Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 V8 LS3 "Spjuvern"
<<   1, 2, 3 ... 30, 31, 32, 33, 34, 35   >>
14 besök senaste veckan (296760 totalt)
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6472



Kompenserar ni för att motorn vrider på sig under belastning?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Det blir en kardan och vanligt knutkors vid lådan bak har jag inte bestämt om jag ska ha knutkors eller cvknut

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Kolja skrev:
Kompenserar ni för att motorn vrider på sig under belastning?


Motorn ska inte vrida sig något för då är chassit för mjukt motorn kommer sitta stumt i bilen.

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Kör du med CV knut så spelar väl vinklarna ingen roll?

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Tipsar om en bra biltransport jag har till salu https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=98449

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Nu har jag svetsat klart motorfästena till LS3an



_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732



Snyggt thumbs up thumbs up

Efter besöket igår har jag insett att din bil kommer bli farligt snabb...

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Fler fina sak till motorn inhandlat.
Här är min nya ATI svängningsdämpare.
Men mindre ytter diameter samt lägsta möjliga hubb.


_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Till min lilla lätta race koppling behövdes ju en lite lätt race växellåda

Efter en del velandes valde jag till slut en Emco
Det är en 4-växlad dogbox låda med rakskurna drev,
Används i tex Nascar.
Det finns över 200 olika utväxlingar att välja på och den ska vara istortsätt skottsäker



_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
K_1_M
Tyresö
Här sen Dec 2007
Inlägg: 121



Satan!

Blir nog riktigt bra det där!

_________________
Kim Karjalainen Team 57 Motorsport
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Min fredags bild till rejsa

Efter som allt annat spårat ur från den första planen med detta bygget
Så var de lika bra att fortsätta på den urspårade linjen
Här är delar av mitt custom tillverkade Daily Engeniering torrsumps oljesystem.
Allt är billet fräst och det mesta till just min bil.
Hoppas jag kan sova bra och inte behöva oroa mig för trasiga lager


_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Viktor Svensson
Göteborg
Här sen Aug 2008
Inlägg: 76



Kostar gratis gissar ja

Hur mycket väger växellådan, ser inte jättetung ut

_________________
Viktor Svensson
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
projektet har stått helt still ett tag nu men de börjar bli dags att fortsätta nu,
tänkte bolla lite ideer här med er.

kommer behöva göra en ny kardantunel för att rymma växellådan,
tanken just nu är även att dra grenröret bakom motorn och ner på passargerar sidan och höja golvet för att göra plats för ljuddämpare.

men vad händer med bilen om jag kapar bort så mycket plåt?
hur bygger jag det starkt efteråt på bästa sätt?

bifogar några bilder



några enkla ideer på hur jag tänkt vad tror ni?


de blåa är området jag helt vill kapa bort och bygga ett nytt golv högre upp


de gula är bakre infäsningen för länkarmen, den måste ju behållas stark



ge mig era åsikter

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1317



Avgassystemet behöver du inte krångla till så förskräckligt mycket, förutom dubbla Feritta kattar hade vi bara en dubbel Feritta ljuddämpare 2 X 2,5" längst bak. Och den låter ju nästan ingenting, hittills inga problem vid ljudmätningarna varken för oss eller nye ägaren thumbs up

_________________
Rolf Stålheim

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Rolfson skrev:
Avgassystemet behöver du inte krångla till så förskräckligt mycket, förutom dubbla Feritta kattar hade vi bara en dubbel Feritta ljuddämpare 2 X 2,5" längst bak. Och den låter ju nästan ingenting, hittills inga problem vid ljudmätningarna varken för oss eller nye ägaren thumbs up


Rolf du missar ju hela poängen

Marcus bygger ju med extra allt och special inte nått bolt om här

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
men med mitt låga torrsumpstråg och special liten koppling/ växellåda vill jag inte att avgasröret ska vara ensamt att behöva hänga ner långt under bilen, därför jag funderar på en sån här lösning

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4334



Den enklare lösningen om du vill behålla all styrka borde vara att behålla golvet och dra upp avgassystemet ovanför golvet och kapsla in det. Och sen dra in en luftslang i den nya avgastunneln för att kyla.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 853



Spjuvern skrev:
men med mitt låga torrsumpstråg och special liten koppling/ växellåda vill jag inte att avgasröret ska vara ensamt att behöva hänga ner långt under bilen, därför jag funderar på en sån här lösning


Även om man drar rören "den vanliga" vägen, men ett rör på vad sida om lådan, och sen in i kardan tunneln så hänger det ju inte ner under rambalken ändå? Eller är lådan såpass stor att detta inte går? Rambalken precis bakom den bakre infästningen till bärarmen blir ju väldigt låg på en E36a.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Växellåds tuneln måste bli delvis ny hur som då denna låda är mycket bredare på vänstersidan efter som länkaget går på utsidan. Och då vill jag passa på att göra om allt tänker jag.

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



Det är hög-hållfastplåt i stora delar av karossen, som du kommer kapa bort.
Det kommer krävas ganska avancerade konstruktioner för att ersatta den plåten.

Men sedan är ju frågan hur mycket av hållfastheten du behöver...med fullbur mm.....?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



ButterflyRacing skrev:
Det är hög-hållfastplåt i stora delar av karossen, som du kommer kapa bort.
Det kommer krävas ganska avancerade konstruktioner för att ersatta den plåten.

Men sedan är ju frågan hur mycket av hållfastheten du behöver...med fullbur mm.....?


Är det verkligen höghållfastplåt i E36, varken golv eller kardantunneln i E36 är särskillt styv samt att det är väldigt tunn plåt också.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 V8 LS3 "Spjuvern"
<<   1, 2, 3 ... 30, 31, 32, 33, 34, 35   >>
14 besök senaste veckan (296760 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande