Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -92
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 23, 24, 25   >>
9 besök senaste veckan (148893 totalt)
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Gott Claes,

brakestopper ska vara bra på miatan, började själv bygga ett idag: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1417140#1417140

Men den lösningen du har är ju genial

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Två fel tycker jag på denna lösningen

1) Fjäderbensstag behövs inte på en miata med A-armar, tillför inget.

2) Att stötta bromscylinder på det sätt blir fel, vrider sig.

Att seriöst fixa Miata flexet är att ta bort servot och punkta dit en plat - då får man bra känsla ( "been there done that")


_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Marcus S skrev:
Flexar konservburken ?
I storleksordningen 5 månader till banåkardags igen. Inte utan att man längtar lite. Ska bli kul att tampas runt banorna -16


Ja, det är ingen pansarplåt direkt.
Du kommer väl ha dubbla min effekt och hälften av åren på bilen så jag har ju många bra ursäkter när du åker åttor runt mig i alla fall. Kul ska det bli inalla fall!

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Josen skrev:
Två fel tycker jag på denna lösningen

1) Fjäderbensstag behövs inte på en miata med A-armar, tillför inget.

2) Att stötta bromscylinder på det sätt blir fel, vrider sig.

Att seriöst fixa Miata flexet är att ta bort servot och punkta dit en plat - då får man bra känsla ( "been there done that")



Jo, tanken att ta bort fjäderbenstaget har slagit mig. Dock behöver nog karossen all uppstagningnden kan få nästan oavsett var de stagen sitter.

Att stötta bromscylindern på detta sättet får jag för mig blir bättre än inget och att förstärka plåten ligger inte för mig i detta läget. Detta får helt enkelt räcka tills vidare.


_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Claes Haglund skrev:
Marcus S skrev:
Flexar konservburken ?
I storleksordningen 5 månader till banåkardags igen. Inte utan att man längtar lite. Ska bli kul att tampas runt banorna -16


Ja, det är ingen pansarplåt direkt.
Du kommer väl ha dubbla min effekt och hälften av åren på bilen så jag har ju många bra ursäkter när du åker åttor runt mig i alla fall. Kul ska det bli inalla fall!



Miator kör man inte åttor runt. Du behöver nog bara lite färska sulor för att få upp farten.
För det är väl inte flex i gaspedalen också ?

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Citat:
Jo, tanken att ta bort fjäderbenstaget har slagit mig. Dock behöver nog karossen all uppstagningnden kan få nästan oavsett var de stagen sitter.


Sätt dit något som verkligen hjälper bilen thumbs up Den är rätt "svag" framtill, dessa funkar mycket bra. Bättre turn in och mindre vibrationer.

https://www.flyinmiata.com/frog-arms.html



Eller gör egna

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Marcus S skrev:
Claes Haglund skrev:
Marcus S skrev:
Flexar konservburken ?
I storleksordningen 5 månader till banåkardags igen. Inte utan att man längtar lite. Ska bli kul att tampas runt banorna -16


Ja, det är ingen pansarplåt direkt.
Du kommer väl ha dubbla min effekt och hälften av åren på bilen så jag har ju många bra ursäkter när du åker åttor runt mig i alla fall. Kul ska det bli inalla fall!



Miator kör man inte åttor runt. Du behöver nog bara lite färska sulor för att få upp farten.
För det är väl inte flex i gaspedalen också ?


Fick till däckstrycket och balansen på sista banträffen i år till skillnad från när vi körde på Kinnekulle, så lite finns nog att hämta redan där. Resten är nog upp till köttklumpen.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Josen skrev:
Citat:
Jo, tanken att ta bort fjäderbenstaget har slagit mig. Dock behöver nog karossen all uppstagningnden kan få nästan oavsett var de stagen sitter.


Sätt dit något som verkligen hjälper bilen thumbs up Den är rätt "svag" framtill, dessa funkar mycket bra. Bättre turn in och mindre vibrationer.

https://www.flyinmiata.com/frog-arms.html



Eller gör egna


Det där är intressant! Har även tittat på längsgående förstärkningar under hela bilen (vid balkarna). Kan tänka mig att det gör ganska mycket på en badbalja som denna bilen. Får väl se vartåt det barkar hän.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Fick ordning på lufttillförseln till den nya LMM:en igår. Lurigt med låg front och lufttillförsel på avgassidan (värme). Nya LMM:en skall flöda lite bättre så bilen inte köver sig över 6k. Varv är ju roligt dessutom! thumbs up



Utöver detta har jag en lampkåpa (eller vad man kallar det) med luftintag som borde mata filtret med kalluft. Ska även lura på om man ändå ska bygga en värmesköld ner mot grenröret.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Var en sväng i London i början av veckan. Passade då på att beställa lite grejer som jag tog med mig hem och vips var kränghämmarproblemet ur världen. Nu är de ställbara. thumbs up thumbs up



_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Fick dit luftintagslampkåpan (kan vi kalla det) också. Märker att jag skulle behöva en till plastbit bakom lampan som sitter fast i huven och skall hindra att smuts och annat kommer in i motorrummet från glipan mellan lampkåpan och huven. Någon som har en sådan liggande som jag kan sätta sågen i?



_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Norlin
Vänersborg ich
Här sen Sep 2005
Inlägg: 379



Claes Haglund skrev:
Var en sväng i London i början av veckan. Passade då på att beställa lite grejer som jag tog med mig hem och vips var kränghämmarproblemet ur världen. Nu är de ställbara. thumbs up thumbs up



Blir fint det där thumbs up

Frågor (som vanligt )
1/ varifrån har kommer stagen?
och
2/ Går de att justera utan att demontera?

_________________
Martin W. Norlin

"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Norlin skrev:
Blir fint det där thumbs up

Frågor (som vanligt )
1/ varifrån har kommer stagen?
och
2/ Går de att justera utan att demontera?


1. http://www.mcgillmotorsport.com/. Inte så farligt dyr frakt till Sverige heller.

2. Yes! Turnbuckles. Vet inte vad det heter på svenska, men högergängade i ena ändan och vänstergängade i andra. Skruvar man åt ena hållet blir den längre och kortare åt andra. thumbs up


_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Nu när jag äntligen har möjlighet att skruva lite på fjädringen så uppkommer lite frågor kring hur jag bör tänka.

Det jag kan skruva på är följande:
1. Främre och bakre kränghämmare ställbara i två respektive tre olika hårdheter
2. Alla dämpare ställbara i hårdhet i åtta steg

Jag har alltså inga coilovers som är ställbara i höjd, jag har inga avancerade dämpare där jag kan ställa alla möjliga saker och jag kan inte byta ut fjädrarna (i dagsläget). Setupen är original Miatachassie i övrigt, vilket betyder en rätt vek konstruktion rent generellt, fast med dubbla A-armar runt om och (för banåkning) gynnsamma hjulvinklar. Jag kör på gatdäck på gatan och R-däck på banan.

Dämpare och fjädrar är antagligen ganska väl avstämda mot varandra eftersom de är byggda för varandra, men eftersom fjäderkonstanten är konstant (!) och dämparna går att ställa (exakt vad är jag inte säker på?) så får man väl försöka labba fjädringshårdhet med kränghämmarna och anpassa dem och dämparna mot varandra. Så, hur jag gör det?

Vilket stämmer?
1. Ju hårdare krängningshämmare, desto hårdare inställning på dämparna
2. Du kan inte matcha dämpningen mot krängningshämmarinställningen
3. Något annat?


_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Ingen som kan hjälpa mig med ovanstående?

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19604



Claes Haglund skrev:
Ingen som kan hjälpa mig med ovanstående?
Eftersom du låser så många parametrar så blir det att skruva på justeringarna efter känsla och fundera mindre på teorier .

Med vissa fjäderkonstanter, mix av krängningshämmare, höjd över havet, däck så finns det ganska mycket emperi

Mykcet är testat men det brukar sluta på ungefär samma i alla fall (däcken styr val av resten).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Claes Haglund skrev:
Ingen som kan hjälpa mig med ovanstående?
Eftersom du låser så många parametrar så blir det att skruva på justeringarna efter känsla och fundera mindre på teorier .

Med vissa fjäderkonstanter, mix av krängningshämmare, höjd över havet, däck så finns det ganska mycket emperi

Mykcet är testat men det brukar sluta på ungefär samma i alla fall (däcken styr val av resten).


Ajdå. Jag som tänkte mig något att utgå ifrån. Jaja, mer tid på rygg på asfalten mellan passen nästa säsong, alltså.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2481



Normalt brukar man ju anpassa krängaren efter fjäderhårdheten för rätt krängstyvhet i pitch/roll, men om man funderar på extremfallen, tex byter från en mjuk krängare till en riktigt hård, detta påverkar ju dämparen så de bör justeras därefter.
Frågan är bara hur stor skillnad ett steg på krängaren är kontra ett steg på dämparna?
Gissar att justera ett hål på krängaren blir mer märkbart än ett steg på dämparen.

Du har ju inte så många parametrar att spela med, jag hade nog justerat med krängaren först och sedan finjusterat med dämparna om det behövs.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
TPR skrev:
Normalt brukar man ju anpassa krängaren efter fjäderhårdheten för rätt krängstyvhet i pitch/roll, men om man funderar på extremfallen, tex byter från en mjuk krängare till en riktigt hård, detta påverkar ju dämparen så de bör justeras därefter.
Frågan är bara hur stor skillnad ett steg på krängaren är kontra ett steg på dämparna?
Gissar att justera ett hål på krängaren blir mer märkbart än ett steg på dämparen.

Du har ju inte så många parametrar att spela med, jag hade nog justerat med krängaren först och sedan finjusterat med dämparna om det behövs.


Tack för svaret!

Lite så jag har tänkt också. Från förra säsongen tar jag med mig att jag uppfattar bilen som mer följsam och smidig med relativt mjuk bakända jämfört med framänden. Därför har jag nu ställt framkrängaren hårt och bakkrängaren mjukt och satt dämparna fram på steg 6 av 8 och bak på steg 2 av 8. Hoppas att det kan vara en bra utgångspunkt.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2481



Vet ju inte vad du har för fjäderkonstanter men de flesta Miator i MX-5 Cup kör betydligt hårdare framfjädrar (+ ca 40-50%) jämfört med bak + grov krängningshämmare fram.
Se bara till att dämparen bak inte blir för mjuk, men det märker du, blir gungigt.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
TPR skrev:
Vet ju inte vad du har för fjäderkonstanter men de flesta Miator i MX-5 Cup kör betydligt hårdare framfjädrar (+ ca 40-50%) jämfört med bak + grov krängningshämmare fram.
Se bara till att dämparen bak inte blir för mjuk, men det märker du, blir gungigt.


thumbs up thumbs up thumbs up
Tack så mycket för hjälpen!

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -92
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 23, 24, 25   >>
9 besök senaste veckan (148893 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande