tråden såg mitt experiment insug, kul att bygga såg rätt ballt ut men fungerade inte nå vidare bra. Så jag fick en brilljant ide att bygga om dessa insug så att de passar på dbilas insugsrör med weber dcoe delning. Nu blev det som två fuggar fast med spjäll då, alltså två separata enheter Jag hade två flänsar ala dcoe liggandes så dessa svarvades det in kant i som spjällen kan stå på, rörbitarna frästes bort så att det blev helt plant och fint. likaså i framänden på spjällen så frästes och arborrades en aluminiumplatta som kommer vara mothåll 1:a konceptbilderna, jag tycket personlignen att det blev skit snyggt Alla delar som behövs för att montera ihop ett par spjäll, här ser man hur pinnbultarna från den svarta flänsen skruvas ihop med alu flänsen med spjällen imellan, den lilla alu pinnen på sidan är för att hålla spjällen raka mot varandra Första på plats, ser nästan ut som jenvey spjäll vart lite tajt mot vattentempgivaren, vart ca 2 mm spel, men det är ju gott om plats Lite har hänt, har mest vart ute och kört, nu när bränslepumpen funkar. vart avsevärt bättre gasrespons med de nya insugen, så de var en ide väl värd att utföra Det var allt jag hade att bjuda på denna gång _________________ Marcus "MackE" Söderström Kör: Ascona A -75 med Opel V6 |
||||
God morgon, miniupdate
Båda spjälluppsättningarna på plats, stil och funktion går hand i hand Fick ett stort paket från schenker i tisdags, innehållande en motor och lite sladdar Så jag trot ni listat ut vad som kommer hända nu.......precis motor + drivline byte Byggarabstinensen blev för stor Så den nuvarande drivlinan ska säljas enda som kommer behållas från det jag har nu är koppling och tryckplatta tror jag _________________ Marcus "MackE" Söderström Kör: Ascona A -75 med Opel V6 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Opel Ascona 1975 | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 2 besök senaste veckan (63540 totalt) |