Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata -92 | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 23, 24, 25 >> 9 besök senaste veckan (148893 totalt) |
Gott Claes,
brakestopper ska vara bra på miatan, började själv bygga ett idag: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Men den lösningen du har är ju genial |
||||||
Två fel tycker jag på denna lösningen
1) Fjäderbensstag behövs inte på en miata med A-armar, tillför inget. 2) Att stötta bromscylinder på det sätt blir fel, vrider sig. Att seriöst fixa Miata flexet är att ta bort servot och punkta dit en plat - då får man bra känsla ( "been there done that") _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||
Ja, det är ingen pansarplåt direkt. Du kommer väl ha dubbla min effekt och hälften av åren på bilen så jag har ju många bra ursäkter när du åker åttor runt mig i alla fall. Kul ska det bli inalla fall! _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Jo, tanken att ta bort fjäderbenstaget har slagit mig. Dock behöver nog karossen all uppstagningnden kan få nästan oavsett var de stagen sitter. Att stötta bromscylindern på detta sättet får jag för mig blir bättre än inget och att förstärka plåten ligger inte för mig i detta läget. Detta får helt enkelt räcka tills vidare. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Miator kör man inte åttor runt. Du behöver nog bara lite färska sulor för att få upp farten. För det är väl inte flex i gaspedalen också ? _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||||
Sätt dit något som verkligen hjälper bilen Den är rätt "svag" framtill, dessa funkar mycket bra. Bättre turn in och mindre vibrationer. https://www.flyinmiata.com/frog-arms Eller gör egna _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||
Fick till däckstrycket och balansen på sista banträffen i år till skillnad från när vi körde på Kinnekulle, så lite finns nog att hämta redan där. Resten är nog upp till köttklumpen. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Det där är intressant! Har även tittat på längsgående förstärkningar under hela bilen (vid balkarna). Kan tänka mig att det gör ganska mycket på en badbalja som denna bilen. Får väl se vartåt det barkar hän. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Fick ordning på lufttillförseln till den nya LMM:en igår. Lurigt med låg front och lufttillförsel på avgassidan (värme). Nya LMM:en skall flöda lite bättre så bilen inte köver sig över 6k. Varv är ju roligt dessutom!
Utöver detta har jag en lampkåpa (eller vad man kallar det) med luftintag som borde mata filtret med kalluft. Ska även lura på om man ändå ska bygga en värmesköld ner mot grenröret. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Var en sväng i London i början av veckan. Passade då på att beställa lite grejer som jag tog med mig hem och vips var kränghämmarproblemet ur världen. Nu är de ställbara.
_________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Fick dit luftintagslampkåpan (kan vi kalla det) också. Märker att jag skulle behöva en till plastbit bakom lampan som sitter fast i huven och skall hindra att smuts och annat kommer in i motorrummet från glipan mellan lampkåpan och huven. Någon som har en sådan liggande som jag kan sätta sågen i?
_________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Blir fint det där Frågor (som vanligt ) 1/ varifrån har kommer stagen? och 2/ Går de att justera utan att demontera? _________________ Martin W. Norlin "For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen." |
||||||
1. http://www.mcgillmotorsport.com/. Inte så farligt dyr frakt till Sverige heller. 2. Yes! Turnbuckles. Vet inte vad det heter på svenska, men högergängade i ena ändan och vänstergängade i andra. Skruvar man åt ena hållet blir den längre och kortare åt andra. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Nu när jag äntligen har möjlighet att skruva lite på fjädringen så uppkommer lite frågor kring hur jag bör tänka.
Det jag kan skruva på är följande: 1. Främre och bakre kränghämmare ställbara i två respektive tre olika hårdheter 2. Alla dämpare ställbara i hårdhet i åtta steg Jag har alltså inga coilovers som är ställbara i höjd, jag har inga avancerade dämpare där jag kan ställa alla möjliga saker och jag kan inte byta ut fjädrarna (i dagsläget). Setupen är original Miatachassie i övrigt, vilket betyder en rätt vek konstruktion rent generellt, fast med dubbla A-armar runt om och (för banåkning) gynnsamma hjulvinklar. Jag kör på gatdäck på gatan och R-däck på banan. Dämpare och fjädrar är antagligen ganska väl avstämda mot varandra eftersom de är byggda för varandra, men eftersom fjäderkonstanten är konstant (!) och dämparna går att ställa (exakt vad är jag inte säker på?) så får man väl försöka labba fjädringshårdhet med kränghämmarna och anpassa dem och dämparna mot varandra. Så, hur jag gör det? Vilket stämmer? 1. Ju hårdare krängningshämmare, desto hårdare inställning på dämparna 2. Du kan inte matcha dämpningen mot krängningshämmarinställningen 3. Något annat? _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Med vissa fjäderkonstanter, mix av krängningshämmare, höjd över havet, däck så finns det ganska mycket emperi Mykcet är testat men det brukar sluta på ungefär samma i alla fall (däcken styr val av resten). |
||||||
Ajdå. Jag som tänkte mig något att utgå ifrån. Jaja, mer tid på rygg på asfalten mellan passen nästa säsong, alltså. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Normalt brukar man ju anpassa krängaren efter fjäderhårdheten för rätt krängstyvhet i pitch/roll, men om man funderar på extremfallen, tex byter från en mjuk krängare till en riktigt hård, detta påverkar ju dämparen så de bör justeras därefter.
Frågan är bara hur stor skillnad ett steg på krängaren är kontra ett steg på dämparna? Gissar att justera ett hål på krängaren blir mer märkbart än ett steg på dämparen. Du har ju inte så många parametrar att spela med, jag hade nog justerat med krängaren först och sedan finjusterat med dämparna om det behövs. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||
Tack för svaret! Lite så jag har tänkt också. Från förra säsongen tar jag med mig att jag uppfattar bilen som mer följsam och smidig med relativt mjuk bakända jämfört med framänden. Därför har jag nu ställt framkrängaren hårt och bakkrängaren mjukt och satt dämparna fram på steg 6 av 8 och bak på steg 2 av 8. Hoppas att det kan vara en bra utgångspunkt. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Vet ju inte vad du har för fjäderkonstanter men de flesta Miator i MX-5 Cup kör betydligt hårdare framfjädrar (+ ca 40-50%) jämfört med bak + grov krängningshämmare fram.
Se bara till att dämparen bak inte blir för mjuk, men det märker du, blir gungigt. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||
Tack så mycket för hjälpen! _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata -92 | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 23, 24, 25 >> 9 besök senaste veckan (148893 totalt) |