Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Commodore GS/E -77
<<   1, 2, 3 ... 31, 32, 33, 34, 35, 36   >>
55 besök senaste veckan (365662 totalt)
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2771



Vad är det för Kumho däck? Om det är KU36or får du gärna skriva en recension Jag har nämligen sånna till Kadetten, som köptes 2015 då jag trodde att bilen skulle kunna börja rulla 2017...

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549


Trådstartare
Det är V70A i K91-blandning (hård). De har varit väldigt trevliga att köra på men efter tre säsonger är de nog att anse som slutkörda, åtminstone de två som suttit på vänster sida.
Jag borde väl ha roterat dem mellan höger och vänster också, men jag är för lat...


Hur gick det med oljeadaptrarna förresten?

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2771



Jag har inte varit hemma och arbetat mer med dom ännu, men det såg ut till att ska fungera bra i alla fall! Börjar ligga lite speedparts hemma i väntan nu.. bl a 2 varianter av 3D printade insugsadaptrar till M3 spjällen...

Men jag är för tillfället lite osäker på när nästa tur blir, fick en pojk för snart 2 månader sen så alla förslag till att åka iväg en vecka eller två och lämna sambon hemma själv med blöjvaskaren tas emot på ett väldigt dåligt sätt för tillfället

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549


Trådstartare
Tog tag i en grej som jag stört mig på väldigt länge med den här bilen (och alla andra Oplar med stel bakaxel som jag ägt).

Det finns ingen navstyrning för fälgarna bak, som synes på bilden nedan är det bara styrning för bromsskivan.



För att få lite styrsel på fälgarna tillverkade jag ett par navringar med en liten "läpp" som stack in i avfasningen i skivans centrumhål.
Bättre än inget, men nackdelen var att ringarna satt tight i fälgen och jag fick knacka ur dem varje gång jag skiftade hjul.
Detta var innan jag köpte min första svarv och sen blev det aldrig av att jag tillverkade några fler navringar.

Förrän nu...

Skivans centrumhål är 70 mm, BMW-fälgarna jag kör med har 72,5 mm navhål. BMW har även 75 mm navhål på sina bakbromsar på flera modeller, tex E36.

Funderade lite på hur dyra mina bakskivor är innan jag spände upp dem i svarven...



Det finns ju nya skivor att köpa för 5000 kr paret... https://www.altopelhilfe.de/product_info.php?info=p267_bremsscheibensa . . . .

Provmontage på ett par E36-nav jag har liggande av nån anledning, verkar ju stämma hyfsat.



Sedan karvade jag fram ett par lövtunna navringar. Blir inte mycket gods kvar när det är 70 mm invändigt och 72,5 mm på den lilla ytterdiametern.
Lite lätta slag med gummiklubba för att få dit dem, presspassning kändes onödigt.



Och till sist blaskade jag på lite färg från den enda sprayburken som inte torkat ihop, råkade bli färgmatchat mot karossen. Styling!
Jag noterade att det var lite lättare att hänga på hjulen, nu finns det ju nåt som hjälper till att centrera fälgarna medans man fipplar med muttrarna.



Det får väl bli en provtur imorrn om vädret tillåter!

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549


Trådstartare
Länge sen jag uppdaterade här, men nu kände jag att jag var tvungen.

Trots att jag inte kört en meter med bilen sen i höstas så har den ändå gått sönder!

Jag möttes av denna fruktansvärda syn när jag öppnade förardörren idag...



Ja, ni ser rätt. Sargen runt låsknappen har lossnat. Jag tog försiktigt loss resterna av den tyska precisionsplasten från 1976 och bar dem till arbetsbänken.



Som jag misstänkte, ett allvarligt fall av brott på ena snäppfästet. Inte bra, inte bra alls. Nya sarger kostar 300 kr/paret + frakt... https://www.altopelhilfe.de/product_info.php?info=p1492_chrom-rosette- . . . .

Funderade ett tag på att ringa General Motors och reklamera den felaktiga delen, men insåg snart att plastdelar tillverkade i Västtyskland för 43 år sedan kanske inte täcks av fabriksgarantin längre.

Sen slog det mig plötsligt att jag fick 30 kg aluminium av OneYet i mellandagarna!

Upp med en lämplig bit i Julafräsen och börja karva



Efter många timmars fräsande har jag tillverkat en grop.



Slipade av spetsen på ett dubbhålsborr för vinkeln på långsidorna, den visade sig vara ungefär 60 grader.
Vinkeln på kortsidorna var lite värre, testade med en försänkare men den hade fel vinkel och var dessutom för stor så jag kom inte längre än så här idag.

Fortsättning följer vilket år som helst!


Eller när jag sparat ihop 300 kr + frakt och köpt nya sarger från Tyskland...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Kan något se mer (öst)tyskt ut på baksidan egentligen? Den bruna bakeliten påminner så starkt om gamla östtyska badrum. Ursäkta min nedtagning av den fria USA-ägda GM-produkten. Men med en östtysk mamma så har man fastetsade bilder med sig...

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549


Trådstartare
Den är nog lite mer åt betonggrå i verkligheten, mobilkameran är inte superbra på att återge färger naturligt.

Vi får se om jag lyckas tillverka två kopior av plastbiten, den på passagerarsidan har också lossnat.

0% rejsingstatus i den här tråden just nu

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12890



Men alltså... Nu är ju jag fel person och fråga sånt här men krånglar du inte till det i onödan nu?

Hade väl räckt med lite CA-lim på det där plastblecket?
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1644



And ersJepp sson skrev:
Men alltså... Nu är ju jag fel person och fråga sånt här men krånglar du inte till det i onödan nu?

Hade väl räckt med lite CA-lim på det där plastblecket?


Haha! Det kom från rätt person ju!

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549


Trådstartare
Jag trollar lite grann, men ändå inte...


De kromade plastbitarna runt låsknapparna har lossnat med jämna mellanrum sen jag köpte bilen för 11 år sedan.
Anledningen är dels att plasten tappat spänsten och att förra ägaren customiserat dörrsidorna med nån sorts fuskskinn som gjort dörrsidorna lite tjockare än originalen från Rüsselheim.

Jag har limmat plastflärparna på ett gäng av de här ramarna redan, men nu har jag inga fler att laga så jag tänkte försöka tillverka nya i aluminium med lite kralligare snäppfästen.
Materialet och min tid är gratis, så varför inte?

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12890



thumbs up

Hör av dig om du behöver CNC-hjälp. Vi kan säkert byta tjänster.



@björn thumbs up
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1057



Jag sade ju att lite aluminium alltid är bra att ha hemma.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Martin Fåglefelt
Fagerhult, Habo.
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1057



OneYet skrev:
Jag sade ju att lite aluminium alltid är bra att ha hemma.


Jag sa det till min fru.. hon ryckte på axlarna... och sen dess får jag inte öppna munnen..


...så.. det är alltid bra att ha hemma, om du inte har fru


Sagt med en gnutta Cayenne Krydda, och Gurkmeja.

_________________
Martin Fåglefelt
VW Passat 2.0tdi 4motion -14
BMW 530 E60 -04 (till salu)
Volvo C30 -10 DrivE
0725-423500
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 476



När man är tillräckligt händig, kan man komplicera de mest banala saker.
Fortsätt så, det är härligt att se att vi är flera

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549


Trådstartare
Håll i er nu, för nu blir det en massa bilder på aluminiumbitar


Första försöket var så pass lyckat så jag spände upp en ny bit och började parallellfräsa två bitar.
Lättare att få alla mått någorlunda lika om bitarna sitter bredvid varandra.



Efter många timmar har vi något som liknar originaldelen.
Våtslipad med 1200-papper.



Och efter en stunds gnuggande med bommullstrissa och Autosol sitter ramarna till slut på plats.
Svårt att fotografera blanka grejer med mobilen.



Snäppfästena blev mycket snäppigare än förut, så jag är osäker på om det går att demontera dem utan övervåld
Det får vi ta nästa gång dörrsidorna ska loss, vilket förhoppningsvis dröjer ett tag.

Nu får det räcka med billetfrästa inredningsdetaljer, jag borde väl ta tag i de separata spjällen igen kanske...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4155



Snyggt thumbs up Blir rena überopeln!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549


Trådstartare
Jag har nog ökat vikten på dörrarna med några gram nu, men å andra sidan lär de här ramarna hålla i minst 40 år till.

Man kanske skulle regga sig på nåt tyskt Commodoreforum och knäcka originalfascisterna med mina egentillverkade delar...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1538

Namndispens
Namndispens

Vackert! Kvalitetsnivån har höjts mer än 4 snäpp.

_________________
Johan B
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12890






Men j-r!
Handjagat också - respekt!



Men ser det inte lite trist ut med vinyl till det där? Borde kanske överväga äkta skinn istället?
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549


Trådstartare
Förre ägaren jobbade i textilindustrin i Borås och han nämnde nån siffra mellan 10-12 000 kr för omklädningen av inredningen.
Detta gjordes runt 1991-1993 ungefär, en tid då webshoppar knappt var uppfunna och bilentusiaster fortfarande bläddrade i Bilsport för att hitta postadress och telefonnummer till nån lämplig enmansfirma med specialistkunskap.

Det är nog ingen dålig vinyl på dörrsidorna, den var säkert klart godkänd på Elmia 1994...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Det östtyska badrummet är nu så långt borta som det bara går... thumbs up

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Commodore GS/E -77
<<   1, 2, 3 ... 31, 32, 33, 34, 35, 36   >>
55 besök senaste veckan (365662 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande